Gå til innhold
tshansen

Primus Primetech Stormkjøkken

Anbefalte innlegg

https://www.primusshop.no/produkt/primus-primetech-stove-set-2-3l/

Kommer i 1.3 liter og 2.3 liter

PRIMETECH Stove Set er det ultimate utekjøkken for ytelse-tenkende turgåere. Et stormkjøkken med lavt drivstofforbruk og jevn effekt, men med full ytelse. Et kompakt kokesett med integrert brenner som gjør det svært enkelt å bruke og transportere. Vinner av Outdoor award 2017.

P351032_1.jpeg

Det finnes også et rimeligere alternativ, hvor det også følger med stekepanne, men min erfaring er at pannene fungerer like godt som stekepanner som panner!

primus_essential_stove_set_1_3l_351030.j

Er det noen som har testet disse settene? Har den gamle utgaven at dette pannesettet og er utrolig fornøyd. Kjenner det klør litt i kjøpehånden når slike nye produkt kommer :-P Har hørt rykter om at panner med slike varmeutvekslere er litt verre å koke med inne i telt pga oppsamling av karbonmonoksid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på denne i dag, men ser ikke ut til å være noe informasjon på om denne har forvarmingsrør og kan brukes på vinteren med gassflasken opp ned? 

Det er en liten messing tapp som kan se ut som er en form for forvarmingsrør, men sliter med å få det bekreftet. Noen her som har erfaring med denne? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør i denne tråden, håper det er greit! Regner med at det er flere som har brukererfaring med dette settet nå.

Hvordan fungerer det i praksis å ta hensyn til CO-produksjonen? Er det no-no å bruke Primetech med varmevekslerkjelen i forteltet hvis man åpner alt av lufting, gjerne drar opp døra litt også? Er det problematisk med den vanlige kjelen uten varmeveksler også?

Det funker fint med Trangia stormkjøkken-stekepanne på dette, ja?

Jeg er frista av dette settet. Har Trangia med gassbrenner, men a) den brenner vesentlig dårligere når det begynner å bli lite gass, det er vanskelig å få ut alt av boksen, b) det er noe vekt å spare, c) her kommer brenneren lavere ned = større sikkerhetsmargin ift teltduk, d) mer drivstoff-effektiv, og e) må bytte ut ei av kjelene i Trangia-settet uansett.

Er det et såpass likt sett at det ikke er noe vits (dvs, er det punkt e) tilbud akkurat nå og prylbøg-tendenser som snakker), eller vil jeg merke de nevnte fordelene såpass at det er verdt det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/forums/topic/46265-primus-power-stove-set/

Denne tråden har litt mer detaljer om Primetech, årets totalforbud mot ild har forhindret meg i å bruke settet noe særlig, men som du kan se så fungerer regulatorfunksjonen godt på tester jeg har gjort hjemme.

Mange sverger til Trangia, og ser ikke at dette er et stort steg forbi. Primetech pakker mindre enn et Trangia 27 og har 1.3 l kjeler som er fin størrelse til Toro gryteretter som trenger 0.8l vann. 

Det er sikkert fullt mulig å få Primetech til en god pris om en venter og ser over en periode. 

Primetech er også det kjøkkenet/ brenneren som har lavest tyngdepunkt av alt som finnes på markedet uansett type. Toppen (brennerflaten) er kun 3.5cm over bakken, kjelebunnen er 6.5 for kjeler som går ned i vindskjermen (mindre enn 16cm), kjelestøttenivået for større gryter er på 9cm.

De fleste bildene av Primetech er med alle delene stablet i hverandre, det blir litt missvisende i forhold til når kjøkkenet er i bruk. Her er 2 bilder med hver av kjelene. Høyden på vindskjermen er 7cm, på grunn av vinkelen på kameraet ser det mer ut som 7.5cm.

