Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Ser etter en middels stor sekk til 2-3 dager i telt i fjellet, en som også er stor nok til hytte-hytte tur med større Speilrefleks, ekstra objektiv og stativ. Jeg ga min sekk til datteren min som skole/studentsekk.

Mest usikker på hvor mange liter sekken skal/bør være.

Er ikke lettpakker, men har ganske lett telt, lett sovepose og lett liggeunderlag. Har kikket på følgende sekker:

  • Osprey Atmos AG 50 Graphite Grey

  • Osprey Atmos AG 65 Graphite Grey

  • Lowe Alpine Manaslu ND 55:65

  • Denne tråden og oversikten er topp

  •  

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg en Bergans Helium 55 som jeg gikk over fra Vinddalen til Flørli med. Hadde faktisk ikke regnet med å bli SÅ fornøyd med en så rimelig sekk. Men den var virkelig god, for meg. Så den kan jeg varmt anbefale! :)

Lett er den også. Bare bonus det ;)

Edit: 1032 gram veier min :)

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

55 liter er nok kanskje et godt kompromiss. Osprey Atmos AG 65 kan kanskje bli litt for stor!!! 

Har Bergens Skarstind 40 til dagsturer og jobbrelaterte reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... litt vanskelig å svare på. Jeg har brukt Arc'teryx Khamsky på 38L til helgetur, med sovepose og liggeunderlag i sekken og telt under topplokket. Samtidig har jeg også brukt Gregory Denali på 100L på turer med like lang varighet. 😄

Mellomtingen for min del er en Arc'teryx Altra 65L som passer til det meste. Den er fantastisk bra (på min rygg)! 😀 Og man må jo ikke fylle opp sekken helt på hver tur heller?

https://backpackers.com/outdoor-gear/backpacks/arcteryx-altra-65-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zpacks Arc Haul. Beste sekken jeg noensinne har hatt. Veier 680 gram og har et SKIKKELIG bæresystem. Eneste sekken jeg har hatt hvor jeg ikke blir svett på ryggen og. Finnes i 2 utgaver Arc haul 62L/680gram og Arc haul zip 65L/780gram hvor du kan åpne hele sekken fra forsiden. Veldig bra bærekomfort opptil minimum 15 kg. Har ikke prøvd mere selv, men Zpacks oppgir 18kg som max. Du kan få de i Cuben også for å spare i underkant av 100 gram. Magebeltet med dobbelstramming er en pluss og.

 

http://www.zpacks.com/backpacks/arc_haul.shtml

http://www.zpacks.com/backpacks/arc_haul_zip.shtml

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Terka skrev:

Hmm... litt vanskelig å svare på. Jeg har brukt Arc'teryx Khamsky på 38L til helgetur, med sovepose og liggeunderlag i sekken og telt under topplokket. Samtidig har jeg også brukt Gregory Denali på 100L på turer med like lang varighet. 😄

Mellomtingen for min del er en Arc'teryx Altra 65L som passer til det meste. Den er fantastisk bra (på min rygg)! 😀 Og man må jo ikke fylle opp sekken helt på hver tur heller?

https://backpackers.com/outdoor-gear/backpacks/arcteryx-altra-65-review/

Takker! Har ikke som mål å fylle sekken til randen på hver tur. Prøver å leve etter "minst mulig men tilstrekkelig". Tenker å prøve før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, JanRH said:

Takker! Har ikke som mål å fylle sekken til randen på hver tur. Prøver å leve etter "minst mulig men tilstrekkelig". Tenker å prøve før kjøp.

Om du har mulighet til å svippe forbi Drammen så er det bare å låne min Altra  for å få prøvd den på tur. Så i linken jeg la inn i forrige innlegg at Arc'teryx har slutta å produsere den, men f.eks. HektaPåTur har den på lager enda.

Ikke den letteste, men der betyr mindre for min del ift hvor bra den sitter på rygg, hofte og skuldre.

