Gå til innhold
  • Bli medlem

TV 2s nye realityserie «Alene»


HannKatta

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Synd det har blitt forskjellsbehandling da. Hvordan ble plassene fordelt? 

Loddtrekning.

Syns det var en fin fordeling av folk, enkelt har nok som noen sier her blitt plukket ut av produksjonsselskapet ja. Bekkevold er jo en artig kar og en dyktig fisker, og har gjort mye gøy på VGTV i fiskeserien til Lars Nilsen. Svein Fiskeseth er vel faktisk her på Fjellforum? Mener jeg har sett han legge ut filmene her. Filmene hans på Youtube er hvertfall utrolig flotte, en dyktig kar. 

Syns det var gøy å se at hun man gjerne hadde minst tro på fikk den første fisken :) Og for en fisk da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deltagerne presenteres her. 

Mye fiskekunnskap, @steingrd hun du ikke har tro på er konkurransefisker... Har muligens tatt ett kast eller to før. Ikke akkurat grønnskollinger noen av dem. Jeg kommer til å følge serien.

Lurer på om den kan ha vært tatt opp samtidig som den danske? Den ble jo filmet omtrent samtidig, og var fra Altevann den og. På kveldsbildet mot slutten så man jo også minst to bål på andre siden av vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ost skrev:

Mye fiskekunnskap, @steingrd hun du ikke har tro på er konkurransefisker... Har muligens tatt ett kast eller to før. Ikke akkurat grønnskollinger noen av dem. Jeg kommer til å følge serien.

Haha der ser du hvor lett det er å fremstilles litt feil på TV :) Pokkers fordommer altså ;) 

Takk for link!

Syns jeg hørte mannskapet på båten snakke dansk, så det kan godt være spilt inn samtidig eller med samme crew hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ost skrev:

Jeg er litt usikker på om du helt har skjønt konseptet her.

Tror jeg forstår konsepet greit nok, men jeg synes ikke konseptet er bra. At noen finner det interessant, er jo opp til dem. :) Og det er da stor forskjell på eksperter i overlevelse og mange av disse grønnskollingene. Det finnes mye forskjellig, omtrent i mitten av slike ytterpunk. Ingen klarer seg i evingheter i norsk natur, uten forsyninger av mat. Så selv eksperter hadde nok ikke klart seg så lenge. Men at noen raskere blir tvunget til å forlate stedet, er nok riktig. Mye er nok avhengig av sted og fisklykke i den perioden som blir valgt, uansett kompetanse. 

Det er da programmer som er bra filmet, hvor en/de later som de er aleine. Det værste med Bear Gylls, er da ikke filmingen. Men hva han gjør, fordi han har hjelp med seg. :(  Og da blir det feil. Holdt på å le meg skakk, da tullingen hadde et opptak her i Norge, som selvfølgelig ble misslykket. Tror ikke det blir mindre skuespill, når deltagerene kan forberede seg og filme selv heller.

Det med plassering og like muligheter er et annet problem med slike program. Selvfølgelig er det en fordel å ha en elv å fiske fra, kontra fra strandkanten. Men når en av dem du nevner, bare legger seg ned for å vente på "den hellige ånd", i steden for å gjøre noe, blir det også ganske dumt. Og det var vel han som skrøt av alle isbjørnene han hadde sett. Litt av en villmarking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tiur du sier grønnskolling som om det skulle vært et skjellsord. Måten du fremlegger det på virker utrolig nedlatende. Kan være jeg ikke helt skjønner din måte å kommunisere på 🤔

Og jeg ser ingen ting galt i å skryte av å ha sett isbjørn. Han der har sett og opplevd mye i sitt ikke for lange liv enda. Jeg digger han. Digger at unge mennesker utfordrer seg selv og tør å gå langt utenfor enhver komfortsone og gripe de sjanser en får. Og friluftsliv er mer enn å sitte og duppe ved et tjern med kaffekjelen sin :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gittiamo skrev:

