Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte på Galdhøpiggen


werdna

Anbefalte innlegg

Med all trafikken er Galdhøpiggen egentlig litt kitschy. Jeg hadde tenkt å unngå den i det lengste men ble lurt opp en vinterdag forleden sesong. Når man kommer på toppen, hva finner man? - EN HYTTE! Den var heldigvis stengt den dagen, men det er svært skuffende å komme på det høyeste og (for mange uvitende) det antatt mest forblåste og utilgjengelige punktet i kongeriket bare å finne den utbygd! :D

Er ikke dette et sted som burde være helt fri for inngrep? For mange er det å komme på toppen av Galdhøpiggen oppfyllelsen av en drøm – i tillegg til å være den første 2000m toppen og gjerne også introduksjonen til hva fjellet har å by på. Litt synd at folk nettopp på dette stedet ikke får opplevd uberørt natur. Følelsen av det villeste, mest forblåste og utilgjengelige forsvinner litt når man får servering og får kjøpt suvenirer.

Hvem eier den forresten? Noen som har lyst til å søke om rivingstillatelse? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, la oss håpe en viss araber avlegger hytta en visitt...

Hytta eies av de som driver Juvasshytta. Egentlig brukes den ikke til noe annet enn å selge saft og kaffe som folk strengt tatt kunne tatt med selv. Jeg vil i hvertfall ikke savne den om den tilfeldigvis skulle deise utfor skrenten en dag.

Håper det er flere enn meg som synes det er litt slapt og henge i en hyssing fra Juvass og opp, for deretter å kunne skryte uhemmet i lunchen på jobben av at man har vært på "piggen".

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klatra på taket der for noen år siden. Snakk om reaksjon under meg! Kauking og bæring, jeg måtte ned i en fart. Nei den hytta tar vi og river den :? Jeg blir gjerne med på å bære ned materialene igjen.

Hyssing fra Juvass... :D Ja den var god. Nei turen fra Juvass og opp er tross alt ikke på mer enn i overkant av 600 høydemetre. En langt større prestasjon var det før da Røysheim var utgangspunktet. Mye tyder på at det går i gal retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror du det, Tom? Du kommer til å båret rundt av nakne damer før du blir tildelt rollen som ny konge av Norge. Nei nå må jeg jobbe, har ikke tid til det her (det er ikke snakk om mangel på energi... :? ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta på Galdhøpiggen er egentlig ganske beskjeden i forhold til mange andre utbygginger på fjell i f.eks. Alpene. Tenk på hvordan de har ødelagt Zugspitze fullstendig med taubane, grensstasjon og en diger suvenierbutikk med cafe som tar omtrent hele toppen. For ikke å snakke om Mt Kosciusko, høyeste punkt på det australske kontinentet, hvor man kommer seg opp med minimal innsats (taubane til 250 høydemetre under toppen og så 6 km lett og flatt gange på meget godt utbyggede stier som fører helt til toppen). Man har liksom ikke akkurat følelsen å være på en topp, for ikke å snakke om at man faktisk befinner seg på taket av et kontinent. Mot den virker Galdhøpiggen i høyeste grad vill og utilgjengelig - hytte eller ei.

For å komme seg på Galdhøpiggen må man tross alt fortsatt bruke sine egne krefter, fra hvilken kant man måtte komme og hussing eller ei. Og for mange blir nok Jyvasshytta-adkomsten allerede i tøffeste laget. En spasertur er det ikke, i hvert fall ikke for noen som ikke er vant til å gå i ur og klyve litt.

Nå synes ikke jeg den hytta er pent, men den kunne definitivt vært styggere også. Hyttene på Fannaråken er jå heller ikke akkurat fine, men Fannaråken blir kanskje ansett som mindre "hellig" enn Galdhøpiggen, noen som gjør det mindre farlig å ødelegge den.

Men - dere som er såpass tøffe at Galdhøpiggen egentlig ikke innebærer noen utfordringer for dere - etter det obligatoriske besøket oppe der kommer dere vel uansett aldri igjen? Er ikke Galdhøpiggen ganske kjedelig? Så la den hytta stå der siden den først er der og overlatt Piggen til alle de andre vanlige fjellvanderer eller engangsbesøkende som aldri ville komme seg lengre inn i Visdalen og på noen topper der uansett. Gled dere heller over at det ikke lenger er hytte på Glittertind og antakeligvis aldri kommer igjen heller. Og gå heller på Urdadalstinder og Helltugutinder.

Jeg ville ikke gråte over hvis hytta ble tatt av været en vakker dag, men jeg ville ikke rive den heller. Dette synes jeg ville nok vært bortkastet energi :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mt Kosciusko er et skrekk-eksempel. I flere kilometer gikk jeg på en sammenhengende metall-bro/plattform som lå ca 10-20 cm over bakken. Broen ble i sin tid bygget for å bevare den ømfintlige vegetasjonen. Hørt noe så dumt.......

