Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeposer


Tittei

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å sy pakkeposer selv. Forslag til stoff? Antar regntøystoff blir litt i tykkeste og tyngste laget? Vet jeg må sikre sømmene osv, har sydd regnsett til mellomste uten at han ble våt, men det var jo i HH stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha noe som holder soveposen min tett... og gjerne noen som ikke veier allverden også. Har du link til billige pakkeposer? Evt bare et engelsk navn? 

Ja, deilig med slike enkle prosjekter Innimellom litt mer omfattende julegave-kjole-prosjekter. 

Også lurer jeg på noe annet: Hvir får tak i Gor-tex i metervare eller om dette stoffet holder som vind/lett regntøy (ikke ekstremvær, da holder jeg meg foran peisen inne): https://www.stoffogstil.no/metervarer/softshell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg masse billige pakkposer på AliExpress, koster nesten ingenting og har fungert utrolig bra:

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20170810224226&SearchText=waterproof+dry+bag

I tillegg har jeg supplert med to-tre dyrere av mer kjente merker som Exped etterhvert, som har ventil og dermed gjør det litt lettere å presse ut luft. Men de billige pakkposene fra eBay og AliExpress er kjempefine å starte med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tittei skrev:

Jeg skal ha noe som holder soveposen min tett... og gjerne noen som ikke veier allverden også. Har du link til billige pakkeposer? Evt bare et engelsk navn? 

Ja, deilig med slike enkle prosjekter Innimellom litt mer omfattende julegave-kjole-prosjekter. 

Også lurer jeg på noe annet: Hvir får tak i Gor-tex i metervare eller om dette stoffet holder som vind/lett regntøy (ikke ekstremvær, da holder jeg meg foran peisen inne): https://www.stoffogstil.no/metervarer/softshell 

Det er en trivelig fyr på instagram som heter @eswets som syr sine egne skalljakker, han vet garantert hvor du får tak i stoff. Tror han er her inne også, men husker ikke helt hva brukernavnet hans er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tittei skrev:

Vurderer sterkt å sy pakkeposer selv. Forslag til stoff? Antar regntøystoff blir litt i tykkeste og tyngste laget? Vet jeg må sikre sømmene osv, har sydd regnsett til mellomste uten at han ble våt, men det var jo i HH stoff. 

Mamma har sydd masse poser til meg i tynt mykt regntøystoff (gummi med ett slags tynt hvitt tøystoff inni). Sømmene blir ikke tette, og det er vanlig åpning med tau og strammer.

Disse fungerer helt utmerket, det blir vanligvis ikke såå vått i sekken at sømmene må tettes. Bare putt en søppelsekk nedi sekken før du pakker den, så trenger du ikke å bekymre deg mer for vått utstyr :)

Disse hvite tynne avfallsposene fungerer også, de er lette og hvite som gjør det enklere å se nedi sekken, men de går lett hull på. De er og fin å ta over fotenden på soveposen hvis det er veldig fuktig og soveposeenden ligger mot ett fuktig innertelt.

Kjøpte stoffet på stoff og stil i svart grønn blå rosa og rød :)

Gammelt regntøy som du klipper opp eller hva som helst fungerer nok like bra, så lenge innholdet ikke blir vått når du legger posen på våt bakke er det tett nok 👍

Soveposen tar jeg alltid i en ekstra plastpose for å være helt sikker.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På extremtextil.de så får du bestilt akkurat det stoffet du vil ha, ta f.eks dette:
https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-pu-coated-80g/sqm-70den-2nd-choice.html

Bruker du TPU, så varmsveiser du stoffet, det holder veldig godt og blir tett.

Du kan også bestille en sånn stoffprøvebunke fra de. Kan jo tenkes at du ønsker å lage forskjellige pakkposer med forskjellige kvaliteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart belte i antall pakkeposer.  Sparte på duk dra gamle telt, og sydde i vei.  Veldig smart,  hver ting sin pose.  Men en ting var å pakke i heimen, noe ganske annet var å holde orden på alle posene ute i felten.  I dag har jeg kuttet ut de fleste hjemmelagde posene.   Bruker i stedet en del Zipposer

598d75167ca23_IMG_0805(640x480).jpg.134c24f0c2ae82fb77772f053ace1d08.jpg

Pr i dag har jeg kun egenproduserte til kjøkkenutstyret, liggeunderlaget og vannblærene.  Og en pose i litt tykkere stoff til blikkboksovnen.  Dessuten var det vanskeligere å stue skikkelig med så mange poser.  .  Uten posene er det mye letter å utnytte et hvert hulrom. I dag har jeg heller med meg en stor "pose", en lett bag fra Biltema som erstatning for de mange små. 

598d753c6b784_IMG_0811(640x328).jpg.dc5f7dc4edcf8816d236e42ddefff4b8.jpg

Når jeg pakker opp sekken, for å få tak i det som alltid er på bunnen havner det meste i den.

I tillegg til de hjemmelagde har jeg kjøpt to kompresjonsposer fra XXL, en grønn størrelse M og en Orange, størrelse S.

598d75267c05b_IMG_0810(640x480).jpg.058ca3ecdf45dabd9baa186deed93397.jpg

I den grønne, som jeg kaller "alltid tørt" får jeg plass til sovepose, ullongs og ull trøye, Forsvarets headover og et par tynne sokker. 

