Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av turstøver/sko


HannKatta

Anbefalte innlegg

Kjøpte i fjor(?) et par tur støvler på XXL til 778 kroner viser kontoutskriften i Juni i fjor.
Bestemte meg for å impregnere dem godt.
Måtte bruke kjelleren fordi det ville luktet død og pine (og det gjorde det).
Teipet igjen opp der man stikker foten nedi så jeg ikke fikk uønska gjester (edderkopper og andre kryp).
Kjøpte denne på Biltema: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Kles--og-skopleie/Impregneringsspray-2000028518/
Sprayet godt på, ventet 2-3 dager og sprayet på nytt.
Slik holdt jeg på til boksen var tom.
Mulig dette var noe overkill, men har ikke merket noe lekkasjer eller problemer etterpå.

Hva gjør Dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvilken sko det er. Men turskoene mine bruker jeg https://www.magasinet.no/bees-wax-bivoks-impregnering-til-laerstovler og vanlig skokrem. I nøden har jeg alltid en tube med nikwax på lur, men dette varer så kort at det bare er som nødløsning på tur når jeg ikke har tid til å preppe skoene godt.

 

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på lærsko og tekstilsko ja. For lærsko så er jo skokrem og voksing noe som fungerer bra som @tshansen nevner.

Når det gjelder tekstilsko så er det værre.... Jeg har prøvd mye rart av sprayer og remedier men syntes vel egentlig at det fungerer generelt dårlig. Effekten forsvinner lissom etter en kort tur eller to. Så koster jo mange av disse sprayene det hvite i øyet også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En boks er overkill på tekstilsko ja. Det varer ikke lengre enn å spreaye 1-2 tynne lag.

På lærsko bruker jeg konsekvent SnoSeal. Den varer faktisk lenge, men den mørkner også skinnet om det har betydning. Skinn med ru/børstet finish vil se glatt og fett ut etterpå.

SnoSeal anbefales virkelig til skinn/lær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa et par løsninger på skinn/lærstøvler, en krem med tjære, voks og dyrefett, samt en som bare har bivoks.
Merker at det ikke varer spesielt lenge når man kjører bare en av dem, men har litt tro på et lag med den tjæreholdige innerst for å mette læret, og så et lag med ren voks utenpå for å forsegle. Skal prøve det neste gang jeg prepper.
Noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, rwdf skrev:

Har testa et par løsninger på skinn/lærstøvler, en krem med tjære, voks og dyrefett, samt en som bare har bivoks.
Merker at det ikke varer spesielt lenge når man kjører bare en av dem, men har litt tro på et lag med den tjæreholdige innerst for å mette læret, og så et lag med ren voks utenpå for å forsegle. Skal prøve det neste gang jeg prepper.
Noen som har erfaringer med det?

Er det det man kaller revefett? Har selv veldig god erfaring med den løsningen. Brukt på støvler jeg har hatt i stallen. Hesteurin er ikke snilt mot lær så man må behandle læret godt. Den funka utrolig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Er det det man kaller revefett? Har selv veldig god erfaring med den løsningen. Brukt på støvler jeg har hatt i stallen. Hesteurin er ikke snilt mot lær så man må behandle læret godt. Den funka utrolig bra. 

Det er en slik en:

Pe1hHOF.png

Det står jo bare "dyrefett, voks og tjære", så ikke godt å si hva slags dyr fettet kommer fra. 
På den oppgitte nettadressen finner jeg bare info om syltetøy og leie av selskapslokaler...
Fant det på en sportsbutikk på Røros, kan ikke huske å ha sett det andre steder.

PS: det lukter ganske kraftig, omtrent som en slags beef jerky.

Endret av rwdf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rwdf skrev:

Ref såler som løsner så har jeg god erfaring med Casco LiquiSole lim. Noe annet er det om sålene er utgått, selvfølgelig.

Ja sålene orket ikke mer og gikk helt i oppløsning etter noen år i hardt arbeide. Så her ble det seende ut som en fake fotballbane med gummigranulat over alt. Var værnestøvler og ikke fjellstøvler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, REJOHN skrev:

Hva er galt med å kjøpe Gore tex sko, og droppe hele pussen? Jeg spare mye skopustimer på den måten...

 

Goretex forurenser meget under produksjon, prøver å styre unna.

Etter en tid vil det gå hull i goretexen, da hjelper skofett/-voks bra på vanntetthet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mareng skrev:

Goretex forurenser meget under produksjon, prøver å styre unna.

