Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Primetech Stormkjøkken


tshansen

Anbefalte innlegg

https://www.primusshop.no/produkt/primus-primetech-stove-set-2-3l/

Kommer i 1.3 liter og 2.3 liter

PRIMETECH Stove Set er det ultimate utekjøkken for ytelse-tenkende turgåere. Et stormkjøkken med lavt drivstofforbruk og jevn effekt, men med full ytelse. Et kompakt kokesett med integrert brenner som gjør det svært enkelt å bruke og transportere. Vinner av Outdoor award 2017.

P351032_1.jpeg

Det finnes også et rimeligere alternativ, hvor det også følger med stekepanne, men min erfaring er at pannene fungerer like godt som stekepanner som panner!

primus_essential_stove_set_1_3l_351030.j

 

Er det noen som har testet disse settene? Har den gamle utgaven at dette pannesettet og er utrolig fornøyd. Kjenner det klør litt i kjøpehånden når slike nye produkt kommer :-P Har hørt rykter om at panner med slike varmeutvekslere er litt verre å koke med inne i telt pga oppsamling av karbonmonoksid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

Kikket litt på denne i dag, men ser ikke ut til å være noe informasjon på om denne har forvarmingsrør og kan brukes på vinteren med gassflasken opp ned? 

Det er en liten messing tapp som kan se ut som er en form for forvarmingsrør, men sliter med å få det bekreftet. Noen her som har erfaring med denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Spør i denne tråden, håper det er greit! Regner med at det er flere som har brukererfaring med dette settet nå.

Hvordan fungerer det i praksis å ta hensyn til CO-produksjonen? Er det no-no å bruke Primetech med varmevekslerkjelen i forteltet hvis man åpner alt av lufting, gjerne drar opp døra litt også? Er det problematisk med den vanlige kjelen uten varmeveksler også?

Det funker fint med Trangia stormkjøkken-stekepanne på dette, ja?

Jeg er frista av dette settet. Har Trangia med gassbrenner, men a) den brenner vesentlig dårligere når det begynner å bli lite gass, det er vanskelig å få ut alt av boksen, b) det er noe vekt å spare, c) her kommer brenneren lavere ned = større sikkerhetsmargin ift teltduk, d) mer drivstoff-effektiv, og e) må bytte ut ei av kjelene i Trangia-settet uansett.

Er det et såpass likt sett at det ikke er noe vits (dvs, er det punkt e) tilbud akkurat nå og prylbøg-tendenser som snakker), eller vil jeg merke de nevnte fordelene såpass at det er verdt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/forums/topic/46265-primus-power-stove-set/

Denne tråden har litt mer detaljer om Primetech, årets totalforbud mot ild har forhindret meg i å bruke settet noe særlig, men som du kan se så fungerer regulatorfunksjonen godt på tester jeg har gjort hjemme.

Mange sverger til Trangia, og ser ikke at dette er et stort steg forbi. Primetech pakker mindre enn et Trangia 27 og har 1.3 l kjeler som er fin størrelse til Toro gryteretter som trenger 0.8l vann. 

Det er sikkert fullt mulig å få Primetech til en god pris om en venter og ser over en periode. 

Primetech er også det kjøkkenet/ brenneren som har lavest tyngdepunkt av alt som finnes på markedet uansett type. Toppen (brennerflaten) er kun 3.5cm over bakken, kjelebunnen er 6.5 for kjeler som går ned i vindskjermen (mindre enn 16cm), kjelestøttenivået for større gryter er på 9cm.

De fleste bildene av Primetech er med alle delene stablet i hverandre, det blir litt missvisende i forhold til når kjøkkenet er i bruk. Her er 2 bilder med hver av kjelene. Høyden på vindskjermen er 7cm, på grunn av vinkelen på kameraet ser det mer ut som 7.5cm.

20180824_120935.thumb.jpg.79d8ea1318cee2a54e1a649860d2911a.jpg20180824_121255.thumb.jpg.d57733b7748d7e0a64722b0373d91ca7.jpg

Når det gjelder co, så produserer nok den kjelen med varmeveksler mer enn den flate fordi den kjøler ned branngassene. Uansett ved bruk i telt er det viktig å ta sine forhåndsregler med tanke på co.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Omnilite . Den ser kompakt ut ja, og lovende ut fra testen din!

Jeg kommer ikke til å bruke dette settet til snøsmelting, bare vanlig matlaging og koking av vann i barmarkssesongen, sjelden særlig langvarige kokkeleringer. Men det er litt kjipt om det ikke kan brukes i forteltet hvis det regner eller blåser mye. Åpning nederst i ytterdørene på begge sider, åpne ventileringsluker og innertelt, er det forsvarlig da ved kortvarig kokkelering?

