Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til telt- og fisketur på Østlandet


Siw

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første innlegg i Fjellforum, men jeg har fulgt forumet ei lita stund - flott forum med masse fine tips og råd fra alle medlemmer!

 

Vil spørre om noen har gode tips til fine telt- og fisketurer på Østlandet nå i august/september? Jeg må i år kunne telte og fiske (helst ørret😁) ikke langt fra bilen, men vil gjerne gå fine turer i skog eller fjell fra basen. Det må også være et område som det er greit å ha med hunder i. Jeg har to store hunder som er vant til lange turer, men de er ikke "laget" for å gå i de verste steinrøysene. Jeg skal gjennom vinteren trene de med kløv slik at jeg neste år kan gå lengre turer i fjellheimen med oppakning😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Turen du ber om er ganske enkel å finne selv ved hjelp av f.eks. ut.no

Tipset mitt er å finne et fint skogsområde, som f.eks nordmarka, Østmarka, Blefjell eller Skrim. Finn så en parkeringsplass så nærme skogen/fjellet som mulig. Skal være plenty muligheter i samtlige steder jeg har nevnt. Så går du til første og beste vann og finner en teltplass.

Ved så og si alle vann er det mulig å sette opp et telt. Jeg kan dessverre ikke si så mye om fiske, annet enn at det stort sett alltid er fisk.

Et tips i nærheten av Oslo er å parkere ved Sandbakken i Østmarka. Derfra har du stier i flere retninger med fiskevann og teltplasser i bøtter og spann. Gå i retning Eriksvann. På veien går du forbi flere fine vann, og er de opptatt, er det så og si alltid plass ved Eriksvann på vestsiden.

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tronn skrev:

Tja. Turen du ber om er ganske enkel å finne selv ved hjelp av f.eks. ut.no

Tipset mitt er å finne et fint skogsområde, som f.eks nordmarka, Østmarka, Blefjell eller Skrim. Finn så en parkeringsplass så nærme skogen/fjellet som mulig. Skal være plenty muligheter i samtlige steder jeg har nevnt. Så går du til første og beste vann og finner en teltplass.

Ved så og si alle vann er det mulig å sette opp et telt. Jeg kan dessverre ikke si så mye om fiske, annet enn at det stort sett alltid er fisk.

Et tips i nærheten av Oslo er å parkere ved Sandbakken i Østmarka. Derfra har du stier i flere retninger med fiskevann og teltplasser i bøtter og spann. Gå i retning Eriksvann. På veien går du forbi flere fine vann, og er de opptatt, er det så og si alltid plass ved Eriksvann på vestsiden.

God tur.

Takk for tipset! Jeg har ikke tidligere tenkt så mye på å reise sørover fra her jeg bor, men det er også en god idé siden det er så nært. Glemte å nevne at jeg bor på innlandet, rundt Hamar. Så tur tips i Hedmark/Oppland hadde også vært flott😀

Jeg bruker Ut.no en del selv for å finne dagsturer, men synes det er vanskelig å vite hvor jeg bør reise for å telte med de kriteriene jeg har. Har nå funnet tilbake til friluftsmenneske i meg etter mange år fraværende på det feltet. Når jeg i tillegg er innflytter til Innlandet og alderen er krøpet over 40 så er terskelen litt høyere for å sjanse at jeg finner en fin plass😉

Har vært i Åstdalen et par ganger i sommer; et nydelig sted men det var kun smått å få av fisk i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et område med flott natur og godt fiske er Atnavassdraget. Veldig godt fiske i Sollia og i Atna, både ovenfor og nedenfor Atnsjøen. Det er finest å campe i øvre del av Atna, men her er fisken vanskeligere å få..

http://fishspot.no/fiskeopplevelse/atnavassdraget/

En annen fin mulighet er å kjøre til Gausdal Vestfjell. Kjør til Øvre Svatsum og opp til Revsjøen og de andre vanna der oppe.

 

God tur! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tronn skrev:

Men hvor nærme er i nærheten av bilen?

 

Nærmest mulig-maks et par kilometer fra bilen siden jeg må gå 2-3 ganger med utstyret. Jeg vil heller kunne ha teltplassen som fast camp og gå derfra hver dag på enten fotturer eller fisketurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.