Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon EOS 700D


Izzy

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe speilkamera da jeg ikke er fullt fornøyd med mitt Sony RX100 3. Sony'en er helt fint å ta bilder på kort avstand med men etter min lille erfaring, ubrukeligt på lengre avstander. Særlig når jeg ønsker å ta bilder av f.eks rådyr og elger. Det blir som regel uskarpt. Så jeg vurderer å kjøpe et Canon EOS 700D. På Cdon ser jeg at dette kameraet koster 5490,- og da kan jeg som jeg tolker det, ikke ta et eneste bilde siden det da bare er selve kamerahuset...altså må jeg da ha en linse eller objektiv (usikker på terminilogien her, fersking) i tillegg. Hvis jeg forteller her hva jeg hovedsakelig skal bruke det til, kan dere så komme med et bud på hva jeg da skal kjøpe? Ønsker jo ikke at dette kommer opp i avsindige summer heller da men gruelig irriterende å komme hjem fra turer og ikke være fornøyd med mesteparten av bilder jeg har tatt.

1. Jeg går mye i skogen til daglig og kommer ofte over dyr på litt avstand som jeg ønsker å ta bilde av..eller filme.

2. Jeg drar mye på turer med telt, packraft/kano og ønsker å kunne ta fine bilder av landskap, nattbilder, stemningsbilder osv.

3. Jeg tar mye bilder av bikkja mi "in action". Hun er da ikke nødvendigvis på så lang avstand men jeg ønsker å kunne fange henne i f.eks et sprang i luften og i bevegelse generelt..og få et skarpt resultat. Ønsker også å filme bikkja "in action". 

Hjelp please...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avsporing først: Det heter objektiv. Objektivet er består av flere linser. Man bytter altså objektiv og ikke linse. Når det er sagt har nok påvirkning fra engelsk (lens) gjort at stadig flere bruker linse om hele objektivet. 

Så til topic: Det er i utgangspunktet brennvidden på kamera som bestemmer hvor nært du kommer. I "gamledager" var det enkelt å sammenligne fordi alle kameraer hadde 35 mm filmrute. Nå varierer størrelsen på de digitale sensorene fra noen få millimeter på mobilkamera til 35 mm på såkalte fullformat speilreflekser. Sony kamerat du har blir oppgitt å ha brennvidde 28-70. Dette er ikke den reelle brennvidden, men en omregning for å kunne sammenlignes med fullformat. 

Kameraet du ønsker å kjøpe har en litt mindre sensor enn fullformat. Du kan derfor gange den brennvidden du setter på dette kamerat til fullformat ved å gange med 1,6. Et objektiv med 45 mm brennvidde vil altså tilsvare de 70 du har i dag. 

Jeg vil anbefale å gå opp til i alle fall 200 mm dersom du ønsker å komme tett innpå. Gjerne større også, men da kryper ofte objektivets minste brennvidde også oppover, og du vil få problemer på nært hold. Selv har jeg en 120-200, og den er fantastisk når rådyret dukker opp, men helt ubrukelig til stemningsbilder fra turen. Kjenner ikke Canon i detalj, men en 18-200 vil være et godt valg om du vil ha ett objektiv med på tur.

Zoomen @Bjørn foreslår er også et godt forslag, men 55 mm er litt mye i nedre ende. Dette er ok om du tar med Sonyen også, eller et objektiv til. (Som Bjørn også sier)

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskarpe bilder behøver ikke være kamera sin feil, men fotografen. Zoomer man optisk, må man kompansere med økt lukkerhastighet for å unngå bevegelse (uskarpe bilder) Digital zoom som eksisterer på en del kompakte kamera forringer kvaliteten, så unngå dette. 

RX100 mark 3 er et fantastisk kamera. Så vær sikker på at du mestrer bruken før du investerer i nytt "tungt" kamera utstyr som kanskje kan skuffe deg like mye :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Björn skrev:

Bra prestanda till lågt pris. Vill du ha högre prestanda så blir det dyrare...

http://cdon.no/elektronikk/canon-ef-s-55-250mm-f-4-5-6-is-stm-zoom-p32814065

Detta är en telezoom, kompletterar din sony som har omfånget vidvinkel till kort tele.

Takk for tipset :-) Ja, det er meningen at nytt kamera skal være i tillegg til Sony'en...for å dekke ulike bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tshansen skrev:

Uskarpe bilder behøver ikke være kamera sin feil, men fotografen. Zoomer man optisk, må man kompansere med økt lukkerhastighet for å unngå bevegelse (uskarpe bilder) Digital zoom som eksisterer på en del kompakte kamera forringer kvaliteten, så unngå dette. 