Etter en tid vil det gå hull i goretexen, da hjelper skofett/-voks bra på vanntetthet.

Det første bekymrer meg ikke så veldig mye..

Det. Andre var riktig, men stemmer ikke helt nå lenger, Gore tex'en varer omtrent like lenge som skoene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, REJOHN said:

Det første bekymrer meg ikke så veldig mye..

Det. Andre var riktig, men stemmer ikke helt nå lenger, Gore tex'en varer omtrent like lenge som skoene...

Da regner jeg med at du tenker på lærsko som da beskytter GTX membranen? For med tøysko uten skikkelig beskyttelse av membranen så varer helt garantert ikke GTX membranen like lenge som skoen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Da regner jeg med at du tenker på lærsko som da beskytter GTX membranen? For med tøysko uten skikkelig beskyttelse av membranen så varer helt garantert ikke GTX membranen like lenge som skoen....

Det har du helt rett i. Jeg har ikke prøvd tøysko med Gore tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke turstøvler i lær/skinn men har noen par med gode ecco sko som jeg bruker daglig og disse er i skinn. Jeg ble prakket på noe som heter Renapur på villmarksmessa for noen år siden. Dette stoffet gjør skinnskoene mine som nye igjen og gjør dem samtidig veldig vanntette. Husker ikke hva jeg gav for den boksen men den virker til å være veldig drøy... andre som har erfaring med denne?

IMG_1077.thumb.JPG.6018c8e4ca82d8ae6a96872053ddd958.JPGIMG_1078.thumb.JPG.fb4b9491c0753a9ef8c8692e54b528bf.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellstøvlene mine er nubuck så de tar jeg med nubuckbørste og Nikwax nubuckimpregnering. Det fungerer fint. Selv om det er gtx i støvlene liker jeg at mest mulig vann preller av. Støvler med gjennomvått lær blir kaldere. 

På et par lettere sko bruker jeg Nikwax TX Direct. Fin spray som ikke lukter så mye.

Hørt ar man skal la være å sause inn lær for mye med olje/voks da læret kan miste fasong. Fint når man går de inn men man mister også stivhet i støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 14.24, Truant76 skrev:

Bruker kun minkolje på glatt skinn, blir myke som smør og formes etter foten, og etter min erfaring holder det ganske lenge. Reduserer nok fukttransport fra innsiden til utsiden en smule, men det kan jeg leve med.

På flere skovokser står det på pakken at den IKKE mykgjør læret. Jeg har, som borgern, også hørt at for mye av feil type fett gjør skoen myk og dermed er mye av skoen ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 16.8.2017 den 23.23, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har ikke turstøvler i lær/skinn men har noen par med gode ecco sko som jeg bruker daglig og disse er i skinn. Jeg ble prakket på noe som heter Renapur på villmarksmessa for noen år siden. Dette stoffet gjør skinnskoene mine som nye igjen og gjør dem samtidig veldig vanntette. Husker ikke hva jeg gav for den boksen men den virker til å være veldig drøy... andre som har erfaring med denne?

IMG_1077.thumb.JPG.6018c8e4ca82d8ae6a96872053ddd958.JPGIMG_1078.thumb.JPG.fb4b9491c0753a9ef8c8692e54b528bf.JPG

Denne boksen drar jeg kjensel på, har brukt Renapur i flere år nå med veldig gode resultater. Utrolig fin voks som er laget av bivoks og andre naturlige ingredienser. Gikk tom for en stund tilbake og kjøpte noe ræl på g-sport. Slik oljebasert voks som du får kjøpt på matbutikken osv, på boksen stod det bla. at man burde unngå å få det på hunden da du kan bli tørr. Trodde smøring var til for å fukte læret(aka hud)? Da merket jeg hvor mye bedre det er med et naturlig produkt som du kan smøre på ved hjelp av fingrene, og som du kan bruke i naturen uten at du slipper ut skadelige stoffer hvor enn du tramper og går. 

 

Fikk takk i Sno Seal Beeswax på en Sport1 butikk i Alta for å erstatte den andre møkkasmøringen. Dette var for meg et hittil ukjent produkt men etter litt erfaring med det så må jeg si at det har blitt en ny favoritt! Ganske fast i konsistensen og krever litt arbeid for å få den skikkelig inn i læret ved hjelp av varme osv. Men når det først er gjort så er den bunnsolid og voksen sitter utrolig godt! 

 

 

file6tghfzhb7lh9baim8lu.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.