Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken og rødsprit - uhell 20-20 regelen


Memento mori

Anbefalte innlegg

Leste i lokalavisa om uhell med stormkjøkken på fjorda i Oa.no, samme artikkel står i Ringblad 

siterer det viktigste:

"De hadde padlet utover på Fjorda og slått leir like ved vannkanten. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle..."

De lagde mat, og brenneren gikk tom. De skulle etterfylle når uhellet skjedde. 

Syns personlig at rødspritbrennere er mye mere skummelt enn bensin. Virker som det skjer mere uhell med rødsprit, selv om jeg ikke kan dokumentere det. 

Det ser ut til at det ikke ble store varige skader, takket være at di hoppet i vannet. 

20-20 regelenIMG_3953.thumb.PNG.4f6a1dfc4fddd2f57dff658e10a2f2cc.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjer nesten hvert eneste år at jeg hører nyheter som dette. Skyldes uvøren bruk og at de ikke vet alle fordelene med å gå over til gassbrenner i stormkjøkken. Jeg møtte et par unge karer på Hardangervidda i sommer som fyrte stormkjøkken og rødsprit. DET skulle de slutte med etter å se mitt med gassbrenner. Langt høyere effekt og utrolig mye tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bruksanvisning @Hege P. er at ingen leser de, pga masse ord slik at det som er viktig blir borte. Produsenter er pålagt å lage en så utfyllende blekke at essensen blir dessverre borte. På stormkjøkken med rødsprit hadde det holdt med en kort setning:

Aldri etterfylle en varm brenner.

Virker ting enkle, blir det værtfall ikke lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knappetelt skrev:

Problemet med bruksanvisning @Hege P. er at ingen leser de, pga masse ord slik at det som er viktig blir borte. Produsenter er pålagt å lage en så utfyllende blekke at essensen blir dessverre borte. På stormkjøkken med rødsprit hadde det holdt med en kort setning:

Aldri etterfylle en varm brenner.

Virker ting enkle, blir det værtfall ikke lest. 

Att folk är dumma är inte tillverkarens fel. Texten som följer med brännare är inte speciellt lång. Texten där det varnas för att inte fylla på varm brännare startar med Varning:

http://trangia.se/wp-content/uploads/2015/09/602500-spirit-burner.pdf

Som flera varit inne på är alla kök farliga när man gör fel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å kjøre bil hvis man ikke vet hvordan det skal gjøres , og det er også farlig å fyre spritkjøkken hvis man ikke vet hvordan det virker. Jeg har to Trangia sett og bruker ett flere ganger i løpet av sommeren . Gassbokser er også farlige. Hvis man foreks tar med en gassboks inn i ei badstue ( det er bltt gjort med tragisk resultat ) eller legger en gassboks på bålet , så er det farlig. Poenget er at mangel på kunnskap , og motvilje mot å tilegne seg kunnskap når man mangler  den , fører til mange små og store tragedier. Spritkokere er enkle og trygge , når de brukes rett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp en henvendelse fra en her, som lurte på akkurat dette. Han var blitt anbefalt stormkjøkken med rødspritbrenner, det hadde ikke vært måte på hvor fantastisk det var ifølge selger. Han var tydeligvis ikke blitt gjort like oppmerksom på ulempene, som han hadde fått erfare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 16.45, Knappetelt skrev:

Problemet med bruksanvisning @Hege P. er at ingen leser de, pga masse ord slik at det som er viktig blir borte.

Den gule plastposen som brenneren til Trangiasettet kommer i er full av tekst på flere språk. Nederst på posen, til høyre for tegning av settet, er ei rød ramme. Inni ramma står det på flere språk: "ADVARSEL: Det er livsfarlig å fylle rødsprit i en varm brenner. Kjenn etter med hånden at den er sluknet"
Advarselen er vanskelig å unngå, da brenneren må tas ut av posen for å brukes.

Advarselen står også på lokket til brenneren..

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken var til en betalingsartikkel så fikk ikke lest den. Men antar det var lignende artikkel som dukker opp med ujevne mellomrom. Etterfylle i varm brenner, som enten ikke er helt slukt, eller resulterer i stikkflamme når den tennes igjen pg. spritdamp. 

Dette er dessverre ikke uvanlig med rødspritbrennere. Grunnen er sannsynligvis at spritbrennere er billige, og så enkle i bruk at det er svært mange uten erfaring som bruker de. F.eks. i barnehager og skoler. Av og til blir det brannskade, andre ganger litt kortere pannelugg og godt trimmede øyebryn. 