Hytten på Galdhøpiggen kan gjerne stå der for min del. Den er faktisk ganske pen i terrenget. Men det bør også bli med det. Det andre fjellene må vernes for evig fremtid. Og det gjelder også Gaustadtoppen, hvor man nå er godt i gang med å planlegge en 200 millioners utbygging (alpinbakke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustadtoppen er et utrolig eksempel på usympatisk utbygging. Fjellet er jo et nasjonalt ikon som egentlig burde vært vernet for lenge siden.

Utbyggingsplanene gjelder en haug med hytter og infrastruktur samt slalåmtrekk helt oppunder toppen.

Selve toppen blir dermed bare et slags blikkfang for den kommersielle utbygningen. Intet i området tilsier at dette skal skje akkurat der. Man kunne like gjerne bygget hytter og alpintrekk på en annen topp i området.

Heisen som finnes inne i fjellet er tenkt brukt til å flytte VIP klienter opp til en bedre middag i restauranten på toppen uten at de skal være nødt til å smusse til slipset sitt med å oppholde seg utendørs.

Pådriverne i prosjektet er forøvrig lokale interesser, bønder, grunneiere og kommunestyre....

Synes det er verdt å merke seg at intet i disse utbyggingsplanene gjør toppen mer tilgjengelig for almennheten. Tvert imot er det fullt mulig at almennhetens mulighet til å nyte naturen blir redusert som følge av dette.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry Morten, glemte å logge meg inn på forrige innlegg)

Panda,

Er du sikker på at det blir restaurant på toppen? Blir ikke det samme å tusle opp bare for å bli møte kakser i kliss nye goretex uniformer og som tror de gjør noe vannvittig sporty ved å være på toppen av det fjellet.

Tror heller ikke så mange barnefamilier tar veien opp dit mer. Det er gjerne slik at enten har man råd til å ta heisen, eller så dropper man fjellet. Ingen liker å vise at de ikke har råd ved å tusle opp på gammeldags vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

Sjarmen med å rusle opp blir ikke den samme når alle andre tar heisen da.

Dessuten: For noen er Gaustadtoppen en stor prestasjon. For ganske mange faktisk. For de aller fleste som når toppen er det en utrolig opplevelse! Fin utsikt er det også.

Topper som Gaustad er ofte der det begynner for mange som vil oppleve mer.

Det beste eksemplet på at kommersiell regulering reduserer tilgjengeligheten er vel kanskje Nordkapp.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Men - dere som er såpass tøffe at Galdhøpiggen egentlig ikke innebærer noen utfordringer for dere - etter det obligatoriske besøket oppe der kommer dere vel uansett aldri igjen? Er ikke Galdhøpiggen ganske kjedelig? Så la den hytta stå der siden den først er der og overlatt Piggen til alle de andre vanlige fjellvanderer eller engangsbesøkende som aldri ville komme seg lengre inn i Visdalen og på noen topper der uansett. Gled dere heller over at det ikke lenger er hytte på Glittertind og antakeligvis aldri kommer igjen heller. Og gå heller på Urdadalstinder og Helltugutinder.

Det obligatoriske besøket er over og ja, helt riktig, jeg har ingen planer om å dra dit igjen. Hytta er imidlertid en prinsippsak. Hvor skal man ellers sette grensen for hva som kan bygges på fjelltoppene?

Etter min mening er det INGEN gode grunner til å ha den der. Jeg tror ikke det er færre eller flere som bestiger fjellet, hytte eller ikke hytte. Jeg tror heller ikke den vanlige fjellvandrerens opplevelse av å ha gått over en bre og "klatret" hele 600 høydemeter, fra Juvvashytta til det høyeste punktet i landet, blir noe mindre av å ikke kunne kjøpe souvenirer og t-skjorte på toppen. Tvert imot, tror jeg faktisk folk får en rikere opplevelse av å komme til et sted, "for egen maskin", som er så forblåst, vilt og utilgjengelig at man ikke engang får kjøpt en cola der. Ja, hytta ødelgger opplevelsen for alle.

Hytta er en kommers greie. Jeg er en tilhenger av markedsliberalisme, så prinsipielt bør man ikke nekte andre å bygge konkurrerende hytter på samme toppen. Hva med en Narvesen kiosk? Eller en burgersjappe? (Min favoritt er en filial av Beach Club på Aker Brygge eller Essostasjonen på Noresund). Hvordan kan man i tillegg nekte kommersielle krefter å bygge ut mindre omstridte fjell utenfor nasjonalparken når det først er tillatt på selveste Galdhøpiggen? Både Bitihorn og Gaustadtoppen ligger tynt an allerede. Fjellene er under stadig mer press og det er viktigere enn noen gang å ta et prinsipielt standpunkt til slike spørsmål og sette klare grenser.

Ja, det har vært hytte på Glittertind tidligere, men den ble tatt av en storm. Så leit... :) Den ble ikke bygget opp igen pga de vanskelige grunnforholdene. Når breen en dag har smeltet ferdig tipper jeg den kommer tilbake. Hvordan kan man nekte det? Tenk hvilken opplevelse alminnelige fjellvandrere vil få ved å ha en hytte på toppen hvor de får sendt postkort, kjøpt souvenirer og t-skjorter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.