Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva vil et dyrere telt gi meg?


Phoney

Anbefalte innlegg

Fjellreven har også veldig gode telt. Hilleberg allak så jeg oppslått på Platou, og det virket som ett kjempetelt :)

Finn teltet du vil ha, opprett ett autosøk på finn og se om det dukker opp der om du har god tid.

Den beste medisinen mot blafrende duk er ørepropper og "nattmaske" (kjøpte for 1 kr stk på ebay).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel overstått natt!

On the bright side, så våknet du ikke av å bli kokt. Det er den andre ytterligeten av en telt-morgen. Effektiv ventilasjon og omtanke for hvor solen står på morgenkvisten ved plassering av teltet, for eventuelt å kunne utnytte skygge dersom mulighet for det finnes kan bøte på det.

Regner ikke med du har med målebånd, men der du kan begynne er å se på plassen inni det du har. Kunne det vært litt bredere her, litt høyere der for å kunne sitte komfortabelt, skrår det litt for mye litt for tidlig. Hvor mye mer plass trengs i forteltet for at du ville føle at det er trygt å eventuelt koke i det. Eller kunne det vært mindre her og der for den saks skyld.

Når du kommer hjem, omsetter du disse "måltankene" til nøkterne mål for hvor mye plass du ønsker deg. Nøkterne fordi du altid vil kunne finne noe som er større, men da blir kanskje vekten deretter. Så finner du ut hva disse målene betyr i "mannestørrelse". Teltprodusenter har en litt forskjellig oppfatning for hva som egentlig er størrelsen på en mann, så bruk målene.

Så må du ta stilling til vekten, hvilken grunnkonstruksjon det skal ha (tunnell, kuppel, pyramide, hybrid), hvor kraftig duk trenger du, hvor støtt det skal stå, når på året skal du bruke det, hvor mange innganger trenger du, hvor god lufting har det, er det myggnetting her og der om det er behov for det, kan du stenge luftingen mer enn kun med myggnett (for snø), er det lommer i innerteltet, tørkesnor i taket, hvilken farge ønsker du...

Ut av alt dette kommer det kanskje ut ett  bestemt telt. Da begynner jakten på å finne akkurat dette til den laveste prisen.  Sitt litt på gjerdet og vent, og kjøp det gjerne litt tid før den dagen du MÅ ha det, for å unngå å måtte svelge prisen der og da.

Så er du forhåpentligvis lykkelig i teltet ditt 😊

 

Etter en stund endrer bruket seg, vektlegging av parametrene blir litt anderledes og karusellen er i gang igjen...jakten starter på nytt... Når det inntreffer er det helt naturlig, så ta det bare med ro. Det er kun det som mange lider av som er betegnet som "N+1 syndromet" som har slått inn fordi du kunne tenke deg ett telt til. Men det er deilig å oppleve det, for det kommer bare av at du ønsker deg mer ut!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Phoney skrev:

Da har jeg sovet meg igjennom en natt der jeg kan anta at ytter- og bunnduk har blafre. Antar at det er noen av barduene som har løsnet. 

Hadde håpet å unngå å se etter et normalt telt til jeg kunne velge et 2 manns, mest pga vekt. Men matlaging inne, litt mindre vind innendørs er nok noe av det blir avgjørende for det religiøse valget av ny utendørs bolig... 

Man må ikke velge disse dyre teltene for å få en fin opplevelse. Vil du merke mye forskjell om sekken veier 14 eller 15 kilo?

Men såklart, kan du vente på at sparepengene bygger seg nok opp, så kjøp noe du blir fornøyd med i stedet for å bytte ut hele tiden. I det lange løp blir det kanskje ikke noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du må ut med så mye mer for et mer fjelldyktig telt, heller. På Gsport.no har de stadig vekk hyllevarmere til svært gode priser. Eksempelvis, hvis du er i nærheten av Tromsø: https://www.gsport.no/produkt/724125/fjallraven-akka-2-telt#002

Eller Ski: https://www.gsport.no/produkt/720830/fjallraven-abisko-lightweight-2-telt#003

Endret av Humbug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mareng said:

Fjellreven har også veldig gode telt. Hilleberg allak så jeg oppslått på Platou, og det virket som ett kjempetelt :)

Finn teltet du vil ha, opprett ett autosøk på finn og se om det dukker opp der om du har god tid.

