Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilder av ditt fottøy (i bruk)


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
På 7.10.2017 den 11.23, Kjellis skrev:

Mine første fjellsko var fra Falk, kjøpt først på nittitallet. Mener modellen het Vandrefalk. Falk skofabrikk holdt til i nabobygda over i Trøndelag, behagelig pris og kort vei for å kjøpe. Hadde disse fjellskoene frem til de ble avløst av et par Lundhags Luffar i siste del av nittitallet. 😊

Jeg mener å huske at de hadde en modell som hette vandrefalk og en som hette jaktfalk. Jeg tror mine heter jaktfalk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, REs skrev:

Jeg mener å huske at de hadde en modell som hette vandrefalk og en som hette jaktfalk. Jeg tror mine heter jaktfalk.

Ja, Jaktfalk var vel den høye modellen. Overaskende gode sko i forhold til hvor enkle de var synes jeg å huske 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, REs skrev:

Jeg mener å huske at de hadde en modell som hette vandrefalk og en som hette jaktfalk. Jeg tror mine heter jaktfalk.

Jobbet på Interspor under gymnastiden, ca 1980.  Vandre- og Jaktfalk var populære sko. Hadde den lave Vandrefalk selv.  Betydelig lettere enn Kikut, et blytungt beksøm monster😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med isglasert fjell under et tynt snølag i dag, var det ikke så dumt å ta en tur på loftet og finne frem dette 6 år gamle gule skoparet (fant til og med matchende gamasjer):

5a147945776c6_Inov-8Oroc340(IMG_20171121_155447512_HDR).jpg.59c9455f61f1d1c5767053581121fc8d.jpg

De letteste Inov-8-skoene mine holder ikke særlig lenge, derimot er disse Inov-8 Oroc 340 (med 9 karbidstålpigger under hver sko) ennå gode å ty til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Denne sesongen har jeg gått i Alfa Bukk A/P/S GTX. Fantastisk gode fjellstøvler på mine bein, men holder de mål, slitasjemessig?

DSC_8202.jpg

DSC_7950.jpg

DSC_8037.jpg

Hvordan er disse på røtter og våte fjell? Disse har jo litt annen såle en den klassiske vibramsålen på Bever som jeg har. Savner litt grep på vått fjell/steiner og røtter på sti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 den 10.19, Lompa skrev:

sko.jpg.82accbaa2aff07920e708714d02bb8ba.jpg

Forrige skopar. Meindl. Membranen gikk som vanlig til slutt, men veldig gode sko.

Sko2.jpg.c378c96d8bdda4eb0ae02b73452d7430.jpg

Har gått for Crispi denne gangen. Virker veldig bra så langt.

Sko3.jpg.ce755743fb35c470dd33f2137cc5ba59.jpg

Noen ganger er det andre sko som gjelder..

Sko4.jpg.18cc5dc27a34a2a600ff17c08845d7ef.jpg

Grunnen til at jeg alltid går med høye støvler med ankelstøtte. Dette bør helst ikke skje alene langt inne i fjellet uten mobildekning..

Knallgodt eksempel på hvorfor bruke støvler med god ankelstøtte, blir et trist liv med det der alene oppi fjellet langt unna folk og mobilnett... grøss... Knallet til med det samme selv, da i kystnære fiskestrøk med kort vei til bil og sofa før det stivna og ble vondt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tshansen skrev:

Hvordan er disse på røtter og våte fjell? Disse har jo litt annen såle en den klassiske vibramsålen på Bever som jeg har. Savner litt grep på vått fjell/steiner og røtter på sti

Jeg har ikke merket mye forskjell på gripeevnen på disse og Viking-støvlene jeg har brukt i flere år før disse. Jeg tror ikke de har bedre gripeevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde etter dagens topptur:) Salomon quest GTX. Vært på mange turer siden kjøpet i vår. Fantastisk god sko å gå i. God demping, og godt grep. Men membranen var stort sett ikke-eksisterende fra de var nye. Gummikappa rundt skoen ble fort lurvete. Egner seg ikke på lange våte vandringer. Men flott tørrværssko. Dårlig kvalitet, men så god på føttene at mulig det blir flere par😊

ED1C476D-88FB-438B-BEA1-6E802C8209CB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.11.2017 den 10.50, Martin HJ skrev:

Hvor lenge varte membranet på de da? Minns du skaffet deg dem i år?