Bruker selv stormkjøkken med rødspritbrenner i undervisningen på leirskole. Bruker alltid å starte med opplæring i bruk, og forklare at en må være sikker på at brenneren er kald før den fylles. Lærer også elevene å holde hodet godt unna brenneren når de tenner på, om de ikke vil ende opp med samme lettstelte frisyre som meg selv (er jo ikke alle som kler den like godt :P ). De bruker å huske det når de selv skal tenne på :)

En av utfordringene med spritbrenner er jo at en må beregne drivstoff før en starter for at den ikke skal slukke. Måten vi gjør det på er å ha noen ekstra brennere, slik at det alltid er et par kalde brennere om det er behov for å etterfylle. De fleste har selvsagt ikke ekstra brenner, så da må en være tålmodig. Og det er kanskje den største utfordringen med rødspritbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en annen måte å si det samme på som jeg fikk servert:
"Kjøpt jo et sånn stormkjøkken m rødsprit, kjempegreier sa dem...muli dem såfall e fan a godt flambert mat, har pakka mainskittn godt vekk nu, og berre laga mat på bål. Idiotien m rødsprit brennarn va jo at du måtte dossere etter kor lenge du sku bruke den, vi hadde pannekake t frokost og måtte fylle den 3 gang.... og, flamme kunne reguleres m et lokk som du skyve delvis over, men, had du først fyrt opp, så mått du regne m svidde fengra i forsøke..."

🙂😃😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege P. skrev:

Den gule plastposen som brenneren til Trangiasettet kommer i er full av tekst på flere språk. Nederst på posen, til høyre for tegning av settet, er ei rød ramme. Inni ramma står det på flere språk: "ADVARSEL: Det er livsfarlig å fylle rødsprit i en varm brenner. Kjenn etter med hånden at den er sluknet"
Advarselen er vanskelig å unngå, da brenneren må tas ut av posen for å brukes.

Advarselen står også på lokket til brenneren..

Jada, jada, men da må man jo lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder CE merking er det krav:

1. Kan problemet konstrueres bort?

2. Hvis ikke, kan det settes på vern for å forhindre skade

3. Siste mulighet er opplæring og merking. Men da skal punktene over være prøvd.

Det burde være relativ enkel å lage en spritbrenner som ikke kan fylles på under drift/ når den er varm. Men det koster sikkert mere og konstruksjon er gammel.

Et rask søk på nettet viser at det med jevne mellomrom er en eller flere som blir skadet av stormkjøkken under matlaging/etterfylling av rødsprit. Mye barn og unge. Historisk sett så er dagens merking ikke nok. Ingen hadde godtatt et slik produkt, sett i forhold til antall skader i forhold til antall driftstimer på andre områder.

I dette tilfelle er en utrolig billig løsning dessverre blitt godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle være farlig å fylle på rødsprit på brenneren før den er kald. Rødsprit har en tenntemperatur på +/- 400 grader celcius (ser forskjellige produsenter oppgir litt forskjellig temperatur). Og såfremt det ikke er noen flamme, så blir vel ikke metallet i rødspritbrenneren på langt nær så varm?

Edit: Altså - jeg ser problemstillingen med usynlig flamme selvfølgelig. Men undringen min gleder hvorvidt metallet i brenneren nærmer seg tenntemperaturen når man er 100% sikker på at flammen er slukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31. jul. 2002 - To personer er kjørt til sykehuset i Tønsberg med brannskader etter en eksplosjon i et stormkjøkken i en båt på Tjøme.

22. jun. 2006 - Et stormkjøkken eksploderte i en barnehage i Morvik i Åsane i 12-tiden torsdag. En voksen kvinne og tre unger mellom fem og seks år ble fraktet til Haukeland med ambulanse. De har brannskader

27. mai 2014 - En skoleelev fra Tromstun skole i Tromsø ble mandag brannskadd da et stormkjøkken eksploderte under en skoletur i Kaldfjord på Kvaløya

23. nov. 2012 - Et medbrakt stormkjøkken eksploderte rett i ansiktet på seksåringen og to av hans klassekamerater. I all hast ble alle tre brakt til sykehus og for Melvin var det så alvorlig at han ble lagt i respirator.

