Gå til innhold
  • Bli medlem

TV 2s nye realityserie «Alene»


HannKatta

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Hege Szyrxzc skrev:

Må de absolutt fiske? Kan de ikke sette feller og spise litt ymse gnagere og slikt?

De har ikke lov å jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Hege P. said:

Det jeg lurer på er hvor mye disse folkene som så tydelig er uvant med lengre friluftsliv av denne typen leser seg opp på forhånd. Mye kunnskap og tips kan også finnes på YouTube. For eksempel bruk av tarp, fisking, spiselige planter m.m.

Akkurat hvor mye vet jeg ikke, men han ene har i hvert fall lest og sett en del youtube på nett for å sikre at det han kunne fra før stemte, og sånn.

Men det ser vel ikke ut for at alle har gjort det, foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ost skrev:

Lurer på om den kan ha vært tatt opp samtidig som den danske? Den ble jo filmet omtrent samtidig, og var fra Altevann den og. På kveldsbildet mot slutten så man jo også minst to bål på andre siden av vannet...

TV2 Zebra svarer på spørsmål fra meg i dag at den norske versjonen ble filmet "for nøyaktig et år siden". Da har de sikkert vært der samtidig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg får sett den danske og Amerikanske utgaven av programmet?

Noen som har en link eller to? Jeg finner lite episoder ved hjelp av Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mareng said:

Amerikanske utgaven av programmet?

Noen som har en link eller to? Jeg finner lite episoder ved hjelp av Google.

 de flyter rundt på nettet på de mer lysskye plassene

eller du gå rett til kilden; http://www.history.com/shows/alone - aner ikke hvordan man får sett alle episodene her 
bare å se de der, ser det ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hege P. skrev:

TV2 Zebra svarer på spørsmål fra meg i dag at den norske versjonen ble filmet "for nøyaktig et år siden". Da har de sikkert vært der samtidig, ja.

Om jeg ikke tar helt feil ble de norske satt ut to uker etter de danske, og var følgelig der samtidig med de danskene som da var igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

De har ikke lov å jakte.

Dessuten er det vel ikke lov å fange smågnagere? Ettersom de ikke er omfattet av jaktloven (som er bygd på speilvendingsprinsippet) kan man vel litt flåsete hevde at de kun kan drepes i selvforsvar?! 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant konsept. Og at det går på 4. sesongen i USA sier vel litt.

Og for de som har Altibox (den nye typen) kan bare spole tilbake på TV2 Zebra til kl 22:00 i går (22.08.2017) og se første episode.

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phoney skrev:

 de flyter rundt på nettet på de mer lysskye plassene

eller du gå rett til kilden; http://www.history.com/shows/alone - aner ikke hvordan man får sett alle episodene her 
bare å se de der, ser det ut til

Får ikke sett programmene. Noen andre som får det til? Den er ikke tilgjengelig fra min lokasjon. Er det mulig å lure den til å tro at jeg er i USA?

IMG_0331.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Dingsen said:

Tror det er politisk ukorrekt å snakke om hvordan man får sett det her på fjellforum siden det er satt restriksjoner hos produsent. 1f60e.png

mulig... telenors ip range ligger ivhertfall inne i restriksjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dingsen skrev:

Tror det er politisk ukorrekt å snakke om hvordan man får sett det her på fjellforum siden det er satt restriksjoner hos produsent. 1f60e.png

Neida, det går fint. Jeg tar den på meg.

Bare si hvordan man gjør det, og bruk stemmeretten. Ferdig snakket👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg! Svein kjenner jeg godt til, har vokst opp med eldste sønnen hans og hørt mye historier opp gjennom årene om turer han har vært på. :) Flere har han i senere år dokumentert og ligger på YouTube kanalen hans, men han har "alltid" vært et turmenneske som har reist mye alene, opptil måneder av gangen. Ingen bullshit og en kjempe trivelig kar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så det første programmet, eller var det to programmer, så begynte jeg å tvile på hvor erfarne noen av disse personene var. Noen av personbeskrivelsene ga tydelig inntrykk av at personene hadde solid erfaring, mens andre viste tydelig at de ikke akkurat hadde vokst opp i speideren.

I utgangspunktet så heter det vel at uten å jakte så vil du med stor sannsynlighet bruke mer energi på å finne mat i denne naturtypen enn den energien maten gir deg. Det vil da kanskje være lurt å spare på kreftene og konsentrere seg om å skaffe fisk.

