Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med å få hunden til å spise


Ninz

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gordon setter på 2 år som ikke vil spise maten sin. Bruker Eukanuba og har brukt det hele tiden.
Har vært på ferie en uke, og da var han hos mine foreldre sammen med en annen hund. Så han måtte liksom spise opp slik at den andre hunden ikke skulle få noe. Så han spiste ganske bra før og mens vi var på ferie. Men etter vi har kommet hjem vil han ikke spise tørrforet sitt. Får daglige lange turer. Så han får brukt energien slik at han skal være sulten. Bruker omega3 på foret har gjort det hele tiden. Matet han nettopp med skje da det er lenge siden han har spist ordentlig. Å han vil ha, men spiser ikke av seg selv. 😟


Noen som har erfaring? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Phoney skrev:

Standard svaret er vel å sette frem maten i for eksempel 15 min, ta bort og servere ved neste måltid. 

Jeg er ikke begeistret for fisk, egentlig, men spiser det bare jeg blir sulten nok... 

Men det er så rart at det skjedde over natta liksom 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvordan er formen ellers? Har dere sjekka om hunden har feber? 

Hvor mange dager har det gått? 

Formen er helt normal. Han har ikke feber. Har vært på tur 4 dager denne uken, å springer like mye som ellers. 
Har vært slik siden søndag så 5 dager. Har tvingt i han mat så han har jo spist litt. men synes det er for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje fått annen mat hos dine foreldre som medfører litt mat streik. De er ganske utspekulerte uansett hvor uskyldige de ser ut... Mitt hjertebarn er sannsynligvis den som raider søpla og annet, aldri klart å ta ham på fefsken. Den som har rykte for å hope opp på kjøkkenbenken (omplasseringshund) tviler jeg på har gjort noe etter at han kom til meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig. Skjønner dere er bekymra. 

Når jeg har opplevd slik, så har jeg gjort som Phoney skriver. Kun hatt maten fremme i en kort tid, men strødde også tørka vom over maten, eller hatt på litt leverpostei, for å freshe opp smaken. Det gikk seg alltid til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Phoney skrev:

Har kanskje fått annen mat hos dine foreldre som medfører litt mat streik. De er ganske utspekulerte uansett hvor uskyldige de ser ut... Mitt hjertebarn er sannsynligvis den som raider søpla og annet, aldri klart å ta ham på fefsken. Den som har rykte for å hope opp på kjøkkenbenken (omplasseringshund) tviler jeg på har gjort noe etter at han kom til meg. 

Vi bruker samme fôr som mine foreldre så det er nok ikke grunnen. Han går aldri igjennom søpla o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Setter, de er kjent for å lett bli matleie. Jeg har også hatt Setter. Det kunne gå bra i lange perioder og så ble hun brått matlei. Jeg gjorde også som Phoney...satte maten frem i 10 min og tok den så bort. Mellom måltidene fikk hun ikke noe som helst annet. Jeg byttet dessuten for, for å trigge interessen, det hjalp en stund. De siste årene jeg hadde henne, fikk hun kun mat en gang i døgnet og det var det som funket best med henne, da ble den spist. Jeg passet fortsatt også på å bytte for med noen måneders mellomrom for å unngå at hun ble lei.

Jeg tenkte litt på to ting: Ville hunder i naturen eter ikke det samme hver dag. En dag får de kanskje tak i et rådyr, en annen dag står det kanskje hare på menyen, en tredje dag kan det være fugl de får tak i...bare et eksempel altså. Vi tvinger ofte våre hunder til å spise det samme i månedsvis eller årevis.

Skal jeg tenke på meg selv, så er jeg oppvokst på havregrøt til frokost og poteter til majoriteten av middager. Jeg klarer i godt voksen alder fortsatt ikke å klemme ned havregrøt mer enn to dager på rad med mange måneders mellomrom og det er ikke ofte at poteter inngår i en middag hos meg. Andre kan være oppvokst på det samme og ikke ha noe problem med havregrøt og poteter om du forstår. Hunder er også forskjellige. Min nåværende hund er en Amerikansk Cocker Spaniel som eter sin mat 2 ganger dagen med største fornøyelse.

Der er også den muligheten at du begynner å råfore med f.eks Vom og Hundemat, Provit eller MUSH B.A.R.F. Jeg råforer hunden min hjemme, når vi er på turer får hun tørfor. Men det er dyrere enn å gi tørfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Izzy said:

Der er også den muligheten at du begynner å råfore med f.eks Vom og Hundemat, Provit eller MUSH B.A.R.F. Jeg råforer hunden min hjemme, når vi er på turer får hun tørfor. Men det er dyrere enn å gi tørfor.