EDIT: Kommer også i mindre og større størrelser.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Terka skrev:

Om du har mulighet til å svippe forbi Drammen så et det bare å låne min Altra  for å få prøvd den på tur. Så i linken jeg la inn i forrige innlegg at Arc'teryx har slutta å produsere den, men f.eks. HektaPåTur har den på lager enda.

Ikke den letteste, men der betyr mindre for min del ift hvor bra den sitter på rygg, hofte og skuldre.

Takker. Det er generøst :)

Hender det blir en tur til Drammen da min datter studerer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Osprey 105 - den bruker jeg til alt mulig da den har ganske lav egenvekt. Den lar seg godt komprimere slik at innholdet ikke slenger når jeg bruker den formål der den ikke fylles. Veldig god bærekomfort opp til ca 25 kg (Jeg har andre sekker for tung bæring de få gangene det trengs).

Den har mulighet for drikkeløsning inn i ryggen (jeg bruker det ikke pr i dag) (Ekstrautstyr)

Jeg har brukt den på heldagsjakt med liten oppakning (Ekstratøy, fjellduk osv) og da komprimerer den godt og lar seg stramme inn nesten som en del av ryggen

21016172_10154602349165194_1578149778139

Jeg bruker den på langtur og til kortere laksefisketurer. Fin å bære laks i ;-) 

20934993_287223175092961_110957827103853

Om det blir litt stort for ditt hovedformål kan man gå ned en størrelse eller to. Jeg synes i hvertfall disse er veldig gode å ha på ryggen og har gode løsninger som passer meg...



 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo: Gode festemuligheter for f.eks stativ osv. Til selve kameraet (+påmontert objektiv) bruker jeg ofte en såkalt "snutebag" (ca sånn her https://www.scandinavianphoto.no/img/img_large/v-635441206020000000/315703.jpg?width=1024) og den fester jeg på karbinkroken jeg har på festet på skulderreima til sekken (se nederste bildet). 

Det erstatter på en måte bryststropp og litt vekt foran synes jeg faktisk er med å balansere lasten noe i tillegg til at kameraet er tilgjengelig mens man går og det derfor blir tatt flere bilder...

Til tross for at det kanskje ikke ser så behagelig ut så synes jeg det er suverent å gå med:

 

20900656_1389806924468038_6486452363285217597_o.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvilken rygglengde bør jeg ha i Xenith 105? Jeg er 181 cm, men usikker på rygglengden (trolig litt kortere rygg). Kommer i M og L.

Tenker da å bruke Lowe-sekken til 2-3 netter i telt og till hytte-til-hytteturer med endel fotoutstyr. Bergans Skarstind 40 til alt annet som ikke krever mer enn 40 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvor stor sekk til helgeturer du bør ha?

Din gjetning er nok like bra som vår. Har du ikke en sekk du kan prøvepakke, for å få en magefølelse av hvor stor sekk du bør ha?

Personlig synes jeg en sekk som er litt større er enklere å pakke riktig, enklere å finne ting i, kanskje mindre som henger utenpå og mindre kjangse for at noe blir ødelagt som følge av hard pakking. Jeg hadde gått litt opp i størrelse anyday, jeg synes ikke 65 liter er stort i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg går nok for en Osprey Xenith 105, dvs. ny storsekk. Jeg har en Lowe Alpine Appalacian 75:95 XL, som egentlig er snau til ukesturer flott til 2-4 dager i telt. Bruker ikke alle 95 liter da jeg ikke blir fortrolig med å ekspandere sekken fullt ut i høyden. Heller ikke så god å bære tungt med denne da bærereimene er tynne. Har en Bergans Skarstind 40 som utfyller alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i for Xenith! Fantastisk bærekomfort og fine løsninger. Jeg greier meg med 88 literen til opptil ukestur men sett i ettertid kunne jeg likegodt kjøpt 105. Vektforskjellen er liten og den er enkel å komprimere inn når man ikke utnytter hele volumet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Xenith str.L fra før og fikk lyst på en mellomstor sekk til kjappe overnattinger og en litt stor dagssekk.
Så på Osprey Atmos 65 og Kestrel 58 liter.
Ble Kestrel og klarer vel å få med meg det jeg trenger til en helgtur men kommer neppe til å prøve.
Tror neppe jeg kommer til å bruke Kestrel på kjappe overnattinger heller når jeg tenker meg om.
Men det var en fin unnskyldning til å svi av litt penger på en sekkestørrelse man ikke hadde 😁

