Gå til innhold
  • Bli medlem

Videodiskusjon : Review Exped Orion 3 UL


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

C0001.00_00_30_28.Still001.jpg.e145f59f4

Navn: Review Exped Orion 3 UL
Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
Dato lagt til: 2017-08-12
Innsendt av: Isak Knutsen

 

Er du på jakt etter et nytt fjelltelt bør du absolutt sjekke ut dette! Over finner du en video hvor jeg vurderer og viser teltet (abonner gjerne på kanalen, det setter jeg stor pris på:)

 


Review Exped Orion 3 UL

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanon presentasjon av teltet. Flott at du bruker forskjellige vinkler i filmingen både utvendig og innvendig. Informasjonen er klar og veldig 'to the point'. Vurderer nå sterkt om jeg skal kjøpe dette fremfor Reinsfjell. Hva er ditt inntrykk av 'kanalene' der telt stengene skal dyttes gjennom? Virker de solide? Har hørt fra brukere av Reinsfjell teltet at stoffet/duken i kanalene lett blir skadet/redusert. Hva er din oppfatning av teltet du har presentert med tanke på dette?  Tenker på der kanalene krysser hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 17.8.2017 den 10.45, imnew skrev:

Kanon presentasjon av teltet. Flott at du bruker forskjellige vinkler i filmingen både utvendig og innvendig. Informasjonen er klar og veldig 'to the point'. Vurderer nå sterkt om jeg skal kjøpe dette fremfor Reinsfjell. Hva er ditt inntrykk av 'kanalene' der telt stengene skal dyttes gjennom? Virker de solide? Har hørt fra brukere av Reinsfjell teltet at stoffet/duken i kanalene lett blir skadet/redusert. Hva er din oppfatning av teltet du har presentert med tanke på dette?  Tenker på der kanalene krysser hverandre.

Takk for at du likte måten jeg presenterte og filmet teltet:) 

Når det gjelder kanalene på teltet, er de etter min mening veldig solide. Jeg merker ikke noe særlig forskjell fra andre telt som ikke er UL. Har brukt teltet nå i et tosifret antall døgn i felten og teltet er fortsatt helt som nytt, ingen slitasjer (heller ikke på stoffet/duken kanalene går gjennom). Det er alltid litt trådt å tre gjennom stenger som krysser hverandre (har gjort dette på flere telt fra ulike produsenter), men jeg synes det er veldig greit å tre gjennom stengene på dette teltet (Orion 3 UL), også i krysspunktet, ser heller ingen slitasje her. 

Som jeg sa i videoen så liker jeg dette teltet veldig godt, anbefales! Hvis det er noe mer du skulle lure på er det bare å spørre:) Må bare beklage for seint svar, glemte å følge tråden, derfor så jeg ikke at du hadde kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sovjetunionen: Det er festet O-ringer på ytterteltet, og på innerteltet er det festet løkker med et "anker" i. Uproblematisk å hekte løs. http://www.exped.com/usa/en/product-category/tents/orion-iii-ul-green#prettyPhoto[node-nid-12792-field_details_img]/8/

For øvrig kan løkkene som holder ankrene også brukes til å hekte "tunellstengene" inni, dersom man vil sette opp kun innerteltet for en varm sommernatt. "Mønestangen" erstattes da med barduner på hver kortvegg. (Første gangen jeg satt opp teltet mitt, ble jeg forvirret et minutt eller to av de grå stangholderene laget av webbing - "tunellstengene" skal altså normalt ikke ned i dem, de brukes kun når man setter opp innerteltet alene.)  http://www.exped.com/usa/en/product-category/tents/orion-iii-extreme-mossgreen#prettyPhoto[node-nid-5717-field_details_img]/8/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, a_aa skrev:

Det er festet O-ringer på ytterteltet, og på innerteltet er det festet løkker med et "anker" i. Uproblematisk å hekte løs.

Enig med @a_aa, det er helt uproblematisk å hekte løs festene som holder inner og ytterteltet sammen, så dette er ikke noe problem med teltet.

