Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc`teryx alpha AR


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

@Mareng, har du en link til den cotton proof nikwax saken? har noen litt slitte plagg som sikkert kunne trengt en real omgang :) 

Jepp, den linken: http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=147110

Selges på de fleste sportsbutikker som fører Nikwax. Nikwax er fri for fluorcarboner :)

Jeg vasker impregnerte plagg og skallplagg med med milo etter anbefaling fra norrøna. Mye billigere enn Tech Wash, og lukter bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mareng skrev:

På vinteren bruker jeg fjellreven tur sett, rent g-1000 sett. Masse store lommer og gode løsninger, blir ikke så vått på vinteren med mindre du har uheldig vær. Litt småfuktig takler jeg helt fint, heller det en å rive buksen.

Fjellreven anbefaler grønnlandvoksen sin. Men KOMANIGJENDÅ, jeg har bedre ting å gjøre på enn å bruke en hel helg på vokse klær 😖

Jeg har pleid å bruke cotton proof fra nikwax i vaskemaskinen, men sist jeg impregnerte fjellreven capsen min gjorde jeg det til punkt og prikke etter bruksanvisningen i en bøtte med varmt vann, og skylte av med iskaldt vann. Og du hendelse, capsen blir ikke våt jo, helt sinnsyk vannskrekk på den capsen! Jeg skal prøve det med klærne også, kanskje det fungerer enda bedre enn å impregnere med vaskemaskinen.

 

Hvordan puster klærne etter å ha blitt impregnert med cotton proof?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, virrma skrev:

Hvordan puster klærne etter å ha blitt impregnert med cotton proof?

Lurer jeg også på. 

Har brukt Fjellreven sin voks (det tar ikke to dager. Det tar en episode av en eller annen serie man kanskje ser på) og synes dette blir veldig klamt, samt at det trekker til seg all skit. To minutter med en katt og du har pelsbukser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
51 minutter siden, virrma skrev:

Hvordan puster klærne etter å ha blitt impregnert med cotton proof?

Tja, hva skal man si? Hvor bra puster klær? Dette blir ett høyst subjektivt svar som gjelder for akkurat min jakke og bukse.

Jeg synes at med de fjellrevenklærne jeg har så trekker det gjennom klærne visse plasser når det blåser en del (mest på ryggen, der er det minst stoff), dette gjelder også når jeg har brukt voks eller cotton proof. Så jeg antar at pusteevnen fortsatt er bra. Fordelen er at du ikke blir så jækla varm under aktivitet for vinden kjøler deg ned litt. Bakdelen er at hvis det blåser mye, og du er fuktig av svette, kan det være nødvendig med ett lite mellomlag (eks. tynn ullgenser) for å holde passelig temperatur.

Jeg tror kanskje at når den er impregnert med cotton proof kan jakken suge til seg mindre svette og bli mindre fuktig.

En ting er jeg derimot gangske overbevist over, og det er at cotton proof impregnert i vaskemaskin på impregneringsprogram vil puste bedre enn noen lag med grønnlandsvoks.

Jeg synes at grønnlandsvoksen ofte gir en skjoldete finish, det gjør ikke cotton proof.

Neste gang bruker jeg cotton proof i en bøtte/balje, fordi det funket så utrolig bra på capsen min (den kan brukes som sydvest). Kanskje plagget vil puste mindre da? Eller kanskje det ikke blir noen forskjell? Tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av juli kjøpte jeg en Norrøna Recon bukse (kostet skjorta...). Den viser alt tegn på slitasje nederst på buksebeina. Mine mange (over 10) Norrøna Dovre bukser ble også hullet på samme plass, men holdt vesentlig lengre....

Jeg er ikke sikker på om Norrøna Recon er vesentlig bedre enn andre dyre merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tubbs skrev:

Kombinerer man voks og bomull så får man vel oilskinn alt ettersom hvor mye voks man kliner på?

Oilskin er noe drit. Klamt, tungt, lukter død sau og er som fluepapir på all skit. Husker vi smurte på noe olje/lanolin. Huff. 

Da er GTX helt klart å foretrekke. 

Eventuelt bomull med litt voks og en regnjakke. Tilbake til det gode gamle. Og heia tungpakking 😀 Det er faktisk ingen krise å bære litt endra for komfort og miljø 😉  Frister her i hvert fall. Men har hele og brukande skalljakker enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
28 minutter siden, tubbs skrev:

Kombinerer man voks og bomull så får man vel oilskinn alt ettersom hvor mye voks man kliner på?

Når det er snakk om g-1000 og grønlandsvoks eller nikwax impregnering så blir det ikke det nei. Langt derifra. Du skjønner det om du kjenner på en vokset jakke, du klarer ikke å legge på så mye voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring så langt med alt Gore-Tex er at det fungerer relativt bra i starten men etter noen måneders bruk så blir det mer ubrukelig. Gore-Tex er hverken pustende eller vanntett i praktisk bruk. Gore-Tex har enorme markedsbudsjetter og produsenter får ikke solgt klær eller sko om det ikke er Gore-Tex, desverre! Sånn blir det når en produsent får for mye markedsdominans. Hvis man leser litt rundt om så vil de fleste som har vært mye ute i all slags vær mene omtrent dette.
http://andrewskurka.com/2015/why-im-hard-on-gore-tex-the-king-of-hype-tm/
http://popupbackpacker.com/who-should-you-believe-andrew-skurka-or-gore-tex/

 

Because GORE-TEX is the King of Hype ™

Few products are flawless. My 2WD Pontiac Vibe, for example, lacks sufficient power and all-weather performance for Colorado’s mountain roads. But so long as the manufacturer is honest and upfront about the shortcomings and limitations of its products, I’m willing to cut it some slack — at least I knew before I bought. I don’t think Pontiac would ever have claimed that my Vibe was as powerful as its GTO or that the AWD Vibe wouldn’t perform better in snow.

