Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa Rebel Lite GTX / hybridsko - noen med erfaring?


Vidar Brenden

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd nye fjellsko en ukes tid uten å finne noe som ikke presser og gnager kjøpte jeg i går et par Scarpa Rebel Lite GTX som sitter som støpt på foten. MEN, den har litt «slalomsko-følelse» ved at den ikke ruller når jeg setter ned helen, og dette oppdaget jeg først etter at jeg kom hjem. Skoen selges som en mellomting mellom vanlig fjellsko og en topptursko, så det er for så vidt ikke uventet at den oppfører seg litt annerledes enn mine gamle ordinære fjellsko, men er dette noe jeg vil venne meg til? Legger ut på en ukes telttur på fredag og er nå litt bekymret på om skoen kan skape problemer for meg underveis.

Har noen erfaring med å bruke denne eller andre "hybridsko" (kombinasjon av ordinær fjellsko og topptursko) på vanlige fjellturer som de kan dele her?

https://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-rebel-lite-gtx-fjellsko-topptursko-36824.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For lange vandreturer på normale stier så vil jeg si at stive og harde sko er ganske uegnet. Skal man gå mye og langt så må du ha sko som former seg bedre til føttene og som bedre følger den naturlige bevegelsen til foten. Skoen du har er jo tiltenkt toppturer i kronglete og ulendte terreng med mye stein. Toppturer/bestigninger har helt andre momenter og kan ikke sammenlignes med normale lange vandreturer.

Personlig ville jeg valgt en letter sko i tekstil matriale, kanskje en halvhøy sko som gir litt ekstra støtte. Jo lettere og mykere sko du velger jo mer behagelig og gå med men de vil også tåle mindre slitasje, være mindre vannavisende. Som alt annet er det et spørsmål om kompromisser og bruksområder. Jo tyngre og stivere sko du velger jo større er sjansen for at du får gnagsår eller andre plager over tid.

For min egen del så går jeg heller litt fuktig på bena med gode myke sko enn tørr og full av plager med tunge stive sko :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

For lange vandreturer på normale stier så vil jeg si at stive og harde sko er ganske uegnet. Skal man gå mye og langt så må du ha sko som former seg bedre til føttene og som bedre følger den naturlige bevegelsen til foten. Skoen du har er jo tiltenkt toppturer i kronglete og ulendte terreng med mye stein. Toppturer/bestigninger har helt andre momenter og kan ikke sammenlignes med normale lange vandreturer.

Personlig ville jeg valgt en letter sko i tekstil matriale, kanskje en halvhøy sko som gir litt ekstra støtte. Jo lettere og mykere sko du velger jo mer behagelig og gå med men de vil også tåle mindre slitasje, være mindre vannavisende. Som alt annet er det et spørsmål om kompromisser og bruksområder. Jo tyngre og stivere sko du velger jo større er sjansen for at du får gnagsår eller andre plager over tid.

For min egen del så går jeg heller litt fuktig på bena med gode myke sko enn tørr og full av plager med tunge stive sko :) 

Takk for responsen Tor-Erik. Til Rebellens forsvar vil jeg si at den, etter mitt syn, faktisk har de fleste  av de positive egenskapene som du fremhever; den er lett, gir god støtte og sitter behagelig på foten - faktisk mer behagelig en noen annen fjellsko jeg har prøvd. Den har for meg én negativ side, som er denne kantete bevegelsen fra jeg setter ned hælen til sålen ligger plant med underlaget (det jeg kaller det slalomsko-følelsen). Denne effekten er såpass liten at jeg ikke merket den før jeg var hjemme, og jeg ble da nysgjerrig på om noen på forumet bruker denne eller en lignede sko til "vanlig" turgåing med sekk og i såfall om erfaringene er gode eller dårlige. Pga. denne usikkerheten har jeg i ettermiddag bestemt meg for å returnere Rebel'n og heller satse på en sko jeg kjenner ut og inn: Scarpa Kinesis GTX. Jeg har brukt denne skoen med hell i mange år og nå selges den til nær halv pris hos Sportsnett. ;)

 

IMG_6912.thumb.JPG.b2769df1f6f3ba5d588a2386b3cdd5f7.JPG

Endret av Vidar Brenden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.