Mulig avtalene med V&H har endret seg siden jeg kun brukte det, men har du mulighet til å kjøpe inn 200 kg eller mer så er det langt billigere å benytte dette enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får litt ''variert'' kost. Hender han får middags rester hvis vi har noe han kan spise. Bruker også å få brødskive med levverpostei. Så enkelte dager hvis han har fått en del middagsrester spiser han ikke tørfôr, helt greit i og forsei det. Men de siste dagene har han ikke fått annet en tørrfôr. Så han er sikkert missfornøyd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker når jeg hører om dyr med dårlig matlyst er sykdom/at de har det vondt på et vis. Om det fortsetter kan det være lurt å ta en tur til dyrlegen, bare for å være på den sikre siden. Sånn utover det hadde jeg ikke stresset: Friske dyr sulter seg ikke ihjel foran en skål med spiselig mat. Desto mer man diller og duller, desto mer kresne risikerer man at de blir (de lærer jo raskt hva som må til for å få "spesialmat"  :) ).

Endret av Halkatla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er frisk og rask ellers er ikke dette noe å bry seg om. Vår Eurasier er akuratt lik. Når han har vært hos mine foreldre får han alltid noe ekstra. Leverpostei, kjøtt skinke etc. Når han kommer hjem smaker ikke tørrfôret like godt. Vi gir han mat en gang i døgnet ca kl 18. Dette er stort sett borte i løpet av natta, hvis ikke lar vi det bare stå. Han spiser når han er sulten. 

Ikke gjør noe ekstra med maten, da skjønner hunden at han kan lure deg til å få noe ekstra godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUNDEN "MIN" VIL IKKE SPISE PÅ TUR.

Hun er glad og fornøyd, hopper og spretter.  Bærer kløv uten å mukke, elsker å ligge i telt.  Hjemme speiser hun stort sett greit, men etter et par dager på fjellet snuser hun i bests fall på maten,  Det kan faktisk gå opptil 3 dager uten at hun spiser. 

Filosofien min:  "Hun spiser nok når hun blir sulten", var egentlig ikke noe særlig god.  Hvert fall følelsemessig.  Derfor forandret jeg  taktikk.  Jeg fyller opp matskåla, setter den foran henne og går ikke vekk.  Sitter i stedet og godsnakker med henne og da hender det at hun spiser.

Men hvis jeg tror at en barriere er brutt, at fra nå av vil hun spise normalt, men nei da.  Dermed er det på`n igjen, med nærvær og godsnakk.  På den ane siden kan jeg godt tenke:  "Hva gjør vel det?  Vi har god tid.  Likevel, skulle jeg nok ønske at spisingen gikk mer normalt

Om hun er bortskjemt, og selskapssyk?  Hun får aldri nok kos, og kryper tett inntil meg om natten, og helst skal hun ligge på armen.  Og jeg liker det!

59a51511d1801_P3260032(640x527).jpg.a9e1251b0ebf999d53395d6a06ab5a56.jpg

Da var det noe helt annet med Shalka, dronningen.  Også hun var selskapssyk så det holdt.  Dødsfornærmet om hun måtte ligge bak i bilen.  Nei, hennes plass var i forseter,  og aller helst skulle hun ligge i fanget mitt mens jeg kjørt.  

Det lå riktignok under dronningens verdighet å bære kløv, men når jeg fikk den på gikk det bra.  Også hun skulle ligge tett inntil meg i teltet, helst skulle hun ha soveposen for seg selv, men jeg bøyer ikke kne, selv for en dronning.

Men det var aldri noe problem med spisingen, og etterpå tok hun en kongelig blund.

59a5150d50261_25(640x473).jpg.23a39a593f8880c5dca29a4d3e83b05b.jpg 

Men nå tok visst minnene overhånd.  Det som var saken.:  "Hva gjør jeg med en hund som ikke vil spise"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hunder og mennesker kan jo bli matleie om de må spise den samme maten dag ut og dag inn. Prøv å variere litt :)

På 26.8.2017 den 11.24, Phoney skrev:

Mulig avtalene med V&H har endret seg siden jeg kun brukte det, men har du mulighet til å kjøpe inn 200 kg eller mer så er det langt billigere å benytte dette enn tørrfor.

