Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikkje sur, men råtten lukt frå fjellsko


Revseggi

Anbefalte innlegg

Eg har ein variant av spørsmålet "sure sko", mest av nyskjerrighet:

Har hatt fleire modellar GTX-støvlar før, og i år kjøpte eg eit par LaSportiva Trango. Lett inngåtte og fine sko som eg har bruka på ein rundt 15 turar i sommar. Eg er ikkje plaga med særleg fot-svette og merka heller ikkje noko problem med Trango'ene. Men så gjekk eg over ei lang myr og vart klissvåt. Tok ut sålane og let dei tørke i romtemperatur slik eg brukar å gjere. Sidan den tid har dei lukta råttent. Ikkje surt, som fotsveitte i plastsko, men rett og slett råttent, som i ein råtten kjellar. Tørka dei til slutt ekstra godt i skotørkar (sjølv om eg veit dette ikkje er ideellt) utan at det hjelpte. Skoene er no forvist vekk frå gangen her. :-) Andre som har vore borti dette?

2017-08-23 11.55.33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går en stund med våte sko, eller tar på deg våte sko kan det oppstå en bakterieflora av en annen verden. Når skoene har vært våte er det ofte lurt å ikke bruke samme sokkene uvasket på nytt også, noe som fungerer hjemme der du har sokkeskuffen, men ikke alltid på tur der du bare har akkurat nok sokker. Da kan det være lurt å gi sokkene en kjapp vask om dette er mulig.

Jeg har brukt Eddik på langrennsstøvler (de blir ofte fuktige) med godt resultat, men også på andre støvler. Hva det optimale blandingsforholdet er vet jeg ikke, men en flaske 7% eddik på en bøtte vann fungerer. Det er godt mulig mildere blanding fungerer også.

Ta ut såler, disse må også ligge i bløt, jeg tar også sokkene som har vært nede i skoa. La alt ligge nedsunket i vann/eddik i minst 3-4 timer eller over natta. Materialene i skoene skal tåle dette, eddik tar ikke farge. Skyll av skoene lett med dusjen etter behandlingen. Om skoene lukter litt eddik så forsvinner lukten når de tørker (jeg har ikke alltid skyllt skoene heller). Tørk skoene med krøllet avispapir inni som byttes ofte, IKKE ha det travelt og bruk skotørker.

Sier som i reklamen: "det funker for meg"

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lompa skrev:

I en annen tråd her, så blir det anbefalt å legge skoene i en plastpose og oppbevare dem i fryseren noen dager. Dette dreper bakterier. Man taper ingen ting på å prøve.. :)

Funket ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lompa skrev:

I en annen tråd her, så blir det anbefalt å legge skoene i en plastpose og oppbevare dem i fryseren noen dager. Dette dreper bakterier. Man taper ingen ting på å prøve.. :)

Du dreper ikke bakterier med kulde. Bakterier kan overleve i nedfrosset tilstand i hundrevis av år, men temperaturer over 60 grader tar knekken på de fleste vanlige bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Du dreper ikke bakterier med kulde. Bakterier kan overleve i nedfrosset tilstand i hundrevis av år, men temperaturer over 60 grader tar knekken på de fleste vanlige bakterier.

Så helle 65 graders vann i en fjellsko, med en liten dæsj klorin, burde kverke det meste av bakterier, og dermed også lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lompa skrev:

Det er riktig at bakterier kan overleve nedfrosset lenge, men de aller fleste dør. På samme måte som skjer om man varmer til 60 grader. (Hilsen en som lever av å grave i gammel skitt.. ;) )

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/forkjolelse/derfor-skal-du-ikke-varme-restene-i-mikroen-2227781

Rydder opp i mytene

Regional smittevernoverlege Bodil Dyrstad ved regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Midt-Norge og bedriftssykepleier Karen Ose-Velle ved MediPluss hjelper med oss å rydde litt opp i mytene om bakterier og virus:

1) Frost dreper bakterier

- Frost dreper for eksempel midd, men ikke bakterier. Det gjør derimot varme. Det er derfor anbefalt å koke restemat i stedet for å bruke mikrobølgeovn når du skal varme den opp. De aller fleste bakterier som kan være i maten dør ved oppvarming over 70 grader, sier Ose-Velle.