Søkte på stormkjøkken eksplosjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Baconpåtur skrev:

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle være farlig å fylle på rødsprit på brenneren før den er kald. Rødsprit har en tenntemperatur på +/- 400 grader celcius (ser forskjellige produsenter oppgir litt forskjellig temperatur). Og såfremt det ikke er noen flamme, så blir vel ikke metallet i rødspritbrenneren på langt nær så varm?

Edit: Altså - jeg ser problemstillingen med usynlig flamme selvfølgelig. Men undringen min gleder hvorvidt metallet i brenneren nærmer seg tenntemperaturen når man er 100% sikker på at flammen er slukket.

Damp... Man kan få en sky av lettantennelig spritdamp over brenneren, og når man da stikker en fyrstikk borti så antenner alt på en gang. 

Endret av Humbug
Kjapp på avtrekkeren...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Knappetelt skrev:

31. jul. 2002 - To personer er kjørt til sykehuset i Tønsberg med brannskader etter en eksplosjon i et stormkjøkken i en båt på Tjøme.

22. jun. 2006 - Et stormkjøkken eksploderte i en barnehage i Morvik i Åsane i 12-tiden torsdag. En voksen kvinne og tre unger mellom fem og seks år ble fraktet til Haukeland med ambulanse. De har brannskader

27. mai 2014 - En skoleelev fra Tromstun skole i Tromsø ble mandag brannskadd da et stormkjøkken eksploderte under en skoletur i Kaldfjord på Kvaløya

23. nov. 2012 - Et medbrakt stormkjøkken eksploderte rett i ansiktet på seksåringen og to av hans klassekamerater. I all hast ble alle tre brakt til sykehus og for Melvin var det så alvorlig at han ble lagt i respirator.

Søkte på stormkjøkken eksplosjon.

 

Ja, dette er medieoppslag, men du skrev "...sett i forhold til antall skader i forhold til antall driftstimer på andre områder...", så jeg antok at du hadde tall på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

At noen fortsatt bruker rødsprit er meg en gåte. Makan til innefektivt og tungvindt finnes det ikke maken til. Husker jeg kjøpte meg gassbrenner til Trangiaen allerede slm 15-åring. Det var en helt ny verden 1f603.png

Jeg har både gass-, bensin- og spritbrennere, faktisk Trangia med gassbrenner også, men det er stort sett fancee feest spritbrenneren som blir med på tur. Mest fordi det er lettvint og effektivt ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus eksplosjon ga følgene treff:

6. aug. 2009 - Tre SFO-ansatte ble brannskadet i eksplosjonen. De er ikke livstruende skadd, opplyser sykehuset.

4. jun. 2013 - Her ble det testet en primus. En flaske rødsprit, som ble brukt til å forvarme primusen, eksploderte. Hvordan dette skjedde, er foreløpig uklart, opplyser fungerende kommunikasjonssjef for Hæren,  ...

Så har vi den som skjedde nå. 7 hendelser siden 2002. Ikke så veldig videnskaplig funnet, men viser mange uhell. Skole/SFO går tydelig igjen. Og da lages det sikker mat til mange. En tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Humbug skrev:

Damp... Man kan få en sky av lettantennelig spritdamp over brenneren, og når man da stikker en fyrstikk borti så antenner alt på en gang. 

Enig i det selvfølgelig. Det er jo dampen som antennes. Men poenget mitt var jo hvor varmt metallet blir, og det kan jeg ikke forstå kan bli i nærheten av 400 grader celcius. (Som jo må til for å antenne dampen)

Edit: Eller mener du at når man heller oppi ny sprit, så dannes det såpass mye damp at når man så kommer med fyrstikken for å tenne på, så kan denne antenne? Jo, det kan jo kanskje være et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Humbug skrev:

Jeg har både gass-, bensin- og spritbrennere, faktisk Trangia med gassbrenner også, men det er stort sett fancee feest spritbrenneren som blir med på tur. Mest fordi det er lettvint og effektivt ;-) 

Hehe. Godt å høre. Mulig jeg ikke er oppdatert på spritbrennerverdenen. Min siste erfaring var Trangia rødspritbrenner for cirka 20 år siden ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gass og rødsprit om hverandre avhengig at type tur. Gassbokser brukt i telt kan jo forårsake skumle situasjoner med kvelningsfare etc utover de rent eksplosjonsartede. 

Rødsprit gir lite effekt i forhold til gass men kan brukes med et særdeles lett oppsett og gir oversiktlighet i forhold til forbruk. Og med stillhet som bonus ikke minst :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.