Gå til innhold
  • Bli medlem

Monstermaster nok en gang


REs

Anbefalte innlegg

Andre enn meg som så denne reportasjen på NRK

https://www.nrk.no/nordland/kampen-om-hardanger-premiere-i-dag-1.11954829

Etter Altautbyggingen uttalte Gro Harlem Brundtland at denne demningen aldri skulle ha vert bygget, og nå viser denne saken fra Hardanger at i slike tilfeller så gjelder visst ikke de demokratiske rettighetene som vi Nordmenn er så stolte av. Både lover og demokratiske spilleregler brytes igjen og igjen for at "storebror" skal få viljen sin. Er det rart at man kan bli litt nervøs for at uberørt Norsk natur om ikke lenge bare er et kapittel i historiebøkene.

transport-mountain-mountain_rescue-helicopter-copter-mountain_top-pdrn164_low.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får nå se når alle har kjøpt elbiler som skal lades, blir nok flere og større linjer (og demninger?) da..  Forøvrig litt snodig at mastene på vestlandet, som til forveksling er lik mastene i resten av landet, akkurat der går under betegnelsen monstermaster....😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vandrefalk skrev:

Vi får nå se når alle har kjøpt elbiler som skal lades, blir nok flere og større linjer (og demninger?) da..  Forøvrig litt snodig at mastene på vestlandet, som til forveksling er lik mastene i resten av landet, akkurat der går under betegnelsen monstermaster....1f60f.png

2% av norsk vannkraftproduksjon er nok til å drive hele bilparken på strøm. Det er ikke der strømmen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kanskje ta med i regnskapet all elektrisk kraft som brukes i bl.a. den fossile raffineringsindustrien (råolje til drivstoff) som det i tiårene som kommer blir mindre og mindre behov for. En utbygging også av fornybar el.kraft, og ikke nødvendigvis landbasert vannkraft, vil om ikke mange tiår kunne gi et overskudd av el. energi.

Langt mer effektiv bruk av el. energi i hus og heim har vi også sett er mulig de siste årene og noe vi vil se også framover er jeg sikker på. At også private ser en mulighet til selv å produsere sin egen el. kraft til eget bruk, til sin egen el-bil f.eks. ser vi allerede noen som har gjort og som jeg tror vil bli langt vanligere om ikke mange årene. De gunstige insentivene som el-bileiere til nå har hatt kan også gis til de som ønsker å produsere egen strøm eksempelvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

De gunstige insentivene som el-bileiere til nå har hatt kan også gis til de som ønsker å produsere egen strøm eksempelvis.

Man får tilskudd allerede. Også til varmepumper. (Kanskje det er det du mener?)

Jeg tror nok at kraftbehovet øker, som følge av befolkningsvekst og mer elektriske apparater. Ungdommer her i området har f.eks. sluttet å bruke bena. Man ruller avgårde på sånne "handsfree" segway saker - eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å legge til hvor mye strøm duppeditter trenger, bare for å holde oppe alle inetrnettserverene, så trengs det like mye strøm som hele tyskland bruker.

Papirforbruket har økt enormt etter man begynte med pc, pga. utskrift av papirer. Datautstyr er en enorm avfallsmengde som krever håndtering og produksjonen er ikke miljøvennlig. Telefoner og pcer har relativt kort levetid i dagens samfunn.

Mist en bok i havet (som faktisk har gjenvinningsgrad på 90%), den løser seg opp (lim, trykksverte, ikke bra uansett). Mist så en iPad i havet, hva forsvinner først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er verdensmestere på å legge kabel. Vi legger el-kabler til UK, Danmark og ut til installasjonene i nordsjøen, til og med digre olje- og gassrørlrdninger fra nordsjøen og inn til land klarer vi å legge slik at de ikke synes i naturen, men å krysse en lite fjord og legge et strekk over et fjellområde er visst helt umulig. Her er det nok ikke evnen det kommer an på, men viljen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Vi er verdensmestere på å legge kabel. Vi legger el-kabler til UK, Danmark og ut til installasjonene i nordsjøen, til og med digre olje- og gassrørlrdninger fra nordsjøen og inn til land klarer vi å legge slik at de ikke synes i naturen, men å krysse en lite fjord og legge et strekk over et fjellområde er visst helt umulig. Her er det nok ikke evnen det kommer an på, men viljen.

