Gå til innhold
  • Bli medlem

En nybegynners erfaringer og turrapporter


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg har nå spama hele forumet med mine mer eller mindre dumme spørsmål. Nå samler jeg alle erfaringer her. Jeg er virkelig nygynner på laveste nivå, og kanskje vil flere høste noen tips her inne. Alt er helt grunnleggende. Jeg er alene med tre barn fra 4 til 10 år og det er våre erfaringer jeg skriver ned her. (Linker under innlegget her til andre innlegg skrevet av meg)

-----

Jeg slet med å få plass til alt i min Alfa 85 liter. Så jeg fikk masse gode tips, men fulgte dessverre ikke alle jeg fikk. Likevel er de gode å ha med seg, og med de i bakhodet, så erfarte jeg.

Jeg fikk så klart plass til alt på denne turen, men jeg skal gjøre en god del endringer til neste tur. Pakkelisten var ok, det var selve pakkingen som er utfordringen. Ble ikke helt realistisk da barna ikke var med, men jeg prøvde likevel å simulere det ved å ta med mye av det jeg hadde måttet ha med om de var med. Dette gikk ikke helt etter planen. Men jeg lærte masse. Jeg lærte at dette evinnelige maset her inne om vanntette sekker oppi sekken, er smart. Jeg misten nesten balansen i en myr og da gikk tankene mine hit. Hadde jeg pakket riktig? Vel, jeg plumpet heldigvis ikke med annet enn støvlene, så det gikk bra, så vidt. Hadde jeg ikke lånt meg gåstaver i siste øyeblikk, så hadde jeg ramlet med hele meg i myra. Jeg har lært min lekse til neste gang, og mas er ikke mas, bare snille mennesker med erfaring :). Tusen takk til alle som er så tålmodige med meg.

Pakket soveposen nederst, og teltet oppi med stenger. Dette var det store 3-manns. Var ok, jeg fikk nå plass til alt, men prøver nok å stappe både det og soveposen neste gang. Liggeunderlaget orker jeg knapt snakke om. Jeg knekker ikke koden, så får bare leve med at enten sover jeg dårlig en natt eller to, eller så får jeg bo ved bilen og ta med meg senga mi hihi.  :(Sist var det for tynt, nå var det for glatt) Det lukter nok av å måtte prioritere et dyrt og lettvekt et for jeg har lite lyst å dra med meg disse "plast" greiene. Nå var det godt og varmt, så det gikk ikke på at jeg frøs, bare glatt.

Jeg tok med gassbrenner. Det fungerte bra. Neste gang blir det med en som er mye mindre. Behovet for en på 400g eller hva de er, er altfor mye og tar mye plass. (Jupp, leste det her inne også, men det var etter at jeg hadde kjøpt denne store) Sekken veide bare 14kg, der BBB tok ca.10kg. Jeg så at jeg tåler fint å bære mye mer i kilo tross laveste nivå av kondis. Jeg gikk kun i 1,5 time med masse stopp siden jeg ville lære meg kart og kompass samtidig. Tilbake brukte jeg halve tiden og da fulgte jeg kun blå-løypene og brukte ikke kartet. Sekken var ikke noe problem å ha på ryggen om jeg bare hadde forstått at magebeltet (jeg vet nå at det heter HOFTEbelte) skulle være på hoftene, ikke på magen. Nok en erfaring...

Jeg ser at ull må til, så skal få kjøpt noen meter med ull fra Janus og sydd meg noe. Ser at det trolig blir billigst. Jeg ser også at regntøy er grusomt å gå i. Tok det på meg tidlig på turen fordi det begynte å regne. På vei hjem valgte jeg heller å bli litt våt, for bomull er bedre enn tett regntøy som var grusomt å gå i. Jeg frøs som bare det da jeg kom frem, og fikk vrengt det av meg i en fart. Da jeg fikk nytt sett bomull på meg, ble jeg klam og varm og det var heller ikke ok. Så nesten overnatting blir det ull, og bare det innerst. Jeg tror det er bedre med vindklær enn regnklær enn så lenge. Skotøy er en egen kategori. Kan bare si at utslitte joggesko og gummistøvler skal jeg aldri mer gå med. Har nå fått meg fjellstøvler av en bekjent, så disse skal testes kanskje allerede i dag.

Sekken ble byttet fra Alta 85 liter til Trollhetta 95 liter da jeg kom hjem etter å ha diskutert med dere her inne. Altaen fikk jeg utrolig vondt av og merket at dette ikke var ok om jeg skal gå i mange timer med mye tyngre sekk. Jeg har ikke fått testet Trollhetta enda, men den føles bedre. At det er med en tursekk, er helt klart en fordel jeg ikke visste om da jeg byttet til den. Dermed har jeg spart noen kroner der også :) Trenger ikke noe stort og dyrt på de turene som bare er korte og lette.