RX100 mark 3 er et fantastisk kamera. Så vær sikker på at du mestrer bruken før du investerer i nytt "tungt" kamera utstyr som kanskje kan skuffe deg like mye :-) 

Det har du selvsagt helt rett i :-) Jeg skal kikke litt mere på innstillinger på kameraet og se om jeg kan enten forhåndsinnstille eller kjapt endre på lukkehastighet når jeg zoomer. Ting må gå raskt, når man tar bilder av dyr eller filmer har man mange ganger bare sekunder til å få opp kameraet og begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eksilbergenseren skrev:

Avsporing først: Det heter objektiv. Objektivet er består av flere linser. Man bytter altså objektiv og ikke linse. Når det er sagt har nok påvirkning fra engelsk (lens) gjort at stadig flere bruker linse om hele objektivet. 

Så til topic: Det er i utgangspunktet brennvidden på kamera som bestemmer hvor nært du kommer. I "gamledager" var det enkelt å sammenligne fordi alle kameraer hadde 35 mm filmrute. Nå varierer størrelsen på de digitale sensorene fra noen få millimeter på mobilkamera til 35 mm på såkalte fullformat speilreflekser. Sony kamerat du har blir oppgitt å ha brennvidde 28-70. Dette er ikke den reelle brennvidden, men en omregning for å kunne sammenlignes med fullformat. 

Kameraet du ønsker å kjøpe har en litt mindre sensor enn fullformat. Du kan derfor gange den brennvidden du setter på dette kamerat til fullformat ved å gange med 1,6. Et objektiv med 45 mm brennvidde vil altså tilsvare de 70 du har i dag. 

Jeg vil anbefale å gå opp til i alle fall 200 mm dersom du ønsker å komme tett innpå. Gjerne større også, men da kryper ofte objektivets minste brennvidde også oppover, og du vil få problemer på nært hold. Selv har jeg en 120-200, og den er fantastisk når rådyret dukker opp, men helt ubrukelig til stemningsbilder fra turen. Kjenner ikke Canon i detalj, men en 18-200 vil være et godt valg om du vil ha ett objektiv med på tur.

Zoomen @Bjørn foreslår er også et godt forslag, men 55 mm er litt mye i nedre ende. Dette er ok om du tar med Sonyen også, eller et objektiv til. (Som Bjørn også sier)

Tusen takk for begrepsforklaringen og lektionen, det var nyttig og så enkelt forklart at selv jeg klarer å henge med :-) Takk for forslag til objektiv også, så har jeg litt å gå ut ifra, en ide om hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Izzy skrev:

Det har du selvsagt helt rett i :-) Jeg skal kikke litt mere på innstillinger på kameraet og se om jeg kan enten forhåndsinnstille eller kjapt endre på lukkehastighet når jeg zoomer. Ting må gå raskt, når man tar bilder av dyr eller filmer har man mange ganger bare sekunder til å få opp kameraet og begynne.

Selv har jeg kamera i Aparture mode når jeg går rundt å trasker, da er lukkerhastighet og Iso på auto (innenfor visse parameter) skal jeg ha håp om å fange wildlife, har jeg kamera i shutter prioritet. Da ka jeg enkelt rulle på hjulet om jeg vil stille inn lukkerhastigheten, her er iso og blenderåpning i auto. Har du kamera i helt auto vil det basere seg på generelle instillinger og optimalisere bildet, som ofte er alt rundt selve dyret. Så unngå Auto mode. 

Hvilken lukkerhastighet som er best i forhold til diverse motiver må du bare google litt, samt prøve deg litt fram. Det blir litt prøv og feil som med alt annet vi må lære oss :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan i noen tilfeller påvirke hvordan Auto funksjonen tar et bilde ved å endre på fokuspunkt, denne står gjerne på en innstilling der den skal fokusere så mye som mulig i bildet. Setter man den på "spot" fokus i senter av bildet og knipser et dyr på avstand skal den normalt sett ta mest hensyn til det som er nært fokuspunktet sammenlignet med omgivelsene.  