Skaffet dem i år ja, så vanntettheten er ikke den beste. Men når det er sagt så brukte jeg de ute i skikkelig drittvær og gikk i vått gress og lyng (uten gamasjer). Har brukt de flere ganger i sommer under mer tørre forhold uten problem. Konklusjonen min er at disse skoene er veldig behagelig og lett, og blir brukt på lette turer der meldingene ikke er av de værste. Da fungerer de utmerket. Har blitt brukt mye til helgeturer på fjellet og funket som bare det. Skal kjøpe et par lærsko også for mer krevende forhold og tyngre sekk, må bare finne ut hva jeg skal gå for. Crispi Skarven er ikke et alternativ lenger... Tydeligvis en evig prosess å finne de perfekte fjellskoa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Første tur med mine nye støvler - de desidert stiveste og tyngste jeg har. AKU Alterra GTX https://www.aku.it/en/product/catalogo_en/trekking/alterra-gtx_en.html

Ble en fin tur på velkjente stier Kringsjå - Damsgårdsfjellet - Olsokfjellet - Holefjellet - Gravdalsfjellet - Nipedalen og buss tilbake igjen. Jeg ønsket å ha det romslig rundt min brede forfot, så jeg endret litt på snøringen , slik at det ble mindre stramming i fremre del - det ble veldig behagelig, men dersom jeg skal klyve i bratt terreng kan det godt hende at jeg går tilbake til utgangspunktet for at støvelen skal bli mer "presis".

1992512803_AKUAlterra(IMG_20180715_142735560).jpg.44190a673095ac6720efc03146cb2e97.jpg

Stivheten gjør at jeg ikke kan slurve med snøringen - det er ikke så nøye på myke sko som uansett følger foten, men her ble det et begynnende gnagsår på høyre hæl fordi jeg ikke hadde snørt den godt nok ned mot den stivere sålen. Grei lærdom :)

Merker godt at de er tyngre enn skoene jeg ellers har brukt i det siste - for å få Inov-8 X-claw-ene mine (ca 300 gram/stk) like tunge som disse (ca 800 gram/stk), kan jeg teipe på en halvliters full vannflaske på hver fot 😛 Likevel gikk det ganske radig å løpe med dem, da jeg på toppen av Gravdalsfjellet oppdaget at jeg hadde lite tid til å nå bussen - kom meg ned til bussholdeplassen i Nipedalen på ca 20 minutter og rakk bussen, gitt.

Litt usikker på hvordan jeg vil bruke disse skoene. Tyngden gjør at jeg ikke ser for meg at det er gunstig veldig lange eller veldig raske dagsetapper med dem - derimot moderate etapper dag etter dag? Og til steinurgåing vil de gi beina mindre juling enn noen av mine myke lave sko. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke angret et sekund på at jeg kjøpte et par Mammut Comfort High GTX for et par år siden, blitt brukt på små lokale turer, fototurer og lengere turer.
Etter en godt test i fjor på Lifjell da det kom et kraftig regnvær og stier ble omgjort til bekker kan jeg og si de er 100% vanntette:D
bilde09.jpg.d608f01d4081a1e85a843290af65edb8.jpg


Og i sommer ble det kjøpt inn et par Alfa Walk King, med litt hardere såle for å takle litt mer steinete underlag, så spent på hvordan de blir å ha på beina på lengere turer. Førsteinntrykket er hvertfall meget bra, føles inngåtte allerede første gang man tar de på :D 
Er vel disse som får æren av å bli med på høstturen nå innen et par dager.
701476500_2018-08-2719_38.21-1.jpg.f86575ad6f2baae23694b61067080cca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.