Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt: Nammatj, Keb Endurance eller svalbard high pro camp.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer vintertelt, kanskje. Usikker på om jeg egentlig har bruk for ett, men jeg like å planlegge slike kjøp veldig godt. Teltet blir bært i sekk og i pulk, 1-2 personer, uten stormmatter. Jeg har kommer fram til noen alternativer:

 

Nammatj 3 GT, 4 kg (ink. Repkit? Eller kommer det utenom?):

+ Lettest, og en helt fenomenal dørløsning hvor man kan spade snø opp langs døren og åpne den fra toppen.

- Kun èn inngang dessverre.

 

Keb Endurance 3, 4,13 kg + repkit (ca. 0,1kg):

+ 2 innganger, bedre ventilasjonsmuligheter pga. 2 inngager, som også kan være "halvåpen". Nedre del av duken, der man spar opp snø og is, er ekstra sterk.

- Inngangene åpnes dessverre på tradisjonelt vis, nedenfra.

 

Helsport svalbard pro high camp, 4,2 kg pluss repkit (0,15 kg)

+ Større gulvareal enn de to andre.

- Kun en inngang, som også åpnes nedenfra.

- Vanskeligere å slå opp ved mye vind, spesielt alene, antar jeg? Flere stenger.

 

Hvilke tanker og erfaringer har dere om de forskjellige teltene?

Har kuppelkonstruksjonen til svalbard veldig store fordeler i forhold til de to andre teltene? Tørkemuligheter i taksnoren er vel bedre i tunellteltene?

Det er ikke så veldig mye som skiller de hva vekt angår, men hvis vekten på Nammatj er 4 kg reelt, så er den nok litt lettere i sekken enn de andre.

Hvor viktig er to innganger?

Er det stor forskjell i vindstabilitet eller blafring på de forskjellige teltene? Jeg tror alle har mer enn nok totalstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle jeg kjøpt om igjen ville jeg prioritert rette endevegger og to innganger. Har i dag Svalbard (ikke pro) og er veldig fornøyd med det, men ser at to innganger og rett fotende er det jeg savner. Svalbard er litt mer knot å sette opp alene i sterk vind, men med litt trening er det ikke noe problem. Bare å plugge mot vinden så "hjelper" vinden deg å rette det ut. Du må imidlertid regne med en tur rundt teltet for å få tredd stengene helt inn.

Hva med Keron? For tungt? Helsport Spitsbergen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjellis skrev:

Jeg har et Nammatj 3 og det veier på kjøkkenvekta 3,25 kg inkludert alt teltet ble levert med. Det var oppgitt fra Hilleberg å veie 3,3 kg komplett, så jeg regner med 4 kg for Nammatj GT stemmer godt 1f60a.png

Takk, det var nyttig info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Skulle jeg kjøpt om igjen ville jeg prioritert rette endevegger og to innganger. Har i dag Svalbard (ikke pro) og er veldig fornøyd med det, men ser at to innganger og rett fotende er det jeg savner. Svalbard er litt mer knot å sette opp alene i sterk vind, men med litt trening er det ikke noe problem. Bare å plugge mot vinden så "hjelper" vinden deg å rette det ut. Du må imidlertid regne med en tur rundt teltet for å få tredd stengene helt inn.

Hva med Keron? For tungt? Helsport Spitsbergen?

To innganger, tenker du da som Keb endurance eller må det for din del være to innganger som i keron (i hver kortende).

Keron og Spitsbergen blir for stort og for mange plugger og barduner. Jeg er bare 170 høy, så jeg klarer meg med vanlig lengde i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mareng skrev:

To innganger, tenker du da som Keb endurance eller må det for din del være to innganger som i keron (i hver kortende).

Keron og Spitsbergen blir for stort og for mange plugger og barduner. Jeg er bare 170 høy, så jeg klarer meg med vanlig lengde i teltet.

Tenker da på en i hver ende. Da har man alltid en inngang i le. 
Enig med deg i det så lenge du skal bære det i sekk også. Når jeg er på vintertur er det kun pulk som er aktuelt og da spiller ikke en kilo ekstra noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt både kuppel og tunell på vinteren. Begge deler fungerer bra under typisk norske forhold. Foretrekker tunell på grunn av lavere vekt i forhold til plass og enklere oppsett i vind.

