Gå til innhold
  • Bli medlem

Chair kit / stol - verdt å dra på?


Terka

Anbefalte innlegg

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Om du bare tar med konduksjon, så ja. Stråling og konveksjon er ikke lineært med temperatur. Hvis den oppblåsbare har et kontinuerlig fyll burde vi kunne se på den som et kontinuerlig porøst medium med lave strålings- og konveksjonstap, men om den har 2 lag med dun, og luft i mellom blir det noe annet. Dette har blitt diskutert litt mer detaljert på Backpackinglight . Her påstår hvertfall en av dem at R-verdien er beregnet kun ved å inkludere konduksjon. I så fall Vil det være en forskjell på å ha celleplasten over eller under. 

Dette er for så vidt riktig, men jeg savner en forklaring på hvorfor et celleplastunderlag vil gi lavere samlet varmetap om det ligger oppå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, ArveS skrev:

Dette er for så vidt riktig, men jeg savner en forklaring på hvorfor et celleplastunderlag vil gi lavere samlet varmetap om det ligger oppå. 

Jeg lar dette bli siste, så kan heller mod. skille ut de usaklige innleggene våre. 
Jeg hadde en liten feil i stad, der jeg påstod konveksjon ikke var lineært. Uansett. Det kommer ann på mange faktorer. Så lenge man ikke fryser er det greit. For f.eks. synmat, med isolasjon-luft-isolasjon, vil en høyere temperaturgradient gi mer luftsirkulasjon, som gir mer tap langs sidene. Men nå kan man også ta med at et bamse underst vil komprimeres svært lite, og dermed isolere veldig bra.  ... 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har Expeds Chair Kit (LW) vært med til Base Camp ved Gjendebu, og på en padletur med to overnattinger. Absolutt digg å ha med på slike turer.

I etterkant har også Themarest sitt Trekker Chair (25) kit blitt kjøpt inn på tilbud. (Har Thermarest liggeunderlag som brukes mye.) Denne er helt klart veslas favoritt av disse to.

Expeds kit beskytter mere, mens Thermarest sitt er lettere og har mindre pakkevolum.

 

Screenshot_20170922-213733.png

20170922_200825.jpg

20170922_200840.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Terka skrev:

Da har Expeds Chair Kit (LW) vært med til Base Camp ved Gjendebu, og på en padletur med to overnattinger. Absolutt digg å ha med på slike turer.

I etterkant har også Themarest sitt Trekker Chair (25) kit blitt kjøpt inn på tilbud. (Har Thermarest liggeunderlag som brukes mye.) Denne er helt klart veslas favoritt av disse to.

Expeds kit beskytter mere, mens Thermarest sitt er lettere og har mindre pakkevolum.

 

Screenshot_20170922-213733.png

20170922_200825.jpg

20170922_200840.jpg

Får man laget stol med høyt sete med trekker trekket og exped underlag?

Ser vektforskjellen fra MW exped er 100 gram, ikke så veldig mye.

De har sluttet med compack chair. Synd, for den var mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tom42 skrev:

kan du ikke gi oss et tips?  passer det til Thermarest 53 cm?

Sitteplata leverer som bare det, dratt den med på et par turer. Enten neddi storsekken mot ryggen (tar kanskje litt mye plass) eller utenpå dagstursekken brettet i to. Den brukes for seg selv, ikke i kombinasjon med liggeunderlag. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette til exped liggeunderlaget er jo helt genial om du bare skal bruke "stolen" når du har slått opp camp. Men om du skal sette deg ned å nyte en bedre lunsj underveis osv, er det jævlig slitsomt å blåse opp liggeunderlaget først :-P

Nei, gikk til innkjøp av en Helinox Ground Chair, angrer ikke et sekund på det innkjøpet. Anbefales 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, graham skrev:

Sitteplata leverer som bare det, dratt den med på et par turer. Enten neddi storsekken mot ryggen (tar kanskje litt mye plass) eller utenpå dagstursekken brettet i to. Den brukes for seg selv, ikke i kombinasjon med liggeunderlag. 

Hva er vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dei stridast 😂 har ikkje lagt ei natt med skumen under expeden sidan eg første gong prøvde han oppå. Synes det er meir komfy med ridgeresten eller zliten oppå. Får ei slags overmadrasseffekt og eg synes eg kan ha litt mindre luft i den oppblåsbare. 

