Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose/liggeunderlag når hunden skal være inne i teltet


Turjente93

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte å forhøre meg litt med dere på fjellforum som har hund. 

Skal ha med hunden inn i innerteltet :) 

Bruker dere syntetisk eller dunpose? Og gå det greit med exped liggeunderlag? Bruker dere evt. mat cover til liggeunderlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hunden i innerteltet og har oppblåsbare liggeunderlag (Exped og Neoair). Ikke vært noe problem med dunsovepose, selv når bikkja er halvvåt (og har lang pels) og gjerne vil ligge på soveposen eller halvveis inni en stund til hun blir for varm. Det eneste jeg ikke tillater er at hun "graver" i soveposen eller på liggeunderlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, whistler skrev:

Bruker Exped Synmat og Downmat uten cover, samt mest dunposer når bikkja er med vår, sommer og høst. Ikke noe problem 😃

 

11 minutter siden, Izzy skrev:

Jeg har også hunden i innerteltet og har oppblåsbare liggeunderlag (Exped og Neoair). Ikke vært noe problem med dunsovepose, selv når bikkja er halvvåt (og har lang pels) og gjerne vil ligge på soveposen eller halvveis inni en stund til hun blir for varm. Det eneste jeg ikke tillater er at hun "graver" i soveposen eller på liggeunderlaget.

Så flott! For syntetposer er ofte mye tyngre :-o  Og siden jeg skal bære alene så er det greit å ikke ha det for tungt. Lønner seg vel også å velge sovepose som ikke er så lang, vet det finnes egne til damer, og da veier de vel også litt mer enn i full str.  Er bare 165 så en vanlig sovepose er jo vel lang. 

Skal selvsagt ikke tillate "graving" men hvis det skjer, tåler de det? Hva med dunpose hvis man sover uten telt, går det greit? 

Kan jeg spørre hvor høye Exped dere har og hvilke dunposer? 

Hva slags telt har dere forresten? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Therm-a-rest NeoAir All Season og dunposer, (Rab ascent og Mountain Hardwear Phantom Spark). Bikkja ligger rett på bunnduken i teltet på sommeren, på vinteren har vi en stor foret fjellduk som dekker hele gulvet i innerteltet. Bikkja får ikke lov til å grave seg liggegrop i teltet, men han har prøvd seg og det har gått greit. Passer også på å ikke klippe klør rett før en tur. Vi har lært bikkja å riste seg på kommando, og vi slipper han ikke inn i teltet før han har rista seg. 

Teltene vi har er Helsport fjellheimen 3 Camp (superlight og xtrem), Hilleberg Nallo 3GT og Msr Hubba Hubba (med ekstra bunnduk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders_G skrev:

Vi bruker Therm-a-rest NeoAir All Season og dunposer, (Rab ascent og Mountain Hardwear Phantom Spark). Bikkja ligger rett på bunnduken i teltet på sommeren, på vinteren har vi en stor foret fjellduk som dekker hele gulvet i innerteltet. Bikkja får ikke lov til å grave seg liggegrop i teltet, men han har prøvd seg og det har gått greit. Passer også på å ikke klippe klør rett før en tur. Vi har lært bikkja å riste seg på kommando, og vi slipper han ikke inn i teltet før han har rista seg. 

Teltene vi har er Helsport fjellheimen 3 Camp (superlight og xtrem), Hilleberg Nallo 3GT og Msr Hubba Hubba (med ekstra bunnduk)

Synes du superlight tåler mye? Liker Lofoten, men usikker på superlight eller pro.

Kikket på Rab Ascent 700 dameposen, den virket fin! Men usikker på hva som er TComf på den. Står bare dette Rab Sleep Limit: -12°C.

Den veier jo bare ca. 1300g. 

Har tenkt på å kjøpe foret fjellduk, supert til å ha med på dagsturer også tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Turjente93 skrev:

Synes du superlight tåler mye? Liker Lofoten, men usikker på superlight eller pro.

Kikket på Rab Ascent 700 dameposen, den virket fin! Men usikker på hva som er TComf på den. Står bare dette Rab Sleep Limit: -12°C.

Den veier jo bare ca. 1300g. 

Har tenkt på å kjøpe foret fjellduk, supert til å ha med på dagsturer også tenker jeg. 

Kan ikke si så mye om superlight foreløpig, har bare brukt det en uke på Hardangervidda og 2 overnattinger i Nordmarka, men det virker solid nok til nå. 

Nalloen har vært svært solid, men måtte ut å grave levegg i vinter da vi fikk stiv kuling inn fra siden... 

