Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka med kano i august/september - startsted?


Agdestein

Anbefalte innlegg

24 august legger jeg og samboer avgårde mot Femundsmarka for 2-3 ukers tur med kano. Planen var å investere i en Ally, men dette ser ut til å måtte vente til neste sesong, og vi har derfor lånt oss en gammel, TUNG kano for anledningen. Noen som har tips til en lur plass å starte, helst en plass vi slipper alt for lange strekk med bæring?

Jeg kunne aller helst tenkt meg å starte og ende opp i Sverige, men er usikker på hvordan dette stiller seg når vi har hund med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjærringajøen er fint sted å starte. Der kan dere også leie kano hvis dere vil slippe å frakte med kano selv. Noen bæringer er det men de fleste er korte. Hvertfall mye mindre bæring enn å ta med kano opp fra Femunden.

Hund er ikke noe problem. Når dere skal være borte såpass lenge så må du ta 2 turer ril dyrlege i forkant å fi ormekur. Eks en et par dager før avreise og ca en uke før der igjen. Da har du 28 dager på å være på tur og til du må være tilbake i Norge. Så skal hunden ha en kur etter hjemkomst. Bare spør dyrlegen, de har regler og detaljer hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @borgern sier er Kärrinsjön et godt utgangspunkt med kano, her kan du parkere for kr. 20/døgn + 40,- i veiavgift, samt leie kano. Mener de også selger fiskekort. Da vi var der i begynnelsen av Juli lå det en del Pelican 15.5 kanoer der, samme som vi hadde med helt fra Bergen, som var til leie. Disse veier ca. 37-38 kg. Nordover fra Kärringsjöm er det et mylder av små vann med korte bæringer mellom, her finnes det også noen lovlige bålplasser med utplassert ved. 

Er målet å komme inn i norge på turen må dere vel ned på Rogen og padle helt inn i nord enden av denne. Kan ikke si så mye mer om ruten nord fra Kärringsjön da vi reiste sørover. Skal nok tilbake der en gang og ta turen nordover, og forhåpentligvis komme så langt som til Revsjøen.

Ligger for øvrig en turrapport fra denne turen under turrapporter om du skulle være interessert i det, selv om det ikke er helt i den retningen dere skal hvis dere vil stort sett ha korte bæringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, borgern skrev:

Kjærringajøen er fint sted å starte. Der kan dere også leie kano hvis dere vil slippe å frakte med kano selv. Noen bæringer er det men de fleste er korte. Hvertfall mye mindre bæring enn å ta med kano opp fra Femunden.

Hund er ikke noe problem. Når dere skal være borte såpass lenge så må du ta 2 turer ril dyrlege i forkant å fi ormekur. Eks en et par dager før avreise og ca en uke før der igjen. Da har du 28 dager på å være på tur og til du må være tilbake i Norge. Så skal hunden ha en kur etter hjemkomst. Bare spør dyrlegen, de har regler og detaljer hvis du lurer på noe.

Takk for tips! :-D Du vet ikke tilfeldigvis noe om hva det vil koste å leie kano og?

Har hatt meg en ringerunde til flere veterinærer, og får ikke noe fornuftig svar fra noen av dem ang ormekuren :shock: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Truant76 skrev:

Som @borgern sier er Kärrinsjön et godt utgangspunkt med kano, her kan du parkere for kr. 20/døgn + 40,- i veiavgift, samt leie kano. Mener de også selger fiskekort. Da vi var der i begynnelsen av Juli lå det en del Pelican 15.5 kanoer der, samme som vi hadde med helt fra Bergen, som var til leie. Disse veier ca. 37-38 kg. Nordover fra Kärringsjöm er det et mylder av små vann med korte bæringer mellom, her finnes det også noen lovlige bålplasser med utplassert ved. 

Er målet å komme inn i norge på turen må dere vel ned på Rogen og padle helt inn i nord enden av denne. Kan ikke si så mye mer om ruten nord fra Kärringsjön da vi reiste sørover. Skal nok tilbake der en gang og ta turen nordover, og forhåpentligvis komme så langt som til Revsjøen.

Ligger for øvrig en turrapport fra denne turen under turrapporter om du skulle være interessert i det, selv om det ikke er helt i den retningen dere skal hvis dere vil stort sett ha korte bæringer.

Takk! Skal helt klart ta en titt på turrapporten :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Silj3 skrev:

 

Jeg kunne aller helst tenkt meg å starte og ende opp i Sverige, men er usikker på hvordan dette stiller seg når vi har hund med?

Det er egentlig piece of cake med hund til/fra Sverige. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/?self=true&young=false&dogs=1&countriesSource=9817&countries=9817&showRules=showResult#skjema

F.eks skulle jeg til Sverige med hunden min 23.juli. Jeg var da hos veterinær 19.07 hvor hun fikk tablett mot revens lille dvergbendelorm. Så var jeg en tur til hos vet 22.07 hvor hun fikk en tablett til. Da hadde jeg i teorien 28 dager på meg til å passere grensen til Norge igjen. Så er det bare å følge med på datoene, slik at hun får en ny tablett seinest innen 28 dager igjen etter siste tabletten.

PS, går utifra at hunden din allerede er chippet og at du har pass til den. Pass og chip er krav for å reise inn i Sverige, pass, chip pluss markkur er krav for å reise tilbake inn i Norge igjen fra Sverige.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Hei!

Jeg har hatt to turer med kano i området de siste årene. Et fantastisk område. :)

Rogen/Femundsmarka 2013

Rogen/Bredåsjön 2015

 

 

Støttes, jeg har startet ved Kärringsjön to ganger på tidligere turer 😊

Her er mine turrapporter:

Femundsmarka og Rogens Naturreservat 2009

Kanotur i Rogens Naturreservat og Femundsmarka Nasjonalpark 2014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 time siden, Silj3 skrev:

Nå har vi bestemt oss for at det blir start ved Käringsjön 1f600.png

Er det noen butikker på svensk side hvor vi kan handle inn litt snacks? 1f607.png

Høres bra ut!

Kommer an på hvilken vei dere drar inn i Sverige, men over Røros/Brekken er Bybua obligatorisk for meg. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.