Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamerautstyr på tur


Mariusha

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

 

Og til @Bjarne H.S., UV filter er etter min mening veldig tullete greier. Front elementet tåler langt mer juling en et billig UV filter samtidig som et UV filter "ødelegger" et godt glass element sine egenskaper. Gjør heller som meg og bruk alltid solblenderen på alle objektiver når du er ute, disse beskytter frontelementet langt bedre :)   

Ok... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange liker å ha kamera på brystet, selv foretrekker jeg å ha det på siden. Bruker Ortlieb kameravesker festet med små karabinere i hoftebelte på sekken, eller i buksa når sekken er av. Da er kamera alltid lett tilgjengelig, og jeg slipper å ha press mot brystet i motbakkene, og det er ikke i veien når jeg fisker underveis.

Behagelig med speilløst, men kan bli litt sidetungt om det festes i buksa med større kamera. Har festet 7D i hoftebeltet, og det blir vel ikke langt fra 5D. Så lenge en tar hansyn til denne ekstra vakten på siden når en pakker er det ikke problem med sidetung sekk.

Ortlieb veskene er anbefalt på tur. Rimelig vanntett (tåler pissregn, men muligens ikke badeturer). Har også lett støtdemping, slik at så lenge en ikke kaster sekk og kamera i bakken tåler det turbruk. 

20170524-IMG_7657.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tom42 skrev:

Ja, sånn går det når en skal prøve å være morsom.  Og igjen falt jeg for eget grep.  Jeg plundrer med hva som er høyre og venstre.  Både i bil og båt har jeg derfor rød tape på venstre  side og grønn tape på høyre.  Ja, ikke bare i båt eller bil, også ryggsekkes lommer er prydet med de samme farger.  Og som om det ikke er nok. 

Husker en vits om svensken som hadde en rød sokk og en grønn sokk.
Når han skulle rygge med båten (bakke) så krysset han benene.

Kan jo overføres til kniv og gaffel.
Jeg bruker å ha gaffel i høyre hand og kniv i venstre hand.
Tror det er motsatt av normal.
Ofte så bruker jeg gaffelen som kniv.
Og kniven til å holde fast med. 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Dasspapir er fint slikt. Jeg har alltid godt med toalettpapir med på tur.

En optiker sa en gang at dass eller også tørkepapir riper lett glass på briller.
Alltid pusseskinn til briller sa han.
Og det bruker jeg ikke alltid da.
Synder av og til når jeg ikke finner noe annet.
Dessuten så "loer" slikt papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Og til @Bjarne H.S., UV filter er etter min mening veldig tullete greier. Front elementet tåler langt mer juling en et billig UV filter samtidig som et UV filter "ødelegger" et godt glass element sine egenskaper. Gjør heller som meg og bruk alltid solblenderen på alle objektiver når du er ute, disse beskytter frontelementet langt bedre :)   

Å bruke solblender som beskyttelse er lurt, noe jeg også gjør. På vidvinkelobjektiver kan solblenderen ikke beskytte da den er for liten. 

Jeg bruker UV-filter som beskyttelse, og dersom man velger topp filter fra de rette produsentene, degraderes ikke bildekvaliteten. Til kveldsbilder må filteret tas av. Man setter ikke billig og dårlig filter på optikk til 10-15 tusen. 

Jeg har testet med mitt superskarpe makroobjektiv, med og uten filter. Ingen forskjell. Har lest tester som sier det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar her! 

Jeg forstår hva dere mener med at bilder ikke blir tatt når det ligger pakket ned, og jeg er helt enig med dere.

Men stort sett når jeg tar bilder, så bruker jeg stativ og gjerne noen filtere, så det er veldig sjeldent jeg driver med "point and shoot" :-) 

Jeg har en egen microfiberklut som er dedikert til det å pusse av fronten på objektivet, og det er det eneste den brukes til, for å holde kluten renest mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 18.8.2017 den 14.37, HannKatta skrev:

Hva gjør Dere når Dere må bytte objektiv (ofte?) i bushen?

Bytter objektiv, men har fokus på å gjøre det raskt, holde kamerahuset med åpningen ned og mest mulig støv og fuktfritt miljø. Skulle du likevel klarer å få synlig støv på brikken ved denne prosedyren lar det seg stort sett blåse vekk med en blåsebelg og du slipper sensorrens

På 18.8.2017 den 17.00, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvor får du det fra? Det stemmer uansett ikke.

Uenig. Jeg har gnikket skade i coatingen på et objektiv med microfiber slik at jeg slet med skarpe motiver. Resultatet var at jeg brukte brillerens i tillegg og fikk fjernet all coatingen. HAr i fotomiljø vært borte i en god porsjon personer med samme erfaring

På 18.8.2017 den 22.15, Mariusha skrev:

Takk for mange bra svar her! 

Jeg forstår hva dere mener med at bilder ikke blir tatt når det ligger pakket ned, og jeg er helt enig med dere.

Men stort sett når jeg tar bilder, så bruker jeg stativ og gjerne noen filtere, så det er veldig sjeldent jeg driver med "point and shoot" :-) 

Jeg har en egen microfiberklut som er dedikert til det å pusse av fronten på objektivet, og det er det eneste den brukes til, for å holde kluten renest mulig :-)

Microfiberklut har slipende effekt. Jeg bruker i 90% av tilfellene kun blåsebelg da det normalt er løst støv. Ellers veldig forsiktig med ren bomullsklut. Jeg har objektiver som koster mer enn bilen til kompis så jeg er kanskje litt mer forsiktig med dem enn hva jeg hadde vært med objektiv til tusenlappen. 

Kamera fraktes normalt slik (bilde udner) og evt lett stativ lett tilgjengelig på sekken, men jeg må stort sett ta av sekken for å få tak i det. Men da skal jeg likevel bruke litt tid på å fotografere så sekken går normalt av likevel. Bilder underveis taes stort sett håndholdt med noen unntak. På pulkturer kan jeg ha kamera på stativ og en pakkpose rundt kamera spent øverst på pulken om jeg vet jeg skal ta bilder underveis...

2016-09-24 14.51.49.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Espen Ørud said:

Uenig. Jeg har gnikket skade i coatingen på et objektiv med microfiber slik at jeg slet med skarpe motiver. Resultatet var at jeg brukte brillerens i tillegg og fikk fjernet all coatingen. HAr i fotomiljø vært borte i en god porsjon personer med samme erfaring

Bare så vi snakker om de samme tingene... Jeg mener altså front elementet på objektivet. Bak element skal man nok ikke gnikke med mikrofiber eller for guds skyld bilde-sensor er en helt annen sak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Bare så vi snakker om de samme tingene... Jeg mener altså front elementet på objektivet. Bak element skal man nok ikke gnikke med mikrofiber eller for guds skyld bilde-sensor er en helt annen sak :) 

Jepp - coating på frontelement. Denne tok jeg fint knekken på på et Sigmaobjektiv med microfiberklut. Ren tabbe egentlig da jeg blandet sammen en klut som var til briller/skjerm og klarte slippe den i en kamerabag. 

Skjønte det da det faktisk ble farge på kluten. 

Og mye farge da jeg slo på litt "brillerens" i tillegg og polerte av resten. Heldigvis ikke et av de dyreste objektivene, men jeg tror neppe prisen på objektivet gjenspeiler hvor godt coatingen sitter...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.