Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffekjele med stor diameter for snøsmelting.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter kaffekjele som har stor diameter og stor åpning, minst 1,5 liter.

Den må ha stor åpning for å lett putte nedi snø til smelting, det er hovedformålet. Den må ha stor diameter for å passe bedre til mine brennere med stillebrenner og god varmefordeling/-spredning. Stor diameter gjør det også mulig å steke fisk og pannebrød eller koke grøt hvis man skulle trenge det. Til sistnevnte funksjoner er nonstick belegg en fordel (men det finnes sikkert ikke til kaffekjeler?).

Det beste alternativet jeg finner hittil 1,6 liters kaffekjele med diameter 17,5 cm til 95 kr ink. frakt fra e-bay, 230gram: http://www.ebay.com/itm/1-6L-Portable-Aluminum-Survival-Camping-Coffee-Outdoor-Pot-Water-Kettle-Teapot-/361580376423?hash=item542fdeb167:g:b0QAAMXQrhdTWK26

Noen bedre forslag?

 

Så hvorfor ikke bruke en kasserolle? Jo fordi jeg synes de er noe dritt å helle fra, det blir lett søl, og håndtaket er løst (sånn klypegreie). Kaffekjeler har ett solid fastmontert håndtak og søler mye mindre. Skulle jeg brukt en kasserolle ville jeg kanskje tatt med en helletut i silicon, men da blir det enda en løs del å holde styr på: http://www.ebay.com/itm/Silicone-Anti-spill-Drain-Pans-Round-Rim-Deflector-Soup-Diversion-Mouth-12-4-5cm-/322465730006?hash=item4b14748dd6:g:chEAAOSwXYtY2iQ8

 

 

s-l1600.jpg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Knappetelt skrev:

De fleste heller ikke fra kjele, men øser med koppen over i termos. Da er det ikke noe ekstra og ikke noe søl. 

Smart! Men det er mer praktisk å kunne helle fra en kaffekjele med solid håndtak tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Espen Ørud skrev:

Jeg er glad i disse:

TOAKS-Outdoor-Camping-Cookware-Picnic-Ha

Ikke akkurat kaffekjele, men veier null niks og nada og utfyller en god funksjon...


 

Fastmontert håndtak, lokk og helletut. Ser ut som ett svært bra alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker normalt vinteren til å sitte og søke etter sånt på nett. Husker ikke hvor jeg handlet de, men at det ikke var i Norge, men fra nett et sted er rimelig sikkert. Fant en tilsvarende i norsk butikk ved en anledning, men måtte da forklare personalet at det ikke var heroin jeg skulle handle til kilopris, men turkjele....

Så jeg har vel 2-3 store titankjeler samt et godt utvalg helt ned til 200 ml kopp som alle passer på brenner for at jeg skal kunne ta med meg den minste av de som oppfyller funksjonen for hver enkelt tur ;-). Alt handlet over nett. Jeg bor på en forholdsvis liten plass hvor jeg uansett ikke får handlet slikt lokalt så da er jeg litt ukritisk med å bestille langveisfra ;-) 

Jeg tror det er av de største som ikke er "camp-size" som har alle de tingene du er ute etter med tut, hank og også har "ører" på sidene. Hanken var faktisk fantastisk nyttig også til finnbiff når lavvoovnen begynte å bli i overkant varm. Da var det bare å henge den en cm over ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir 680kr pluss gebyr til fortolling, så ca 900 kr for en slik 😖

Var litt i overkant, men om det blir mye brukt så kanskje. Kaffekjele er nok det beste å helle ut vann fra uansett, men litt mer knot å putte nedi.

Fjellsport har også en kaffekjele i stål på 1,8 liter som ser veldig bra ut til formålet:

https://www.fjellsport.no/gsi-1-8-l-tea-kettle-stal-1-8-l.html?gclid=EAIaIQobChMIpsbUvPv61QIVXGcZCh1KMAJWEAQYAiABEgLT7_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

Ja, det blir 680kr pluss gebyr til fortolling, så ca 900 kr for en slik 1f616.png

Fant den nede i $47 på aliekspress, søk på Toaks titanium pot. 

Jeg har alltid holdt meg under 350kr grensen omregnet ut fra kursen, men aldri har value som er påført forsendelsene vært det jeg har betalt. Så det er en viss mulighet for at det er mulig å få den inn uten ekstra kostnader, men noen garanti for at det går er det selvsagt ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Mareng
På 28.8.2017 den 23.12, Espen Ørud skrev:

Jeg er glad i disse:

TOAKS-Outdoor-Camping-Cookware-Picnic-Ha

Ikke akkurat kaffekjele, men veier null niks og nada og utfyller en god funksjon...


