Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks ved kryssing av elv?


Gauken

Anbefalte innlegg

Annonse

Løper over elva med begge hendene over hodet og utstøter et solid Tarzan brøl! :-D

Men for å være litt seriøs så er svaret avhenging av situasjon vil jeg si. Altså det finnes vel ikke en fasit uansett forhold.

Stort sett så er det vel å ta av seg på bena, brette opp buksa og vade over som er det vanligste. Noen har i tillegg med f.eks Crocs eller sandaler, det kan forhindre at man kutter eller skader føttene på skarpe steiner.

Er det på sommeren og varmt og man har lette tynne sko så kan man også bare vade over direkte og lufttørke tøy skoa mens man går.

teiping og gamasjer har jeg hørt om men vil ikke si det er spesielt vanlig metode winking face

Det aller viktigste er å finne et godt sted å faktisk vade over! 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det aller viktigste er å finne et godt sted å faktisk vade over! 

Støtter denne, kanskje noe av det viktigste. Det kan også være lurt å tenke på hvor mye støtte man har i skoene kontra vekten på sekken, gjerne også bruke en stokk el. til å støtte seg og ikke surre sekken helt fast til kroppen, hvis du faller og det er litt kraft i elven kan du fort bli ført med nedover, så jeg vill hatt den slik at den var kjapp å få av om jeg skulle snuble.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har lest om de som har med to små lastestropper som de drar til rundt fjellstøvlene og goretexbuksen. Synes det virker smart om det virker. Evt. strikktau om det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par sandaler med godt grep som leir sko. Disse er egnet til å vade med. I tillegg bør en løsne hoftebelte og brystreima. Satt og så en video her om dagen fra Kungsleden hvor en fortalte at han nesten druknet. Strømmen var stri og han datt, fikk ikke av seg sekken som i tillegg hadde på regntrekket, ble dratt under flere ganger, klarte seg med nød og neppe. Vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det høy vannføring og fart på vannet, går jeg ganske langt for å finne en bro eller et bedre sted å vade over. Vading ved høy vannføring er høyrisiko. Har et par vivo barefoot ultra sko som er veldig lette og sitter bra på beina til vading. Avanserte crogs😂

IMG_1846.PNG.8b8e889265b775d140517513c3d1eb8a.PNG

Endret av Knappetelt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvekryssinger er vel blant de tingene som tar flest liv i naturen, så det er viktig å være forsiktig. Kryssinger kan være så mangt. Er det stor og farlig elv, så blir det noe helt annet enn om det er ei elv hvor det bare er et spørsmål om man blir litt våt..

Må man krysse på stor og skummel elv, så er det viktig å finne et rolig parti og heller svømme. Jeg har alltid flere vanntette pakkposer, og disse kan fungere som flottører for sekken om de fylles med luft.

Gjelder det elv hvor vannet er en halvmeter til meter, så er det som oftest av med klærne, men behold sko på. Dess eldre man blir, dess vondere er det å gå barbeint. Har man crocs eller lignende, så er det supert. Hvis jeg vet det skal vades sånne steder før jeg pakker sekken, så hender det at jeg tar med et par låringser som kan puttes inni hvilken som helst sko. De ser ut som et par fotposer til vinterbruk, og veier nesten ikkeno.

Jaktbuksa fra Bergans har en sånn stramming som dette nederst og gummiering inni. Når jeg strammer den reima over høye jaktstøvler, så pipler det kanskje inn noen få dråper hvis jeg vader til oppå lårene.

Stramming med spenne ved ankel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis elva er dyp og/eller strømmen sterk, er det aller viktigste å finne rett sted å krysse. Jeg bruker kartet aktivt og sikter meg inn på steder jeg tror det kan være greit å krysse og leter evt etter alternativer. Jeg har aldri krysset elver som har vært så dype at jeg måtte svømme. 

Når selve krysningen skal gjennomføres går jeg med støvler på beina hvis det er ruskete og jeg har tung sekk. Tar av meg sokker og tar ut såler i forkant, og strammer buksa best mulig. Har vurdert å bruke lave gamasjer, men det har ikke blitt til det. 

I senere år blitt glad i å gå med staver, og synes det er veldig nyttig ved elvekrysning også. 

Hvis jeg skal ha med meg barn, påvirker det selvsagt vurderingen av hva som er forsvarlig. Jeg pleier i så fall å gå over med min sekk først for å sjekke forholdene. Går så tilbake, tar hennes sekk og lar henne gå på skrå bak meg, sånn at jeg kan skjerme henne fra strømmen og hun kan holde i meg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med sokkene og på igjen med sko og gamasjer. Etter kryssingen tømmer eg skoene for det som måtte ha kommet inn av vann før eg tar på sokkene igjen. Går gjerne en liten stund med skoene uten sokker for å grovtørke før eg tar på sokkene igjen.....

