Gå til innhold
  • Bli medlem

Vakker flytur


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

4. Nei, men vanligvis foregår jo transaksjon av hvite penger mellom kreditor og debitor ved hjelp av noe som heter banker. Det finnes flere slike i Norge - faktisk hele seks stk også i lille Molde - som sørger for trygg overføring fra en konto til en annen. Og med den flommen av skumle personer som overflømmer vårt elskede fedreland til fortrengsel for (eple)kjekke rosakinnede lyslugger er det nok sikrere å ha pengene i bank enn i madrass. Særlig hvis man bor i så utsatte områder som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnfargen i fjordene skyldes i hovedsak alger, bortsett fra indre deler av de fjordene som får direkte tilførsel fra breelver (f.eks. ved Gaupne og Skjolden). Vi har hatt slike alger i det meste av Sognefjorden, men det varierer fra år til år. Har noen bilder fra Høyangerfjorden der den er knallgrønn, mens tilsvarende bilder fra et par år etter viser mørkeblå fjord. Og der har det ikke vært avrenning fra bre på flere tusen år...

Etter hva jeg har lært på skolen og lest i lærebøkene mine, kommer grønnfargen i fjordene ikke i hovedsak fra alger, men fra humus som elvene tilfører fjordene. Jeg har så vidt jeg vet ikke sagt at det er brevann som tilfører denne humus'en, men smeltevann/elvevann(mitt forrige innlegg kunne dog missforståes). Elvene tar med seg mye smuss(jord/leire + div), under snøsmelting og regn, og fører det ut i fjordene. Når breene smelter, skjer det samme, breene har mye smuss og slikt i seg, samt det tar med seg mere under avrenning til vann...

Om det skulle være algene som farger fjordene grønne, ville det vel være like grønt ute i havet der det foregår en enorm produksjon av alger, eller?

Når en algeoppblomstring skjer, vil dem fleste som er dykker gjennkjenne frasen: "Nå er brunalgene kommet!". En frase som er vanlig under algeoppblomstring, men som egentlig er feil, algene er brune, men dette er microalger, og brunalger er en fellesbetegnelse på en del macroalger som tang og tare(noen heter rødalger og noen grønnalger, men alle disse er macroalger). Altså, som dykker ser en at algene som får en oppblomstring om våren(og en liten oppblomstring om høsten, etter en down periode om sommeren) er brune og ikke grønne...

Om du har rett Torgeir, så tror jeg vi får si fra til høyskoler og lærebøker at dem tar fullstendig feil, og burde ta inn igjen alle tidligere elever for omlæring :wink::)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellingsøyfjorden og Borgundfjorden har vært ganske grønne i vår. De ligger langt unna elver med litt størrelse. Grunnskolebøkene dekker ikke alt like godt.

Ikke noe grunnskolebøker jeg referer til :lol:

Grunnen til at blandt annet disse to fjordene(og sikkert en del andre også) har vært såpass grønne uten at det er noe særlig med tilsig, vil jeg tro er mengden av glassmanter som var i de perioder som fjordene var så grønne.

Dykket selv når det var så grønt, og det var store mengder med maneter i vannet da, og fjordene ble blåere og blåere etterhvert som dem forsvant.

Lyset har nok også en stor innvirkning på hvor grønn en fjord ser ut...

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok korrigere meg selv litt...

Snakket med min tidligere lærer og der kom det frem at jeg nok hadde litt feil.. :lol: , men litt rett å 8)

Om våren/tidlig sommer er det en blanding av alger, humus og maneter som lager grønnfargen. Sommeren er det stort sett humus somlager grønnfargen i indre fjordstrøk...

Men no får det velvære nok fjøreprat i Tom's vakre flytur... :wink:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.