Despite the flaws of its fabrics, for decades GORE-TEX has taken the opposite approach: it is the King of Hype ™. I’ll use the marketing copy of its new Active fabric as an example:

GORE-TEX describes it as being “the most breathable GORE-TEX® products available.” Since the old Active fabric is described as “extremely breathable,” and since the product page features a GORE-TEX-clad mountain runner with the headline “FAST PACE, HIGH INTENSITY,” I can only conclude that the new Active fabric is even more suitable for such applications.

These claims are hilariously exaggerated, to the degree that I think GORE-TEX must set aside money to defend false advertising lawsuits. In the only first-hand report I’ve seen about this fabric, Stephen Regenold, the Founder and Editor-In-Chief of Gear Junkie, shares his experience: “By the end of an hour-long trail run I was soaked with sweat. My base-layer top under the jacket could be wrung out” (italics added).

 

 

Etter å ha gitt dette utallige sjanser så har jeg kommet til samme konklusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tor-Erik-L-77 du har nok rett ang Goretex. Men er Eco Shell, Dermizax eller andre membraner noe særlig bedre?

Oljehyre er stivt tungt og kaldt, egner seg ikke til tur. En jakke som er vanntett (som i vestlandsregn) myk, passe lett, har gode lommer og gode ventilasjonsåpninger er alt jeg trenger, men det finnes bare i disse superdyre membranklærne så vidt jeg har funnet enda. Hva er det beste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Svarer meg selv litt. Virker spennende!

Men hvordan fungerer det når sekken, armer og greiner stryker mot stoffet? Vil det da suge til seg alt vannet?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mareng skrev:

 Du skjønner det om du kjenner på en vokset jakke, du klarer ikke å legge på så mye voks.

Nei, jeg klarte ikke det på den gamle Fjällräven Survival jakka jeg hadde. Fulgte anbefaling fra produsent og jakka ble merkbart mer vanntett men også merkbart klammere. Noe som har gjort at jeg akdri kommer til å impregnere mine Fjällräven bukser ihvertfall.
Bedre å bli bløt av regn enn av svette :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tubbs skrev:

Nei, jeg klarte ikke det på den gamle Fjällräven Survival jakka jeg hadde. Fulgte anbefaling fra produsent og jakka ble merkbart mer vanntett men også merkbart klammere. Noe som har gjort at jeg akdri kommer til å impregnere mine Fjällräven bukser ihvertfall.
Bedre å bli bløt av regn enn av svette :)
 

Det er stor forskjell på voksen og olja. Olja er mye verre på alle plan, enn voksen. Jeg voksa en fjellreven før tur i sommer, og første jeg gjorde når jeg kom til min venninne var å vaske vekk voksen 😜 Klamt ja. 

Ingen av mine skalljakker er GTX. Den ene er uten tvil mye sterkere og mer vanntett enn GTX. Men også veldig klam. Men uten tvil beste, og billigste, jakke jeg har :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mareng skrev:

Svarer meg selv litt. Virker spennende!

Men hvordan fungerer det når sekken, armer og greiner stryker mot stoffet? Vil det da suge til seg alt vannet?

Har ikke merket noe til det. Stoffet er mykt, lydløst og den jakka jeg har en ganske varm i seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, whistler skrev:

Membranklær holder ikke lovnadene men er stort sett beste alternativ tilgjengelig til bruk i vedvarende vått vær ;-)

 

Enig! 😊 En annen fordel med plagg i Gore-Tex er at de tørker raskt igjen etter de har blitt våte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjellis skrev:

Enig! 😊 En annen fordel med plagg i Gore-Tex er at de tørker raskt igjen etter de har blitt våte. 

Om vi snakker skallplagg ja :-)
Jeg har ett par fôrede jaktjakker med Gore-Tex og de suger hamsterba... om man beveger seg endel.
Ikke bare blir de ofte varme når man beveger på seg etter å ha sitti stille en stund. Fukt setter seg også i fôret.
Membraner generelt passer best i skallplagg. :-)
Devold prøvde seg med Windstopper på en islendergenser i rein ull en gang. Ideèn var strålende men i praktisk
bruk helt idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et alternativ til dyre ikke holdbare fancy membran klær.... Bli våt!

Jepp, du hørte riktig :) Man MÅ ikke på død å liv holde seg tørr til enhver tid, det handler om å endre tankesett.
Det er derfor jeg er glad i tynne og lette softshell bukser og tekniske overdeler. Ja de blir våte men så tørker dem vannvittig raskt, de blir ikke så tunge av vann, de koster langt mindre og tåler langt mer juling.

Dette fungerer strålende både på dagsturer og på lengre turer med telt og jeg har gode erfaringer med det. Det krever å tenke litt nytt på klessystemet men er fult ut gjennomførbart. Jeg sier ikke at det er en fasit for alle og det har noen begrensninger men samlet sett en god strategi.

Så fremt man holder seg i bevegelse så blir man ikke kald selv med våte klær - har gjort dette uttalige ganger på turer og dagsetapper uten problemer. Da har du bare to våte plagg som tørker lett kontra en masse tjukke skallklær i flere lag som aldri tørker og som du alikevel er våt i. I værste fall har du også et sett under skall klærne som må tørkes...

Spørsmål? 8)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Liker tanken. Men jeg ser for meg at dette tørker saktere enn skallklær, at undertøyet blir mer gjennombløtt, og at det blir mer fukt/kondens i teltet. Kanskje jeg tar feil? 

Påstanden om masse tjukke skallklær mener jeg ikke kan stemme. Skallklær er som oftest relativt tynne og lette, og man trenger da bare to plagg der også?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.