Gå til innhold
  • Bli medlem

Betydning av vekt på pulk.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvir stor betydning dere synes vekten på pulken har å si for turen? Jeg så det var mørkt ute i går, og begynner å kverne på vinterens eventyr allerede :)

Jeg har brukt barnepulk mange turer på kvamskogen, og her er ganske kupert. Jeg synes pulken er tung å dra opp bakkene. Jeg har også gått langs hallingskarvet med transportpulk på 35 kg, den er jo tung å dra oppover bakkene, det er jo ikke direkte flat vidde fra finse og nordsiden på bergensbanen. Men ville det vert så mye lettere om den hadde vert 5-10 kg lettere? Eller kunne jeg likegodt slengt oppi 5-10 kg mer, og ikke merket så mye forskjell?

Jeg har lest flere ganger her inne at vekt har mindre betydning i pulk. En sekk på 35 kg er nok tyngre å gå med, det skjønner jeg. Men man må vel merke god forskjell på om pulken veier 25 eller 40kg? Eller hva synes dere som har gått litt mer med pulk?

(Terrenget jeg har lettest tilgjengelig er med bil/tog fra Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dro pulk med taudrag i Finsetraktene i vinter. Høyden på pulken følte jeg påvirket hvordan det føltes å dra den mer enn vekten. Nå prøvde jeg bare med og uten telt som veide ca 4kg. Det som var virkelig tungt var å dra den opp på skrå i bratte bakker, eller traversere en skråning. Da han pulken på siden og veltet ved den minste hump. Slike forhold påvirker sterkt hvor tungt det er å dra pulken.

Nå skal de sies at min pulkerfaring er mager. Før i vinter hadde jeg ikke dratt pulk på over 10 år. Og det jeg dro før var en trepulk med treski med elendige bindinger (ja du gjetter korrekt: forsvaret).

På vinterturen i år dro jeg pulk og turfølget hadde para ranger-sekk. Det er langt tyngre å bære vintersekk på flaten enn det er å dra pulk, men i trå snø, skråninger og bakker så virker det som det er hipp som happ hva som er tyngst. Nedover er det helt grusomt å stå med (topp)tungsekk med mindre du er skikkelig stødig på fjellski, men det blir ikke spesielt bedre når pulken med taudrag fyker forbi deg, og når strikken er strukket strekker deg strak på baken. Det tar minst like lang tid å snu pulken som det tar å reise seg opp med sekk på ryggen. Men nå sporet pulken og jeg av. Beklager det.

For å oppsummere: Jeg merket ikke spesielt stor forskjell på +/- 4kg med en pulk som veide ca 35-ish kg totalt. Den største utfordringen var dog å få pulken lav nok. Så det spiller sikkert ingen rolle om du tar med deg en kg gull eller to, men tar du med deg et kg isopor blir det fort vanskelig å få has på pulken om du trekker den i tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en strøken eldre segabaden pulk i glassfiber. Jeg har ett gammelt stivt glassfiberdrag uten demper fra barnepulken som jeg bruker. Jeg klarte ikke å velte pulken en eneste gang, denne har en god båtform, men veier litt ekstra, og ett stykke før ustaoset gikk det så fort ned at kassene som lå i pulken knuste. Men pulken klarte seg, jeg falt ikke og pulken veltet ikke. Jeg er fornøyd med stivt drag og den pulken.

Det eneste minuset med stivt drag er når jeg skal hente noe i pulken, må av med draget/selen.

Men ja, det var vekten jeg lurte på om det er vits i å spare på 😉😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med folk som gleder seg til vinteren:)

Jeg synes vekta betyr mye for fremdriften. En pulk på 40 kg stamper mye utenfor spor på fjellet, og synker såpass ned i løs snø at den blir treg å trekke. Hvis du tar 10 kg fra pulken i en pulksekk tror jeg du vil erfare at du går ganske mange ekstra km hver eneste dag. En pulk på 30 kg glir ganske lett.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk på inntil 35 kg merka eg fint lite V i kupert terreng, og så er det spiselig i motbakkar. Når pulken bikkar 40 merker ein meir at han er der, men synes føret spelar ei større rolle enn vekt.

Sjøl 90 kg går lett som en plett på godt føre. På dårleg føre i kupert terreng kan 40 kg vere blodslit.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.