Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av lengde på Shimano Exage BX STC Minitele 3-14g?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips/ anbefalinger til hvilken lengde jeg skal gå for når jeg skal kjøpe teleskopstang?

Den skal brukes i fjellvann og jeg har fra før en Shimano Beastmaster 270 2-10g(5 delt)  som også skal være med på tur men har lyst på en teleskopstang så jeg slipper å bruke noe tid på opp/nedrigging.. Er det noen fordeler/ulemper med en kortere stang? :) 

Endret av Jonas1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hovedsak så gir vel lenger stang noe lengre kast og mer motstand ved kjøring av fisk. En lenger stang får vel også noe mindre topp aksjon en en kortere men det tror jeg er minimalt. Med kortere teleskopstang så blir den jo litt mer kompakt sammenslått og under transport.

For fiskingen og kastingen så jo lengre stang jo bedre i min verden :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme inntrykket jeg har, var er/var litt usikker på om jeg skulle prøve meg på en litt kortere stang siden den andre "lettstanga" jeg har er 270..

Men er vell ikke så mye å spekulere på, er vell bare å kjøpe i 270 lengde :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jonas1986 skrev:

Er stort sett over tregrensen og eller i en packraft :D må vell deles i 3 for å få den i futteralet men går fortsatt fort å sette ihop :) 

i packraften er det digg med en kort en. Mye lettere å håndtere, og trekke inn fisken på. kort stang gir presis enhåndskasting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jonas1986 skrev:

Er stort sett over tregrensen og eller i en packraft :D må vell deles i 3 for å få den i futteralet men går fortsatt fort å sette ihop :) 

Du må ta fra hverandre de tre delene, men du kan ha den ferdig rigget med f.eks svivel/hurtigkobling så det går veldig raskt å få den klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 18.22, Mareng skrev:

Skal du ha den løst i kano/packraft, ta med en sånn som veier 10g, så kan den være fullrigget :)

https://www.ebay.com/itm/302325526650 

 

IMG_0080.PNG

Hvis du skal bruke den i kano eller packraft så er det en fordel at den er så kort at du kan lande fisk uten å holde stange for mye opp. Jo brattere vinkle du får på stanga jo mindre tåler den før den knekker. Hvis stanga holdes i en slak vinkel ut fra kroppen så utnytter du hele stanga og den fungerer som en avlastning for snøret når du kjører fisk. Hvis vinkelen blir for bratt, altså at stanga holdes nesten rett opp så bruker du bare tuppen av stanga og det er større fare for brudd når fisk kjøres og løftes inn i kano / packraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, REs skrev:

Hvis du skal bruke den i kano eller packraft så er det en fordel at den er så kort at du kan lande fisk uten å holde stange for mye opp. Jo brattere vinkle du får på stanga jo mindre tåler den før den knekker. Hvis stanga holdes i en slak vinkel ut fra kroppen så utnytter du hele stanga og den fungerer som en avlastning for snøret når du kjører fisk. Hvis vinkelen blir for bratt, altså at stanga holdes nesten rett opp så bruker du bare tuppen av stanga og det er større fare for brudd når fisk kjøres og løftes inn i kano / packraft. 

Sist tur jeg var på hadde meg med håv og da var den ingen problem med stang på 270 :) håven er teleskopisk så fikk den godt ut fra packraften så jeg ikke fikk så hard vinkel på stanga :) 👌🏼 Så det var ikke noe problem MEF "lang" stang 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, REs skrev:

Hvis du skal bruke den i kano eller packraft så er det en fordel at den er så kort at du kan lande fisk uten å holde stange for mye opp. Jo brattere vinkle du får på stanga jo mindre tåler den før den knekker. Hvis stanga holdes i en slak vinkel ut fra kroppen så utnytter du hele stanga og den fungerer som en avlastning for snøret når du kjører fisk. Hvis vinkelen blir for bratt, altså at stanga holdes nesten rett opp så bruker du bare tuppen av stanga og det er større fare for brudd når fisk kjøres og løftes inn i kano / packraft. 

Greit å vite.

Jeg har en 7 fots teleskopstang som har kastevekt 5-25g eller noe sånt. Kjøpt på netthandelen for 10-15 år siden for 109kr. Og denne passer nok da bedre i kano/båt vil jeg tro.

Jeg ser at denne har en billigere finish enn shimano stangen min. Men for å være helt ærlig, akkutat like god å fiske med som shimano, og det virker som den tåler mer. Den er nedgradert til markstang, og har fått en abu garcia cardinal 51FD snelle til 299kr som veier kun 160 gram, og bremser like fint som min mye dyrere shimano snelle som veier 285 gram.

Jeg er fornøyd med 9 fots shimano stangen, den er litt lengre og kaster defor litt lengre. Men hadde jeg fått prøvd en først, hadde jeg kjøpt en 9 fots av ett mye billigere merke. Futteralet til shimanostangen er dog verdt ganske mye ;)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.