 

De legger nok ikke sjøkabler til UK, Danmark og installasjonene i nordsjøen for at det ikke skal synes. Det er nok fordi det blir litt upraktisk å sette opp master hele veien... Å legge kabel mellom norge og England kan ikke sammenlignes med å velge kabeltrasè over Hardangervidda.

Hvis naturen for deg kun er over vann, så har du rett i at selve traseen ikke er synlig fra land for mennesker. Det betyr ikke at den er borte bare fordi den blir slengt i havet. F.eks. både Sture og Kollsnes er store inngrep i naturen, tar meget stor plass og er absolutt synlige fra land. Jeg har jobbet begge steder. Ett sted må jo rørledningene du snakker om ende, og det er på en olje-/gassterminal. Vanligvis ganske enorm i størrelse.

Fisken og det meste av dyrelivet på jorden bor tross alt i havet. Det er utrolig hvor stor skade det gjør og hvor mye som dør av å slepe noe langs havbunnen og slippe ned ting som ikke hører hjemme der. Også seismikken man bruker for å kartlegge havbunnen påvirker dyrene.

Ett fjordstrekk ser kanskje visuelt ikke like "fint ut" (men folk krever jord strøm allikevel), men det er nok ofte ett mindre naturinngrep enn å legge sjøkabel over den samme fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mareng skrev:
 

De legger nok ikke sjøkabler til UK, Danmark og installasjonene i nordsjøen for at det ikke skal synes. Det er nok fordi det blir litt upraktisk å sette opp master hele veien... Å legge kabel mellom norge og England kan ikke sammenlignes med å velge kabeltrasè over Hardangervidda.

Hvis naturen for deg kun er over vann, så har du rett i at selve traseen ikke er synlig fra land for mennesker. Det betyr ikke at den er borte bare fordi den blir slengt i havet. F.eks. både Sture og Kollsnes er store inngrep i naturen, tar meget stor plass og er absolutt synlige fra land. Jeg har jobbet begge steder. Ett sted må jo rørledningene du snakker om ende, og det er på en olje-/gassterminal. Vanligvis ganske enorm i størrelse.

Fisken og det meste av dyrelivet på jorden bor tross alt i havet. Det er utrolig hvor stor skade det gjør og hvor mye som dør av å slepe noe langs havbunnen og slippe ned ting som ikke hører hjemme der. Også seismikken man bruker for å kartlegge havbunnen påvirker dyrene.

Ett fjordstrekk ser kanskje visuelt ikke like "fint ut" (men folk krever jord strøm allikevel), men det er nok ofte ett mindre naturinngrep enn å legge sjøkabel over den samme fjorden.

Olje og gassterminalene er svære inngrep, nesten som store byer, men rørene som kommer inn er gravet ned og terrenget er tilbakeført til så nært opp mot naturen som mulig. Jeg har selv vert med og gjort forberedelsene/papirarbeidet til et slikt prosjekt der rørene skulle usynliggjøres. I sjøen blir slike ledninger dekket med sand og stein. mest for å beskytte rørene, men etter en stund så gror også disse igjen og blir vanskelige å se. Nå er det heldig vis strenge krav til hva som kan slippes ut fra olje- og gassinstallasjonene, og det er i prinsippet ingen verdens ting som kan skade eller forurense, og det diskuteres hvor skadelig skyting av seismikk er på livet i havet. Det får vi kanskje ikke svar på så lenge dette er den eneste måten å innhente informasjon om grunnen på. Jeg har drevet som aktiv sportsdykker i nesten 30 år og vet at det er mye natur under vann selv om den ikke kan sees fra overflaten. Det er en lang tradisjon langs vår langstrakte kyst å dumpe alt vi ikke vil ha i sjøen. Dette har ført til at det ligger ganske mye dritt på bunnen, men det ligger også mye som museene er interesserte i. Ting som gir et godt bilde av hvordan folk levde her i gamle dager. 

Jeg har også sett hvordan det ser ut under og rundt et fiskeoppdrettsanlegg og hvordan det ser ut etter at taretrålerne har passert. Dette er ikke noe muntert syn, og enda verre skal det være der det fiskes med bunntrål. Så jeg mener å vite at det også er natur under vann som det er verd å ta vare på.

