Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc`teryx alpha AR


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, tubbs skrev:

Om vi snakker skallplagg ja :-)
Jeg har ett par fôrede jaktjakker med Gore-Tex og de suger hamsterba... om man beveger seg endel.
Ikke bare blir de ofte varme når man beveger på seg etter å ha sitti stille en stund. Fukt setter seg også i fôret.
Membraner generelt passer best i skallplagg. :-)
Devold prøvde seg med Windstopper på en islendergenser i rein ull en gang. Ideèn var strålende men i praktisk
bruk helt idiotisk.

Ja, jeg burde presisert at jeg mente rent skall, eller 3-lags som det kalles. 

Å diskutere skallplagg har vært gjort flere ganger allerede her på forumet og konklusjonen er at erfaringene varierer etter hvor på landet en bor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutes ago, Mareng said:

Liker tanken. Men jeg ser for meg at dette tørker saktere enn skallklær, at undertøyet blir mer gjennombløtt, og at det blir mer fukt/kondens i teltet. Kanskje jeg tar feil? 

Tynne ikke tekniske klær tørker som hovedregel langt raksere en klær med flere lag og membraner. Den våte buksa og skjorta kan legges i forteltet til dagen etterpå og skaper ikke nevnverdige kondensproblemer. Det er selvfølgelig kjipt å ta på våte klær morgenen etter men når man kommer i gang så kommer varmen lett og man har den bonusen at klærne il tørke innen en time på kroppen om været snur. Har du gjennomvåte skallklær med membraner og flere tekniske lag så vil ikke det tørke på så kort tid, antagelig selv ikke i løpet av en hel dag med sol i værste fall :)

Hvis vi snakker telting så må du også passe på at du alltid har et tørt og godt skift som kan brukes i teltet og rundt campen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kjellis said:

Ja, jeg burde presisert at jeg mente rent skall, eller 3-lags som det kalles. 

Å diskutere skallplagg har vært gjort flere ganger allerede her på forumet og konklusjonen er at erfaringene varierer etter hvor på landet en bor...

Selv de enkleste membran skall-klær har minimum 2 eller 3 lag. Når dette blir gjennomvått så tørker det ikke spesielt raskt da disse lagene hindrer luftgjennomstrømning og sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt forskjellige erfaringer, @Tor-Erik-L-77 😊 3-lags gore-tex, uten nettingfor, eller annet for, tørker veldig raskt. Jeg har prøvd forskjellige varianter av softshell også, og min erfaring er at gore-texdressen min tørker vel så kjapt. Men på godværsdager synes jeg også at gore-texen blir for klam. Når hele juni stort sett er en lang regnbyge, slik som i år, setter en pris på skalldressen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe vits i å terpe noe videre på et tema som har vært diskutert mange ganger tidligere, så jeg runder av med å si at jeg er enig i at skallplaggene ikke helt  holder det de lover mtp pusteegenskaper og vanntetthet over tid, men her på nordvestlandet er det mye vær og da er skalldressen kjekk å ha :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kjellis skrev:

Ja, jeg burde presisert at jeg mente rent skall, eller 3-lags som det kalles. 

Å diskutere skallplagg har vært gjort flere ganger allerede her på forumet og konklusjonen er at erfaringene varierer etter hvor på landet en bor...

Kan skrive under på at erfaringene varierer etter hvor i landet du bor. På Nord-Vestlandet var skalljakke det som fungerte best, og en jakke holdt 1-2 sesonger. Etter at jeg flyttet til Indre-Troms ligger jakka stort sett i sekken av gammel vane, og ser nesten ny ut etter 2 år (Var fortsatt vanntett i helga da den en sjelden gang måtte frem). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

På vinteren bruker jeg fjellreven tur sett, rent g-1000 sett. Masse store lommer og gode løsninger, blir ikke så vått på vinteren med mindre du har uheldig vær. Litt småfuktig takler jeg helt fint, heller det en å rive buksen.

Fjellreven anbefaler grønnlandvoksen sin. Men KOMANIGJENDÅ, jeg har bedre ting å gjøre på enn å bruke en hel helg på vokse klær 😖

Jeg har pleid å bruke cotton proof fra nikwax i vaskemaskinen, men sist jeg impregnerte fjellreven capsen min gjorde jeg det til punkt og prikke etter bruksanvisningen i en bøtte med varmt vann, og skylte av med iskaldt vann. Og du hendelse, capsen blir ikke våt jo, helt sinnsyk vannskrekk på den capsen! Jeg skal prøve det med klærne også, kanskje det fungerer enda bedre enn å impregnere med vaskemaskinen.

Men i vestlandsvær, når det gjerne regner sammenhengende i måndesvis, så trenger jeg noe som er vanntett og tørker fort. Da er det ikke så greit med g-1000 synes jeg. Sikler på keb eco shell selv, til sånt bruk. Men jeg vil også ha noe jeg kan krype i på steiner og sitte/ligge på ru svaberg uten å tenke på at det blir masse hull...