Største fordelen med kuppekonstruksjon er at den er sterkere med tanke på snø på teltet (f.eks. om du bruker teltet som basecamp og går toppturer/dagsturer fra teltet). 

Med tanke på vind kan kuppel tåle litt mer fra alle kanter, mens tunneltelt er sterkest når vinden kommer mot kortendene. Men til vanlig vinterbruk vil et telt som Namatj være mer enn sterkt nok i norske vinterfjell. Det er også ofte mindre blafring i et kuppeltelt enn i et tunelltelt, men der spiller også barduneringen mye inn med tanke på blafring i tunelltelt. 

Namatj, og Keron, er solide telt du helt sikkert vill bli fornøyd med. Som du skriver er dørløsningen på Namatj genial på vinteren. Keron har samme dør, men er en anelse tyngre (og lengre utvendig om det har betydning). Liker best Keron, og lettvektsalternativet Kaitum, på grunn av inngang i hver ende og to fortelt for utstyr. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng Starter du ikke litt i feil ende? Med mulige svar?

En god prosess starter alltid med en behovsanalyse!

Skulle jeg ha solgt deg et telt, hadde du fått noen helt grunnleggende spørsmål:

Har du noe budsjett?

Hvor skal du bruke teltet? Høyfjellet vinterstid eller marka?

Hvor viktig er vekt? Har du noe maksvekt?

Trenger du fortelt?

Skal du fyre med primus i teltet?

Hvilke telt har du fra før? Og skal dette erstatte, eller komme i tillegg?

Gode svar på disse vil gi deg mye mere input, enn de tre du har plukket deg ut.

PS: vill anbefale Knappetelt minimum 3 duker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

To innganger, tenker du da som Keb endurance eller må det for din del være to innganger som i keron (i hver kortende).

Keron og Spitsbergen blir for stort og for mange plugger og barduner. Jeg er bare 170 høy, så jeg klarer meg med vanlig lengde i teltet.

Jeg har Keron 3 (uten GT). GT-versjonen har den smarte døren som Nammatj har. Det er det eneste jeg savner på det teltet, men jeg følte det ble litt vel stort med GT-versjonen. Den har tross alt en ekstra stang. 
Før hadde jeg Fjellheimen X-trem, og det hadde vesentlig flere plugger enn Keron. Jeg tror det er 18 plugger på Keron. Nammatj GT har 22. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for antallet plugger med Keron. Jeg ville uansett satset på 2 innganger og rette endevegger. Tunneltelt er enklere når du er 1 person, men kuppel har en del fordeler også. Spesielt om du bruker det utenfor snøsesongen på underlag hvor du ikke får plugget så godt. 

Keb endurance 4 ser jo veldig bra ut. Rette endevegger og to innganger. Egentlig er det veldig likt keron gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Knappetelt skrev:

@Mareng Starter du ikke litt i feil ende? Med mulige svar?

En god prosess starter alltid med en behovsanalyse!

Skulle jeg ha solgt deg et telt, hadde du fått noen helt grunnleggende spørsmål:

Har du noe budsjett?

Hvor skal du bruke teltet? Høyfjellet vinterstid eller marka?

Hvor viktig er vekt? Har du noe maksvekt?

Trenger du fortelt?

Skal du fyre med primus i teltet?

Hvilke telt har du fra før? Og skal dette erstatte, eller komme i tillegg?

Gode svar på disse vil gi deg mye mere input, enn de tre du har plukket deg ut.

PS: vill anbefale Knappetelt minimum 3 duker!

Jeg har funnet mitt behov, vekt og pris.

Som du ser er alle de tre modellene ganske lik i størrelse og vekt. Ingen har stormmatter, og alle har stort fortelt som passer fint til primusfyring og kuldegrop. Lignende modeller kan jeg og vurdere, men det er hovedsakelig disse tre modellen jeg vakler mellom.

