Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggMed hammer og sag i sekken på søndagsturen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Til Blåfjellenden etter ferien.

P8273284.JPG
Etter et par uker på ferie i syden, var det på tide med en tur i heia. Og turen måtte gå til Blåfjellenden. Før jeg reiste, var det spørsmål om å få en gjerdeklyver til Hunnedalen, og jeg glemte hele greia. Nå måtte jeg opp for å sjekke om andre hadde overtatt jobben.

Det burde være grei skuring å gå fram og tilbake til Blåfjellenden på dagen, men 14 dager med tur hver dag i ferien - ikke mindre enn 10 kilometer og et par ganger 20 kilometer, hadde satt spor. Jeg kunne kjenne at overskuddet manglet.

Det måtte bli tur uansett. Værmeldingen var god. I "syden" er varme og sol et problem. Her hjemme er det ønskelig...
P8273308.JPG
Det var meldt sol og penvær fra morgenen av. Mulighet for byger på ettermiddagen.
Jeg sto opp tidlig, og var avgårde i god tid før 8. Det gå en kolonne fra Veen kvart på ni. Som jeg nådde med god margin.

Det var ikke spor av gjerdeklyver på parkeringsplassen eller ved Tangene der den gamle sto, nesten ubrukelig.

Jeg gikk og lurte på når jeg ville treffe de første folkene fra Blåfjellenden. Jeg hadde startet så pass tidlig at jeg burde være mer enn halvveis før noen kom i mot. Ikke langt oppe i bakken kom det en kar nedover. Det var heiasjefen på Fidjastølen, og han var nettopp den karen som hadde "bestilt" ny gjerdeklyver. Den burde være på plass snarest, mente han. Sauene skal ned neste uke - søndag vil det bli skilling i Hunnedalen.
P8273292.JPG
Vi snakket om saken, og ble enige om at den enkleste løsningen var å ordne den gamle - om det var mulig. Jeg lovet å se på saken - forsøke meg på hammer og sag...

Jeg viste broderen var inne på hytta - bilen sto i Hunnedalen. Grunn til å ta ut tidlig var nettopp for å forsøke å nå inn så tidlig at vi kunne ta følge tilbake. Jeg møtte broderen et stykke oppe i bakken fra Blåfjellenden. Han så ikke syn på å gå ned for så å gå opp igjen. Og dessuten hadde han preserende private forretninger....
P8273316.JPG
Det var ingen andre på hytta. Det tok litt tid å samle verktøy, finne fram material, spise og ta det litt med ro. Det hadde, på tross av lite overskudd, gått fort innover...

Det var skikkelig fint vær fra morgenen av. Blå himmel og nesten ikke et vindpust. Det kom noen hvite skyer seilende fra sør ut over formiddagen, men jeg hadde sol stort sett hele turen innover.
Da jeg startet på tilbaketuren var skyene blitt mørke og grå. Værmeldingen hadde nevnt regnbyer. Det så skikkelig truende ut  - en stund. De mørkeste skyen seilte forbi foran meg.
P8273323.JPG
Det kom ikke en dråpe på hele turen, selv om jeg fikk noen få dråper på bilen nedover dalen.
Siden det var søndag, ventet jeg ikke å se mange folk. Jeg tok igjen to damer på tur, kjente av min nabo, som jeg selvsagt lovet å hilse til.

Nede ved Tangene fant jeg fram verktøy og satte i gang med å få orden på gjerdeklyveren. Den så avgjort brukbar ut etter en liten time. I det jeg avsluttet jobben kom det tre blide jenter gående. De hadde tatt turen over Stutaheia fra Sandvatn og mot Høgaleitet. Det fikk teste gjerdeklyveren.

Denne søndagsturen ble både tur og jobb. Det tok litt ekstra tid, men forhåpentligvis varer reparasjonene til vinteren. Og turen den var fin den...

Selv om det så avgjort ikke gikk like fort på tilbaketuren som innover.

Les hele artikkelen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.