Fjellsport har det til 1399 nå, ser det skrives at Outnorth har hatt det til under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Megalep Tror ikke Primetech skal være værre enn andre typer brennere/kokesystem som brukes i telt med tanke på co. Generelt så blir det mer co fra en gryte med varmeveksler enn en med flat bunn. Bruker du den kjelen med flat bunn i teltet , og tar du forhåndsreglene du beskriver, så burde det holde. Her er en post som går på kokkelering i telt.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/46356-tips-til-matlaging-i-fortelt/?tab=comments#comment-430664

Dersom du ikke abbonerer på nyhetsbrev fra outnorth, så har de en rabattkode på 15% er det vel, denne får du når du melder deg på. Tror den koden virker også på nedsatte ting. Prisen på outnorth til under tusenlappen var ekstremt bra, jeg fikk i tillegg 20% på den  prisen fordi de hadde en ekstrakampanje akkurat da..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Megalep Har du et bra trangia sett og er fornøyd, så ville jeg bare kjøpt en ny kjele, helst en Trangia Duossal som er alu utvendig og rustfri innvendig. Koster et par hundre lapper. 

Lager du mye mat som for eksempel pannekaker, er nok regulatorfunksjonen på primtechsettet fint. Har ikke kjøpt det selv, men lurer på det. Har et bra oppsett med omnilite montert i trangiasettet, med en stillebrenner som funker også på gass. 

Hvilke gassbokstype har du brukt? Noen fabrikat har bare Butan og er mere krevende å bruke og mere ujevne i bruk når boksen blir kald. Butan er billigst. De med inntil 30% propan funker bedre. 

Det som taler mot primtech er at jo mere deler, jo mere kan gå i stykker. Det har skjedd meg 3-4 ganger at det har kommet rusk i dysa på rene gassbrennere. Da er det bare å rense dysa og du er igang igjen. Skjer det noe med en regulator i felt blir det mere krevende hvis den går an å reparere i det hele tatt. Overtalte mange regulatorer i min tid som læregutt i industrien. 

Ellers må jeg skryte av @Omnilite ,han? har meget god detaljkunnskap og er veldig oppdatert. Han burde jobbe i en friluftsavdeling i en sportsbutikk. 

Her ser du trangia kjeler brukt på dette settet. 

Endret av Memento mori
La til film
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng @Memento mori . Har bare brukt gass med 70/30 Butan/Propan. Trangia-settet har fordelen av at det er enkelt og oversiktlig sammensatt (og at jeg allerede har det, selvsagt). Men dukker det opp tilbud til under 1000-lappen kan det være at jeg blir for svak. Hadde vært interessant å sett om Trangia-kjelene passer rundt Primetech-brennerstativet, sånn at det kan pakkes kompakt sammen. Det er kjekt at settet kan brukes med det meste av kjeler og panner, men mye av poenget forsvinner hvis det ikke kan pakkes sammen kompakt, synes jeg. Men antakelig hadde jeg vel vært fornøyd med og bare brukt Primetech-kjelene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
Overland skrev (1 time siden):

Kommer med et lite spørsmål ang Primetech stove set (2.3l) 

Dere som har det, hvor mange ganger må dere skru rundt ventilen for å få tent brenneren? 

Har aldri telt omdreininger, men jeg har reflektert over at man må skru litt. (Mer enn det man skulle tro..)

Kjell Iver skrev (På 18.4.2020 den 19.05):

Noen som har mer langtids erfaring med dette settet? Jeg lurer spesifikt på kvaliteten på plastlokket. Lokk på kokeutstyr er generellt ganske utsatt, og kokeutstyret blir litt overflødig om man ikke har lokk.

Har hatt mitt i to år snart. Har nok ikke brukt det kjempehardt, men alt er i alle fall fremdeles intakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (9 minutter siden):

Har aldri telt omdreininger, men jeg har reflektert over at man må skru litt. (Mer enn det man skulle tro..)

Har hatt mitt i to år snart. Har nok ikke brukt det kjempehardt, men alt er i alle fall fremdeles intakt.

Takk 😊 da er det nok sikkert normalt på min også 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overland skrev (5 timer siden):

Kommer med et lite spørsmål ang Primetech stove set (2.3l) 

Dere som har det, hvor mange ganger må dere skru rundt ventilen for å få tent brenneren? 
 

 

Du må skru minst to eller mer. Primetech brenneren er ekstremt stille, så det er vanskelig å høre om det kommer gass ut. 

Grunnen til at du må skru rundt flere ganger er at reguleringen har en trykkregulator, denne trenger flere omdreoninger på rattet for å åpne. At det er regulator betyr at flyten av gass er lik om en har en ny eller en nesten tom boks. Dermed tar det like lang tid å koke opp vann uansett hvor mye gass det er i boksen. Brennere uten regulator som har kran, de åpner gassen med en gang, men det er også høyest effekt med nye bokser, og effekten synker etter hvert som boksen tømmes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Omnilite skrev (På 21.4.2020 den 18.45):

Du må skru minst to eller mer. Primetech brenneren er ekstremt stille, så det er vanskelig å høre om det kommer gass ut. 