Under ser du et bilde av O-ringene og "ankerene":

P1090924.thumb.JPG.ed228f66ca0f2c51cf94376d1b0a5884.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra review!! ☺️👍

Men ble litt overasket over vekten på 2,7 kg(?), et lite tips, kunne kanskje ha tatt teltet på vekten og vist vekten? "Alle" skryter av å ha lettest telt, men når det kommer på vekten viser den noe annet. :)

Men utrolig bra film @Isak Knutsen! Lett å forstå og to the point. Fortsett med det, Isak! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dingsen skrev:

Veldig bra review!! 263a.png1f44d.png

Men ble litt overasket over vekten på 2,7 kg(?), et lite tips, kunne kanskje ha tatt teltet på vekten og vist vekten? "Alle" skryter av å ha lettest telt, men når det kommer på vekten viser den noe annet. :)

Men utrolig bra film @Isak Knutsen! Lett å forstå og to the point. Fortsett med det, Isak! :)

Tusen takk @Dingsen!

Sa jeg at vekten var 2.7 kg? Det er isåfall litt feil, teltet veier 2,8 kg, ikke store forskjellen da. Ble overasket over vekten selv, da dette er et romslig tomannstelt og veier kun 2,8 kg, veldig bra spør du meg! Ja, det er er et godt tips å vise vekten på teltet, jeg kan muligens bruke den digitale fiskevekten? Det er sikkert lurt å vise slik at det blir mer troverdig, selv om vekten står på nettsidene som selger teltet. Jeg kan sikkert prøve ut denne ideen på et fremtidlig review, det blir nok ikke så altfor lenge til. Skal teste ut et telt jeg får til sendt fra Fjellsport.no. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dingsen skrev:

Helsport sier at mitt skal veie ca 2,75. Men det veier 2981 uten plugger. Ergo det er litt forskjell fra hva de sier til faktisk vekt.

Har en mistanke om flere produsenter som tar oppgir lav ca vekt.

Ja, det kan være forskjell fra vekten produsentene oppgir og hva du selv veier teltet til. Det er sikkert lurt å veie teltet selv etter man har kjøpt det slik at man vet hva det egentlig veier, noe som er greit å vite når man bærer det oppi sekken på tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg så i din siste film at det så ut som det skulle veldig lite vind til for at duken blafrer. Stemmer det?

I filmen/reviewet av teltet viser jeg hvor på langsidene av ytterduken på teltet jeg mener det bør henge på barduner når man får teltet. Det er bardunfester der, så jeg anbefaler å feste på egne barduner hvis du skal på tur i et vindutsatt område. 

Blafringen du så på den siste filmen min fra Finnmark er et godt eksempel på akkurat dette. På denne turen hadde jeg ikke festet på ekstra barduner på langsidene, noe jeg egentlig burde ha gjort. Må innrømme at jeg våknet litt ekstra tidlig av blafringen i ytterduken:)

Men, når det gjelder spørsmålet du stiller, så skal det mye vind til får at duken blafrer plagsomt mye. Hvis du fester på ekstra barduner (som jeg nevnte tidligere) vil du få et enda mer vindsterkt telt og betraktelig mye mindre blafring i vind, et lite tips:)

På bilde under ser du hvor jeg mener. På midten av langsiden er det et bardunfeste som ikke er i bruk:

P1090910.thumb.JPG.eabca97b2c30f0c82a9e5704438a6dd5.JPG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sette på bardunfeste der på mitt telt allerede på første turen, ikke voldsom vind egentlig. Mitt er II Ul. Hadde nok holdt uten, men jeg var ikke i tvil om at jeg kom til å sove mye bedre med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Jeg måtte sette på bardunfeste der på mitt telt allerede på første turen, ikke voldsom vind egentlig. Mitt er II Ul. Hadde nok holdt uten, men jeg var ikke i tvil om at jeg kom til å sove mye bedre med. :)

Ja, som jeg har skrevet tidligere tror jeg det er smart å gjøre. Teltet tåler nok veldig mye vind uten også, men det er så deilig å slippe blafringen, da sover man så mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
amathiessen skrev (36 minutter siden):

Som du sier kan teltet bli litt i korteste laget. Anbefaling til alternativ hvis man ønsker noe i nærheten av plass og høyde, men litt ekstra lengde?

Nye utgavene av Exped Orion Extreme (ny i slutten av 2023) er høyere og lengre. Usikker på om UL også har oppdaterte mål, men jeg antar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.