Gå til innhold
  • Bli medlem

Utskilt fra Allemannsrett-tråden - permanent telt


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Tilleggsspørsmål:

Er det tillatt å sette opp noe slikt som på dette bildet i utmark? Den har stått der i ett par år, og det er spor av at folk jobber der sporadisk med plattingen og slikt. Dette er i ett rekreasjonsområde/turområde på Askøy, ca 30 meter fra vannet. Kilometer fra nærmeste hus/hytte.

Jeg synes det er ubehagelig å gå i nærheten av det "teltet". Det var den eneste flate teltplassen jeg har funnet i flere mild omkrets, nå er området ødelagt for min del.

IMG_0094.JPG

 

Utskilt fra tråden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Mareng skrev:

Er det tillatt å sette opp noe slikt som på dette bildet i utmark? Den har stått der i ett par år, og det er spor av at folk jobber der sporadisk med plattingen og slikt.

IMG_0094.JPG

Forutsatt at det ikke blir "en permanent konstruksjon", krever det kun grunneiers tillatelse. Er det en mer permanent konstruksjon, må det søkes kommunen. Men dette er litt vel litt på siden av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Tilleggsspørsmål:

Er det tillatt å sette opp noe slikt som på dette bildet i utmark? Den har stått der i ett par år, og det er spor av at folk jobber der sporadisk med plattingen og slikt. Dette er i ett rekreasjonsområde/turområde på Askøy, ca 30 meter fra vannet. Kilometer fra nærmeste hus/hytte.

Jeg synes det er ubehagelig å gå i nærheten av det "teltet". Det var den eneste flate teltplassen jeg har funnet i flere mild omkrets, nå er området ødelagt for min del.

IMG_0094.JPG

Det er et Vikinglag som har satt opp teltet, de har fått økonomisk støtte for å bygge det. Det er også naturlig å anta at de nødvendige tillatelser er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-08-13 den 10.17, Mareng skrev:

Tilleggsspørsmål:

Er det tillatt å sette opp noe slikt som på dette bildet i utmark? Den har stått der i ett par år, og det er spor av at folk jobber der sporadisk med plattingen og slikt. Dette er i ett rekreasjonsområde/turområde på Askøy, ca 30 meter fra vannet. Kilometer fra nærmeste hus/hytte.

Jeg synes det er ubehagelig å gå i nærheten av det "teltet". Det var den eneste flate teltplassen jeg har funnet i flere mild omkrets, nå er området ødelagt for min del.

IMG_0094.JPG

Nyfiken, gick du vidare och tog reda på vad som gäller? Finns ju ett allmänintresse i att du gör det, att informera oss om vad som gäller och är tillåtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Björn skrev:

Nyfiken, gick du vidare och tog reda på vad som gäller? Finns ju ett allmänintresse i att du gör det, att informera oss om vad som gäller och är tillåtet.

Har spurt kommunen, på to e-post addresser. Får ingen svar, enda. Jeg lurer jo på hvor lenge dette greiene må stå der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2017-08-20 den 10.30, Mareng skrev:

Har spurt kommunen, på to e-post addresser. Får ingen svar, enda. Jeg lurer jo på hvor lenge dette greiene må stå der også...

Har du fått något svar? Läge att hänvisa till Forvaltningsloven om skyndsam saksbehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Björn skrev:

Har du fått något svar? Läge att hänvisa till Forvaltningsloven om skyndsam saksbehandling?

Ingen svar nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring kommunens byggesaks- og/eller planavdeling, de kan svare på slikt. Eposter forsvinner fort i systemet!