Til bruk i marka kan jeg bruke lettere telt som jeg allerede har, Fjellreven Abisko Shape. Det er også grunnen til at jeg er usikker på om jeg egentlig har behov for skikkelig vintertelt, for Abisko shape står imponerende bra i vind. Men det har tynnere duk, barduner og stenger enn skikkelige vintertelt. Man kan dog bruke doble stenger, men duken får man ikke gjort så mye med. Bardunene er 2mm og tåler 160 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg har Keron 3 (uten GT). GT-versjonen har den smarte døren som Nammatj har. Det er det eneste jeg savner på det teltet, men jeg følte det ble litt vel stort med GT-versjonen. Den har tross alt en ekstra stang. 
Før hadde jeg Fjellheimen X-trem, og det hadde vesentlig flere plugger enn Keron. Jeg tror det er 18 plugger på Keron. Nammatj GT har 22. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for antallet plugger med Keron. Jeg ville uansett satset på 2 innganger og rette endevegger. Tunneltelt er enklere når du er 1 person, men kuppel har en del fordeler også. Spesielt om du bruker det utenfor snøsesongen på underlag hvor du ikke får plugget så godt. 

Keb endurance 4 ser jo veldig bra ut. Rette endevegger og to innganger. Egentlig er det veldig likt keron gt

Keron 3, har det 2 eller 4 dører? Hvis 2, er dørene på samme langside, eller er de helt motsatt (asymmetrisk)?

Hvordan er det å kokkelere i teltet uten GT fortelt?

I GT forteltet er det greit å slenge utstyr som er fullt av snø, og ta av seg yttertøy, ha nesten ståhøyde, og børste av seg snø. Blir det ikke fort mer vårr utstyr og snø inne i innerteltet uten GT fortelt?

Viker jo greit med rette endevegger, men det er dette GT forteltet og GT døren som frister. Jeg er blitt vant med GT fortelt på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tberg4 skrev:

Skal du kun bruke det alene anbefaler jeg Exped Polaris extreme, Jeg har brukt det på flere lange vinterturer, utrolig solid, greit å sette opp, 2,8 Kg.

Opptil 2 pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Hilleberg Kaitum 3 da. Har 2 innganger og rette endevegger i innertelt. I Gt versjon er det 4,1 kg. Det er jo en litt lettere konstruksjon enn Nammatj og Keron. Spørs litt hvor du skal bruke det. Du skriver i starten at du er litt usikker på om du egentlog trenger vintertelt. Er i mye bruk i marka f.eks. bruk på fjeller en natt eller 2 i fint vær. I så tilfelle kan Kaitum være et godt alternativ. Skal du til fjells ofte og være ute lenge av gangen er nok de andre du nevner mer solid valg. Dog tåler nok Kaitum en god del. Det er et telt jeg selv vurderer på sikt. Har pr nå både vintertelt og lette sommertelt. Men sjelden jeg trenger vinterteltet, mest i marka. Så når,det skal byttes er Kaitum et sannsynlig valg.

Oppsett av Svalbard. Jeg har et Svalbard 3 som er 10 år eller så. Synes det er greit å sette opp alene. Som en annen nevner blir det en runde ellee to rundt teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Keron 3, har det 2 eller 4 dører? Hvis 2, er dørene på samme langside, eller er de helt motsatt (asymmetrisk)?

Hvordan er det å kokkelere i teltet uten GT fortelt?

I GT forteltet er det greit å slenge utstyr som er fullt av snø, og ta av seg yttertøy, ha nesten ståhøyde, og børste av seg snø. Blir det ikke fort mer vårr utstyr og snø inne i innerteltet uten GT fortelt?

Viker jo greit med rette endevegger, men det er dette GT forteltet og GT døren som frister. Jeg er blitt vant med GT fortelt på vinteren.

De 2 dørene på keron er asymmetriske. Det går helt greit å lage mat i forteltene, men på vinteren er det litt lite om man skal ha utstyr i begge fortelt og begge to skal lage mat i hvert sitt fortelt.

Ulempen med gt er jo at forteltet er så stort at man ikke når ting fra innerteltet uten å sette et kne utenfor. Fordelen er at du kan grave grop for å stå. Du får nok laget grop i det lille forteltet og. Bare ikke like stor. Keron 3gt er nok et bedre telt enn keron 3,men det er tyngre.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svaldbard High 3 Camp og er ganske så fornøyd med det. God plass til to voksne i innerteltet på vinteren og bra med plass til frokostbesøk og lagring av utstyr i forteltet.

Tror egentlig jeg hadde blitt fornøyd med de fleste telt som er nevnt her.Men jeg har kommet fram til at et stort fortelt er en pluss for min del, og jeg ser egentlig ikke det store behovet for enda et lite fortelt i tillegg til det store. (antagelig fordi jeg har klart meg fint med Svalbard teltet).