Det beste er om man eksperimenterer så mye som mulig med alle funksjoner slik at man lærer seg kameraet og hvordan det oppfører seg, selv små endringer kan gi store utslag i det endelige bildet. Vi tok nærmere 800 bilder med vårt nye Sony A6000 i løpet av de 3 første dagene vi hadde det. Det blir veldig mye tullebilder av det, men om man forsøker å huske hvilke innstillinger man brukte, eller noterer ned disse, så får skjønner man en del når man ser på bildene i ettertid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sammenligne priser på nett:

Canon EOS 700D + 18-55/3,5-5,6 IS STM
https://www.prisjakt.no/product.php?p=1752859

Canon EOS 700
https://www.prisjakt.no/product.php?p=1752858

Finn.no søk:
https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=Canon+EOS+700D&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3

Et kamera til salgs til 3000 og 2 stykk til 4000 kroner....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å huske at et speilrefleks tar mye plass, og kan være litt masete å ha framme mens man går. Det er et ganske smalt bruksområde for bruken, og jeg ville revurdert et slikt kjøp. 

Skal du ta bilde av dyr med mye zoom, så er du også avhengig av å holde kamera stødig. Det klarer du kun med en tripod, evt en monopod som kan kombineres med vandrestav. 

Dyrefotografering er omtrent like vanskelig som sportsfotografering, og krever mer av både fotograf og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Canon 700D er bra til det du beskriver. Skarpe bilder av dyr, bilder av hunden din i action og landskapsbilder krever 2 objektiver. Telezoom til dyr og landskap på avstand, og normalzoom/vidvinkelzoom til hunden og landskapsbilder duger.

Til action er det fordel med et objektiv med stor blenderåpning, dvs. som slipper inn mye lys, men de koster skjorta. Telezoom med litt dårlig lysstyrke krever godt lys og høyere ISO-verdi, men du kommer langt med en litt billigere tele. Både vekt og kostnader økes mye, så viktig å ikke ta av. 

Kamera blir ikke bedre enn glasset som sitter foran. Fast optikk er det som gir best resultat, men mindre fleksibelt. De fleste glade amatører foretrekker zoomer.

Jeg handler på Japan Photo Internett. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, JanRH said:

Kamera blir ikke bedre enn glasset som sitter foran. Fast optikk er det som gir best resultat, men mindre fleksibelt. De fleste glade amatører foretrekker zoomer.

Det finnes zoomobjektiver som er vel så gode som mye fastoptikk, men da snakker vi kostbare zoomer - 15-30.000 kanskje. Mange yrkesfotografer bruker dyre zoomobjektiver, enten fordi oppdragsgiver betaler, eller de regner med å tjene det inn etter hvert. Yrkesfotografer setter stor pris på fleksibiliten en zoom gir.  Men innen samme prisklasse får du vanligvis bedre kvalitet med fast objektiv enn en zoom, fordi det er mye mer komplisert og dyrere å konstruere et zoomobjektiv av høy kvalitet. Tungt og stort blir det gjerne også.
Poenget er at den gamle sannheten om at fastoptikk alltid er bedre enn zoomer ikke stemmer helt. Som de fleste andre sannheter... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, Bjørn J skrev:

Poenget er at den gamle sannheten om at fastoptikk alltid er bedre enn zoomer ikke stemmer helt. Som de fleste andre sannheter... :)

Det er jeg enig i :) Det var derfor jeg nevnte fastoptikk fordi de beste zoomene er hinsides kostbare. Men sammenliknet med en billig zoom er de merkbart bedre og noen av dem ganske hyggelig priset. Jeg har selv fastoptikk og zoomer.

Edit: Eksempel Canon 70-200 2.8 L IS II, Canon 70-200 4 L IS og Canon 100-400 L IS II er superskarpe og kostbare. De leverer på øverste hylle :) Jeg nøyer meg med 4L IS utgaven. Billigere og mye lettere. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt avhengig av hvilke merke man går for.... Kit objektivet til Fujifilm 18-55 er jo veldig bra, selv om det ikke er fast optikk. Samme kan sies om sony sine objektiver. 

Men for å ta litt om tema igjen. Jeg vil også fraråde på det sterkeste å gå for et stort speilrefleks kamera. Det er rett og slett alt for tungt og stort til å ha med seg på tur ( i veldig mange tilfeller) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Det kan være lurt å huske at et speilrefleks tar mye plass, og kan være litt masete å ha framme mens man går. Det er et ganske smalt bruksområde for bruken, og jeg ville revurdert et slikt kjøp. 

Oki, jeg hører hva du sier. Har du et alternativt forslag til bruksområdet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Izzy skrev:

Oki, jeg hører hva du sier. Har du et alternativt forslag til bruksområdet mitt?