Grunnen til at du må skru rundt flere ganger er at reguleringen har en trykkregulator, denne trenger flere omdreoninger på rattet for å åpne. At det er regulator betyr at flyten av gass er lik om en har en ny eller en nesten tom boks. Dermed tar det like lang tid å koke opp vann uansett hvor mye gass det er i boksen. Brennere uten regulator som har kran, de åpner gassen med en gang, men det er også høyest effekt med nye bokser, og effekten synker etter hvert som boksen tømmes.

Tusen takk for svar! :) Merker Primetech er stille, og må skru endel ganger rundt før jeg får tent. Regulerer ned med en gang den er tent så funker den veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 21.4.2020 den 18.45):

 At det er regulator betyr at flyten av gass er lik om en har en ny eller en nesten tom boks.

Randul Valle testet flere brennere med trykkregulator i 2016 og konkluderte den gang med, sitat:

Sitat

Det er helt åpenbart at produsenter og importørers lovnader om jevn effekt ved lav temperatur og med lite gass i boksen ikke innfris til fulle. Trykkregulatoren kan sies å gi jevnere effekt over tid. Ved lave temperaturer har trykkregulatoren nesten ingen effekt. Den kan ikke endre gassens termodynamiske egenskaper. Regulatoren er praktisk for å begrense effekten på full boks i varmt vær. Men strengt tatt kan du være din egen trykkregulator – rett og slett ved å la være å skru brenneren på fullt når gassboksen er full… Alt i alt gir trykkregulatoren noen positive effekter, men er på ingen måte den revolusjonen enkelte produsenter hevder.

fra: Trykkregulator – nyttig innovasjon eller keiserens nye klær? (29.04.2016)
https://randulfvalle.no/trykkregulator-nyttig-innovasjon-keiserens-nye-klaer/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er den i hvertfall kommet i hus.

Gikk da rimelig raskt fra Outnorth synes jeg midt i romjulen og nyttår. Kudos til de👍
Nå får jeg endelig kunne bruke andre panner i tillegg til de som er i settet. Da rettere sagt GSI pannen jeg er blitt så glad i.

Ved flere youtube merknader om bekymring om oppskraping av belegg når man pakker det sammen, har de kastet seg rundt å lagt ved beskyttelsefille/ tørkefille i settet.

Snedig lås på håndtaket

Nå ser jeg endelig settet med egne øyne, og brenner har forvarming som du ikke kan finne info på noe steder.

Jeg gikk for 2.3liter settet.

Vekt: 1204 gram

Oppgitt vekt på 1060 gram er uten pakke omslaget.

Kanskje jeg er prippen, men jeg synes det var litt usmakelig å lage mat med det gamle alusettet. Er nok rent, men det virker bare som det aldri er helt rent. Var liksom ikke tiltalende å kokkelere på det.

81ED3D38-5CD9-4455-A6BA-2D4724A232BB.jpeg

1FEAC16F-CBD4-4462-B26C-FE54F6175618.jpeg

442530B4-85CE-4778-BCC1-2E42DA562AD1.jpeg

676DD186-8931-4327-9FC7-141C5E9228EC.jpeg

13529E32-05D3-45DC-89C2-4EADE3704708.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (5 timer siden):

Da er den i hvertfall kommet i hus.

Gikk da rimelig raskt fra Outnorth synes jeg midt i romjulen og nyttår. Kudos til de👍
Nå får jeg endelig kunne bruke andre panner i tillegg til de som er i settet. Da rettere sagt GSI pannen jeg er blitt så glad i.

Ved flere youtube merknader om bekymring om oppskraping av belegg når man pakker det sammen, har de kastet seg rundt å lagt ved beskyttelsefille/ tørkefille i settet.

Snedig lås på håndtaket

Nå ser jeg endelig settet med egne øyne, og brenner har forvarming som du ikke kan finne info på noe steder.

Jeg gikk for 2.3liter settet.

Vekt: 1204 gram

Oppgitt vekt på 1060 gram er uten pakke omslaget.

Kanskje jeg er prippen, men jeg synes det var litt usmakelig å lage mat med det gamle alusettet. Er nok rent, men det virker bare som det aldri er helt rent. Var liksom ikke tiltalende å kokkelere på det.

81ED3D38-5CD9-4455-A6BA-2D4724A232BB.jpeg

1FEAC16F-CBD4-4462-B26C-FE54F6175618.jpeg

442530B4-85CE-4778-BCC1-2E42DA562AD1.jpeg

676DD186-8931-4327-9FC7-141C5E9228EC.jpeg

13529E32-05D3-45DC-89C2-4EADE3704708.jpeg

Jeg har hatt dette settet selv. Å for mitt bruk, kan det rett og slett ikke måle seg med Trangia HA. Men, når det er sagt, det er fantastisk stille og fungerer utmerket til sitt bruk. Bare vær obs på at den gripearmen som følger med lager stygge hakk i non stick panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres oppløftende ut.

Ja den klypen kan sikkert gjøre det.
Skal se litt om man kan gjøre noe med det før jeg begynner å bruke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.