Gå til innhold
  • Bli medlem

Turplaner


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter her med planer om å komme meg på en lengre tur. Hadde en plan om Pacific Crest Trail 2018, men det viste seg vanskelig å få permisjon fra jobb i april/mai (lærer). Noe jeg finner litt rart i og med at det er såpass god tid til å hente inn vikar. Menmen... Det ledelsen derimot sa var at det ville vært lettere å gi meg permisjon i 6 eller 12 mnd slik at de kan hente inn en ny lærer for et helt semester, eventuelt år. Da sitter jeg her, og leker med tanken om jeg skal følge min største drøm; Ett år i Canadas fantastiske villmark.
Det er en drøm jeg har hatt i mange, mange år. Men det har vist seg vanskelig pga. studier, jobb osv. Nå er jeg derimot en plass i livet hvor jeg kjenner mye på at livet skal ikke kun være skole, jobb og oppsparing til pensjon. Jeg er lei av å vente på at det skal bli helg og ferie sånn at jeg endelig kan gjøre det jeg innerst inne vil (tur). Nå skal det sies at jeg trives godt i læreryrket, men tankene glir fort til skogs likevel.
Jeg ønsker å jakte, fiske og nyte naturen og omgivelsene, samt friheten og gleden av å være laangt unna regninger og jobbansvar. Jeg er også av den typen som liker å kose meg på tur. Det vil si at jeg ikke har noen planer om å kun livnære meg av det jeg jakter og fisker selv, selv om mye av maten naturligvis vil komme fra naturens eget matfat. Jeg vil ved en så lang tur ønske å kunne bo i ei hytte/koie ved vinterstid og vandre med teltet vår, sommer og høst.

Jeg sitter inne (!!!) i helga for å se hva jeg kan gjøre for å realisere denne drømmen.
Jeg vet at en del her inne har vært på langtur, også i Canada- og tenker at mange her derfor kan bidra med tanker og kanskje erfaringer fra en slik tur. Setter også pris på innspill fra dere andre fjellfolk som ikke har vært i Canada eller på langtur, men som likevel har tanker eller lyst til å dele råd og andre erfaringer med meg.
Noen som har en god fremgangsmåte for leie av koie? Alle forslag velkomne, uansett hvor da jeg enda ikke har spikra hvor i Canada jeg ender opp.
Kostnad ved leie? Kontaktpersoner?
Totale utgifter ved en slik tur?
Framgangsmåte for sponsorer/støtte for en slik tur?

Jeg skal ikke stille for mange konkrete spørsmål men lar heller dere som er interesserte og dere som har erfaring komme med deres tanker og eventuelle check-list for hva som må med og gjøres.  Jeg er altså helt i startfasen, dag 1, i den grove planleggingen, så råd og tips fra planleggingsfasen, forberedelser, reisen over dammen og selvfølgelig oppholdet, tas i mot med takk! :)

Beklager lang post.

Hilsen
Tor

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke direkte svar på spørsmålene du stiller, men vil bare si "gjør det!" Har du mulighet til å ta et halvt år eller et helt år permisjon, uten å gå konkurs eller at familien glemmer hvem du er er det bare å gå for drømmen. Det trenger ikke være så vanskelig.

Kostnader og utgifter kjenner jeg ikke, men tipset er å holde det så enkelt som mulig. Trenger du sponsorer? Sikkert noen nettbutikker som vil gi rabatter, eller sende en sekk mot litt reklame, men det hjelper lite på budsjettet. Så jobb heller litt ekstra, spar penger og bruk det utstyret du har som fungerer, så slipper du å skrive reklame og tenke sponsorer hver gang du tar frem kamera (Da slipper du også litt utgifter til kamera, video, batteri og datautstyr for å oppdatere fra villmarken). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, Jan Erik!

En oppløftende respons syns jeg. Du har helt rett. Det trenger ikke være så vanskelig. Permisjon ser det ut til at kan ordnes, og økonomisk har jeg det bra. I den grad man kan si det som lærer.

