Gå til innhold
  • Bli medlem

Bille i Tønsberg vs Stør i Danmark


Tom42

Anbefalte innlegg

Hvor skulle jeg sette inn mitt innlegg?  Under fiske? Nei.  For dette handler ikke om fiske.  Ei heller om naturopplevelser.  Derfor valgte jeg å sette den inn her for fenomenet bør avstedkomme en debatt - etter min mening

 

Det er himmelvid forskjell på å være bille i Tønsberg enn Stør i Danmark

 

I løpet av en periode i Tønsbergs Blad har vi fulgt en rørende historien om noen utryddingstruede biller, hvis hjem også var truet.  Men ekte dyrevernere tok grep, og her forleden kunne vi følge dem på til deres nye og trygge hjem på Berg fengsel

 

Den neste turen som Tønsbergs Blad skriver om handler om det motsatte av trygghet, i hvert fall for Støren i Bluerock Fishingresort, at damlignende anlegg i Danmark med utsatt fisk.  Og dit dro en gjeng «fiskere sist helg.

 

Og de ble ikke skuffet. I løpet av helgen landet de til sammen hele 59 fisk!

Ikke dårlig, sammenlignet med oss slitere på Hardangervidda, som i beste fall kan regne med 10 – 12 fisk. 

 

Men i stedet for å bli grønn av misunnelse, ble jeg kvalm, ikke minst etter å ha lest følgende uttalelse:

 

«Jeg skjønte raskt at det var storfisk på gang, da den hoppet helt klart av vannet nokså tidlig i fighten.  Deretter gjorde fisken stort sett som den ville.  Jeg fikk den mot land fem ganger før jeg omsider klarte å få tak i den med hendene etter rundt tre kvarter med hardkjør».

 

Det hører også med til beretningen at fisken ble behørig veid og fotografert før den ble sluppet fint? tilbake igjen

--------------

Det første som slår meg er at fisken kjempet sin livs kamp, og hadde nok brukt alle sine krefter før den måtte gi tapt.  I tre kvarter ble et levende vesen pint og lekt med!

Gad vite om fisken overlevde utsettingen etter disse 55 minuttene + den tid det tok på land til veiing og fotografering?

 

Det neste som forundrer meg storligen er årsaken til at de kunne få så mange fisk.  Jeg har selvfølgelig ikke helt belegg for følgende påstand, men det er ikke et ukjent fenomen fra slike dammer at fisken som er avhengig at utsatt føde er temmelig sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.