Nei, egentlig ikke. Ikke annet enn å eventuelt kjøpe så smått system som mulig.

Dette er jo noe du må vurdere selv. Skal du få fine skarpe bilder av dyr i det fri krever det langt mer enn bare utstyr. Så du bør virkelig sette deg inn i fotografering. Ellers vil du fort bli skuffet.

Dersom du er fast bestemt på å gjøre dette, så bør du nesten gå og ta og føle litt på kamerahusene som her der ute, og finne systemet som passer deg. Finn så et zoom objektiv opp mot 2-300mm. Men det bør ikke være for mye zoom. Et 18-200 objektiv vil stort sett gi ganske uskarpe bilder på 200mm.

Det finnes også andre systemer enn speilrefleks.

https://www.scandinavianphoto.no/produkt//sony/a5100-svart-e-16-50-3-5-5-6-pz-oss-e-55-210-4-5-6-3-os

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

Selv har jeg kamera i Aparture mode når jeg går rundt å trasker, da er lukkerhastighet og Iso på auto (innenfor visse parameter) skal jeg ha håp om å fange wildlife, har jeg kamera i shutter prioritet.

Man lærer så lenge man lever :-) Da prøver jeg dette i morgen tidlig når jeg er ute på morgenrunden i skogen med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompakt Systemkamera kategorien kan være verdt å se nærmere på, tror det er den @tronn sikter til

Ikke erfart selv, men har en god kompis som har særdeles dårlig erfaring med Sonys (manglende) servicetilbud når ting går gale - såvidt jeg skjønner så er ikke det et engangstilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Det er jo litt avhengig av hvilke merke man går for.... Kit objektivet til Fujifilm 18-55 er jo veldig bra, selv om det ikke er fast optikk. Samme kan sies om sony sine objektiver. 

Men for å ta litt om tema igjen. Jeg vil også fraråde på det sterkeste å gå for et stort speilrefleks kamera. Det er rett og slett alt for tungt og stort til å ha med seg på tur ( i veldig mange tilfeller) 

Nå er ikke nødvendigvis de turene hvor jeg bærer sekk så veldig lange. Til daglig går jeg 1-3 timer i skogen med hunden om gangen, da uten sekk og jeg innbiller meg at jeg orker å bære 1 kg kamera med meg rundt da, tenkte f.eks i en brøstsele eller noe så det er raskt klart til bruk. Ellers er jeg ute med packraften både etter jobb og på helgeturer og da bærer jeg ikke tungt til leir. Til vanlig har jeg kameraet i en vanntett pakksekk og kun fremme akkurat når jeg vil ta bilder eller filme til vanns. (Lengste turen jeg har gått med sekk/og padlet i sommer var på 120 km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir veldig vanskelig for meg, eller andre å definere ditt bruk! Dette må du bare se på selv. Jeg syns det var kjempespennende med DSLR kamera i begynnelsen, men jo lengre tid som gikk, jo mindre ble det brukt. Jeg måtte lande på noe midt i mellom. Jeg gikk for speilløst system kamera. Altså Fujifilm X-T1 Det er akkurat lite nok til at det ikke tar for mye plass og gir kvalitet nok i bildene til at jeg kan slå meg til ro med optikk og bildebrikke. 

Der finnes mye bra i kameraverden. Det finnes egentlig alt for mange kamera. Det er en stor jungel der ute. Det viktigste er egentlig at du klarer å definere bruken din. Da er det helt klart lettest å finne "riktig" kamera. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min åsikt är att du är inne på rätt spår. Du vill ha en kamera som ger bra bilder, har bra urval av objektiv även till överkomliga priser, ok autofokus som fungerar till springade hund och ett överkomligt pris. Detta hittar du endast i en spelgelreflexkamera idag, hos märkena Canon, Nikon och kanske Pentax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på toppturer og andre turer med en Canon EOS 700 påmontert Sigma 100-400 i beredskapsveske hengende rundt halsen (d.v.s. på skrå slik at veska blir hengende litt på siden), på andre siden henger kikkerten. Tyngre enn min EOS M hybrid, ja, men mye bedre til dyre- og fuglefotografering der det ofte blir snakk om raske skudd. Jeg registrerer at vekt for mange er likestilt med religion, så jeg skal ikke gi meg ut på diskusjoner, men det funker for (en feit og utrent) gammel gubbe som meg...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.