20180824_120935.thumb.jpg.79d8ea1318cee2a54e1a649860d2911a.jpg20180824_121255.thumb.jpg.d57733b7748d7e0a64722b0373d91ca7.jpg

Når det gjelder co, så produserer nok den kjelen med varmeveksler mer enn den flate fordi den kjøler ned branngassene. Uansett ved bruk i telt er det viktig å ta sine forhåndsregler med tanke på co.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk @Omnilite . Den ser kompakt ut ja, og lovende ut fra testen din!

Jeg kommer ikke til å bruke dette settet til snøsmelting, bare vanlig matlaging og koking av vann i barmarkssesongen, sjelden særlig langvarige kokkeleringer. Men det er litt kjipt om det ikke kan brukes i forteltet hvis det regner eller blåser mye. Åpning nederst i ytterdørene på begge sider, åpne ventileringsluker og innertelt, er det forsvarlig da ved kortvarig kokkelering?

Fjellsport har det til 1399 nå, ser det skrives at Outnorth har hatt det til under tusenlappen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Megalep Tror ikke Primetech skal være værre enn andre typer brennere/kokesystem som brukes i telt med tanke på co. Generelt så blir det mer co fra en gryte med varmeveksler enn en med flat bunn. Bruker du den kjelen med flat bunn i teltet , og tar du forhåndsreglene du beskriver, så burde det holde. Her er en post som går på kokkelering i telt.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/46356-tips-til-matlaging-i-fortelt/?tab=comments#comment-430664

Dersom du ikke abbonerer på nyhetsbrev fra outnorth, så har de en rabattkode på 15% er det vel, denne får du når du melder deg på. Tror den koden virker også på nedsatte ting. Prisen på outnorth til under tusenlappen var ekstremt bra, jeg fikk i tillegg 20% på den  prisen fordi de hadde en ekstrakampanje akkurat da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Megalep Har du et bra trangia sett og er fornøyd, så ville jeg bare kjøpt en ny kjele, helst en Trangia Duossal som er alu utvendig og rustfri innvendig. Koster et par hundre lapper. 

Lager du mye mat som for eksempel pannekaker, er nok regulatorfunksjonen på primtechsettet fint. Har ikke kjøpt det selv, men lurer på det. Har et bra oppsett med omnilite montert i trangiasettet, med en stillebrenner som funker også på gass. 

Hvilke gassbokstype har du brukt? Noen fabrikat har bare Butan og er mere krevende å bruke og mere ujevne i bruk når boksen blir kald. Butan er billigst. De med inntil 30% propan funker bedre. 

Det som taler mot primtech er at jo mere deler, jo mere kan gå i stykker. Det har skjedd meg 3-4 ganger at det har kommet rusk i dysa på rene gassbrennere. Da er det bare å rense dysa og du er igang igjen. Skjer det noe med en regulator i felt blir det mere krevende hvis den går an å reparere i det hele tatt. Overtalte mange regulatorer i min tid som læregutt i industrien. 

Ellers må jeg skryte av @Omnilite ,han? har meget god detaljkunnskap og er veldig oppdatert. Han burde jobbe i en friluftsavdeling i en sportsbutikk. 

Her ser du trangia kjeler brukt på dette settet. 

Endret av Memento mori
La til film

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode poeng @Memento mori . Har bare brukt gass med 70/30 Butan/Propan. Trangia-settet har fordelen av at det er enkelt og oversiktlig sammensatt (og at jeg allerede har det, selvsagt). Men dukker det opp tilbud til under 1000-lappen kan det være at jeg blir for svak. Hadde vært interessant å sett om Trangia-kjelene passer rundt Primetech-brennerstativet, sånn at det kan pakkes kompakt sammen. Det er kjekt at settet kan brukes med det meste av kjeler og panner, men mye av poenget forsvinner hvis det ikke kan pakkes sammen kompakt, synes jeg. Men antakelig hadde jeg vel vært fornøyd med og bare brukt Primetech-kjelene uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

• Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.