Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt enkle (!) støvler - finnes det?


Halkatla

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Mareng skrev:

Hvordan er disse å tørke på telttur? Holder det å henge sokker og såler til tørk i teltet og lufte skoene, eller blir de like søkkblaute som støvler med goretexfór (når de først blir våte)?

Støvler med membran tørker jo aldri hvis de først blir våte, så M77 er bedre sånn sett. Læret bruker god tid på å tørke, avhengig av temperatur, men siden "foret" i en M77 er en raggsokk man tørker for seg selv så er det ikke så farlig om læret er litt vått når man begynner å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Larix skrev:

I teorien så høres jo det fornuftig ut, men i praksis funker det fantastisk godt.

Det er gjerne mellom sålen og læret et sted mine M77 trekker vann, så det er nok ikke så dumt å ha litt gummi der. Tåkappe i gummi skulle jeg nok hatt selv, ref bildet over 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri noe begeistret for M77. Ikke passet de foten min spes. bra, de ga senebetennelse i akilles om jeg ikke hoppa over første hempene
når jeg snørte de samt ga betennelse når sekk og kanon skulle bæres langt.
Men en ting skal M77 ha. Blir man søkkblaut så klarer man å gå de tørre bare man bytter sokker og såler :)
Om noen lurer på hvor bra M77 er så se hva spesialistene i Forsvaret bruker.
Der brukes M77 stort sett bare i leier og annet blir brukt i felt. :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Humbug skrev:

Det er gjerne mellom sålen og læret et sted mine M77 trekker vann, så det er nok ikke så dumt å ha litt gummi der.

Jeg pleier å sette mine inn med svart skokrem og bruker en slitt tannbørste for å få skokremen inn i alle kriker og kroker. Så tar jeg en runde med hårføneren for å "smelte" den inn i læret og så en ny runde med skomkrem og blankpolerer med nylonstrømper. Det har aldri vært noe problem å holde dem tørre i dagesvis med mye vassing i myrer og ørten kryssinger av bekker og elver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Izzy skrev:

Jeg pleier å sette mine inn med svart skokrem og bruker en slitt tannbørste for å få skokremen inn i alle kriker og kroker. Så tar jeg en runde med hårføneren for å "smelte" den inn i læret og så en ny runde med skomkrem og blankpolerer med nylonstrømper. Det har aldri vært noe problem å holde dem tørre i dagesvis med mye vassing i myrer og ørten kryssinger av bekker og elver.

Hvilke voks bruker du for å få de vanntette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Izzy skrev:

Jeg pleier å sette mine inn med svart skokrem og bruker en slitt tannbørste for å få skokremen inn i alle kriker og kroker. Så tar jeg en runde med hårføneren for å "smelte" den inn i læret og så en ny runde med skomkrem og blankpolerer med nylonstrømper. Det har aldri vært noe problem å holde dem tørre i dagesvis med mye vassing i myrer og ørten kryssinger av bekker og elver.

Samme erfaring jeg gjorde meg for 25 år siden, på talløse turer i skauen i tenåra, året rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Izzy skrev:

Bare helt vanlig Kiwi skokrem som du får kjøpt overalt.

Svart skokrem altså? Da burde jo SnoSeal (som også smelter og trekker inn) og andre typer voks fungere like bra eller bedre med samme metoden vil jeg tippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Svart skokrem altså? Da burde jo SnoSeal (som også smelter og trekker inn) og andre typer voks fungere like bra eller bedre med samme metoden vil jeg tippe?

Det vet jeg ikke svaret på, har ikke brukt noe annet enn skokrem på mine M77. Men på mine packer boots (det er det som refereres til i en kommentar lenger opp som "gledespikestøvler"), cowboy boots, jodhpurs og chaps forøvrig også har jeg brukt Mink Oil. Ikke fullt så fornøyd med lengden av vanntetthet med Mink Oil men det har heller ikke vært så kritisk da jeg da har kunnet krysse myrer, bekker og elver til hest i stedenfor til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/27/2017 den 22.18, Lompa skrev:

Noe slikt, ja :) hvis sålen faktisk er som beskrevet (jeg var innom XXL i går, og skjønner at "myk såle" er et relativt begrep - samtlige jeg ble anbefalt var stive som en planke 😄). Mon tro om de har dem i Moss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 22.31, Halkatla skrev:

... helt enkelt, behagelig og funksjonelt, dvs de må være lette, helst i tynt lær eller pustende materiale (ikke membraner og slikt), myk og ganske tynn yttersåle med godt grep, og litt høyde på skaftet så ikke ting ramler oppi. At de ikke er så neonrosa at de er selvlysende, hadde vært en fin bonus.

Forslag til 339,-: 98009105751_23720_jpg-7.jpg?w=480&h=400&

https://www.felleskjopet.no/butikk/klaer-sko-og-verneutstyr/sko-og-stoevler-til-arbeid/gummistoevel-farm-pvc-50283754_BASE/

  1. helt enkelt - Check. Får det knapt enklere.
  2. behagelig - Njaa, bør vel prøves.
  3. funksjonelt - Check.
  4. lette - Nope, 860 gr pr støvel i str 45 gjør dem vel bare halvlette.
  5. tynt lær eller pustende materiale - Nope. Helt tett.
  6. myk og ganske tynn yttersåle med godt grep - Check på alt. Faktisk uvanlig godt grep på vått fjell. Muligens for myk og tynn såle for lengre turer.
  7. høyde på skaftet så ikke ting ramler oppi - Check.
  8. ikke er så neonrosa at de er selvlysende - Check.

På kortere turer under eller like etter mye nedbør, bruker jeg selv sånne - slipper ekstra grisete renhold av lærstøvlene, disse sparker man litt i en vannpytt så er de rene. Godt fornøyd :) Standardulempen med gummistøvler har også disse, står du i ro i kaldt vær vil du begynne å fryse på føttene raskere enn med lærstøvler (en ullsåle og ullsokker hjelper litt). Og så har de en tendens til sokkespising (sokkene sklir fremover mot tærne) hvis sokkene er for løse rundt anklene. Og jeg har ikke brukt dem i festlig lag på byen ennå ... ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.