Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell


TerjeU

Anbefalte innlegg

Skal gå en uke i Børgefjell, i begynnelsen av august i år. Vi er 8 personer.

Togbilletter er kjøpt til og fra Majavatn

Har sett litt på kartet for å finne en rute. Planen er foreløpig å gå fra Tomasvatnet, og følge stien innover til den stopper. Så dreie litt nord og surre rundt i området noen dager. Planlegger å returnere til Simskaret.

Noen som kan sette meg i kontakt med noen som kan frakte oss fra Simskaret og tilbake til Majavatn?

Er det mulig å komme seg opp på Kvigtinden uten noe ekstra klatre/bre-stæsj. Andre topper som er verdt et besøk?

Hvor kaldt bør man ta høye for at det blir om dagen/natten? Har holdt meg til fjellene sør i Norge, så jeg er ganske blank.

Andre tips og forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det mulig å komme seg opp på Kvigtinden uten noe ekstra klatre/bre-stæsj. Andre topper som er verdt et besøk?

Kvigtind går helt greit uten noen form for sikring (selvsagt avhengig av hvor du går fra...) Vi gikk opp ryggen rett nordøst for Søre Biseggvatnet når vi var der i 2003. Nattestur med start fra Kjukkelvatna kl. 0100. Nådde toppen 0500, og sov på toppunktet til godt utpå formiddagen før vi gikk ned igjen til en teltet. En kjempeopplevelse! Fra nordsida har jeg ingen erfaring, så jeg vet ikke hvor bratt det er.

Ang. temperatur så tror jeg du må forvente det meste, men august er vel av de mer stabile månedene. Vi gikk 8.-18.juli i 2003, og da var det helt unikt. Gikk i shorts i 10 dager, og opplevde ikke et regndrypp. Skal ikke love noe, men jeg tror du kan regne med forholdsvis normale nattestemperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kjapp tur opp på Store Kjukkelfjellet! Bare fin utsikt. Samtidig kan dere teste fisket i Kyllingen og fortelle meg om det er fisk der. Jeg har gått rundt vannet uten å kjent napp eller sett vak, men det skulle være rart om det ikke var fin fisk der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gringo: Det går fint å ta dette som en dagstur fra Simskardet tur - retur. Jeg har ikke gjort det selv, men en kompis av meg har tatt den turen 2 ganger fra Brønnøysund på samme dagen t/r.

Når det gjelder nordryggen så ser den fint farbar ut på kartet. Jeg skal ta den turen i løpet av sommeren når det blir anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kan dere teste fisket i Kyllingen og fortelle meg om det er fisk der.

:)

Det er fisk i Kyllingen , men jeg tror ikke det er mye. Jeg kan ta feil. Jeg var der for litt over 10 år siden sammen med tre andre og vi fisket i to dager. Vi fikk to fisker , den ene var på 1,7kg og den andre rett over to kilo. Det var samme karen som fikk begge fiskene (og det var ikke meg). Med andre ord fikk ikke vi to andre en eneste fisk der oppe på to dager. Jeg tror det er noen fine rugger der oppe for trofe jegerne , men jeg tror ikke det mye fisk der.

Nede i Jengelen derimot fikk vi alle fisk. Og i det første vannet du kommer til etter Tomasvatn , når du går mot Jengelen . (husker ikke hva det heter)

Der fikk vi noen fine ørreter.

Ellers kan jeg bare si lykke til. Børgefjell er ett eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggen var helt vill når vi var der også. Det samme var kleggen. De beste dagene sånn sett hadde vi når vi holdt oss i høyden. Beste natta var ved Lille Jetnamsvatnet ei natt. Her var det ikke mye zumming :lol:

Men husker med gru hvor langt myggen gadd å holde følge i bakkene opp mot Kvigtind på natta. Trur de siste slapp taket på ca. 1500 meter :) Et telt hvor man kun kan sette opp innerteltet anbefales på slike dager, hvor sola steiker på fra 8 om mårran. Man blir kvalt av å ligge innendørs, og oppspist av å ligge ute..

Når sant skal sies, så er vel denne turen en av de aller beste turene jeg har hatt i fjellet noen gang. Man må bare prise seg lykkelig over at det ikke snør..