Ser ikke for meg at et TV-show med sære gamle gubber, som kan alt, ville dratt mange seere. 1f600.png

Det finnes da folk i alle aldere, som har vært utenfor stuedøra, eller "latte kafen" før. :) Så de trenger da ikke være pensjonister/oldinger, heller ikke men, for lage en camp, fiske og eventuelt utnytte annet fra naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gittiamo skrev:

@tiur du sier grønnskolling som om det skulle vært et skjellsord.1f914.png

Er det bedre med nybegynner som er helt uten erfaring, men som tror de kan alt, men likevl får til lite! :) Mulig at grønnskolling er et gammeldags ord, men det har vært vanlig å bruke slike utrykk på folk uten det minste erfaring, eller veldig lite erfaring og får oftest problemer. Slik blir det gjerne når enkelte skal "løpe, før de kan gå".

Om karen har opplevd mye, så viser han lite av det foreløpig. Ja firluftsliv er noe mer en sitte ved bålet og på inteernett.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har sett fra lignende konsepter så er gjerne ikke mat og ly det som blir hovedproblemet. Faktisk så er det mange drevne folk som kaster inn håndkledet rett og slett fordi de ikke takler ensomheten og går litt på veggen. Jeg har sett drevne folk som har både mat, skikkelig ly, varme/ild og som driver mye bushcraft prosjekter osv. Selv disse sliter etter endel uker/måneder i ensomhet. Det er klart at noen idioter er håndplukket til å feile tidlig men om man ser bort fra dem da :) 

Så det er ofte det psykiske som spiller størst rolle her, og det sier mange deltagere selv etter at de blir intervjuet. De sier ofte at de faktisk at den mentale delen med å være ensom, ikke ha noen å prate med, savne familie og barn osv osv. var det mest overraskende, men at de ofte var forberedt på alt det andre.

 

  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiur3 skrev:

Er det bedre med nybegynner som er helt uten erfaring, men som tror de kan alt, men likevl får til lite! :) Mulig at grønnskolling er et gammeldags ord, men det har vært vanlig å bruke slike utrykk på folk uten det minste erfaring, eller veldig lite erfaring og får oftest problemer. Slik blir det gjerne når enkelte skal "løpe, før de kan gå".

Om karen har opplevd mye, så viser han lite av det foreløpig. Ja firluftsliv er noe mer en sitte ved bålet og på inteernett.

Jeg reagerer på at du ser ned på de pga manglende kunnskap i følge deg. Alle må begynne et sted og man skal ikke se ned på de som begynner, eller som tør å utfordre seg selv. Man skal heller gi de kudos for faktisk å tørre. Jeg synes det står respekt i at de tør. Jeg antar du føler du sitter med mye mer kunnskap enn de som er med på programmet. Men husk at du også engang i tiden var ung og uerfaren og full av pågangsmot. Dette pågangsmotet må ikke rakkes ned på, men bygges opp, så unge får lyst til å forsette å utfordre seg selv og å lære. 

Også enig i at dette går vel så mye på psyken som kunnskap. 

  • Liker 6
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er det mentale aspektet som er det tøffeste. Og selvfølgelig en kombinasjon med lite mat / ensidig kosthold. Den som er tøffest i hode vinner dette.

Syntes forøvrig programmet virket lovende og jeg kommer garantert til å fortsette å følge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ost skrev:

Personlig syns jeg det er synd at ikke alle har like forutsetninger. Ta Jostein og Stian. Den ene sitter midt på en strand, den andre i en vik med en elv som renner ut. Hva er sannsynligheten for at Stian ryker først? 

Jeg er helt enig. Å få ett område med en steinstrand i forhold til ett sted med en elv som renner ut gir normalt sett store forskjeller i hvor lett det er å få fisk.

Etter å ha sett første episoden er jeg litt forundret. Hvorfor er det ingen som prøvde seg på harvefiske om kvelden og natten, eller la ut noen markkroker over natten?