Den beste medisinen mot blafrende duk er ørepropper og "nattmaske" (kjøpte for 1 kr stk på ebay).

Mtp på hva folk mener om kundeservicen til Fjellreven så er jeg noe skeptisk hvis det først skulle skje noe. 

Når det kommer til blafringen så plager ikke lyden meg så mye, har jeg først sovnet så sover jeg :P

Får se hva jeg finner, relativt sikker på at jeg vil ha kuppel telt, mulig at dette skifter når jeg blir mer erfaren med å velge teltplasser. Den tid den glede. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Omnilite said:

Vel overstått natt!

On the bright side, så våknet du ikke av å bli kokt. Det er den andre ytterligeten av en telt-morgen. Effektiv ventilasjon og omtanke for hvor solen står på morgenkvisten ved plassering av teltet, for eventuelt å kunne utnytte skygge dersom mulighet for det finnes kan bøte på det.

Regner ikke med du har med målebånd, men der du kan begynne er å se på plassen inni det du har. Kunne det vært litt bredere her, litt høyere der for å kunne sitte komfortabelt, skrår det litt for mye litt for tidlig. Hvor mye mer plass trengs i forteltet for at du ville føle at det er trygt å eventuelt koke i det. Eller kunne det vært mindre her og der for den saks skyld.

Når du kommer hjem, omsetter du disse "måltankene" til nøkterne mål for hvor mye plass du ønsker deg. Nøkterne fordi du altid vil kunne finne noe som er større, men da blir kanskje vekten deretter. Så finner du ut hva disse målene betyr i "mannestørrelse". Teltprodusenter har en litt forskjellig oppfatning for hva som egentlig er størrelsen på en mann, så bruk målene.

Så må du ta stilling til vekten, hvilken grunnkonstruksjon det skal ha (tunnell, kuppel, pyramide, hybrid), hvor kraftig duk trenger du, hvor støtt det skal stå, når på året skal du bruke det, hvor mange innganger trenger du, hvor god lufting har det, er det myggnetting her og der om det er behov for det, kan du stenge luftingen mer enn kun med myggnett (for snø), er det lommer i innerteltet, tørkesnor i taket, hvilken farge ønsker du...

Ut av alt dette kommer det kanskje ut ett  bestemt telt. Da begynner jakten på å finne akkurat dette til den laveste prisen.  Sitt litt på gjerdet og vent, og kjøp det gjerne litt tid før den dagen du MÅ ha det, for å unngå å måtte svelge prisen der og da.

Så er du forhåpentligvis lykkelig i teltet ditt 1f60a.png

 

Etter en stund endrer bruket seg, vektlegging av parametrene blir litt anderledes og karusellen er i gang igjen...jakten starter på nytt... Når det inntreffer er det helt naturlig, så ta det bare med ro. Det er kun det som mange lider av som er betegnet som "N+1 syndromet" som har slått inn fordi du kunne tenke deg ett telt til. Men det er deilig å oppleve det, for det kommer bare av at du ønsker deg mer ut!

 

Gav opp, så ingen forbedring i været. Kunne selvfølgelig ha gått nedover til skogen for å finne ly for vinden, men campe i skog kan jeg gjøre i Østmarka.

