Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på Warmpeace Viking-poser


ketilring

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet om jeg med mine 181cm vil klare å presse meg ned i en størrelse Regular på 180cm? Har liten lyst til å drasse på 14 unødvendige cm med Long utgaven. 😊

Litt dumt at de ikke har en 185cm-utgave egentlig, når en så stor prosentandel av norske menn har en høyde på 180-185cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. :) Da er det mulig jeg går for en sånn i størrelse Regular.

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for 300 eller 600 enda, da. Noen som har synspunkter på dette? Er temperaturmerkingen deres realistisk?

Synd de ikke har en 400-versjon med T-lim -3 på rundt 850g, til en pris på ~ kr. 2000. Den hadde nok solgt som hakka møkk her i landet. :)  (Ja, jeg kjenner til Helium 400, men den er jo litt smalere og en god del dyrere.)

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 197cm og har ikke problemer med long+wide versjon av 300. Kjøpte 300 pga pakkvolum og vekt, var hakket kaldere enn min gamle Alta, men det kompenserte jeg for med et tynt lag ull på de kaldeste nettene som var under 5 grader på turen i Juli. Liker egentlig å sove med minst mulig klær på, men med de besparelsene jeg fikk i volum og vekt var det fint overlevelig med 5 av 18 døgn med litt ull på om natten. Fikk også inntrykk av at den krevde betraktelig kortere lufting enn Alta posen for å få ut ev. fukt som kom i løpet av natten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170. Regular var MYE mer komfortabel enn short, så slipper jeg kuldebroer ved bena.

Uar usikker, så jeg bestilte begge og sendte tilbak den som ikke passet. Oppfordrer til å gjøre det samme om du er usikker på størrelsen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175 cm, og lå i en ME Helium 400 inni en Warmpeace Viking 600, begge det "Regular" i slutten av april. (Var ned i -18°C på natta, valgte å teste ut denne fleksible løsningen i stedet for å dra på vinterposen som veier like mye som de to nevnte til sammen)

Om du har god tid, hva med å bestille en i regular fra HPT, prøve den på hjemme, og returnere om den blir for kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ketilring skrev:

Takk for interessant innspill @Mareng  1f60a.png

Men Long-utgaven på 195cm er dessverre uaktuell; jeg drasser ikke på 14 "unødvendige" cm. Da velger jeg heller en 185cm fra en annen produsent. 1f604.png

Tja, er ikke sikkert det føles så langt som du skulle tro. Men det er kun du som kan vurdere såklart. Jeg vet ikke om disse 14 cm veier så mange grammene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Tja, er ikke sikkert det føles så langt som du skulle tro. Men det er kun du som kan vurdere såklart. Jeg vet ikke om disse 14 cm veier så mange grammene heller.

100g for 600-modellen i følge produsenten. 😊 Neida.. men jeg bytter ut fiberposene mine til fordel for dun først og fremst på grunn av vekt, så jeg er litt bevisst på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anund Wigen skrev:

Jeg har planer om å teste kombinasjonen av  300 og 600  i vinter. Til erstatning for en Tyin Elite som veier et "halvt tonn"... Den funker dog et godt stykke ned på 20 tallet.

Interessant! Tenkte du en 600 195cm utenpå en 300 180cm da eller?

Disse to posene veier mindre tilsammen enn min -5° Alta også. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både 300 og 600 i regular wide. 300en har holdt meg varm ned til 2-3 plussgrader (ikke testet kaldere ennå) med kun boxer på meg.

 

600 han holdt meg varm ned til 22,9 minus,  da med kun overdel til ullundertøyet, måtte sparke av meg longs og ull-lestene. Men mulig at jeg det hjalp at da jeg la meg i posen, var det sikkert 30 grader i lavvoen, så posen var ferdig oppvarmet. Men tempen sank fort når det slukket i peisen, og våknet på natta av at jeg var kald i ansiktet, men ingen andre plasser. Det var da jeg så at det var -22,9:)

Blir nok å bruke en kombinasjon av disse to til vintern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ViktorS skrev:

Har både 300 og 600 i regular wide. 300en har holdt meg varm ned til 2-3 plussgrader (ikke testet kaldere ennå) med kun boxer på meg.

 

600 han holdt meg varm ned til 22,9 minus,  da med kun overdel til ullundertøyet, måtte sparke av meg longs og ull-lestene. Men mulig at jeg det hjalp at da jeg la meg i posen, var det sikkert 30 grader i lavvoen, så posen var ferdig oppvarmet. Men tempen sank fort når det slukket i peisen, og våknet på natta av at jeg var kald i ansiktet, men ingen andre plasser. Det var da jeg så at det var -22,9:)

Blir nok å bruke en kombinasjon av disse to til vintern. 