Klarer man å sette opp tarpen skikkelig, samle litt tørr ved og lage en generelt tørr leir i lè for vinden, så vil jeg tro at man klarer seg lenge om man klarer å få fisk og tilberede denne. Jeg så at flere prioriterte å fyre bål først og fremst, men det så ikke ut som det var fare for forfrysning.

Men det er utrolig lett å sitte hjemme og tenkte ut hva man selv ville ha gjort, jeg tror ingen ville gjort ting helt likt. Gleder meg til neste episode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg reagerer på at du ser ned på de pga manglende kunnskap i følge deg.

Jeg ser ikke ned på grønnskollinger/nybegynnere, men de burde forstå sitt eget "ståsted"! Og gjør de ikke det, er de enten naive, eller dumme. Er nok en fordel å lære fra "bunnen av". :) Det står lite respekt av folk som gir seg i "kast med" ting, som de burde forstå de ikke har kompetanse til. Å strekke grenser, er noe annet, men da kan en litt fra før.  Ja - jeg har vært grønnskolling på mange ting og vil fremdeles være det på ting, jeg ikke har det minste anelse om fra før.  :) Ser ikke problemet med begrepet. Men av det jag kan godt, eller brukbart, så har jeg lært fra bunn av, både i yrker, div hobbyer og div aktiviteter.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil psyke kunne spille en stor rolle, spessielt for de som aldri har vært aleine. Men dette forsterkes trolig også, når kreftene forsvinner, en begynner å rote, glemme, snuble, blir litt motløs, fordi de mangler næring. Da tror jeg det er lettere å "tenke for mye" også på de hjemme og ikke gjøre det de bør gjøre. Så de første dagene vil jeg tro, at det må være fokus på mat og ikke soling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 bare så jeg har det helt klart for meg:

Du mener altså at de 10 personene som deltar på dette programmet er grønnskollinger? At ingen av dem sitter på kunnskap utover enhver annen normal person, og at de i beste fall burde vært beskyttet mot seg selv og sine omgivelser?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvor mye disse folkene som så tydelig er uvant med lengre friluftsliv av denne typen leser seg opp på forhånd. Mye kunnskap og tips kan også finnes på YouTube. For eksempel bruk av tarp, fisking, spiselige planter m.m.

På en slik ekspedisjon ville det etter min mening være lurt å sikre en god leirplass med ly, tørr ved under tak, og sjekke ut fiskemuligheter og andre ressurser så raskt som mulig etter ankomst. Det flotte været de er så heldige å ha ved ankomst varer ikke evig. Plustelig kommer vind, regn eller snø. Eller alt på en gang. Og det kan skje første natta. Den som ikke har kommet i orden da får et meget kort opphold.

Men serien og konseptet er kjempebra. Så den danske serien og likte den godt. De norske deltakerne burde ha sett den før de dro, om de ikke var der samtidig.

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste årene vært mye i skog og mark. Elsker det livet! Problemet er at jeg er veldig mørkredd. 34 år gammel, 100 kilo og et par tattoveringer er ingen hindring i å være redd. Så - jeg kunne godt tenkt meg å være med i et slik program, men jeg vet at det mentale nok hadde tatt meg nokså kjapt. Når jeg blir redd så går det ut over rasjonell tenking. For eksempel å konsentrere seg om alt fra å gjøre opp bål til å sette opp tarp. Men jeg føler meg ikke som en grønnskolling.

Endret av Andreas Moen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HannKatta skrev:

Får utlevert fra TV2: 1 boks levende mark (se liste over utstyr lenger oppe i tråden).

Jeg er klar over det. Men en boks mark trenger ikke å holde så lenge. Hva gjør man når man går tom for mark og trenger mer agn i fjellet? Jeg har ikke klart å finne mark i fjellet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å se programmet, men så var det dette med TV da... 

Noen som vet om det er mulig å se programmet på nett, uten å måtte abonnere på TV2 SUMO eller hva som skal til. Hadde jo vært aktuelt om det er mulig å betale for å se enkeltprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.