Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc'teryx Atom LT - med eller uten hette?


Shun

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Arc'teryx Atom LT W-jakke som mellomlag/isolasjonslag, og tenker umiddelbart at det da er lurt å velge versjonen uten hette.

Er du enig med meg? Har du veldig vektige argumenter for å velge med hette?

Dette er tenkt istedenfor en Norrøna Falketind Primaloft60, ettersom jeg har fått inntrykk av at Arc'teryxen er mer holdbar, og kan fås noe billigere. Om du har noen helt andre forslag til mellomlag/isolasjonslag tar jeg gjerne imot forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har uten hette og syntes det er helt topp som mellomlag da jeg ikke liker å ha hette under ytterjakke. Når det er sagt hadde det vært veldig ålreit med hette når keg kun bruker Atom alene. Derfor vil jeg nok etterhvert supplere med en som har hette. 

Ville derfor valgt ut fra hvordan du tenker den blir brukt mest. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Houdini sin Mrs dunfri med hette. Beste jakka jeg har. Hadde en Atom på prøve, men leverete den tilbake og er veldig fornøyd med det valget. 

Hetta brukes under hetta på skalljakka. Og halsen er høy så ingen varme slipper ut den veien. Jeg liker å ha varme i nakken pga skade og vond nakke, så derfor liker jeg min jakke så godt. Jeg er så glad i den jakka, så jeg blir glad når det er litt kjølig, for da kan jeg ta den på meg :P 

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Atom Hoodyen mest som ytterste plagg og kunne ikke tenkt meg den uten hette. Deilig å dra hetta over ved kjølig luft og vind. Er virkelig et av de best designede og mest allsidige plaggene jeg har vært borti. Å bruke den under et skalljakke er heller ikke noe problem da den har et kroppsnært snitt. 

Endret av RoyN
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Atom med hette, jeg synes denn er helt ok. Den er ganske tynn, varmer ikke så mye. Som ett mellomlag synes jeg det lett kan oppstå kuldebroer. En ullgenser tåler mye mer trykk før det oppstår kuldebroer og puster bedre, men kan ikke trekkes utenpå jakken.

Som rent mellomlag uten hette: Ullgenseren er mye bedre, billigere, puster bedre/transporterer svett bedre, holdbar, tåler alt og tåler vask.

Som overtrekksplagg som også kan brukes som mellomlag: Atomen fungerer greit, men jeg synes det er greit med hette når jeg trekker den over en annen jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liker både med og uten hette på varmejakker og dunjakker. Men blir fort litt mange hetter bak i nakken om den brukes som mellomlag. Særlig med sekk er det plagsom med hette som ligger som en klump øverst i nakken. Så på tur foretrekker jeg lett uten hette og bruker lue under skalljakka når det måtte være nødvendig. På vinteren kombinerer jeg gjerne en tynn varmejakke uten hette med en tynn dunjakke med hette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Atom SL hoody hele året som ytterjakke når det er opphold, helt super jakke om man produserer endel varme. Tynn hette uten isolasjon gir god skydd fra vinden, og isolerer bare med en lue/buff under. 

Ikke den mest holdbare jakka skal sies, endel sømmer som begynner å kaste inn håndkledet, men den ble nok ikke designet som ytterjakke med fjellsport og rando i tankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.