Fjellreven kommer med ny serie klær straks, "bergtagen". Ytterplagg i g1000 eller ecoshell med fortsterkninger i superduperkevlar3000plussturbo. Og set meget forlokkende ut!

når det er sagt har jeg hatt norrøna recon buksa ett halvt års tid, og er knallfornøyd. Den har fått godt med juling, sklidd ned av berg, skrapa knær på rur i fjæra, osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

 Oljehyre er stivt tungt og kaldt, egner seg ikke til tur. En jakke som er vanntett (som i vestlandsregn) myk, passe lett, har gode lommer og gode ventilasjonsåpninger er alt jeg trenger, men det finnes bare i disse superdyre membranklærne så vidt jeg har funnet enda. Hva er det beste alternativet?

Før i verden for 30 år siden - det føles som i forgårs - gikk  vi nettopp i myk lett og vanntett nylon. Og var gjennomvåte av svette på null niks. Uansett om Gore-Tex ikke holder hva de lover, så er det bedre enn det vi hadde på oss da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
33 minutter siden, ViktorS skrev:

Fjellreven kommer med ny serie klær straks, "bergtagen". Ytterplagg i g1000 eller ecoshell med fortsterkninger i superduperkevlar3000plussturbo. Og set meget forlokkende ut!

når det er sagt har jeg hatt norrøna recon buksa ett halvt års tid, og er knallfornøyd. Den har fått godt med juling, sklidd ned av berg, skrapa knær på rur i fjæra, osvosv.

Er det dette du tenker på? https://www.press.fjallraven.com/product/bergtagen-jacket.html

Det ser snasent ut, med store lommer på de rette stedene. Impregnerer man dette godt med det beste man finner, så kan det se riktig bra ut! Kommer i eco-shell utgave også for de som vil ha membran.

Edit: og buksen har store lårlommer, det er digg: https://www.press.fjallraven.com/product/bergtagen-trousers.html

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den erfaringen at skall funker knall. Skallklærene (gore tex og dri)  jeg har,  blir brukt året rundt og er tette og fine. De vaskes relativt ofte (feks etter en uke med svetting) med tech wash og impregnering. Det virker som om vaskingen gjør at plaggene både puster bedre og at vann renner lettere av de. Synes også de er slitesterke i forhold til vekt og tykkelse. Skjønner lite av dem som sier at det ikke er vanntett,  puster som oljeregntøy,  ikke tåler slitasje og tørker sakte. Jeg har stikk motsatt erfaring. Dersom det slutter å regne tørker klærne på kropp I løpet av 15-30 minutter, uavhengig av om det har regnet 5 minutter eller 5 timer i tillegg er jeg tilnærmet tørr på undersiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg har den erfaringen at skall funker knall. Skallklærene (gore tex og dri)  jeg har,  blir brukt året rundt og er tette og fine. De vaskes relativt ofte (feks etter en uke med svetting) med tech wash og impregnering. Det virker som om vaskingen gjør at plaggene både puster bedre og at vann renner lettere av de. Synes også de er slitesterke i forhold til vekt og tykkelse. Skjønner lite av dem som sier at det ikke er vanntett,  puster som oljeregntøy,  ikke tåler slitasje og tørker sakte. Jeg har stikk motsatt erfaring. Dersom det slutter å regne tørker klærne på kropp I løpet av 15-30 minutter, uavhengig av om det har regnet 5 minutter eller 5 timer i tillegg er jeg tilnærmet tørr på undersiden.

Syntes også det funker ganske bra. Brukes mest vår, høst og vinter, når behov for litt mer beskyttelse er større. Min erfaring med skalljakke uten noe netting eller lignende stort sett bare er å riste tørr. Fuktigheten setter seg ikke særlig i tøyet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, Phoney skrev:

Ser pent ut, men skjønner ikke poenget med å store lommer på forsiden av låret.

Det er noe av det jeg bruker mest!

På vinteren er stort sett brystlommene fyllt med drikkeflaske, gps, lue, mv. Så da havner skismørning, skifeller, kart osv. nedi der. Digg å slippe å gå ned i sekken etter ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, Phoney skrev:

Store lommer på bukser er fint, men foretrekker de på sidene så man får inn/ut ting. Antar de blir relativt stramme og du må av med hansker på vinteren.

Edit; ser Tubbs kom meg forkjøpet der

Jeg har fjellreven tur truser med seler, den har de på forsiden. Det er klart å foretrekke framfor å ha de på siden. Mue bedre plass, lettere å komme nedi med votter og mindre i veien. Og ikke minst, lettere å SE nedi lommene. Kommer helt sikker an på lommedesignet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Fjällräven Vidda Pro endel nå og den har stor sidelomme på høyre lår og 2 frontlommer på venstre lår + knivlomma.
Hadde med glede bytta ut alle lommer på venstre bein mot en tilsvarende lomme som sitter på høyre ben.
Ingen av de lommene er lette å se ned i for å si det enkelt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv litt delt i om lommene skal være helt på siden eller forran på låret. Problemet med lårlommer på siden er at om man har litt tunge ting nedi der så blir det ofte slengende veldig mye frem og tilbake når man går. Med lårlommer forran på låret så blir akkurat det problemet mindre. 

Men med lårlommer forran så strammer det veldig ofte på låret når man gjør høye kneløft eller huker seg ned osv...

Jaggu ikke lett! face with tears of joy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det har nok med helhetsdesignet å gjøre, hvor lommen blir plassert.

Uansett, når glidelåsen går på utsiden av buksebene i hele lengden, er det utrolig upraktisk å ha glidelåsen midt over en lomme 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.