Forøvrig en haug med ubesøkte Playar rundt omkring i Børgefjell som er verdt en dukkert. Ingen stor risiko for å møte lettkledde damer vel og merke, men ellers er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta en tur til Børgefjell i september eller noe. Da er Jetnamsklumpen og Kvigtinden høyt prioritert. :)

Ikke vent for lenge ut i september da. Da kan vinter´n ha kommet. Jeg var på jakt 9.-13.september i fjor, og i uka etterpå tror jeg Kvigtind var rimelig pes å komme opp på. En kompis av meg avbrøyt jakta et annet sted i Børgefjell uka etter på grunn av snømengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på Dronningen av Børgefjell i dag, men måtte snu.. Lave tåkeskyer..

Men kan informere om at broa over Golverskarelva er falt ned slik at man må gå på sørsiden av Simskardelva oppover. For øvrig er det broer over de elvene man må¨passere oppover, og Statsskog sin hytte står åpen for fri avbenyttelse, noe vi gjorde oss nytte av.

Siden det var såpass tåke og vi hadde god tid, brukte vi dagen til å knipse bilder...

Legger ut et par her... Vi gikk opp til Vestre Måsskardvatnet og sjekket forholdene før vi snudde. Vi kommer tilbake igjen!

post-497-133474423252_thumb.jpg

post-497-133474423256_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sinnsykt lite snø i Børgefjell i år? Har vært inne på NVEs snøkart og der ser det ut som om det er kun 10% av normal snømengde... Noen som har erfaringer i forhold til fiske i år med unormalt lite snø? Jeg skal ta meg en tidagers tur i midten av august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husker med gru hvor langt myggen gadd å holde følge i bakkene opp mot Kvigtind på natta. Trur de siste slapp taket på ca. 1500 meter :wink: Et telt hvor man kun kan sette opp innerteltet anbefales på slike dager, hvor sola steiker på fra 8 om mårran. Man blir kvalt av å ligge innendørs, og oppspist av å ligge ute..

Jeg traff en gang en kar på hardangervidda som hadde med ett myggtelt til to irske settere som han hadde med på tur. Det var som ett lite telt , men besto bare av myggnetting . Jeg tror han improviserte stenger og slikt på plassen. Jeg vet om ett par ganger da noe slikt kunne gitt meg litt mer søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børgefjells høyeste topper:

1. Kvigtinden - 1699 moh

2. Golvertinden - 1682 moh

3. (Topp S for Kvigtinden) - 1682 moh

3. Golverfjellet N - 1618 moh

4. Måsskardfjellet S - 1536 moh

5. Gierkietjahke - 1514 moh

6. Jetnamsklumpen - 1513 moh

7. Rainesklumpen - 1450 moh

8. Simskardfjellet V - 1438 moh

9. Simskardfjellet Ø - 1434 moh

PF= 50m

Kommentar:

Tre topper bør du få med deg: Kvigtinden, samt de to østlige toppene Rainesklumpen og Jetnamsklumpen

Neppe imponerende for en Jotunheimvandrer, men for typen "off the beaten track" kan det kanskje være interessant, som en avveksling fra fiskeopplevelsene, som - når alt kommer til alt - er det beste ved Børgefjellet.

Ranserdalen i august for meg

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godtfolk

Tenkte å ta min 5. tur i Børgefjell i sommer, men er litt usikker på snøforholda. Turen er planlagt medio juli, pluss/minus et par dager og vil vare en ca 7-8 dager. Ruta vil gå innover opp mot Viermavannet, Rantserenmehkie (eller noe slikt, husker aldri hvordan det skrives :lol: ) og så ned mot Kjukkelen før vi avslutter ved Gaukarvannet. Blir bra.

Men jeg er usikker på snøforholda, hvordan er det innover der i år? Bruker jo å være så sinnsykt variabelt fra år til år. Hadde vært fint om noen kunne gi en liten rapport :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er forholdsvis greit der nå. Forholdsvis normalt med snø i fjellet og på langt nær så mye som i fjor. Var en tur oppe ved Vestre Måsskardvann for vel en ukes tid siden og det lå fortsatt litt is, men den er nok borte nå.

Et bilde i tåkehavet

http://www.kjiver.no/images_borgefjell/pan4.jpg

Fra Biseggskardet

http://www.kjiver.no/images_borgefjell/DSC_3729.JPG

En kompis av meg var på Kvigtinden nettopp. Noe snø der også, men bløt. Elvene er selvsagt fortsatt ganske så store, men med normal sommervarme skulle det meste fosvinne på et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var ikke så ille da. Skal være greit om 14 dager da :lol:

Ruta unngår de store elvene, er kun Kjukkelelva samt to små i Viermadalen som skal krysses, Kjukkelva da ved utoset til Store Kjukkelen. Har ikke vært noe problem før i hvert fall, selv med en god del nedbør.

Håper på godvær, selv om det er tvilsomt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.