Du må være en varmsover. I -22,9 grader i en pose med tlim på -9 holder ikke de fleste varmen med ullundertøy og lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått mange gode innspill her syns jeg. Noen mener at Regular burde holde i massevis, andre mener at det kan bli litt knapt, og at det kan oppstå kuldebroer i fotenden. Jeg målte meg til 180,6cm i går kveld, og hvem vet - kanskje jeg etter en lang dag med trasking med sekk på ryggen er nede i 180cm blank. :)

Det jeg antagelig kommer til å gjøre er nok å bestille en 300 Regular og en 600 Long. Da kan jeg undersøke både lengde på posene og tykkelse/loft i begge utgavene. Kanskje beholder jeg én av dem, kanskje ingen, eller kanskje begge - og forsøker meg på en to-pose-løsning på vinterstid slik som @Terka, @ViktorS og @Anund Wigen foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

Jeg mottok Viking 300-posen i størrelse Regular i forrige uke og har fått sett litt på den og prøvd lengden. Stoff, fyll, sømmer og detaljer virker å være av god kvalitet, glidelåsene går godt opp og ned uten å hekte seg fast, og jeg har kontrollveid posen til 685g (mot oppgitt 640g). Lengden (tilpasset kroppslengde 180cm) virker å passe relativt bra til meg, men jeg synes at hetta er litt puslete. Kanskje hadde dette ikke vært noe problem om posen hadde vært litt lengre, men jeg tror altså at det er måten hetta er designet på som gjør at den føles litt knapp.

Så, i helgen som var, lanserte Hekta På Tur nyheten Solitaire - en ny serie av soveposer med 750c dun, og i følge nettsiden til HPT var Regular-størrelsen tilpasset en kroppslengde på 182cm. Jeg bestemte meg for å prøve en Solitaire 250 (T-lim +4) for å se om jeg fikk litt bedre plass i den. Det ble ingen høydare; posen var akkurat lik dimensjonert som Viking 300-posen. Den er til og med merket 180cm på innsiden. 🙄 Jeg har kontrollveid den til 585g, og det er jo litt merkelig siden HPT oppgir en vekt på 635g... Enten har jeg fått en tidlig førproduksjonsmodell av posen, eller så er nettsiden til HPT helt på viddene - i begge tilfeller er jo dette veldig sløvt av HPT.

Når det er sagt - begge posene er jo gode, og jeg har ikke bestemt meg for hvilken jeg skal beholde...

IMG_2107.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet Solitaire 500 i størrelse Regular (180cm, HPT oppgir 182cm) også. (Jeg har veid den til 1025g.)

Her har jeg mer enn god nok plass! Det virker som om denne er sydd etter en helt annen mal enn 300/250-posene i Regular. Det er den selvfølgelig, i og med at den har kuldekrave og annen hetteutforming. Men forskjellen i lengden er ganske merkbar.

Så, oppsummert: i Solitaire 500 Regular har jeg (på snaue 181cm) ganske god plass i lengden, mens Viking 300 Regular og Solitaire 250 Regular virker til å passe sånn akkurat, og kan bli litt knapp hvis man ønsker å dra hetta helt ned til nesa.

Det ble ikke til at jeg testet Viking 600.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 27.8.2017 den 15.18, Anund Wigen skrev:

Jeg har planer om å teste kombinasjonen av  300 og 600  i vinter. Til erstatning for en Tyin Elite som veier et "halvt tonn"... Den funker dog et godt stykke ned på 20 tallet.

Fekk du testa denne komboen? Evt i kva temp? Eg skal på vidda til helga og har ein 300 i regular wide og ein 600 i long wide i skapet. Vurderar å byta ut min Isbjørn Jan Mayen på denne turen med mine to Warmpeace posar. Andre som har erfaring med komboen 300 og 600 på vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt å kombinere 600 med ein tynn syntpose med comfort + 12 eller deromkring. 

Temp toleranse varierer jo litt med perioder og form, men det funkar til nedpå mellom - 15 og - 20 ein stad. Kaldaste eg har hatt i den kombinasjonen trur eg var tur i januar med et par og tjuge minus.

Var overraska når eg vakna over at eg hadde sove gjennom natta i den tempen med dei posane. 

Mengde kle og evt varmeflaske varierer litt med luftfuktigheit, dagsform, tilstand på pose, lengde på tur osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.