Mtp delaminering kan det skje ut av det lå, men eg er påpasseleg med å fylje med i temperaturendringar, og evt tappeut litt luft om det til dømes vert veldig varmt. Sprekkfulle expedar som får ein varm dag i solveggen er vel ikkje akkurat så bra mtp dette problemet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Mareng

Jeg fikk meg en Thermarest compack 25 chair kit i dag, kjøpt på tilbud fra addnature.no. Jeg trodde den var gått ut, men tydleigvis har de fått denne inn igjen. Den passer jo forsåvidt exped MW og Winterlite MW underlag godt og veier 300g, men jeg sender den i retur.

Selv om Exped MW Chair kit veier 500g så er det veldig mye bedre designet. Det er lettere å betjene i telt, lettere å pakke sammen, lettere å gå fra stol til madrass når du blir trøtt, beskytter underlaget bedre, og er mye mer skånsomt mot underlaget når den lages om til stol. Rett og slett mye bedre på alle måter, men veier 200 gram ekstra.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
37 minutes ago, Blaser said:

Sett gåstavene dine på samme måte i hetta på jakka di tilsvarende som på videon, og sett deg på enden av jakka så har du samme funksjon uten å ha med deg noe ekstra. 🤔 (Mitt første lettpakkertips  her inne 😁)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 25.8.2017 den 14.46, Per Fredrik skrev:

Har hatt Helinox Chair one et par år. Synes det ble for mye å dra på og tok for stor plass. Hadde tenkt å kjøpe Ground chair, men så oppdaget jeg Helinox Zero og kjøpte den. Stor forskjell fra chair one både på volum og vekt. Denne er med fast nå. Kan anbefale denne. Nesten samme høyde som chair one og passer godt sammen med table one..

Telt1.thumb.JPG.90823684a29688f1971e07c34f5fd48e.JPG

Gammel tråd, men jeg tenker også som deg. Helinox Chair zero er "like" komfortabel til halve vekta av Chair One. 490 gram luksus som blir fast sekkeinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Holt skrev:

Går ikke ut av døra en gang uten min Crazy Creek chair. 
Er det EN luksus jeg unner meg på tur, så er det den. Den er med overalt! Skal ikke undervurdere verdien av å kunne avlaste ryggen

Det blir jo som en chairkit for exped. Uten polstring. Men man kan behandle den mer røft. 
 

Jeg er så kort/lav at jeg sitter godt oppå et sammenbrettet Z-lite underlag. Kjekt å sitte på før man får blåst opp underlag eller bare er på kort dagstur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det blir jo som en chairkit for exped. Uten polstring. Men man kan behandle den mer røft. 
 

Jeg er så kort/lav at jeg sitter godt oppå et sammenbrettet Z-lite underlag. Kjekt å sitte på før man får blåst opp underlag eller bare er på kort dagstur. 

Ja, samme type konsept, men den er vesentlig mer allsidig pga at den tåler mer juling. Fin å ha liggende på bakken når det er fuktig og man sitter på knærne for å gjøre opp bål etc... Slipper også å bekymre meg for glør fra bålet osv.. 

Selv om vi klarte å brenne opp en på vidda i fjor, men det var pga annen idioti :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har et Thermarest Neoair xthreme large underlag. Vurderer chairkit. Noen som har mer erfaring med Termarest sitt trekker chair 25?

Ser også på Sea to summit sin versjon Air Chair. Men usikker på om denne vil passe med Thermaresten.

Kjenner jeg også er bekymret for om liggeunderlaget vil tåle denne belastningen på sikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (54 minutter siden):

 

Kjenner jeg også er bekymret for om liggeunderlaget vil tåle denne belastningen på sikt? 

Når Børge Ousland forteller at han alltid bruker Thermarest med Chairkit på sine turer kan sikkert du også gjøre det uten å være bekymret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (1 time siden):

Jeg har et Thermarest Neoair xthreme large underlag. Vurderer chairkit. Noen som har mer erfaring med Termarest sitt trekker chair 25?

 

Jeg har Therm-a-rest Compack Chair som vel ligner på Trekker chair. Jeg vet ikke hva du er bekymret over mtp belastning, men skal jeg sitte på fjell så har jeg alltid et tynt skumunderlag under.

Men apropos. Jeg synes Trekker-versjonen veier litt mye. Mitt veier 198, men Trekker chair 25 veier 360 gram og da skal du ikke mer enn 130 gram opp før du får en "ordentlig" stol: Helinox Chair Zero. Prisen er vel nesten dobbelt så høy, men jeg vil påstå komforten er minst dobbelt så høy. Ulempen er at du ikke kan bruke den i teltet, så det kommer an på bruksområdet da.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.