Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore tex spørsmål


fjellzki

Anbefalte innlegg

Har en skalljakke som er noen år nå. Har vasket den regelmessig i.h.t. vaskelapp. 

Brukt ymse spray imp. og har funka tålig bra i småregn.

Testa nå ut Nikwax for første gang... siden det vistnok skal være så bra i følge flere nettsteder og videoer. Men var ikke særlig imponert. 

Var det kanskje feil å kjøre runden med imp. middelet mens jakka var våt?. Skal man la den lufttørke helt (det er visnok best) å så kjøre den i maskina med imp?

Og kan man "reparere" en skadet membran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norn jakker er lett p få vannavvisende, og noen ikke. Noen ytterstoff er helt jævlig, impregnering funker bare ikke på noen, uansett hva du bruker. Men membranet skal være like vanntett uansett.

Vask godt i maskin med milo, la drypptørke til den har sluttet å dryppe.

Spray nikwax på fuktig jakke, smør det godt inn i stoffet med en brødpose på hånden og la den ligge å trekke noen minitter, (legg den i en plastpose i 5 minutter), tørk av overflødig med fuktig klut som er god vridd.

La lufttørke, ferdig :)

Kan visstnok med en liten fordel tromles litt på lav varme eller strykes på lav temp om plagget tåler det. Stryking får fibrene til å legge seg bedre, og aktiverer inpregneringen bedre. Men nikwax skal fungere godt uten varmebehandlig, jeg varmebehandler kun etter vedlikeholdsvask. Dvs, tromler jakken tørr sammen med noen rene håndklær (for å dempe slag i trommelen) etter den har drypptørket 1-2 timer,

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har impregneringsprogram på maskinen min som jeg bruker til sånt.

Men blander du som på flasken med lunkent vann og imprgneringsmiddel, lar den ligge så lenge som står der, og skyller av med kaldt vann, vil det fungere bra også.

Prøv på det hvis du ikke var fornøyd med maskinimpregneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke jakke er det, og hvilke middel har du brukt?

Vasket du den på 40 grader med milo ellee tech wash først (husk ingen sentrifugering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke, Salomin. ca 4 år. 

Vasket nå med nikwax og en rune med nikwax imp. rett etterpå.  Vasket og imp. på 30 grader med lav sentrifugering, som anbefalt. 

Dagen etter etter da en var tør, en liten tur i duskregn, ikke imponert. 

har vasket jakka en del ganger på korrekt måte, både med "Grange" (eller noe sånt" )og Toko. Har før sprayet med Toko og en spray fra (samme som fik best i test) fra XXL. Rain Guard. (selges vel også på Claser'n)

Kan jo hende at jakka ikke er solid nok, Men var ikke mye regn den dagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, fjellzki said:

jeg har ikke sprayen, men den som skal brukes i maskin. Den fikk best score flere steder. 

De hevder man ikke trenger å tromle, bare lufttørke etter maskinrunden med imprigineringa

De fleste produsenter av Goretex-klær fraråder bruk av impregnering som skal vaskes inn (i vaskemaskin) fordi det hemmer plaggets pusteegenskaper.
Spray impregnering på fuktig, nyvasket plagg, og tørk det i trommel på lav varme (ca 40 grader) i 30-50 minutter. Det er den betse måten å reaktivere DWR-impregneringen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fjellzki skrev:

Skalljakke, Salomin. ca 4 år. 

Vasket nå med nikwax og en rune med nikwax imp. rett etterpå.  Vasket og imp. på 30 grader med lav sentrifugering, som anbefalt. 

Dagen etter etter da en var tør, en liten tur i duskregn, ikke imponert. 

har vasket jakka en del ganger på korrekt måte, både med "Grange" (eller noe sånt" )og Toko. Har før sprayet med Toko og en spray fra (samme som fik best i test) fra XXL. Rain Guard. (selges vel også på Claser'n)

Kan jo hende at jakka ikke er solid nok, Men var ikke mye regn den dagen. 