Får måle opp når jeg setter det opp for lufting. Har egentlig sett meg blind på Orion 3 UL, men bør vel gjøre litt mer research. Blir fort litt penger ut av dette. Planen var å kjøpe skikkelig telt når jeg kunne gå for et 2 mannstelt (eller sagt på litt mer direkte måte; når gamling dauer og jeg bare har 2 hunder)

... kokt, skygge - hvorfor har ingen en UL løsning for hengekøyer over tregrensen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng Jeg fikk aldri svar på min henvendelse til dem ang en glidelås på en ny jakke - mener jeg har sett noe her ang slitasje av Keb bukse og noen samtykker av opplevelsen med kontakt Fjellreven - slikt skaper ikke tillit. Produktene ser fine ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Phoney skrev:

@Mareng Jeg fikk aldri svar på min henvendelse til dem ang en glidelås på en ny jakke - mener jeg har sett noe her ang slitasje av Keb bukse og noen samtykker av opplevelsen med kontakt Fjellreven - slikt skaper ikke tillit. Produktene ser fine ut. 

Jag tänker så här. Har man problem med en produkt så skall man ta kontakt med den butiken där man köpt den, det är dem du har ett avtal med. Varför skall då Fjällräven ha en person på den positionen i sitt företag? Varför skall man ta en kostnad när man inte måste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Phoney skrev:

@Mareng Jeg fikk aldri svar på min henvendelse til dem ang en glidelås på en ny jakke - mener jeg har sett noe her ang slitasje av Keb bukse og noen samtykker av opplevelsen med kontakt Fjellreven - slikt skaper ikke tillit. Produktene ser fine ut. 

Ok. Jeg har spurt om alt mulig nerdete ting ang. forskjellige telt, styrke ved bruk av doble stenger, valg og bruksområde for skallbusker, påsying av ekstra bardunfeste osv. Jeg har alltid fått svar, det har noen ganger tatt noen dager.

Jeg reklamerte på glidelåsene på en jakke, og fikk disse skiftet. Den var kjøpt via fjellrevenshop og reklamasjon gikk via dem.

Det er min erfaring.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Mareng said:

Her er en rewiev på orion 3 extreme brukt i Norge. http://www.trailspace.com/gear/exped/orion/

Når det gjelder reviews, så her jeg stor nytte av å lese de, men jeg tar alle med en liten klype salt.

Ja, en hel neve salt bør man ta. Den linken du gir viser nettopp det: En av de som omtaler teltet mener det har dårlig ventilasjon, og er ustabilt i sterk vind. En annen sier at en av fordelene med teltet er den gode ventilasjonen, og at det står godt i sterk vind. Hvem skal man tro på? Hvem har "rett"? Hvorfor har to personer så forskjellige oppfatninger av samme teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Björn said:

Jag tänker så här. Har man problem med en produkt så skall man ta kontakt med den butiken där man köpt den, det är dem du har ett avtal med. Varför skall då Fjällräven ha en person på den positionen i sitt företag? Varför skall man ta en kostnad när man inte måste?

tja, gode kunderelasjoner som igjen gir mersalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt litt, sett på telt på nettet og har pr nå kommet frem til at Orion III UL eller Nallo 3 GT bør være aktuelle kandidater...

Det eneste jeg er veldig usikker på er hvor enkelt det er å finne teltplasser til så lange telt som Nallo, liker det store forteltet.
Noe usikker på den faktiske størrelsen på forteltene til Orion, og at man kan koke vann/lage mat i det hvis det er ufyselig ute. 

Kan ikke se for meg at jeg blir noe vintermenneske i den nærmeste fremtid, så teltet skal i utgangspunktet bare være et 3 sesongs telt.

Noen som vet om det er en butikk i Oslo som kan ha Nallo oppsatt så det er mulig å se det oppsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren med jevn horisonal flate er definitivt det beste. (Men går man bratt/på fjelltopper så finner man ikke nødvendigvis så store flater heller, da går jeg uten pulk og med lite telt).

Under tregrensa så har jeg stort sett funnet nok flate til innerteltet på et Fjellheimen 4 Camp, ofte også med grei flate til forteltet. Men jo høyere man går jo mer stenete og ujevnt er det (stort sett ihvertfall.) Har ikke gått i området som Hardangervidda, Femundsmarka osv. men har venner som har brukt relativt store telt der

Skal teste ut Orion II Extreme fra i morgen kveld og ut uka. Om ønskelig så kan jeg gi en liten tilbakemelding på hvordan forteltet oppleves etter den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Phoney skrev:

Da har jeg målt litt, sett på telt på nettet og har pr nå kommet frem til at Orion III UL eller Nallo 3 GT bør være aktuelle kandidater...

