Gå til innhold
  • Bli medlem

God bukse for ryggsekkbæring


Salaren

Anbefalte innlegg

Hei dere

Ny her jeg men ikke helt ny i fjell og hei. Jeg pleier alltid å bære kniv med meg da jeg stadig får bruk for den når jeg fisker meg innover heiene osv. Og bærer man kniv så har man jo på seg et belte. Men når man har på seg bukser med belte så opplever jeg gnag og vonde hofter/hoftekammer når jeg bærer ryggsekk på 80 liter med hoftebelte. Hoftebeltet kommer jo i konflikt med lærbeltet og dermed gnager dette slik at det blir vondt og sårt etter noen timer eller kanskje mest dagen derpå.

Jeg lurer derfor på om det finnes noen greie bukser å få tak i som er bedre egnet når man bærer ryggsekk slik at hoftebeltet ikke havner i sonen hvor lærbeltet og kniven er.

Noen som vet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ett gammelt mykt og tynt lærbelte som jeg ikke kjenner under hoftebeltet.

På kniven har jeg knytt en loop med strikktau. Dermed kan jeg ta strikktauet under beltet fra undersiden, putte knivsliren gjennom loopen over beltet, og dermed henger det hele under hoftebeltet og med en så tynn og minimalistisk festeanordning på beltet at den ikke kjennes. Karabinkrok eller stagkrok under hoftebeltet vil gnage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Har jo spekulert på om det finnes bukser for menn som er høyere, altså går nesten opp mot navlen slik at buksens øvre del ikke ligger i hoftebeltesonen men kan det være noe å tenke videre på..? så får jeg heller vurdere å droppe kniv og belte når jeg bærer ryggsekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist jeg bruker belte så er det et belte jeg har lagd av ei web reim. Det er så tynt at det ikke merkes uansett hvor mye en strammer hoftebelte. Men jeg har sluttet å ha kniven i belte når jeg går med sekk. Det føltes alltid at slirefestet var der og det ble ubehagelig / vondt over tid. Er kniven stor ligger den i sekken (ikke optimalt) mens mindre kniv havner på venstre skulderreim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Salaren skrev:

Hei dere

Ny her jeg men ikke helt ny i fjell og hei. Jeg pleier alltid å bære kniv med meg da jeg stadig får bruk for den når jeg fisker meg innover heiene osv. Og bærer man kniv så har man jo på seg et belte. Men når man har på seg bukser med belte så opplever jeg gnag og vonde hofter/hoftekammer når jeg bærer ryggsekk på 80 liter med hoftebelte. Hoftebeltet kommer jo i konflikt med lærbeltet og dermed gnager dette slik at det blir vondt og sårt etter noen timer eller kanskje mest dagen derpå.

Jeg lurer derfor på om det finnes noen greie bukser å få tak i som er bedre egnet når man bærer ryggsekk slik at hoftebeltet ikke havner i sonen hvor lærbeltet og kniven er.

Noen som vet..?

For meg har løsningen på dette vært enkel, så enkel at jeg er litt flau for at jeg ikke har kommet på det for mange år siden.... Belte som sitter veldig løst uten å klemme muskelaturen rundt hoftene. Og så seler som holder buksa oppe :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har testet ut bukseseler på jaktbekledning og det føles bra og gå med da buksevekten da bæres på skuldrene og så puster også buksen bedre da beltet kan være mye løsere. Men jeg har aldri prøvd med ryggsekk da jeg har innbilt meg at bukseselene vil komme i konflikt med bærekonstruksjonen på ryggsekken og lage heft og gnag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.