Jeg har også skaffet meg en liten gapahuk/telt for en person og en billig presenning fra Biltema som jeg skal bruke som tarp. Enn så lenge er det kun testet på terrassen og i stua, så det blir spennende å teste når skolen starter (travelt frem til da). Ser jeg får plass til meg og en unge i et slikt "telt", så tror jeg kjøper et til. Disse er såpass billige at de kan være kjekke å ha uansett. Vi har jo bare lånt det store, så det skal snart leveres tilbake. Vi kan heller ønske oss/spare oss noe bedre til jul og bursdag.

Jeg fikk også en annen erfaring, og det er aå å bare "stappe" ting i sekken fordi jeg kun skal hjem, ikke var så smart. Det ble noen sjevheter i sekken som ikke var gode, men samtidig hadde det nok også mye med skotøyet å gjøre. Å gå bratt nedover med gummistøvler som ble svette inni og som jeg da snisset frem og tilbake i, var blæ. Men det var dette valget jeg hadde på denne turen, så da fikk det bli som det ble. Det viktigste var at jeg ikke fikk gnagesår eller noe heldigvis.

Jeg spiste nesten ikke. Gikk bare i polarbrød. Middagen ble liggende i sekken. Jeg har nok ikke så mye matlyst på slike turer, så her må jeg tenke ut noe smart til neste tur.

Det er nok masse plass i sekken, men jeg må nok øve meg her hjemme noen ganger når skolen har startet og jeg har tid til å tenke på dagtid. Jeg forstår fremdeles ikke hvordan det er mulig å få plass til så mye som dere gjør selvom jeg har både lest, spurt og sett på masse råd og filmer. Tror jeg ender med å stappe både sovepose og telt og følge rådet om å ha stenger et annet sted. Det vil nok løse masse og kanskje vil jeg også oppdage da at jeg kanskje ikke trenger 95 liter.

Pakkelisten skal dere få se, men ikke før i helga. Den ble et stykke unna det som jeg skrev her inne, så lager heller en ny.

Nye turer kommer, enn så lenge bare små og korte dagsturer resten av ferien.

Og for dere som ikke gidder å lete eller har fulgt med på min spaming av forumet, så kommer noen av linkene til de her:

- Hvordan få plass til alt (denne tråden er grunnlaget for at jeg laget denne erfaringstråden):


- Tips og råd:

- Turrapport fra første litt lenger tur enn hagen:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutes ago, Tittei said:

Jeg ser også at regntøy er grusomt å gå i. Tok det på meg tidlig på turen fordi det begynte å regne. På vei hjem valgte jeg heller å bli litt våt, for bomull er bedre enn tett regntøy som var grusomt å gå i. Jeg frøs som bare det da jeg kom frem, og fikk vrengt det av meg i en fart. Da jeg fikk nytt sett bomull på meg, ble jeg klam og varm og det var heller ikke ok

Driver å eksperimenterer litt med samme, ved regn prøver jeg å ha på en lett poncho. Når jeg får rotet meg til det så blir det lårings på beina. 

Poncho kjøpt på AliExpress 

Noe usikker på hvordan dette vil oppføre seg i kraftig vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode erfaringer du har gjort deg allerede. Etter noen flere turer har du lært masse. Det er det som er så fint når man begynner med noe. Læringskurven er bratt og det tar ikke lang tid før du har godt kontroll :-)

Vil bare kommentere det med matlyst. Det er ganske vanlig og antagelig fordi du er spent og litt nervøs de første gangene på tur alene. Ikke stress med det, det kommer av seg selv etterhvert. Det er uansett ikke noe problem å spise lite på korte turer over en dag eller to :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med regn tror jeg bare jeg skal erfare. Sånn lett regnponsjo (antar det var dette du mente?) hørtes lurt ut. Med vind burde rynn ull og vindsett holde. Tror jeg gjør et forsøk på å holde meg unna plaskeregn enn så lenge. Sånne regnponsjoer hverken veier eller tar særlig mye plass, så tipset tar jeg helt klart med meg. 

Ja Wisler. Jeg antar dette går raskt over, og med barna eller andre turvenner, så antar jeg det løser seg raskt. Er ikke akkurat bekymret. Skulle gjerne hatt vekk noen kilo, så helt ok med kun polarbrød. Vannet likte jeg heller ikke smalen på, men det løser jeg lett med noen dråper saft i for å fjerne smaken på neste tur (selvom jeg egentlig bare liker vann generelt, trolig blir jg vant til dette halvgrumsete vannet emd ettersmak ganske raskt, for drikke må jeg jo uansett) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egen sjarm med å gå på tur når det bøtter ned. Er liksom litt tilfredstillende å høre lydene og se landskapet når det er på sitt mest dramatiske. Du får kjøpt slike store gjennomsiktige plast ponchoer på obs som dekker både deg og sekken :-) Har en slik i tilfelle rottefelle. Men har alltid med meg godt gore-tex tøy i tillegg. Men dette blir fort klamt og veldig varmt nå på sommeren. Da er det bedre å gå med kortbukse og tskjorte under poncho. 

Sliter veldig med at jeg svetter mye! Det bare renner fra hodet og overkroppen. Så jeg må gå med ull, har alltid to t-skjorter som jeg bytter når jeg kommer på toppen. "Vasker" den i elv/vann om mulig å henger den på tørk på sekken. Dette fungerer helt utmerket. 

