Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til valg av anatomisk storsekk >85L


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

jeg har vært i søkelyset etter en anatomisk sekk som er minimum 85L. Jeg har fra før av en Norrøna Syncroflex og kunne tenkt meg enda en sekk som er litt lettere(uten ramme). Jeg tenkte først å selge storsekken, men ble anbefalt å beholde den og heller kjøpe en annen i tillegg. Jeg hadde en Helsport fjellheimen 85L men den ble litt liten til meg. Man har jo alltids Norrøna Para Ranger, men vekta til den er vel en kg fra Syncroflexen. Jeg har tittet litt på Gregory Denali 100 og Bergans Trollhetta 95L. Er det noen andre tips der ute til en stor anatomisk sekk til en fornuftig pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osprey har bra sekker. Har en Xenith 88 i tillegg til min Reconpack. Brukee på kortere turer hvor jeg skal ha med mindre pakk. Veldig god sekk med grei egenvekr som har en fornuftig pris. Xenith 88 er vel 92 liter i størrelse L så,vidt jeg husker. Finnes også i 105 liters versjon. Bruker min med vekt opp rundt 20 kilo. På lengre turer og mer utstyr bruker jeg Recon. Men dra helst et sted og prøv sekker. Ikke sikkert du føler at alle sitter like godt på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Jeg har tre alternativer jeg tenker på nå. Bergans Trollhetta 95, Osprey Xenith 105 eller Gregory Denali 100. Da kanskje de to siste er mest aktuelle. Jeg synes bergans sitt hoftebelte er nokså massivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har hatt en Bergans Alpinist 130 ltr (for øvrig kun hatt Bergans i alle størrelser) i ca. 10 år, men ryggen liker ikke å bære så tungt lengre, og jeg har derfor (med stor sorg) solgt sekken, noe jeg tror jeg kommer til å angre på... Må derfor kjøpe en mindre sekk som tvinger meg til å legge igjen alt som er "kjekt å ha" på tur, og pakke smartere. Sekken trenger derfor ikke å tåle mer enn 25 kg. Jeg har kommet frem til 3 alternativer, men sliter veldig med å velge... Jeg har noe lett og solid utstyr (sovepose, telt, kokeutstyr) men er definitivt ingen gramjeger.... Mer komfort :) Setter stor pris på om noen av dere har erfaringer med disse sekkene, og ikke minst størrelsen; holder dette til weekend evt. ukestur i fjellet??

https://www.fjellsport.no/osprey-xenith-105-tektite-grey.html?refSrc=76782&nosto=nosto-page-category1-loyal 

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager/vandresekker/osprey-aether-ag-85-adriondack-green.html 

https://www.hektapatur.no/ryggsekk/tursekk/langtursekker/gregory-baltoro-85-5780 (88 ltr ved str L) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

En kjempebra sekk. Har stort sett alle sekkene som er foreslått i tråden og må si at osprey xenith 105 har vært et positivt bekjentskap. Holdbarhet har jeg ikke rukket å teste men den passer min rygg helt utmerket.

Tore

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere noterer ned Xenith 105 og jeg støtter meg til det. Har hatt den nå i to år, brukt på flere turer, korte som lange. Tunge som lette. Utrolig god å bære, fine justeringsmuligheter, rommer mye og har mange fine lommer.

Har virkelig ikke noe å utsette på denne sekken. 10/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.