Fruen har ascent 700 og er strålende fornøyd, comfort og limit står inne i posen, tror det er -4 og - 7,5 men er ikke 100% sikker. Den er ikke varm nok på vinteren i alle fall, da bruker Hu en svær syntetisk Tyin pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet hunden min noen ganger når hun har gravd i soveposen. Det har gått greit, men jeg tenker at det vil slite på posen og på et eller annet tidspunkt så vil det nok gå hull..med mye fjær utover som resultat.

Det går helt fint å sove i dunsovepose uten telt. Men jeg foretrekker da å putte den i bivybaggen, sånn bare i tilfelle det skulle bli regn, gidder ikke stå opp på natta for å gjøre det da. Ellers kan man jo ligge under en tarp.

Liggeunderlagene mine er henholdsvis 6,3 og 7 cm høye.

Min foretrukne sovepose er en Mountain Hardwear Ratio 15,  jeg er en frysepinne så jeg bruker denne posen også på sommeren selvom det ofte er for varmt.

Jeg har Hilleberg Allak som jeg er kjempefornøyd med, Fjällräven Abisko Lite 1 som jeg er mindre fornøyd med pga lav høyde, MSR Hubba Hubba  som er gull når solen steiker men ikke fullt så kos når det blåser mye.. og snart blir det et Hilleberg Soulo også.

 

Endret av Izzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders_G skrev:

Kan ikke si så mye om superlight foreløpig, har bare brukt det en uke på Hardangervidda og 2 overnattinger i Nordmarka, men det virker solid nok til nå. 

Nalloen har vært svært solid, men måtte ut å grave levegg i vinter da vi fikk stiv kuling inn fra siden... 

Fruen har ascent 700 og er strålende fornøyd, comfort og limit står inne i posen, tror det er -4 og - 7,5 men er ikke 100% sikker. Den er ikke varm nok på vinteren i alle fall, da bruker Hu en svær syntetisk Tyin pose. 

Blir nok pro kanskje. Må se litt på det, men ingen butikker som fører Lofoten... 

 

Så fint, da skal jeg huske på det. Har sett litt på helsport sin Vestfonna Lady og Kvitbreen Lady, men de er jo ganske dyre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker SynMat at UL7LW, la et fleece pled over for å beskytte det i teltet. Er ikke mye høyere enn deg og har Warmpeace Viking 600 I small. 

Hundene fikk et tynt skumunderlag å ligge på

Har bare 4 netter i telt med hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turjente93 skrev:

Blir nok pro kanskje. Må se litt på det, men ingen butikker som fører Lofoten... 

 

Så fint, da skal jeg huske på det. Har sett litt på helsport sin Vestfonna Lady og Kvitbreen Lady, men de er jo ganske dyre også. 

Screenshot_20170810-215527.thumb.png.9fb9d3ae284dd5f44f3cdaa1067d7114.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Turjente93 skrev:

 

Så flott! For syntetposer er ofte mye tyngre :-o  Og siden jeg skal bære alene så er det greit å ikke ha det for tungt. Lønner seg vel også å velge sovepose som ikke er så lang, vet det finnes egne til damer, og da veier de vel også litt mer enn i full str.  Er bare 165 så en vanlig sovepose er jo vel lang. 

Skal selvsagt ikke tillate "graving" men hvis det skjer, tåler de det? Hva med dunpose hvis man sover uten telt, går det greit? 

Kan jeg spørre hvor høye Exped dere har og hvilke dunposer? 

Hva slags telt har dere forresten? :) 

Bruker Exped 7LW da jeg er lang ;-) Har Helsport Reinsfjell SL til tresesongsbruk. Kjøpte dette med en gang det kom i 2015, så har fått tre sesonger med det og er strålende fornøyd. Antar jeg har cirka 70 døgn i det både i skog og høyfjell. På vinteren bruker jeg nå Helsport Svalbard 3.

Bruker Mammut Sphere Spring UL på sommeren og Hagløfs Leo -10 tidlig vår og sen høst. Begge i dun. Veldig fornøyd med begge to. På de kaldeste turene bruker jeg stor, tung fiberpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Bruker Exped 7LW da jeg er lang ;-) Har Helsport Reinsfjell SL til tresesongsbruk. Kjøpte dette med en gang det kom i 2015, så har fått tre sesonger med det og er strålende fornøyd. Antar jeg har cirka 70 døgn i det både i skog og høyfjell. På vinteren bruker jeg nå Helsport Svalbard 3.

Bruker Mammut Sphere Spring UL på sommeren og Hagløfs Leo -10 tidlig vår og sen høst. Begge i dun. Veldig fornøyd med begge to. På de kaldeste turene bruker jeg stor, tung fiberpose.

Har bikkja klart å gjøre noe skade på superlight teltet enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, whistler skrev:

Bruker Exped 7LW da jeg er lang ;-) Har Helsport Reinsfjell SL til tresesongsbruk. Kjøpte dette med en gang det kom i 2015, så har fått tre sesonger med det og er strålende fornøyd. Antar jeg har cirka 70 døgn i det både i skog og høyfjell. På vinteren bruker jeg nå Helsport Svalbard 3.