___________________________________________________

Hvis du f.eks. har en oppvaskeklut som stinker surt, så kan du skylle den i vann, klemme den sammen i en ball, og gi den en omgang i mikrobølgeovnen på full styrke. Da forsvinner mesteparten av lukta, men jeg vet ikke hvor mye av bakteriene som dør. Vannet i kluten blir varmt av mikrobølgene og jeg vil anta at denne varmen kan drepe mye av bakteriene. Om bakterier tåler mikrobølger i den mengde som er i en mikrobølgeovn vet jeg ikke, men det er mye som tyder på at de ikke tåler denne behandlingen.

http://forskning.no/bakterier-hygiene-mat-mat-og-helse-sykdommer-mikrobiologi/2008/02/mikro-mot-mikrober

Kanskje trådstarter skulle forsøke å gi skoene en omgang i mikrobølgeovnen. Så lenge de er tørre så vil det vel ikke utvikle seg noe videre varme. De største problemet er kanskje metalldeler, hvis det finnes på skoene. Disse vil sannsynligvis lage et lite fyrverkeri og kanskje også brenne i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Så helle 65 graders vann i en fjellsko, med en liten dæsj klorin, burde kverke det meste av bakterier, og dermed også lukt?

Jeg har brukt det varmeste springvannet (tidligere målt til 70C her hos oss) iblandet vaskemaskinsåpe, og latt det stå i goretexstøvler (scarpa daylite, impregnert lær og Cordura) uten at støvlene tok skade. Støvlene ble mye bedre luktmessig, men ikke 100% bra. Prøver neste gang 100C og evt klor eller salmiakk.

Goretex egner seg dårlig under tørre, varme sommerforhold når foten svetter mest.

Viktige temperaturer
På fryserommet skal temperaturen være lavere enn −18 grader. Bakterier formerer seg ikke ved frysing, men de blir heller ikke drept. De ligger i dvale og våkner når matvaren blir tint opp. Når vi varmebehandler mat, stopper bakterieformeringen ved 60 grader. Men det er først ved 72 grader de fleste sykdomsframkallende bakteriene dør. Ved 90–100 grader dør alle bakterier, men noen etterlater seg sporer. Disse sporene dør først ved en temperatur på 120–130 grader.

http://ndla.no/nb/node/79924?fag=37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, qwer993 skrev:

Støvlene ble mye bedre luktmessig, men ikke 100% bra. Prøver neste gang 100C og evt klor eller salmiakk.

Ville vært forsiktig med å bruke så varmt vann. Det er ikke mange plasttyper som tåler så høye temperaturer. Prøv å hell kokende vann på en colaflaske for eksempel.

Klor vil drepe bakterier, salmiakk vil løse opp fett. Bare ikke bland de to, det danner en giftig gass(men det vet de fleste håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tronn skrev:

Ville vært forsiktig med å bruke så varmt vann. Det er ikke mange plasttyper som tåler så høye temperaturer. Prøv å hell kokende vann på en colaflaske for eksempel.

Klor vil drepe bakterier, salmiakk vil løse opp fett. Bare ikke bland de to, det danner en giftig gass(men det vet de fleste håper jeg).

Ja får se hvor desperat jeg er😁.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du/skoa har blitt våt frå myr, og du deretter har tørka skoa så er det vel mykje organiske stoffer fra myra som sitter igjen i skoene. Disse vil da etterh luke død og helvete når du tilfører  litt fukt/svette og varme.

Har du prøvd å sette sko (med løse såler) til gjennomskylling i rennende lunkent vann? Evt til bløt mrd noe rensende først (nevnt av andre) før skylling.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

Om du/skoa har blitt våt frå myr, og du deretter har tørka skoa så er det vel mykje organiske stoffer fra myra som sitter igjen i skoene. Disse vil da etterh luke død og helvete når du tilfører  litt fukt/svette og varme.

Har du prøvd å sette sko (med løse såler) til gjennomskylling i rennende lunkent vann? Evt til bløt mrd noe rensende først (nevnt av andre) før skylling.

Hehe mine sko lukter omtrent som du kan forestille deg at en zombie lukter... etter litt trasking over myr:/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine i eddikvann, det hjalp ikke. Når de blir tatt i fuktig bruk igjen er lukten av massegrav tilbake.

Nå lukter de klor, jeg vet ikke enda om lukten kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.