 

På generelt grunnlag, uavhengig av eiendomsforhold:  Du sier dette ligger nær "vannet". Plan- og bygningsloven § 1-8 forbyr tiltak i 100-meterssonen rundt vassdrag. Med mindre annen byggegrense er satt i kommune- eller reguleringsplan (eller man har fått dispensasjon), skal det altså ikke bygges nærmere innsjø/vann enn 100 meter. Hvor flinke kommunene er med å følge opp dette er derimot en annen sak - desto mer blå de er, jo mindre interesserte pleier de å være i å beskytte skog og mark og vanlige turgåere    🤑

Uavhengig av hvor nær vann man er: Dersom området er satt av til LNF i kommuneplanen (=grønt på kommuneplankartet) skal det i utgangspunktet ikke oppføres annet enn anlegg/bygg tilknyttet formålet (landbruk, natur og friluftsliv). Private hytter/campinginstallasjoner skal ikke oppføres i slike områder, med mindre bestemmelsene åpner for det.

Hva friluftsloven angår er det vel fremdeles slik at telt skal flyttes etter to dager ("telt" pleier dog gjerne ikke å omfatte medfølgende platting og ymse campingutstyr :P  ), trær ikke skal skades, og området etterlates slik man fant det.

 

 

 

 

Endret av Halkatla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være laget leigeavtale med grunneier som har varighet på 50 år for plassen teltet står. Vil tro at eventuelt øvrige formaliterer også er i orden. Dette er ikke en privat installasjon.

Det bygges for tiden også en helt ny lysløype med grusdekke i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2017 den 14.58, Omnilite skrev:

Det skal være laget leigeavtale med grunneier som har varighet på 50 år for plassen teltet står. Vil tro at eventuelt øvrige formaliterer også er i orden. Dette er ikke en privat installasjon.

Nå er denne ett stykke unna grusveien som lages.

Men siden du åpenbart vet mer om dette enn de fleste. Om den ikke er privat, hva er den da?

50 år? Duken er allerede begynt å bli noe grønn ette 2 år. Krever sitt vedlikehold...

Den ligger forøvrig 15-20 meter fra vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 10.17, Mareng skrev:

Tilleggsspørsmål:

Er det tillatt å sette opp noe slikt som på dette bildet i utmark? Den har stått der i ett par år, og det er spor av at folk jobber der sporadisk med plattingen og slikt. Dette er i ett rekreasjonsområde/turområde på Askøy, ca 30 meter fra vannet. Kilometer fra nærmeste hus/hytte.

 

Nei. Dette skal søkes om til kommunen, uavhengig av om det er løyve frå grunneigar eller ei. Ring kommunen og spør. 

NB: Byggeforbod på 100 m gjeld berre til sjø. Aktsomhetsplikt gjeld til vassdrag også. Kommunen kan setje lokale byggjegrenser til vassdrag i forskrift eller kommuneplan.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 14.07, Omnilite skrev:

Det er et Vikinglag som har satt opp teltet, de har fått økonomisk støtte for å bygge det. Det er også naturlig å anta at de nødvendige tillatelser er i orden.

Ref tidligere innlegg. 

Teltet er et vikingtelt, det er ikke satt opp av en enkeltperson men en "gjeng med vikinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Ref tidligere innlegg.

Om det er en gjeng vikinger, har da lite med saken å gjøre. :) Om det er privat, eller ikke, har med tiltenkt bruk å gjøre. Gjør gruppen det for egne medlemmer, så er det privat. Gjør de det så alle folk kan bruke innstallasjonen, er det offentlig. Men selv offenlige prosjekt må søke og få tillatelse, hvis det er en permanent instalasjon/byggverk! Gjelder selv egen kommune og stat. 

Å annta at alt er i orden, fordi det er en gruppe som har fått støtte fra det offentlige, er inngen sikkerhet for at det formelle er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som @Omnilite har en tilknytning til vikinglaget?

Hvis dette ikke er "privat", hvem eier det da? Og er det slik at det er fritt frem for hvem som helst til å bruke teltet og overnatte i det? Det har jo stått der i noen år, og ingen jeg kjenner til har noen videre kjennskap om dette. Det står heller ikke noe oppslag i nærheten som opplyser om  hva det er og hvem det er sitt og hvem som har lov å bruke det, så man må jo grave og spørre seg helt fram til kommunen for å få svar om dette er ett område man ønsker å ferdes i - men kommunen svarer jo heller ikke...