 

 

Hva er du ikke imponert over? Vannskrekken? Impregnering gir ikke vanntetthet.

Prøv sprayen, eller å vaske inn for hånd som står på flasken, det kan hende vaskeprogrammet ditt ikke er optimalt for impregnering. Jeg tror mitt program impregnerer med valgt temperatur, så kan du velge mellom èn eller to skyllinger med kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bjørn J skrev:

De fleste produsenter av Goretex-klær fraråder bruk av impregnering som skal vaskes inn (i vaskemaskin) fordi det hemmer plaggets pusteegenskaper.
Spray impregnering på fuktig, nyvasket plagg, og tørk det i trommel på lav varme (ca 40 grader) i 30-50 minutter. Det er den betse måten å reaktivere DWR-impregneringen på.

Nikwax trenger ikke varmebehandling, men det skader ikke. Jeg har fått topp resultat uten varme. Noen andre merker må ha varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en video av NikWax wash-inn impr. .... samt en annen med bilder med og uten. Alt vann prella av ved bruk (vaske det inn i maskin og la det tørke)

Når det så er nedbør type "sprayflaske på lavt nivå", og itt'no preller av .... må enten jeg være helt idiot... når jeg føler instrukser så godt jeg kan. Kjører 30 graders syntetisk propgram som anvist.... eller så må jakka være ødelagt på ett vis. 

Er ganske forvirrende når det er å mange oppfatninger og synspunkter om samme produkt. 

Greit at NikWax skryter av egene produkter men (tilsynelatende) uavhengige tester som sier at f.eks å "vaske" det inn i maskin er optimalt... og det ikke trenges å varmebehandles.... 

andre mener at det er tull..... hva skal man tro.....

Jakka avviser i hvert fall ikke vann..... det er helt sikkert. 

.... men den sprayen.... må jeg vaske på nytt.... (for å få ut det imprigneringa jeg vaska inn) eller spraye på som den er. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det kommer an på vaskeprogrammet på maskinen. Blir det for mange skyllinger, så er det ikke sikkert det funker.

Prøv å hiv den i trommelen på lav varme i 10 min med ett par håndklær om plagget tåler det først av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, SnorreL said:

Jeg synes det funker fint å gjøre som Arc´teryx-fyren her viser fra 3:45 ang reimpregnering:

 

Det er slik jeg alltid har gjort det, og det fungerer utmerket. Impregnering som skal "vaskes" inn har en stor ulempe: det gjør at plagget puster dårligere. Det er kun ytterstoffet som har behov for impregnering, ikke innerstoffet mot kroppen. Jeg har ikke sett en eneste produsent som anbefaler å bruke "vask-inn" impregnering.
Spray på ytterstoffet og sleng i tørketrommel på rundt 40 grader. Da reaktiverer du fabrikkimpregneringen (DWR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
12 timer siden, fjellzki skrev:

Jakka er nok føkka. 

Selv ikke spray-impregnering etter instruksjoner (og luftørking)-... gjør at vannet preller skikkelig av, 

Får nok kjøpe ny jakke etter hvert. 

Min kone hadde en slik jakke engang, Norrøna Falketind dri3, skikkelig mykt ytterstoff. De nye norrønajakkene (eks. falketind pro) har mye stivere og hardere ytterstoff som gjør at vannet preller mye bedre av, selv om mykt ytterstoff kan føles litt mer behagelig.

Men jakken skal fortsatt være vanntett. Tar den inn vann kan du klage, goretex har 5 års garanti på vanntetthet. Kanskje du får ny/penger tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Salomon, kjpt på Outlet Vestby for 3 år siden eller så... 

Er jo ikke så avhengig av den egentlig..... er mest til bruk når et er er småregn i Oslo-marka....

Fant en løpe-jake i gore-tx til halv pris på xxl... den ser ut til være grei. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.