Gå til innhold
  • Bli medlem

Martin Nyhus Svarthol

Anbefalte innlegg

Annonse

12 mil, altså 120 km på asfalt med tung sekk? Hva med å ta en fjelltur i stedet?

Spøk til side, da er i hvert fall fjellsko utelukket. Du bør satse på tursko av "joggesko" typen. Ikke joggesko for de er laget for løping, men det finnes en del lette tursko som er passe myke i solen. Du må ha en sko som passer bra og som har god demping i hele solen. 

Snakk med noen som kan sko, ikke bare en sportsbutikk ala XXL hvor det første spørsmålet er hvor mye du kunne tenke deg å bruke på sko, men noen som virkelig kan sko.

Ellers så finnes det gode soler til å ha i skoene. http://www.scholl.no/fotpleieprodukter/scholl-gelactiv-saler/

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja løpelabbet var det første som slo meg også Anders

ringte løpelabbet i fredrikstad de anbefaler en løpesko. stikker ned der nå for å måle fotbredde og skriver hva jeg landet på senere i dag

REs: Er bare deler av turen som er på asfalt, men det er de delene som jeg gruer meg mest til, belastningsmessig på fot, forrige gang jeg gikk så skulle jeg være lur og kjøpte noen gode såler i mine ingåtte støvler, men det at jeg skulle være snill med føttene mine å kjøpe noen super såler endte med nytt trykkpungt og egentlig ganske stygge fotskader på storetå og vrist. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skaffet sko: testet foten min på løplabbet i fredrikstad og landet på denne, kommer til å gå med staver for enda mindre belastning.

Saucony Guide 10

vekt :                   306gr

såle hæl:              27mm

Forfot:                   19mm

litt om skoen:

lett lavdropp treningssko med god stabilitet -super til lange turer på hardt underlag.

God grunnstabilitet med kraftig og vridningsstabil mellomsåle.

Overdel ec sømløs forfot, demper også godt i forfot.

Lav, men smal hælkappe som ikke gnager på akilles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Martin Nyhus Svarthol skrev:

Ja løpelabbet var det første som slo meg også Anders

ringte løpelabbet i fredrikstad de anbefaler en løpesko. stikker ned der nå for å måle fotbredde og skriver hva jeg landet på senere i dag

REs: Er bare deler av turen som er på asfalt, men det er de delene som jeg gruer meg mest til, belastningsmessig på fot, forrige gang jeg gikk så skulle jeg være lur og kjøpte noen gode såler i mine ingåtte støvler, men det at jeg skulle være snill med føttene mine å kjøpe noen super såler endte med nytt trykkpungt og egentlig ganske stygge fotskader på storetå og vrist. 

 

 

Hvis du går for en løpesko så må du passe på at de ser på ganglaget ditt og ikke hvordan du løper. Her kan det være store forskjeller. Noen løper på fremre del av foten og noen lander som en hest på hælen. Noen har hovedbelastningen på yttersiden og noen på innsiden av foten. Når du går så kan belastningen på foten være helt annerledes.

598ec0c8535d9_pronasjonbak.jpg.c0d32e28ae7363b6cb6e65f25ad2438f.jpg

Det største problemet når du går på asfalt med fjellsko er at hard såle og stort trykk under fotsålene kan gi både varmgang og trykkskader. En ny innleggssåle vil nok kunne gi økt trykk på områder som tidligere har vert spart for dette siden noen såler hovedsaklig fordeler trykket under foten til et større område.

Jeg vil tro at det du trenger er en stødig sko, tilpasset ditt ganglag og som har god demping i hele solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om det går buss? Tør jeg spørre hvorfor du velger å gå? Hadde heller brukt den tiden/kreftene på å nyte turen/ andre turmål på turen. Hvis du må gå, burde det også være mulig å få transport av sekk, slik at belasting på spesielt bein og rygg ble bedre.  Hvis du skal starte på feks Nordkapp og dette er starten risikere du å overbelaste kroppen allerede før du nesten har startet. Ser på AT at en rolig start og lett sekk er med på at kroppen kommer i modus, da er sjangsen større for å lykkes. Følger med på Fredrik- går Norge på langs. Han måtte betale for en hard start. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 mil. Da snakker vi Lindesnes Ljosland. Dette er vel den delen av NPL de fleste som går på beina velger annet transportmiddel for. Så som sykkel, rulleski, eller at noen kjører sekken for dem. 

Personlig, hvis jeg noen gang får oppfylt min egen NPL-drøm, tenker jeg mest på en kombinasjon av den ruten som ligger inne på ut.no som en barnefamilie brukte. De gikk etappevis, litt hvert år, og gikk retning mot Lyngdal. Det var også en belgier som gikk i 2012 som valgte sti/bushing/grusvei mot Knaben, altså en mer vestlig retning. 

Edit 1: Her er barnefamilieruten, og denne som jeg også fant tror jeg er tilnærmet lik. Den siste har også GPX-spor hvis du trenger.

Begge disse to krever noen flere dager enn fv. 460 som er strake veien til fjells. 

Hvis du på død og liv må gå asfalten, så legg igjen ett depo på Ljosland slik at du ikke bærer mer enn det aller nødvendigste fra Lindesnes (eller motsatt). Er du smart, legger du frem pakklista her inne og får deg en real "Shake-down" på hva som er nødvendig. F.eks så legger du igjen teltet for denne etappen, og klarer deg med presenning. 1,5 til to kg spart. 

Lykke til med turen, skulke gjerne vært i dine sko!

Edit 2: Lagt inn linker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.