Eksempler:

En stor nyfisket ørret ble forsøkt stekt på en steinhelle over bålet og resultatet som ble spist var vel nesten sushi. Hun hadde jo en stor vannkjele som kunne vert brukt til koking av fisk, og siden tilgangen på mat sikkert kan bli ganske marginal i perioder fremover så tror jeg at jeg ville prioritert å få i meg så mye næring som mulig av denne fisken. Kokevannet kunne da vert kokt inn litt og spist/drukket som en tynn fiskesuppe. Fisketeknikken var ikke heller noe å skryte av hos noen av deltagerne, men de fikk da en og annen fisk, men det var vel kanskje på mark. Det kan bli spennende å se når marken er brukt opp. I et tilfelle ble det plukket sopp og en liten bit i munnen skulle gi indikasjon på om soppen kunne spises eller ikke. Dette kan være direkte livsfarlig. Heldig vis kom det opp en skriftlig advarsel på skjermen. Forsøket på å spise roten av kvann var vel også litt amatørmessig. Roten av kvann kan spises på våren, i supper etc, men blir ganske besk ut over sommeren. Å spise stilken på kvann har vert vanlig i Norge helt tilbake til vikingtiden. Hvis man ikke er hundre prosent sikker på at det er kvann så kan den gjerne forveksles med Selsnepe, en av våre giftigste planter. Vi får bare håpe at det ikke skjer. Og så var det bruk av tarp. Dette så ganske amatørmessig ut hos noen av deltagerne.  

Men, mine forventninger til denne serien er faktisk ganske gode. Jeg liker konseptet og dette kan fort bli interessant. (Hadde jeg bare vert 20 år yngre, så . . . )

children-scout-boy_scout-camp-camper-camping-cwln2826_low.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig imponert over Cato i går. Tarpen er ikke akkurat satt opp særlig bra, den brukers jo bare som ett teppe 😂

Men det var smart å undersøke området og finn seg ett nytt fiskevann hvor fisken tydeligvis var veldig bitevillig 👍

Dog, når bettet var så bra, så ville jeg fisket slik at jeg hadde for en dag eller to ekstra, i tilfelle fisken ikke biter dagen etterpå. Oppvevart i myrmose eller anskje laget en merd eller pose av nooe slik at fisken kan oppbevares levende 1-2 dager i vannet.

De fikk faktisk garn, og noen klarte å finne greie måter å sette de på. Blir pennende å se om de får fangst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at to forsvant, synes det blir litt lite av hver person. Så vi han som var kjæreste med hun ene i det hele tatt i går? Litt springende program for meg, men det kommer seg nok når de blir færre. Artig å se hvordan de løser (og ikke) problemstillinger. Men det nytter ikke å være kreativ og løsningsorientert hvis man er siplus som ikke tåler sitt eget selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Miamaria skrev:

Flott at to forsvant, synes det blir litt lite av hver person. Så vi han som var kjæreste med hun ene i det hele tatt i går? Litt springende program for meg, men det kommer seg nok når de blir færre. Artig å se hvordan de løser (og ikke) problemstillinger. Men det nytter ikke å være kreativ og løsningsorientert hvis man er siplus som ikke tåler sitt eget selskap.

Det blir litt lite av enkelte, men jeg tipper det er stor forskjell på hvor mye hver enkelt har filmet og kvaliteten på opptakene ;-)

Moro å se hvor flink enkelte er til å fiske, mens andre etterhvert blir så sultne at de nesten ikke gidder prøve. Jeg hadde kanskje trodd Stian ville vært litt mer frempå med fiskinga enn han har vist til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Stian var veldig morsom 😂 Så sulten at han ikke gidder å fiske. Jeg hadde trodde de fleste ville fisket hele tiden.

Jeg heier på Cato. En drittelendig camp han har laget, virkelig, men med tro på seg selv så klarer han seg skikkelig bra :) Håper han får opp tarpen skikkelig før drittværet setter inn. Da blir det værre å tilberede maten hvis man ikke har tørr ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor dere er fra, som synes Stian er så morsom og herlig? 😂😂 Tror ikke han var kommet til mer enn halvveis på første mindfullness da jeg begynte å føle for å måkke til skjermen.

Lite damer med, så Maren heies på herfra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Kan jeg spørre hvor dere er fra, som synes Stian er så morsom og herlig? 1f602.png1f602.png Tror ikke han var kommet til mer enn halvveis på første mindfullness da jeg begynte å føle for å måkke til skjermen.

Lite damer med, så Maren heies på herfra.

Kanskje det er Maren hun heter ja 😂 hun har forutsetninger for å klare seg lenge. 

Stian er lite selvhøytidelige. Sånt liker jeg. Alle er forskjellige og alle liker forskjellige ting. Sånn er det bare. Og det er jo bare bra 😀 

Synes forresten der er snodig at han eldre mannen tok med seg gamle støvler ut. Når de allerede nå går i oppløsning vil han jo få problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.