Jeg mener å huske en masse leven på en facebook-hundegruppe jeg frekventerer ang at V&H hadde satt opp prisene en del for en tid siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nylig et lite klipp på Facebook. Hunden ble matlei og far i huset fant en fin løsning på dette. Han lata som han lagde maten til hunden på komfyren. Satte den i ovnen (uten at den stod på) og satte timeren på ett minutt. Hunden var da så full av forventninger til dette måltiden at hun kastet seg over maten. 

Men det er kanskje dumt å begynne med slikt for da vil vel ikke hunden ha mat mer uten at den "tilberedes" på skikkelig vis. 

Men en ting jeg pleide å gjøre med min hund, var at jeg tok med maten hennes i skogen og kasta den utover skogbunnen. Det ble straks mye mer spennende med maten hun måtte lete seg frem til. Og jeg kunne sitte stille på en stubbe og slappe av mens hunden trimma seg selv.  

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få til gode  og fornuftige matvaner hos hunder (som andre dyr og noen folk), er dette en del av hundholdet som dressur, sosialisering, m.m. Og småspiste hunder, har som oftest feil matrutiner. Og da hunden til TS , virker frisk, er den nok bare matlei. :) Dulling, mating, "nøding", godsnakking, m.m., samt la maten stå fremme så hunden kan spise når den vil er en uting! Småspising hos dyr, ender ofte opp i, at de aldri blir sultne. Noen hunder reagerer også på overforing, med at de tar en "pause" i spisingen, enten at de spiser kun litt hver dag, til at de unnlater å spise noen dager. Dette er normalt hos noen indevider, mens andre blir feite. 

Da hunden til TS har vært på besøk hos "besteforeldrene" sine, har de nok blitt proppet (trolig også med en del annen mat/godbiter) og blitt overforet. Og i konkuranse med annen hund, er det lette å overfore enkelte hunder.  Annen mat/godbiter, kan jo også føre til at hunden "ønsker" tilsvarende bortskjemming når den kommer hjem.

Voksne hunder trenger ikke mat, mer enn en gang om dagen. Må opp riktig volum/vekt, for til samme tid på døgnet, la maten stå kun 5 min. Og er ikke maten oppspist, så ta maten vekk. Neste måltid, er neste dag til samme tid. Og ALDRI noe godbiter, som mellom måltid! Da vil hunden begynne å spise etter få dager. Hjelper ikke det så gå til dyrlegen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som driver med pelsdyroppdrett? Sikkert ikke så mange pelsdyroppdrettere igjen, men jeg har en fetter som slet litt med at hundene gikk lei av å få den samme maten hver dag. I perioder ga han hundene sine pelsdyr for. En vorster og en golden retriver. Det stinket råtten fisk av pusten til hunden, men pelsen ble veldig blank og fin og variasjonen i kosten gjorde at de ikke ble så fort matleie. Du trenger ikke bruke pelsdyr for, men det hjelper kanskje å variere kosten med forskjellige typer hundemat. En nevø av meg har to hunder, en er stor som en kalv og en er liten som en rotte. Han fórer kun med  kuvom og kraftbein til å gnage på. Han er også konsekvent med at hundene ikke skal spise menneskemat. Da unngår han at de tigger ved bordet eller når noen, barn eller voksne, spiser.

Det er vel med hunder som med mennesker. Samme maten hver dag er ikke alltid like kjekt. Jeg har jobbet i oljeindustrien i nesten hele mitt yrkesaktive liv, og i noen av de kantinene hvor jeg inntok min lunsj var det en enorm overflod av god mat, men det var det samme hver dag. Det eneste som varierte var en av middagsrettene, diskene med kald mat var lik hver eneste dag. Til og med i denne overfloden var det mange som hadde med seg matpakke. Folk ble rett og slett lei denne festmaten. På noen av plattformene i Nordsjøen, hvor folk ikke kan ta med matpakke, har de forstått dette og varierer maten ganske mye. Du kan f.eks. oppleve uker med tema som f.eks. orientalsk mat, mexikansk mat, vilt,  etc. etc. Dette gjør de fordi de har forstått at maten er en viktig trivselsfaktor og du skal ikke se bort fra at hunden din kan ha det på samme måten. Hver gang den kommer til matskåla så ser den akkurat lik ut. Da kan man kanskje forstå at den kan bli litt lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdyrfôr har ekstremt med fett og proteiner (for rask vekst) og kan være skadelig for hunder om man bruker det en stund.
Derfor trekkhunder og hardt arbeidende jakt/brukshunder støttefôres med vom.
Men ingen fôrer bare på vom da det mangler endel mineraler og vitaminer som hunden har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.