Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt


Eliste

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå tenkt å tenkt å kjøpe mitt første egne telt og er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. Derfor ønsker jeg tips og råd.

Vil ha et 3-mannstelt (vil bli brukt av 1-2 personer) som kan brukes året rundt. Ønsker ikke å betale mer enn 8000,- og vil det skal være et tunneltelt.

Kommer til å bruke teltet noen helger iløpet av året og til langturer om sommeren. Kanskje får jeg til noen langturer iløpet av resten av året også. Kommer også til å dra på høyfjellet, som kan være ganske værutsatt. Vil kanskje ikke telte så mye på høyfjellet om vinteren, kanskje bare prøve ut noen netter i skogområdet.

Ønsker også at det ikke skal ta alt for mye plass eller veie alt for mye.

 

De jeg har sett på er:

Helsport fjellheimen camp.

Ikke så ille når det kommer pris og ser helt greit ut tenker jeg. Usikker på om dette kan brukes vinterstid?

Helsport lofoten pro camp.

Tror dette er et ganske nytt telt. Liker åpningen som gir god utsikt og gapahukfølelse. Ligner ellers mye på den ovenfor. 

Helsport fjellheimen x-trem camp.

Dette virker jo som et solid telt som kan brukes hele året, men er nok noe tyngre og tar nok mer plass enn de ovenfor. Lurer på om det blir for voldsomt? ser jo noen bruker det sommerstid også. Liker også at det er rødt og gult. Fresh farge. 

 

Kom gjerne med forslag om andre telt og skriv gjerne hvis du har erfaring med noen av de ovenfor:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil absolutt anbefale telt med to fortelt og to innganger, og rette endevegger i innerteltet. Det gir mer romfølelse, og du unngår at soveposen stanger mot det skrå taket i innerteltet. Kaitum 3 er et meget godt alternativ hvis du er sikker på at du vil ha tunneltelt. Men kuppeltelt gir også god romfølelse og kan også fås med to innganger, ta en titt på Exped Orion III Extreme for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, JanRH skrev:

Hva med et Hilleberg Kaitum 3 ? https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-kaitum-3-telt-rod.html

Med FF-rabatt blir det 8 316,-

Trenger du større bagasjerom finnes GT-utgaven, men siden det er 1-2 personer vil GT-utgaven kanskje bli stor til 1 person. Jeg synes rette endevegger er en stor fordel i tunneltelt.

Vel, det så interessant ut :) Noe dyrt. Litt annen oppbygging enn det jeg er vant med. Ønsker likevel helst helsport, siden jeg kan kjøpe det i byen her jeg bor + at det er litt billigere. 8000 er maxgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg vil absolutt anbefale telt med to fortelt og to innganger, og rette endevegger i innerteltet. Det gir mer romfølelse, og du unngår at soveposen stanger mot det skrå taket i innerteltet. Kaitum 3 er et meget godt alternativ hvis du er sikker på at du vil ha tunneltelt. Men kuppeltelt gir også god romfølelse og kan også fås med to innganger, ta en titt på Exped Orion III Extreme for eksempel.

Kuppeltelt har jeg aldri vært borti før faktisk. Teltet fra exped så jo ganske bra ut, likte prisen og vekta. Kan kanskje vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, EMS said:

Kuppeltelt har jeg aldri vært borti før faktisk. Teltet fra exped så jo ganske bra ut, likte prisen og vekta. Kan kanskje vurderes.

Kuppeltelt har mange fordeler, bl.a. at det står nesten uten plugger i godt vær, og den gode romfølelsen er nevnt. De er også vanligvis svært vindstabile. Orion er en blanding av tunnel- og kuppeltelt, og har sjeldent god takhøyde (130cm tror jeg), det setter i hvert fall jeg stor pris på. Personlig kan jeg ikke fordra telt som skrår og blir lavere og lavere innvendig, men andre plages kanskje ikke av det.
Husk også at du får 20% fjellforumrabatt hos Fjellsport.no, så Orion III extreme koster 6079.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, EMS skrev:

Vel, det så interessant ut :) Noe dyrt. Litt annen oppbygging enn det jeg er vant med. Ønsker likevel helst helsport, siden jeg kan kjøpe det i byen her jeg bor + at det er litt billigere. 8000 er maxgrensa.

Jeg har hatt Helsport i mange år, men ser at det er andre produsenter som har meget gode telt. Har nå Exped Orio Extreme II. Skulle jeg ha valgt tunneltelt til meg alene hadde valgtet falt på Katium 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion er et veldig bra telt, men her du sjekket ut den nye versjonen? Orion 3 UL koster under 8 lapper og Exped hevder at det skal være et 4 sesongs telt selv om jeg var litt skeptisk i starten (tynnere duk, lettere stenger og plugger) enn extrem utgaven, men har testet det en del nå på høyfjellet i ruskevær og det har holdt mål. Veier kun 2,8 kilo og er 130cm høy og 160cm i bredden (innerteltet), har også to innganger (noe som er veldig greit). 

Det er ikke mange som har dette teltet (fordi det er veldig nytt) men jeg har skrevet en utfyllende test på bloggen akkurat, her forklarer jeg mer om teltets egenskaper.

Har også laget en kort video hvor jeg vurderer teltet, se hva du syns, kanskje du liker teltet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.