Gå til innhold
jorgentk

Padle Karasjohka fra Boulzajavri til Karasjok

Anbefalte innlegg

Vi er en liten kompisgjeng som planlegger den ultimate padleturen fra Boulzajavri til Karasjok. Har lest endel artikler fra andre som har gjort samme turen. Klarte også til slutt å få klarhet i hvor og når man kan fiske i elven og hvilken del av elven som er lakseførende. Lurer på om noen av dere som har padlet denne turen, kan si noe om hvor mange dager man trenger for å padle fra nedsiden av Lailafossen til Karasjok. Grunnen til dette er ganske enkelt at jeg tror ikke vi kommer til å fiske på nedsiden av fossen grunnet 450kr døgnet i fiskeavgift. Når man i utgangspunktet er der for å padle og fiske litt matfisk, blir dette litt i meste laget synes vi. Så derfor prøver vi å planlegge hvor mye mat vi trenger på nedsiden av fossen. Høres 5 dager fra nedsiden av fossen til Karasjok fornuftig ut?? 

Blir veldig takknemlig for alle svar og tips. Og dersom du har tips om andre flotte turer, så send meg gjerne et hint :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Nils-Marius Benjaminsen
      Hei! Er det noen som kan si noe eller vet noe om vannstanden i øvre del av Stabburselva nå for tiden? Har planlagt å padle elva med packraft fra Bojobæski til Suohpášluoppal. Hva må jeg se opp for, og hvor er de værste strykene, er det lange strekninger der jeg må gå f.eks?
    • Av Jens
      Hei!
      Vi er et turfølge som drar til Seiland 1.august for en ukes tur. Foreløpig har vi en grovplan, men ønsker innspill fra folk med erfaring derfra; og eventuelt forslag til en helt ny tur om vårt valg er dårlig.
      Planen er å ta rutebåt fra Alta til Altnes, og prøve å gå inn på fjellet nord for altnes, sånn at vi havner ved søndre eller nordre Steinvann. Vel opp rusler vi rundt og prøver fiskelykken i alle småvann der mens vi beveger oss mot østsiden av breen. Retur er å gå øst mot den nord-sydgående dalen ved Gressnesfjellet, følge den nordover langs vannene til Storvannet for å komme ned til Hønseby. Der skal vi ligge en natt og leie en båt for å fiske litt større fisk på fjorden.
      I turfølge er det ett par dårlige knær og 3 fiskegale mannfolk. 4 av 5 er hardføre mannfolk. Derfor lurer jeg på:
      For minst mulig juling opp på fjellet og ned i dalen, er rutevalget OK?
      Er det såpass kupert at mannen med knærne bør holde seg på sofaen?
      Er det såpass mye vannføring at man må forvente et par vriene kryssninger?
      Er det egentlig fisk å få?
      Er det stort sett grunne fluefiskevann, eller kan man slukfiske?
      Et det øl til salgs på Hønseby?
      Noen erfaringer med båtleie i Hønseby?

Vel, mange spørsmål, men får jo bare håpe på svar fra noen med peiling.

Vennlig hilsen
      Jens

• Av Espen Ørud
      Ettersom jeg hadde bursdag fredag så ble det feiring etter eget ønske: Pulk og ski ble pakket og dette området ble sirklet inn: 

https://kart.finn.no/?lng=24.22357&lat=70.15892&zoom=13&mapType=normaphd

Planen var todelt. Fredag skulle jeg inn til en plass kompis har camp med Venor-gamme og både parafinovn og propanovn. Det ble en fin tur inn og en flott aften med både fiske, mat og fersk kake fra stekovnen!!!

Far selv tok i mot: 

Man skal ikke klage på fasilitetene når det serveres nybakt bursdagskake!

Forsvarets gode gamle multifuel hold lunk i teltet på natten..

Dagen etter var planen å møte en kollega som skulle bruke skiseilet innover og måke frem døren til en gamme han har tatt initiativ til å få i stand igjen. Vi regnet med måking var påkrevet og derfor hadde vi utstyrt oss med ekstra spader som skulle legges igjen på stedet. Dvs vanligvis henges disse høyt på hytteveggen, men pga snømengdene som tidvis samler seg her valgte vi å henge dem høyt i et tre da vi dro. 

Kompis kom en halvtime før meg og hadde allerede klart å måke frem selve døren og var i gang med å hugge vedkubber til fyring da jeg ankom med enda flere vedsekker i pulken. Det ble en økt med måking og fyring der.... 

Etter en stund var det klart for en pils og lunch i sol"veggen"...

Det ble en fin kveld med både tid til litt radio, lesing og løsninger på verdensproblemer. God middag med rødvin til ble en fin kroning av kvelden. Pulkene måte pent finne seg i å sove ute..

Søndag morgen var det klart for rydding og avskjed. Vi skulle gå hver vår vei ut igjen også. Jeg skulle oppom campen til kompis igjen og fiske litt på isen før hjemtur...: 

Heldigvis hadde ikke sporene føyket for mye igjen i løpet av natten. Sporet hadde satt seg så det var mye mer behagelig tur gjennom løssnøen på tilbakeveien...

• Av Bendiken26
      Synes å huske at jeg har sett et TV-program om en kar som gikk fra Pasvik og gjennom Finland til Finnmark eller noe lignende. Eller om han gikk treriksrøys til treriksrøys. Tror han karen var forholdsvis ung(slutten av 20-årene ish).
      noen som har peiling på hvilket program jeg snakker om eller hva dette kan ha vært?
    • Av Juhla
      Hei!
      Jag tänker att gå på skitur i mars i Finnmark för 9 dagar med telt och pulk. Jag läste redan gamla rapporter også i forum och har ännu några spørsmål. Kanske är det bra att börja i Ivalo (handla bla bensin för primussen) eller Nellim, följer snöskuterlöyper till norr, sen svinger till Piilola och över gränsen till Norge med Øvre Pasvik och sen tar bussen kanske från Pasvik folkhøgskole till Kirkenes.
      Är det en bra idé att följer skuterlöyper in Finnland och Norge eller blir jag omkört av skuternas massor? Är det vanligtvis enkelt att följa andra spor i Øvre Pasvik Nasjonalpark till Treriksrøysa och till koierna? Eller måste jag dra mitt iget spor i djup snø pga lite vind under trærne?
      Takk för svar!

Jörg
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.