20170822_092908.png

Mer av mine tanker og drodlerier her: 

EDIT:

På bratte turer med sekk hvor det gås høydemetre bruker jeg også et lettere en-duks telt. Men dette er i hovedsak kun et "shelter" for vær og vind over natten.

Til vinteren skal jeg også teste ut Exped Orion ii - Extreme i snø & kulde for å kjenne på hvordan det funker. (Dette teltet har to mindre fortelt)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borgern skrev:

Du har ikke vurdert Hilleberg Kaitum 3 da. Har 2 innganger og rette endevegger i innertelt. I Gt versjon er det 4,1 kg. Det er jo en litt lettere konstruksjon enn Nammatj og Keron. Spørs litt hvor du skal bruke det. Du skriver i starten at du er litt usikker på om du egentlog trenger vintertelt. Er i mye bruk i marka f.eks. bruk på fjeller en natt eller 2 i fint vær. I så tilfelle kan Kaitum være et godt alternativ. Skal du til fjells ofte og være ute lenge av gangen er nok de andre du nevner mer solid valg. Dog tåler nok Kaitum en god del. Det er et telt jeg selv vurderer på sikt. Har pr nå både vintertelt og lette sommertelt. Men sjelden jeg trenger vinterteltet, mest i marka. Så når,det skal byttes er Kaitum et sannsynlig valg.

Oppsett av Svalbard. Jeg har et Svalbard 3 som er 10 år eller så. Synes det er greit å sette opp alene. Som en annen nevner blir det en runde ellee to rundt teltet.

Jeg har helårstelt til bruk i marka og på fjellet i greit vær. Det er rent vintertelt jeg er på utkikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

The North Face VE 25 er et solid vintertelt https://www.fjellsport.no/the-north-face-ve-25-summitgld-asphg.html?gclid=EAIaIQobChMI6JGvqcXq1QIVHYuyCh0pxQF8EAQYASABEgKisvD_BwE og https://www.thenorthface.com/shop/ve-25-2

Jeg har brukt teltet på noen tidligere vinterturer, også i mye vind og snøfokk. Angrer egentlig for salg av dette også. God takhøyde og romfølelse. Det har to innganger, en liten bak som sikrer gjennomlufting når det er mulig, samt mulighet for å bruke denne dersom vinden snur. Bagasjerommet er greit nok, men liker du stort bagasjerom faller det kanskje ikke helt i smak.

Teltet tåler det meste av vær. Eneste ulempen er at snøføyke finner veien inn under duken dersom man ikke spar litt snø rundt. Ikke noe problem slik jeg opplevde det. Lufting er også bra, dvs vi opplevde ikke kondens i teltet. Brukte det 5 netter i Jotunheimen i skikkelig snøfokk - var helt topp. Veldig lite eller ingen blafring i duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JanRH, er ikke forteltet noe lite til kokkelering og arbeidsgrop? Vanskelig å få rett intrykk på tegningen.

Vekten er nok betydelig tyngre enn de andre jeg har sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka. Hvordan er det å sitte i innerteltet med bena i arbeidsgropen på svalbard teltet kontra vanlig tunelltelt? Man får hodet ut i ytterteltet ser jeg, og det er gjerne en fordel? Eller har det ingen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, Mareng skrev:

@JanRH, er ikke forteltet noe lite til kokkelering og arbeidsgrop? Vanskelig å få rett intrykk på tegningen.

Vekten er nok betydelig tyngre enn de andre jeg har sett på.

Forteltet har egen bue og er 90 cm høyt. Bredden på det bredeste er vel 150 cm og 48 cm på det smaleste. Lengden er 107 cm. For meg var det stort nok, men kan på ingen måte sammenliknes med Hilleberg GT og Helsport Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

@Terka. Hvordan er det å sitte i innerteltet med bena i arbeidsgropen på svalbard teltet kontra vanlig tunelltelt? Man får hodet ut i ytterteltet ser jeg, og det er gjerne en fordel? Eller har det ingen betydning?

Ikke noe jeg har tenkt over egentlig. Jeg opplever det ikke som et problem, sitter bare helt naturlig der.

Liker at forteltet på Svaldbard både er langt og bredt. Jeg har også oppbevart pulk inne i forteltet langs den innerste "langveggen" i forteltet og har likevel god plass til å sitte, lage mat osv.

Som sagt, garantert bra telt de andre også. 

grriss_3_highcamp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.