Bruker Mammut Sphere Spring UL på sommeren og Hagløfs Leo -10 tidlig vår og sen høst. Begge i dun. Veldig fornøyd med begge to. På de kaldeste turene bruker jeg stor, tung fiberpose.

Kunne tenkt meg Medium & Wide, men de finnes bare i Synmat ser jeg. LW blir i lengste laget :)  Hvor stor forskjell er det på Synmat/Downmat? Hvis du hadde begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Turjente93 skrev:

Kunne tenkt meg Medium & Wide, men de finnes bare i Synmat ser jeg. LW blir i lengste laget :)  Hvor stor forskjell er det på Synmat/Downmat? Hvis du hadde begge?

Veldig deilig med wide. Ingen stor praktisk forskjell til tresesongsbruk. Downmat har vel noe høyere r-verdi om jeg husker riktig. Set vil si litt bedre isolasjon når det er skikkelig kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Veldig deilig med wide. Ingen stor praktisk forskjell til tresesongsbruk. Downmat har vel noe høyere r-verdi om jeg husker riktig. Set vil si litt bedre isolasjon når det er skikkelig kaldt. 

Men hvis man da har et "bamseunderlag" under så er det ok med synmat kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Turjente93 skrev:

:-D Har sett de, men tenkte på fysiske butikker. Ingen av de har vel stedlig butikk? :)

De var utstilt på Jakt og fiskedagene i Elverum i dag. De holder på til og med søndag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anders_G skrev:

De var utstilt på Jakt og fiskedagene i Elverum i dag. De holder på til og med søndag. 

Åh. Hm... Litt langt å kjøre kanskje. Men Camp Villmark pleier vel å være i begynnelsen av mars? Dog er det lenge å vente :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Turjente93 skrev:

Åh. Hm... Litt langt å kjøre kanskje. Men Camp Villmark pleier vel å være i begynnelsen av mars? Dog er det lenge å vente :) 

Nalloen kan åpnes i fronten på samme måte som Lofoten, men er muligens dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei🙂 Jeg har vært igjennom flere av de mest aktuelle liggeunderlag der ute. Prøvd mange soveposer og forskjellige telt, og det kan nå se ut til at jeg endelig har landet🙂 

Brukere: Norsk Buhund, hann.

Mann, 67kg, 173cm.

Buhund

-Liggeunderlag: resterende avkuttet 1/3 av mitt Thermarest Z-Lite SOL regular i kombinasjon med en lett varmejakke fra Ortovox med Svisswool isolasjon.

Mann

-Liggeunderlag vår/sommer/høst, kombo: Thermarest Prolite Plus regular øverst og 2/3 av et Thermarest Z-Lite SOL regular underst.

-Liggeunderlag vinter, sandwich: Lappmeis (tynt celleplast fra Jysk) øverst, Thermarest Prolite Plus regular i midten og Thermarest Ridgerest Solar large i bunn.

-Sovepose sommer: Mountain Equipment Aurora I XL (syntet).

-Sovepose høst/vinter/vår: Samme som sommer, men i kombinasjon med dunjakke, dunbukse og/eller tynnere sovepose i dun som passer inne i Aurora'en.

-Solotelt: Hilleberg Soulo m/ekstra bunnduk.

Normalt ligger min gode turkamerat i innerteltet sammen med meg uansett årstid. (God plass i bredden på midten av Soulo'en.) MEN er han blaut og møkkete til skinnet, hender det han må ta seg til takke med forteltet,,,

Jeg føler meg så hjemme, trygg og tilfreds i ovennevnte kombinasjon at det er en fryd! Robusthet og fleksibilitet til en vekt og et volum jeg kan leve med til alle årstider.

Av 2stk Exped DM7, 1stk Exped DM Winterlite og 2stk TR NeoAir xtherm med hull i 4 av 5 av dem gjentatte ganger. Og etter å ha hutret meg en drøy uke vinterstid igjennom Skarvheimen pga punktert underlag er jeg helt ferdig med den slags. Robustheten og håndterbarheten til Prolite Pluss passer meg best!

Jeg oppsøker gjerne vind, regn, tåke og snøvær - liker å føle på elementene. Lei av fuktig dunsovepose etter gjentatte dager med regn, kondens og/eller rim, og i tillegg blaut bikkje. Derfor mitt valg av syntet sovepose ytterst. Velger du rett syntetpose veier den ikke mye.

Beklager å 'forvirre' litt i forhold til de andre anbefalingene. Men dette er hva som fungerer aller best for meg og mitt friluftsliv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.