Endret av tubbs
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@tubbsEt godt svar du kom med til ettertanke. Eier man for mye blir det bare kaos før man skal på tur. To av hver er ideelt for meg. Lett å velge mellom Ringstind eller Orion Extreme II. Det samme mellom 400 gram eller 800 gram dunpose. Et tredje telt og en tredje sovepose gir mer kaos 😀

I skrivende stund fikk jeg fryktelig lyst på ME Glacier 1000, Downmat og Xenith, Xentih må jeg bare ha........ Sekken kan forsvares men det andre er bare tull. Blir det mange vinterturene igjen kan vinterpose forsvares, inntil det skjer holder det med Rab Summit 800, selv om Fjellsport lokker med 46% rabatt 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på ingen måte problemer med å forsvare Kestrel 58 litern heller når jeg tenker meg om.
Vinterstid så fylles Bergans Skarstind 40 litern kjapt opp og mye "kjekt å ha" blir liggende igjen hjemme.
F.eks blir det trangt når Fjellduk, tarp, ullgenser, øks og buesag skal med. Og man må begynne å "Tetrispakke" kjeler, kaffekjele og mat!
Og truger utapå sekken!
Se der ja, der kom Kestrelsekken til sin rett alikevel :D
Og Skarstindsekken blir litt kort for den nye solcelleladern som er på vei 😂

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Har på ingen måte problemer med å forsvare Kestrel 58 litern heller når jeg tenker meg om.
Vinterstid så fylles Bergans Skarstind 40 litern kjapt opp og mye "kjekt å ha" blir liggende igjen hjemme.
F.eks blir det trangt når Fjellduk, tarp, ullgenser, øks og buesag skal med. Og man må begynne å "Tetrispakke" kjeler, kaffekjele og mat!
Og truger utapå sekken!
Se der ja, der kom Kestrelsekken til sin rett alikevel :D
Og Skarstindsekken blir litt kort for den nye solcelleladern som er på vei 1f602.png

Så du mener da ut med Skarstind?

Kestrel er jo ikke for stor selv om bare matpakken er med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Så du mener da ut med Skarstind?

Kestrel er jo ikke for stor selv om bare matpakken er med...

Nei, Skarstind er 40 liter og genial under den varmere årstiden pga nettingrygg. Utrolig fornøyd med den sekken.
Men med 10kg i den så merkes det mer enn med Kestrel 58 litern med 12-13kg.

Btw: Hva slags matpakke har du med på tur @Mareng  😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, Skarstind er 40 liter og genial under den varmere årstiden pga nettingrygg. Utrolig fornøyd med den sekken.
Men med 10kg i den så merkes det mer enn med Kestrel 58 litern med 12-13kg.

Btw: Hva slags matpakke har du med på tur @Mareng  1f602.png

Ett par brødskiver og en vannflaske, f.eks.? Men jeg trenger ikke en egen sekk for det også da, jeg klarer de ekstra 250 grammene en litt romslig sekk veier på sånne turer :D

En stor og en mindre sekk dekker alle tenkelige behov jeg har, som @JanRH også er inne på. I mitt tilfelle er det en på 45 liter og en på 75/95 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

:D

En stor og en mindre sekk dekker alle tenkelige behov jeg har, som @JanRH også er inne på. I mitt tilfelle er det en på 45 liter og en på 75/95 liter.

Ahhh, ja skulle jeg bare hatt 2 sekker så hadde Skarstind 40 L ryki ut og Kestrellen fått tatt sommerbruken også :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.