Det eneste jeg er veldig usikker på er hvor enkelt det er å finne teltplasser til så lange telt som Nallo, liker det store forteltet.
Noe usikker på den faktiske størrelsen på forteltene til Orion, og at man kan koke vann/lage mat i det hvis det er ufyselig ute. 

Kan ikke se for meg at jeg blir noe vintermenneske i den nærmeste fremtid, så teltet skal i utgangspunktet bare være et 3 sesongs telt.

Noen som vet om det er en butikk i Oslo som kan ha Nallo oppsatt så det er mulig å se det oppsatt?

Høres fornuftig ut. Det er litt værre å finne plass til et langt telt, men du trenger ikke ha 100% under hele teltet. Så lenge du setter innerteltet på den beste plassen går det helt fint med litt kuler og ujevnheter i forteltet :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Terka said:

Vinteren med jevn horisonal flate er definitivt det beste. (Men går man bratt/på fjelltopper så finner man ikke nødvendigvis så store flater heller, da går jeg uten pulk og med lite telt).

Under tregrensa så har jeg stort sett funnet nok flate til innerteltet på et Fjellheimen 4 Camp, ofte også med grei flate til forteltet. Men jo høyere man går jo mer stenete og ujevnt er det (stort sett ihvertfall.) Har ikke gått i området som Hardangervidda, Femundsmarka osv. men har venner som har brukt relativt store telt der

Skal teste ut Orion II Extreme fra i morgen kveld og ut uka. Om ønskelig så kan jeg gi en liten tilbakemelding på hvordan forteltet oppleves etter den turen.

Vil sette stor pris på en tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

Da har jeg målt litt, sett på telt på nettet og har pr nå kommet frem til at Orion III UL eller Nallo 3 GT bør være aktuelle kandidater...

Det eneste jeg er veldig usikker på er hvor enkelt det er å finne teltplasser til så lange telt som Nallo, liker det store forteltet.
Noe usikker på den faktiske størrelsen på forteltene til Orion, og at man kan koke vann/lage mat i det hvis det er ufyselig ute. 

Kan ikke se for meg at jeg blir noe vintermenneske i den nærmeste fremtid, så teltet skal i utgangspunktet bare være et 3 sesongs telt.

Noen som vet om det er en butikk i Oslo som kan ha Nallo oppsatt så det er mulig å se det oppsatt?

Vurderte selv Nallo 3 GT, men siden jeg skal bruke teltet på vinteren også fant jeg ut at Fjellreven Abisko Endurance og Abisko Shape ville gi meg bedre størrelse-til-vekt forhold, og ventilasjon som også fungerer bra på vinterenn. Den lave ventilen på Nallo kan lett snø igjen og er upraktisk om du vil legge litt snø opp langs duken.

Men til bruk på barmark, spiller det ingen rolle.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Phoney skrev:

Det er helt korrekt :P

Og veldig dårlig samvittighet når det ikke benyttes... tror jeg

Et godt telt kan vare kjempelenge, mao en langsiktig investering. Noen perioder brukes det ofte, mens i andre perioder tar det bare plass i turskapet.

Det beste er å finne noe man blir storfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:
1 time siden, JanRH skrev:

Et godt telt kan vare kjempelenge, mao en langsiktig investering. Noen perioder brukes det ofte, mens i andre perioder tar det bare plass i turskapet.

Det beste er å finne noe man blir storfornøyd med.

Det kan vel ikke sies bedre enn @JanRH skriver her :)
Kjøper man ett kvalitetstelt og som passer til det man har bruk for så er det sjeldent nødvendig å bytte telt på mange år!
Kjøper man nytt da så er det enten av praktiske årsaker eller så er det prylbögfaktoren som spiller inn!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.