Jeg er helt med deg på tanken om å holde det enkelt. Når det gjelder det med sponsor så vet jeg at en del som har vært på lengre turer har fått både klær, sko, mat og til og med kano. Og det er jo noe som kunne spart noen kroner. Men det igjen krever jo enda mer planlegging og kontakt med sponsor før, under og sikkert etter en slik tur. Og jeg kan tenke meg at det er nok å gjøre uten å styre med det i tillegg.  Har noen her erfaring med sponsorer og eventuelt oppdatering/reklameskriving fra villmarka? Stjeler det "villmarksgleden" fra deg/dere å måtte sitte foran en skjerm og rapportere og reklamere tilbake til Norge?
Og igjen, hvis noen har vært gjennom en slik tur og planlegging- kom gjerne med råd.

Takk for tips, Jan Erik! :)

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du allereie har eit navn på instagram eller blogg så er det vanskeleg og mykje jobb å skaffe sponsorar etter det eg har skjønt. Så med mindre du har stor interesse av å ta bilder og skrive om turopplevingar så ville eg ha droppa maset etter å få sponsorar. Men du kan nok få ein del gode rabattar på utstyr om du fortel om prosjektet og tilbyr deg å promotere produktet/butikken.

Og køyr på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TorTur . Jeg har ikke gjort noe lignende før, men kjør på om ikke ulempene blir for store.

Personlig ville jeg ikke likt ett helt år i Canada. Jeg ville nok trolig gått lei eller mistet motivasjonen etter en stund når det er såå lenge og virkeligheten innhenter meg. Spesielt vinteren ville blitt tøft i en koie, uten noe særlig mål. Da ville jeg heller dratt langtur på hardangervidda/finmarksvidda eller noe sånt.

Men noen måneder i Canada, så en snartur hjem, ett par måneder i nord, så ett par måneder i en nasjonalpark i norge/sverige eller hvor du ønsker kunne jeg mye heller tenkt meg. Da er det mulig å se en ende på del-prosjektene, og det er ikke så evig lang tid før ett nytt eventyr begynner og man får en pause i ensomheten.

Men der er nok folk forskjellig.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

@josteink Var innom arktiskvillmarksklubb.no- Kan lett tenkes at noen der kan ett triks eller to. Skal se nærmere på det i helgen. Takk skal du ha!

@Mareng Takk for innspill. Jeg ser tanken din. Ett helt år alene kan fort bli kjedelig og tungt (ref. Kristoffer Clausen). Men nå er jeg så heldig at jeg har familie og venner som gjerne kunne tenke seg å være med i kortere etapper, noe som selvfølgelig hadde hjulet på ensomheten. I tillegg trives jeg veldig godt i eget selskap. Når det er sagt så har jeg vært innom nøyaktig samme tanke- å dele opp året i ulike prosjekter. Men så er det Canada da, den store drømmen. Det er klart at en vinter i ei koie, helt alene kan bli tungt- men har noen prosjekter jeg gjerne vil forsøke få til i vintermånedene.  Nå er jeg foreløpig fortsatt kun helt i starten- så lengde på oppholdet og destinasjon er overhodet ikke spikra fast.

@Curling-generasjonen Ja, jeg forstår det sånn. Foreløpig vil jeg heller gå for rabatter mot promotering av butikk/merkevare. Hvert fall til jeg får en mer konkret plan jeg eventuelt kan selge inn til sponsor. Men jeg har planer om å ta noen bilder og dokumentere litt underveis, men mest til eget album, og foreløpig er nok planene for vage til å kunne tiltrekke seg sponsorer. Setter pris på du deler tankene dine. Takk!

Er det noen som vet noe om forsikring til et sånt opphold? Har prøvd å kontakte forsikringsselskapet mitt, men det ser ikke ut til at de har et konkret svar og hva de dekker av sykdom, skader og uhell, ei heller pris- så et svar lar vente på seg derfra.

Setter pris på innspill og svar fra dere!

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.