Gå til innhold
  • Bli medlem

Rammeløs sekk - bare tull?


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderar lettare sekk i str 55-65 L. Har lyst på ein sekk som eg kan ta ut ramme slik at eg kan brette og ta bak på sykkel siden eg syklar til turmål og så hiv sekken på ryggen. Ein rammelaussekk der eg kan putte underlag inni høyres ut som ein god ide men er bærekomforten her berre dårleg? Nokon som har erfaring med å bære 10-14 kg i slik sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, josteink skrev:

Hei,

vurderar lettare sekk i str 55-65 L. Har lyst på ein sekk som eg kan ta ut ramme slik at eg kan brette og ta bak på sykkel siden eg syklar til turmål og så hiv sekken på ryggen. Ein rammelaussekk der eg kan putte underlag inni høyres ut som ein god ide men er bærekomforten her berre dårleg? Nokon som har erfaring med å bære 10-14 kg i slik sekk?

Hm, spennande. Eg har ikkje noko konkret tips, mem eg veit at nokre av vennene mine som er som ivrigst på havpadlinga og langturar, opererar litt med slikt, for sekken må kunne pakkast i kajakken. Om du ikkje får svar her, kan du kanskje sjekke på eit padleforum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har falketind 45 sekken.

Norrøna anbefaler å ta ut spilene/rammen når man står på ski for å få bedre bevegelighet.

Jeg har ikke lastet den så tungt, men jeg liker den best med rammen uansett. Min kone liker den best uten rammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt slike selv, men fra ultralettvekterne er vel signalene omtrent som følger: bærekomforten kan være god nok, så fremt du ikke putter for mye i sekken. Avhenger av mye, men jeg tror 10 kg fort blir øvre grense.

 Det begrenser seg også selv, ettersom den stiveste "underlagrammeløsningen" er å pakke inni sylinderen til et liggeunderlag som står vertikalt i sekken. Et veldig tykt underlag går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Golite Jam 52 liter siden 2008. Link til review

Den er litt mindre enn det du spørr om, den er meget bra opp til 7-8 kg. Ok og tåler ca 10 kg. Bæresystemet er ikke egnet for mere vekt. Den er lett, da den veier rundt 600 gram. Kan rulles sammen til nesten ikke noe. IMG_1877.JPG.62c6f9cd407901bfbcf93f20deec9e00.JPG

Har liggeunderlaget på ene siden og fiskestang på den andre. Relativt enkel å pakke for en pakkenerd. Siden du ikke har ramme, må du pakke på en helt annen måte. Legge lagvis fra ryggen til å begynne med, og ikke stappe den hardt. Blir den stappet for hardt er det som å gå med et rør på ryggen. 

På den jeg har er det innstramming på begge sidene og i bunn. Har du lite i sekken blir den veldig slapp og vond å bære. 

Hoftebeltene sitter normalt langt ute, noe som er med å begrenser bevegelsene på hofta. Ved tyngre sekk som du er ute etter er det en fordel om det er laget på en friere måte (tenk litt Recon pack syncroflex). 

Så hvor langt du skal gå og vekta blir viktig. I lettpakkerverden er 65 liter og 14 kg veldig tungt, så det er ikke så mye slike løsninger der. Så alt henger litt sammen med at resten av utstyret er lett, selv om jeg ofte har med en kløvøks på 1,7 kg på vinterdagsturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en ULA Ohm (rammeløs men med spile) på de siste turene med "base weight", som de kaller det, på litt over 6kg. Totalen med mat, vann og drivstoff på siste tur var rundt 9kg og den var svært behagelig med den vekten. Jeg tror ikke den vil være videre behagelig med 14kg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knappetelt skrev:

Jeg har brukt en Golite Jam 52 liter siden 2008. Link til review

 

Hei,

mytrail er videreføring av Golite så deira Mytrail 50 og 70 L skal vera identiske med Jam sekkane, visstnok med litt oppgradering. Ser at 70 L kan reduserast ned til ganske små ved kompresjon så reelt så ligg nok volum her på 55-60 L.