 

Har fortsatt ikke trykket kjøp på denne, jeg har nå funnet den til 485 kr på aliexpress (pluss moms og fortollingsgebyr).

Men jeg leser noen steder at den ikke er bra til snøsmelting fordi bøylen ikke står oppreist og både håndtakene og bøylen blir for varm å ta i. Jeg vet jo ikke, det kan jo hende det bare er ett «problem på internett», men er det mulig å gjøre slik at den står oppreist (slik som på bildet ditt) og ikke faller lett ned og blir for varm? Eller så kan man vel bruke ett vanlig løst kjelehåndtak?

Man må vel uansett berøre disse små «ørene» for å helle ut vannet, og de er vel skamvarme?

Jeg er dog litt skeptiske til disse løse kjelehåndtakene. En dag kan det skje at jeg mister kjelen ut av grepet på det løse håndtaket, og da håper jeg at jeg ikke heller en kjele rett i fanget eller i innerteltet :o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

 

Men jeg leser noen steder at den ikke er bra til snøsmelting fordi bøylen ikke står oppreist og både håndtakene og bøylen blir for varm å ta i. Jeg vet jo ikke, det kan jo hende det bare er ett «problem på internett», men er det mulig å gjøre slik at den står oppreist (slik som på bildet ditt) og ikke faller lett ned og blir for varm? Eller så kan man vel bruke ett vanlig løst kjelehåndtak?

 

Brukte den igjen i helgen, både til å varme opp prefabrikert finnbiff i, smelte snø og koke vann (til pose fløtegratinerte posteter) og ikke husker jeg hvordan jeg helte ut vannet, men det var i hvert fall ikke noe problem. Og til snøsmeltingen står den selvsagt rett opp som på bildet over for å unngå svidde fingre når den skal løftes av. 

Fordelen med titan er at den er kald kun noen sekunder etter at den er løftet ut av varmen da titan ikke holder spesielt godt på varmen. Så om den har ramlet ned under smelting så kan du bare vippe den opp med kniven (som vel alltid er i beltet på tur?!?!! ;-) ) og så kan du holde i hanken kort tid etterpå. 

Jeg er obs på problemet da jeg til feler kjeler har tatt tak i var hank gjennom tidene. Så før smelting nå i helgen så tok jeg ut bøylen, bøyde den litt smalere og satt den på igjen. Da står den rett opp selv om du dunker i kjelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, nesning skrev:

Til snøsmelting bruker jeg Espegard sin kjele. https://www.fjellsport.no/espegard-kaffekjele-2-5l.html. Finnes i 2,5l og 6l variant. Bruker lokket til å skuffe snø i kjelen. Passer sikker også med en fisk i denne.

Ser meget flott ut :)

Vekten er sikkert ikke så lav at den egner seg godt i sekken i bratt terreng, og siden jeg ikke fyrer bål i mine fjellområder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Vekten er sikkert ikke så lav at den egner seg godt i sekken i bratt terreng, og siden jeg ikke fyrer bål i mine fjellområder ;)

Jeg var ikke klar over at du går med sekk. Jeg bruker bare pulk om vinteren. Men jeg bruker kjelen på brenner, fyrer ikke bål jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kjele med:

- stor åpning i lokket (lett å fylle på snø)

- kan helle fra med bruk av en hånd

- som man kan helle fra mens lokket enda er på

- håndtaket må ikke bli for varmt til å ta på.

- håndtaket er fast (ikke avtagbart/løst - jeg skal ikke miste 2 liter kokende vann over hånden eller fanget når jeg fyller thermosen, og en del mindre å rote vekk på tur)

- 1,5 - 2 liter

- Lettest mulig.

 

Da står jeg igjen med :

A: Keith 1,5 liter. 200 gram, men litt liten åpning, litt upraktisk håndtak og litt liten. Meget dyr.

B: MSR big titan kettle 2 liter. 180 gram! Men håndtakene blir varme, så den må løftes med enn stykke tøy eller hansker. Litt tungt  å holde 2 liter vann i den lille hanken også. Meget dyr.

C: GSI haukite Tea kettle 1,8 liter. 250 gram. Stor åpning, skal vissnok være energieffektiv (men ser helt vanlig ut?). Godt håndtak, god å helle fra med en hånd - ikke en dråpe går til spille, og prisen er bra. Kan kjøpes i norske butikker. 1,8 liter holder til en liter i thermosen, 3 dl i kaffen, og da har jeg en halvliter igjen til realen eller havregrøten. Dette tenker jeg må bli vinneren, hvis ingen har bedre forslag:

04D31F82-96FC-45C7-94D2-E726D8BEB985.jpeg.ff586b82b55f346a67359cc9db02c019.jpeg

B3F2E6A1-620E-47A8-8DA2-612533466F39.jpeg.b5ec72dd16f3638586b4afece18996e8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.