Poenget mitt er at vi har den teknologien som trengs for å legge sjøkabler i og over fjordene våre og mellom øyene langs kysten, men de som står for disse jobbene tenker kun penger og da er det vanskelig å selge inn andre argumenter. Vi så hva Statkraft gjorde med kraftlinja som krysser Sognefjorden.  De bestilte mastene før traseen var godkjent selv om disse skulle ha en individuell utforming avhengig av hvor de står. Altså visste de at de ville få det som de ønsket seg. Når så riksantikvaren fredet et område så kjørte de like vel linja frem til området, området som var fredet i god tid før byggestart, og ventet på at riksantikvaren skulle gi seg, og det gjorde han til slutt. ("Det ble vel for dyrt å flytte en allerede bygget linje".)Det største problemet er et en del av de folkene som bestemmer i slike saker gir blanke blaffen i alt annet en dem selv og deres prosjekter og det er fordi de vet at de får viljen sin uansett hva som kommer i veien for dem. Spørsmålet blir da om dette landet er tjent med å ha disse folkene i disse stillingene. 

Det ble også innført en del restriksjoner for lokalbefolkningen under byggingen av linja, restriksjoner som ble håndhevet av politiet. Noen ble ilagt straff for å bryte disse restriksjonene, men i ettertid ble disse restriksjonene kjent ugyldige av norsk rett og straffene ble ettergitt. Nok et eksempel på overgrep mot lokalbefolkningen. 

Hva har vi vanlige dødelige mennesker å stille opp mot slik oppførsel. Dette kan vel best sammenlignes med diktaturstater og land vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med.

Og så til slutt en liten fundering angående kraftforsyningssikkerhet. Hvor sikre er disse luftspennene mot sabotasje? Vi lever i en tid med terror og hvor fienden er nesten usynlig. Hvor vanskelig er det å ta seg en tur over fjellet med ryggsekken full av dynamitt og legge ned noen av disse mastene, eller f.eks. så enkelt som å fjerne mutterne på boltene som fester mastene til fundamentene? Da ryker de sannsynligvis i neste storm. En nedgravd kabel er ganske mye vanskeligere å finne og sabotere enn disse digre "trollgjærene".

Det er mange ting å tenke på, men jeg er ikke sikker på om de som bestemmer har evnen til å tenke så langt.

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på påstanden om det Statkraft gjorde med linja over Sognefjorden; sist jeg sjekket drev ikke Statkraft med linjebygging! Statnett derimot...?

Ellers er det vel bortimot 6 ganger så dyrt å legge kabel som å bygge linjer, og NVE tillater ikke legging av kabler uten at det anses som strengt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når til og med en sportsdykker skal unngå berøring med havbunnen, kan jeg ikke tenke med at det ikke skader å legge en kabel eller rørledning rett over koraller og etterpå dumpe mengder med grus og sand utover området.

Utslippkraven fra oljeindustrien blir ikke fulgt i praksis, kun på papiret. Det kan jeg garantere. Jeg har jobbet på oljerigg og oljeterminal nok til å se hvordan utslipp foregår og blir rapportert. Det er skremmende hvordan miljøkriminalitet dekkes over for å unngå problemer for de ansvarlige. 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vandrefalk skrev:

Lurer litt på påstanden om det Statkraft gjorde med linja over Sognefjorden; sist jeg sjekket drev ikke Statkraft med linjebygging! Statnett derimot...?

Ellers er det vel bortimot 6 ganger så dyrt å legge kabel som å bygge linjer, og NVE tillater ikke legging av kabler uten at det anses som strengt nødvendig.

Selvfølgelig er det statnett som bygger linjer, her gikk det nok litt fort i den ene svingen. 

Det er vel bort i mot seks ganger så dyrt å kjøpe en Porsche som å kjøpe en Skoda, men det er vel ingen som mener at vi ikke skal kunne kjøpe en Porsche så lenge vi har penger nok, og er det noen som har penger nok så er det Norge. Og hva som er nødvendig er det vel ganske mange forskjellige meninger om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

Selvfølgelig er det statnett som bygger linjer, her gikk det nok litt fort i den ene svingen. 

Det er vel bort i mot seks ganger så dyrt å kjøpe en Porsche som å kjøpe en Skoda, men det er vel ingen som mener at vi ikke skal kunne kjøpe en Porsche så lenge vi har penger nok, og er det noen som har penger nok så er det Norge. Og hva som er nødvendig er det vel ganske mange forskjellige meninger om.