Men du avstiver ikkje med underlag då, ser du skriv at du bruker sidelomme til underlag. Har du ingen padding i rygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Jeg har brukt en ULA Ohm (rammeløs men med spile) på de siste turene med "base weight", som de kaller det, på litt over 6kg. Totalen med mat, vann og drivstoff på siste tur var rundt 9kg og den var svært behagelig med den vekten. Jeg tror ikke den vil være videre behagelig med 14kg i :)

Har sett på ULA sekkane, ser at ohm = ca samla 63 L og med hovudrom 39+8 L, er det god plass til til utstyr til ei helg ute? Kan du ta ut spile i ryggen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, josteink skrev:

Har sett på ULA sekkane, ser at ohm = ca samla 63 L og med hovudrom 39+8 L, er det god plass til til utstyr til ei helg ute? Kan du ta ut spile i ryggen?

 

Spilen kan tas ut. Jeg har pakket for fire dager nå, og jeg tror jeg skulle klart å pakke for en uke med litt ubehagelig sekk de første dagene :) Men det kommer jo an på utstyret, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, josteink skrev:

Men du avstiver ikkje med underlag då, ser du skriv at du bruker sidelomme til underlag. Har du ingen padding i rygg?

Både liggeunderlaget og det jeg har på sidene er med på å stabilisere/avstive sekken. Men pakkingen av sekken er veldig viktig. Ellers blir det veldig vondt å bære. Det er en veldig tynn pading i ryggen på sekken, men den har nesten ikke noe å si. Den lagvise oppbyggingen mot ryggen er trikset, og det er her mange bruker det opplåsbare liggeunderlaget nærmest ryggen, da sparer du også vekt på å slippe å ta med pakkposen til denne. Grammene teller her også. Men en sekk på 650 gram og telt under 1 kg, sovepose 800 gram, kokesett rundt 200 gram, og liggeunderlag på 250 gram blir startvekta veldig lav. Like under 3 kg på bære/bo/sove/koke. 

Jeg bruker ofte et lett skummunderlag, evntullt et kort opplåsbart i kombo med 6-Ledd z-lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Zpacks har sekker som du spør etter. Her er det karbonstenger som kan tas ut. Det har et bra bæresystem også.

Link

Har selv arc blast 55 liter som tåler 16 kg, men er normalt rundt 10 kg. 

Ja, har sett på zpack arc haul MEN 3500,- for ein sekk er dyrt, spesielt når eg ikkje veit om eg likar den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Humbug skrev:

Jeg har brukt en ULA Ohm (rammeløs men med spile) på de siste turene med "base weight", som de kaller det, på litt over 6kg. Totalen med mat, vann og drivstoff på siste tur var rundt 9kg og den var svært behagelig med den vekten. Jeg tror ikke den vil være videre behagelig med 14kg i :)

Jeg har gått med 18 kg i min ohm 2.0. Det gikk overraskende fint. 14 kg skal være fin vekt, men det krever smart pakking så det ikke blir ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en MLD Exodus 58l som jeg kjøpte på forumet her på noen turer i sommer. Den har et oppblåsbart underlag som støtte i ryggen. Og erfaringene er temmelig lik de som skisseres over her. Det er viktig at den passer rygglengden din og da er den særdeles god å bære på ryggen da den følger bevegelsene til kroppen veldig godt. Men den bør altså ikke være for tungt pakket og rundt ti kilo er nok maks. 

Den kjennes litt varmere mot ryggen enn feks nettingrammen som brukes i Osprey Exos 58 og som gir mye lufting. 

Men alt i i alt så er jeg veldig positivt overrasket over hvor god og smidig den er på ryggen. Og den veier jo nærmest ingenting i seg selv. 

Blant lettpakkere i USA er det mange som dropper hoftebeltet også. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.