I den Orange putter jeg Forsvarets grønne genser, brynjebukse, ulltrøye og nok et par tynne sokker.

Disse posene legges i bunnen av sekken.  

---------

Når jeg skal sy en pose av nylon brukte jeg å "sikke" for å hindre av stoffet revnet.  Det har jeg sluttet med.  I stedet forsegler jeg "kantene" vha en lighter. 

Når det gjelder "sporet" for "lukkelinen".  (ikke enkelt å komme på et fornuftig navn) klipper jeg en V der hvor linen skal strammes.  For å hindre at den skal flise seg opp,  bruker jeg også her en lighter og forsegler. 

598d7520507c2_IMG_0809(640x480).jpg.12cb58ab95f2a26dd30ebed913485b41.jpg

For å få posene tette brukte jeg kontaktlim i sømmene.  I dag tror jeg at det finnes et eget stoff for sømforsegling.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd pakkposer med kit-et til Yama. Veldig lett stoff og veldig lette å lage. Man taper i stedet for å sy sømmene, så de blir naturlig vanntette. Jeg brukte en annen måte å lage hullene til tråden man lukker posen med enn de gjør på sin instruksjonsvideo for å gjøre det mer vanntett (det ble et hull det hvor trådene møtes på deres patent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste pakkposen jeg har er laget i cuben fiber.  Zpacks har både ferdige og stoff /deler for DIY. Utrolig lette og sterke, men høy pris. 

Prøv å finne noen som passer akkurat ned i sekken, da er den lett og pakke. Forskjellige farger er også fint. 

Feks denne på 14 liter/43 gram og 39 USD pluss frakt og mva. IMG_3838.PNG.4d9e7356efd06f3dcae0be7dc52c0bc6.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Imp skrev:

Dere som bruker Ikeaposer og andre zip-poser, er disse virkelig helt vanntette?

Pleier å bruke det til telefonen når jeg padler eller er ute i plaskregn, så jeg må jo stole på de 😳 

Har brukt de til alt mulig, og eneste krise er om noe skarpt stikker hull på de. Låsen holder alltid. De lever ikke like lenge som skikkelige pakkeposer, men de er billige og solide og jeg liker å pakke smått og sortert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt noe dyrt i en vanlig zip-pose (lenger). Jeg legger vel ikke dyre ting i poser generelt, for mye som har gått ad undas med det. Men de fleste insisterer på å erfare det selv før de velger andre løsninger, har jeg funnet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Nokian min avgikk med døden i en zip-pose så har slutta med det. Føler ikke at zip-låsen holder så mange gangene heller.
Til tlf så bruker jeg heller en Sea to summit 1 liters med rullelukking. Den har holdt lenge.
Tar nok litt tid før den lønner seg kontra zip-poser men så var det dette med bruk og kast når det kommer til plastposer da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg vanntett mobilpose nå 😉 Men ziplock har holdt helt fint i flere år. Samme pose blir brukt mange ganger også. Både på tur og i stall i øseregn. 

Men det tåler ikke skarpe gjenstander. Resirkulerer all plast så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg har lagd pakkposer med kit-et til Yama. Veldig lett stoff og veldig lette å lage. Man taper i stedet for å sy sømmene, så de blir naturlig vanntette. Jeg brukte en annen måte å lage hullene til tråden man lukker posen med enn de gjør på sin instruksjonsvideo for å gjøre det mer vanntett (det ble et hull det hvor trådene møtes på deres patent).

Fantastisk.  Dette skulle jeg ha visst for 40 år siden, men da var vel stoffet nok ikke oppfunnet.  Men, det er aldri for sent fordi Zipposene er ikke det bete aalternativet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg sverger til IKEA sine poser. De kommer i alt fra 0.4 liter til 6 liter. Får fint plass til en dunjakke i den største og et par brødskiver i den minste. 

 

IMG_1298.PNG

19 september kan du vinke til meg igjen, og samtidig vite at returen går innom IKEA.  Først for å kjøpe posene og der etter blir det nok kjøttbollar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har sytt massor av packpåsar. Syr man själv kan man få precis den storlek och form som man vill ha. Även om man kan köpa billigt på Nätet. Som material har jag tagit vad som jag har haft liggande: Gamla tält, skytex27, silikonbelaggd nylon köpt per löpmeter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 Burde vel vært i en egen tråd, men søker du info på feks Google dukker fjellforum opp som noe av de første treffene. Det er vel å bra, men i noen tilfeller kommer du midt inne i en lang tråd og helheten blir ofte ikke ivaretatt. De værste tilfellene er når det gjelder vurdering av is og primusbruk i telt. Særlig råd om at isen er trygg på tross av råd på varsom.no synes jeg er ille. Slik feil-info burde ikke være åpent. Vi som har overlevd våre risikovurderinger vet ofte når vi skal være på vakt, men det er mange uerfarne som leser her. Is info for skøyter ligger på et lukket område, går du inn her bør du vite hva du gjør. Skadene vi har med oss fra dårlige vurdering må vi ofte ta med oss i grava, men erfaringene bør gå videre til neste generasjon. 

Så viss Admin vil ha en diskusjon rundt emne flyttes nok denne ut i en egen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.