 

Helt sikkert, men i Norge er det NVE som avgjør i konsesjonssaker om linjebygging, og de godtar ikke at linjeeier bruker det de mener er alt for mye penger om de heller kan "kjøpe Skoda". Og til syvende og sist er det forbrukerne som må betale via nettleien; Statnett og andre netteiere gir ikke noe bort gratis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange faktorer som spiller inn. Høyspentsjøkabler er likestrøm, mens linjer er vekselstrøm. Kreves mye installajoner i hver ende av en kabel. Dette gir dårligere virkningsgrad. En kabel har også mye, mye kortere levetid enn en linje. Sabbotasjemessig er strømforsyningen veldig utsatt. Er vel ikke i praksis mulig å beskytte den uansett hvordan den føres fram. 

Alle klager på nettleia, og at den er dyr. Så om det er teknisk mulig, er nok ikke den jevne forbruker, det være seg private eller bedrifter villige til å betale det en ideel  løsning dessverre koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

...Sabbotasjemessig er strømforsyningen veldig utsatt. Er vel ikke i praksis mulig å beskytte den uansett hvordan den føres fram. ...

Også er vel luftspenn, i den sammenhengen, både enklere å lokalisere sabotasjen på, og enklere å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser vi til andre land i Europa så ser vi at også de er glade i luftspenn, men så har som oftest ikke de en sånn natur å ta vare på som vi har. Mye dyrket mark og industriområder og her er det ofte mye master.

En gang jeg var på rypejakt i Lyseheiene så traff jeg noen personer som var ute og gikk langs disse kraftlinjene for å sjekke om det lå mye død fugl etter kollisjon med ledninger. De hadde ikke sett mye død fugl, men det var en del rev som løp langs linjene. Kanskje fordi det var godt med mat her? Ikke vet jeg, men vi vet at både kraftlinjer og vindmøller tar en del fugl. Jeg har selv en utstoppet enkeltbekkasin som fløy på en kraftledning like ved huset hvor jeg vokste opp, og jeg så en gang en svane som traff en kraftledning. Svanen klarte seg, men det er det nok mange andre som ikke gjør.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke; Når vi nå har barduner og tau med refleksliner i, burde det ikke være mulig å gjøre noe lignende med kraftlinjer slik at fauna faktisk ser dem?

 

Jeg så et bilde på facebook her om dagen der letemannskaper med nattkamera viste forskjellen på en person i marken med og uten refleksvest. Det var en dramatisk forskjell. Jeg har også noen reflekser til kayak åren min som visstnok skal gjøre meg mer synlig for en skipsradar. Hvis dette fungerer for fugler og dyr også burde det jo være en relativt rimelig investering når man først har bestemt seg for å sette opp disse mastene og vindturbinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Truant76 skrev:

En tanke; Når vi nå har barduner og tau med refleksliner i, burde det ikke være mulig å gjøre noe lignende med kraftlinjer slik at fauna faktisk ser dem?

 

Jeg så et bilde på facebook her om dagen der letemannskaper med nattkamera viste forskjellen på en person i marken med og uten refleksvest. Det var en dramatisk forskjell. Jeg har også noen reflekser til kayak åren min som visstnok skal gjøre meg mer synlig for en skipsradar. Hvis dette fungerer for fugler og dyr også burde det jo være en relativt rimelig investering når man først har bestemt seg for å sette opp disse mastene og vindturbinene?

Så lenge fuglene ikke har noen lyskilde tror jeg ikke de vil se refleksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Så lenge fuglene ikke har noen lyskilde tror jeg ikke de vil se refleksen. 

Men nattkameraer sender vel heller ikke ut lys? Her der det jo snakk om metoder for å forsterke effekten av det lille lyset som allerede er tilstede, som rester av sollys, månelys mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Truant76 skrev:

Men nattkameraer sender vel heller ikke ut lys? Her der det jo snakk om metoder for å forsterke effekten av det lille lyset som allerede er tilstede, som rester av sollys, månelys mm.

Nattkamera sender ut infrarødt lys, eller noe sånt, mener jeg. Jeg tror kameraet ser refleksjoner av det lyset/strålene det sender ut.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Og om det er et problem med skjemmende kraftmaster så vil det vel ikke bli noe bedre med selvlysende linjer?!

Antagelig ikke, men når intensjonen er at det skal hjelpe for fugl så er det vel lite nyttig å lage noe som er optimalt for mennesket. Dyr ser jo ting en del annerledes enn oss. Forslaget kommer jo ikke fordi vi skal se linene bedre.

 

Kanskje det er umulig og således ikke engang verdt bryet å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.