Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt, Fjellreven abisko?


Simroee

Anbefalte innlegg

Hei! er på utkikk etter eget telt og trenger litt tips fra noen med litt erfaring😅 har ingen telt fra før av men har sovet en del netter ute i år etter å ha studert friluftsliv. 

Kunne tenkt meg et 4 sesongstelt ettersom jeg sansyneligvis kommer til å bruke det litt ved alle årstider.. ønsker også at det ikke skal veie alt for mye😅 Kommer til å brukes alene, med hund og en person til :) har sett en del på fjellreven abisko endurance og shape 2/3 har noen erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Simroee skrev:

Hei! er på utkikk etter eget telt og trenger litt tips fra noen med litt erfaring1f605.png har ingen telt fra før av men har sovet en del netter ute i år etter å ha studert friluftsliv. 

Kunne tenkt meg et 4 sesongstelt ettersom jeg sansyneligvis kommer til å bruke det litt ved alle årstider.. ønsker også at det ikke skal veie alt for mye1f605.png Kommer til å brukes alene, med hund og en person til :) har sett en del på fjellreven abisko endurance og shape 2/3 har noen erfaringer med disse?

Jeg har shape 3, og kan ikke sin annet enn storfornøyd.

På sommeren er ventilasjonsmulighetene med å rulle opp endene på teltet helt enestående.

Jeg har vert ute i stiv kuling med til sammen 2 personer på hardangervidda på vinteren Det står godt i vind og fungerer ypperlig med kuldegrop/arbeidsgrop i forteltet. To høye ventiler siker god ventilasjon når det er mye snø.

Shape 3 smalner og skrår mot enden, så om du er veldig høy passer nok endurance best. Jeg er 170 og trives godt i teltet. Forteltet er rikelig stort til matlagin på primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 7.11, Mareng skrev:

Jeg har shape 3, og kan ikke sin annet enn storfornøyd.

På sommeren er ventilasjonsmulighetene med å rulle opp endene på teltet helt enestående.

Jeg har vert ute i stiv kuling med til sammen 2 personer på hardangervidda på vinteren Det står godt i vind og fungerer ypperlig med kuldegrop/arbeidsgrop i forteltet. To høye ventiler siker god ventilasjon når det er mye snø.

Shape 3 smalner og skrår mot enden, så om du er veldig høy passer nok endurance best. Jeg er 170 og trives godt i teltet. Forteltet er rikelig stort til matlagin på primus.

Takk for svar! Er rundt 183 så vet ikke om det blir "for langt" for å trives i shape? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Simroee skrev:

Takk for svar! Er rundt 183 så vet ikke om det blir "for langt" for å trives i shape? 

 

Tja, det kommer vel an på deg. Jeg har overhodet ingen problemer med om soveposen tøtsjer innerteltet (så lenge man ikke får kontakt mellom inner og yttertelt).

Det er stor avstand mellom inner og yttertelt i fotenden, og innetreltet er stramt og fint. Du må presse hardt for å få kontakt mellom inner og yttertelt.

Jeg har en kompis som er like høy som deg, soveposen vil nok berøre innerteltet til tider, men ikke lage kontakt med ytterteltet. Hans sovepose ble ikke våt som vi merket. Du må vel velge kuppeltet eller telt med rette endevegger om du skal være helt sikker på å unngå dette, men da snakker vi en heeelt annen vekt og størrelse i sekken.

Jeg savner noen ganger ett feste midt på langsiden på teltet, slik som endurance har, men det er ikke noen big deal.

Endurance skrår sikkert litt mindre i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Tja, det kommer vel an på deg. Jeg har overhodet ingen problemer med om soveposen tøtsjer innerteltet (så lenge man ikke får kontakt mellom inner og yttertelt).

Det er stor avstand mellom inner og yttertelt i fotenden, og innetreltet er stramt og fint. Du må presse hardt for å få kontakt mellom inner og yttertelt.

Jeg har en kompis som er like høy som deg, soveposen vil nok berøre innerteltet til tider, men ikke lage kontakt med ytterteltet. Hans sovepose ble ikke våt som vi merket. Du må vel velge kuppeltet eller telt med rette endevegger om du skal være helt sikker på å unngå dette, men da snakker vi en heeelt annen vekt og størrelse i sekken.

Jeg savner noen ganger ett feste midt på langsiden på teltet, slik som endurance har, men det er ikke noen big deal.

Endurance skrår sikkert litt mindre i enden.

Oey det høres jo ganske lovende ut! Er jo hvertfal veldig greit å få spart litt vekt der man kan. Men er et vanskelig valg.. må nok ha noen flere tenkestunder før jeg bestemmer meg😅

Tusen takk for litt mer info, syntes ikke det er såå mange omtaler om hverken endurance eller shape. Litt kjipt ettersom de virker veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å veie Fjällrevens telt. Kjøpte Abisko Shape 2 som uten repsett ble veid til 2.70kg, mot 2.32 oppgitt i katalogen. Nesten 400gram mer er et betydelig avvik. Har sett at flere enn meg har reagert på Fjällrevens oppgitte vekter. Byttet det og kjøpte Helsport Rondane camp 3 SL, oppgitt vekt på 1,8kg og det ble veid til 1,8 uten repsett -ikke noe avvik her. Produsentene oppgir +/-10% som akseptabelt avvik.

Endret av elge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, elge skrev:

Et tips er å veie Fjällrevens telt. Kjøpte Abisko Shape 2 som uten repsett ble veid til 2.70kg, mot 2.32 oppgitt i katalogen. Nesten 400gram mer er et betydelig avvik. Har sett at flere enn meg har reagert på Fjällrevens oppgitte vekter. Byttet det og kjøpte Helsport Rondane camp 3 SL, oppgitt vekt på 1,8kg og det ble veid til 1,8 uten repsett -ikke noe avvik her. Produsentene oppgir +/-10% som akseptabelt avvik.

Jeg tror du må ha målt ett Abisko Shape 3, eller så er det noe gale med vekten din. Målte du med alle merkelapper, plastposer, og bruksanvisninger? Alle deler inni posen er pakket inn i plast, papir og teip. Mitt Abisko Shape 3 veier 2750g med rephylse, nål og tråd, lapper og limen helt over i en liten 10grams flaske. De tre stangleddene veier 57 gram. Så totalt 2807 gram med fullt repkitt (men limen helt over i mindre tube, for det følger med en stor tube lim/seamsealer).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et Abisko Shape 2. Tok det med på jobb for kontrollmåling der vi bruker kalibrert vekt for brev og pakker. Bruksanvisning og repsett tatt ut, plast rundt stengene (ekstrastenger tatt ut). Så da var nok mitt et i produksjonen med ekstra stort avvik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, elge skrev:

Det var et Abisko Shape 2. Tok det med på jobb for kontrollmåling der vi bruker kalibrert vekt for brev og pakker. Bruksanvisning og repsett tatt ut, plast rundt stengene (ekstrastenger tatt ut). Så da var nok mitt et i produksjonen med ekstra stort avvik. 

Jøss, der var stort avvik. Kanskje du har fått med footprint eller dobbelt sangsett? :)

Bare tuller, men det var stort avvik når det veier omtrent det samme som mitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.