Når det kommer til ull har jeg veldig dårlig erfaring med Janus... kvaliteten er dårlig. Devold og Aklima koster en del, men du verden for en kvalitet. Du får kjøpt mye rimelig på diverse outlet stores om du ikke må ha det akutt. 

 

Kan kanskje anbefale deg å prøve outtt.com appen! også kjent som turappen. Denne kan du bruke til å spore turene dine :-)  Kan være en liten motivasjon for mange.

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og ærlig oppsummering!

Som @whistler var inne på - Dette med soving og spising på tur kommer av seg selv ettersom du får mer erfaring, ikke tenk for mye på det. Når du bygger opp nok døgn ute så vil søvn bli lettere :)

Som du erfarte på første turen din så er den beste strategien å dra på enkle turer med det du har og justere inn utstyr og rutiner etterhvert som du bygger erfaring. Vi har alle gjort de samme feila en gang og det blir bare bedre 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Vi har alle gjort de samme feila en gang og det blir bare bedre 😃

Det kan jeg skrive under på, først etter 6 sommerturer klarte vi å beregne inn ganske nøyaktig hvor mye mat vi trengte, de 5 forrige årene har vi hatt med alt for mye :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først. Når jeg fyller flasken med vann på tur prøver jeg å finne en plass der vannet renner, så det renner opp i flasken. Må jeg trykke den nedi vannet er jeg forsiktig så jeg ikke virvler opp bunnslammet. Det setter ikke god smak for å si det slik :D

Og jeg ville bare vise mine liggeunderlag, siden ditt ser ut som et stort oppblåsbart plastikk underlag (les familie flytemadrass) :D 

Har lagt en halv liter boks for å illustrere størrelsene. Fra høyre, et gammelt skumgummi underlag som veier 324 gram. Dette er alltid med og henger bak på sekken. Det grønne er et Therm-a-Rest Women's Trail Lite (2016) som er veldig tykk i stoffet og veier 855 gram. Dette blåser seg selv opp, en god del og er laget for damer. Ergo, mer varme :) Det røde er Exped Synmat Winterlite M og veier 405 gram, og dette må blåses opp. 

Med andre ord så kan du få med deg flere underlag for samme plassen i sekken din ;)

Begge to kjøpte jeg nye for rett under 1000-lappen (pr stk). Det er mulig å finne enda rimeligere, men disse funger på ei vinter natt langs vestlandet. ;)

Forøvrig kjekt å lese om prosjektet ditt! :)

IMG_20170810_104840.jpg

IMG_20170810_104826.jpg

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden om min første telttur - men jeg har nok mer erfaring fra andre turer (hytte-til hytte + masse dagsturer!) - så kan bare skrive under på ull ull ull... eneste fornuftige - og se på det som en investering uansett.  Jeg bruker ulltrøye daglig hele vinteren (i stallen hos hesten - og når jeg tenker meg om så varer ullsesongen ofte fra ca august til mai i Stavanger...) - vasker trøyene ca en gang i uka (siden de kun brukes i stallen) og devoldtrøyene er maange år gamle. Mener jeg har et janus sett også og stemmer nok at det slites fortere. 

Hovedtips; Med tung sekk - finn teltplass i tide -kjipt å gå seg tom fordi en gikk "for langt" - særlig om du går med barn!  Gjerne teltplass nært vann/rennende vann.  Ull funker...  Jeg bor på vestlandet og vil dermed aldri gå på tur uten regntøy.  Her er det ikke nok med poncho siden vinden vil kunne ta den og en da blir våt (går mye over tregrensa - mulig det er enklere i skogsterreng).  Også dette med ull og gode sko har du allerede erfart....  Er jo alltid avveining om hva en vil ha med seg og når sekken blir for tung - og der må en nesten bare prøve seg frem.  MEn jeg har tenkt på hytte-til-hytteturer at har jeg klart meg uten noen klær et år så går det greit året etter også.  Sekken blir alltid tung nok...

 

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg tar det med meg og skal nå ut på testrunde

Vurderer nemlig å lage meg en pakkeliste og teste ulike løsninger uten å dra på tur, for det er jo strengt tatt selve pakkingen og ikke vekten i seg selv som jeg sliter med. Vet jo allerede at jeg vil takle 16-20 kg noen få timer, så da er det bare å teste ut ulike løsninger. 

Så tenkte teste ut både pakkesystemer og liggeløsninger. Akkurat i kveld tester de to store ut betong (på terrassen) 😅

Utenfor huset har jeg både grus. gleder meg til å se naboene når de lufter hundene sine, og de ser jeg ligger ute på grusen blandt parkerte biler med telt og sovepose 😅. Jeg har også andre underlag som er mer skogsrelatert. Så får jeg heller ta langturene når skolen har startet. Ingen skal klage på at jeg går for fort frem i alle fall hihi. Men utenatt får jeg, dog ikke langt unna husdøren 

 

@Virrma: Kan ungene telle med "terrassen i lavvo" som utenatt?😅

IMG_5560.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.