Kan ikke skjønne at dette skal være så hemmelig...?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 20.49, Björn skrev:

Har du fått något svar? Läge att hänvisa till Forvaltningsloven om skyndsam saksbehandling?

En Tillatelse, er også offentlige dokumenter, som en kan forlange å få se. :) Men normalt så burde en kunne sjekke dette, ved å ringe "byggesaksavd." Er ikke alle som er like flinke til å svare på mail, de får  for mange slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Askøy kommune sitt e-innsyn bare omfatter de siste månedene, så du må nok kontakte kommunen for innsyn i eldre saker. Askøy Vikinglag viser på sine hjemmesider til at de disponerer et større område ved Herdla fort (hvis dette er samme område?) "som vi utvikler i samråd med kommunen, og her vil det skje mye spennende i tiden fremover.". Dette indikerer vel at det er flere enn byggesaksavdelingen som kjenner til dette prosjektet. Prøv å få kontakt med kulturkonsulent e.l. Hvis ikke må du sende en formell henvendelse om innsyn slik at saken får et saksnummer, en uformell e-post forsvinner fort i systemet. Er det der som her jeg sitter har byggesak flere hundre saker på restanselista, det er noe begrenset prioritering på uformell e-post.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mareng skrev:

Herdla fort er ett helt annet sted, en annen øy faktisk.

Ok, da er det bare å grave videre for å se om du finner et vedtak på saken. På riktig sted :D Finn riktig gårds- og bruksnummer og be kommunen om innsyn i saker som kan være relevante og gjelder dette gårds- og bruksnummeret i perioden inntil 3 år før før teltet dukket opp (mange tiltak har gjennomføringsfrist på 3 år).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en henvendelse til postmottaket i kommunen, og be om innsyn i det som har med den saken å gjøre (tillatelsen), uten ugrunnet opphold ihht. Offentlighetsloven. 
"§ 29.Kva organ skal avgjere innsynskravet mv.

Eit organ som mottek eit innsynskrav, skal vurdere kravet konkret og sjølvstendig. Kravet skal avgjerast utan ugrunna opphald."

Da burde det bli formelt nok til at de skal prioritere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2017 den 12.29, Heriks skrev:

 ... og gjelder dette gårds- og bruksnummeret i perioden inntil 3 år før før teltet dukket opp (mange tiltak har gjennomføringsfrist på 3 år).  

Ja, Tiltak godkjennes normalt for 3 år, men en kan søke om forlenget frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng jeg har nevnt så mye som jeg vet om dette tidigere tråder, så jeg har ikke noen tilknytning til teltet.

Det er 2 vikinglag i Askøy kommune, Fenring er det 2dre som ikke er nevnt her tidligere i tråden. De pleier å ha vikingmarknad på Heggernes som strengt tatt ikke er så langt fra der teltet står.

Jeg er enig i at det burde være et skilt som forklarte hva det var, og om det er mulig for allmennheten å bruke det. Det hadde løst mye.

Åsebøskogen er "under press" og har dessverre mistet mye av "seg selv" de siste årene, det er nesten trist å kjøre gjennom den. Dette teltet er som en bagatell å regne. Massedeponiet som anlegges ved Heiavatnet, snauhogsten som ble foretatt før maskinforbudet trådte i kraft rundt drikkevannskilden, og dynamittlageret er ikke noe særlig. Men uansett hva, så må det formelle være i orden.

Tar du turen med båt sørover fra Herda inn Herdlefjorden, er det noe som virkelig kan få en til å gråte når steinknuseverkets herjinger kommer til syne. Over 1km med fjell helt ned til strandlinjen er sprengt vekk. Det er dessverre så langt nord på øyen at de "sørpå" ikke ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.