Men ingen fasit, avhenger av hvor stor kryssingen er, og ellers vær og vind. Går som regel aldri over uten fottøy, risiko for kutt, overtråkk eller å skli er stor 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vading bruker jeg gåstaver som støtte.  Beholder sko gamasjer og sokker på. Drar over et par vanntette bergansbukser. Binder et par lange skolisser(reserven) rundt skoene utenpå  dermizaxbuksa så den får god kontakt med skoen(går med halvhøye). Har vadet til godt over knærne uten å bli blaut.  En annen ting: høy fart på vannet er jeg ikke glad i.  Er villig til å bruke ganske mange kalorier for å evnt. kunne gjøre det sikkert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knappetelt skrev:

Er det høy vannføring og fart på vannet, går jeg ganske langt for å finne en bro eller et bedre sted å vade over. Vading ved høy vannføring er høyrisiko. Har et par vivo barefoot ultra sko som er veldig lette og sitter bra på beina til vading. Avanserte crogs😂

IMG_1846.PNG.8b8e889265b775d140517513c3d1eb8a.PNG

Oi, den så fin ut. Prøvde å google litt men fant ingen norsk forhandler. Bestillte du fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte første paret i Norge, men nårjeg skulle ha par nr to måtte jeg til utlandet. Kjøpte det på e-bay. Bruker de som badesko når jeg ikke har de med på tur. Mange på AT som bruker de som campsko. 

Edit: veid i str 43IMG_2370.thumb.JPG.2319567c79d54638ed282ad74d652fae.JPG

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, virrma skrev:

Hvis elva er dyp og/eller strømmen sterk, er det aller viktigste å finne rett sted å krysse. Jeg bruker kartet aktivt og sikter meg inn på steder jeg tror det kan være greit å krysse og leter evt etter alternativer. Jeg har aldri krysset elver som har vært så dype at jeg måtte svømme. 

Når selve krysningen skal gjennomføres går jeg med støvler på beina hvis det er ruskete og jeg har tung sekk. Tar av meg sokker og tar ut såler i forkant, og strammer buksa best mulig. Har vurdert å bruke lave gamasjer, men det har ikke blitt til det. 

I senere år blitt glad i å gå med staver, og synes det er veldig nyttig ved elvekrysning også. 

Hvis jeg skal ha med meg barn, påvirker det selvsagt vurderingen av hva som er forsvarlig. Jeg pleier i så fall å gå over med min sekk først for å sjekke forholdene. Går så tilbake, tar hennes sekk og lar henne gå på skrå bak meg, sånn at jeg kan skjerme henne fra strømmen og hun kan holde i meg. 

Ut med sokker og såler var smart! Og så stramme best mulig med hva man foretrekker for å hindre vanninntregning.

Jeg synes crocks, sandaler og lignede virker alt for risky å bruke med tung sekk, så jeg ser for meg at din løsning er noe jeg kommer til å benytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min tid i på Blåfjellenden har jeg opplevd to dødsulykker ved kryssing av elv.

En omkom da han hoppet mot en stein og gled, slo hodet og forsvant nedover elva. Hun andre vadet over og ble tatt av vannet.(Vannet var ekstremt høyt...)

Elvekryssing er blant det farligste du kan gjøre i heia.

1     For å minke risikoen - spenn opp sekken - gå med reimene åpne... (Jeg kan ikke se noen andre har nevnt dette.

 2    Gå tilbake om vannet kommer så høyt at det går over buksebeina. Med andre ord: vannet skal være lavere enn buksebaken...

3     Bruk stav om mulig - med flere enn en kan det lønne seg å gå med armene over nakken på de andre. og at bare en omgangen beveger seg. (omtrent som en krabbe...)

 

Før i tiden var det vanlig å vade med ullragger på beina, både for ikke å gli, men også for å beskytte føttene. (Skoene knyttet rundt halsen.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er litt pysete så jeg tar ingen sjanser når elver skal krysses. Strøm, dybde og bunnforhold vurderes. Sleipe steiner i kombinasjon av stri strøm er noe jeg liker dårlig. Bruker noe på beina og staver ved slike krysninger. Broren min og jeg gikk feil fra Mårbu til Lågaros, hvor vi havnet ved utosen av Hettefjorden. Elva var bra dyp, sandbunn og jevn, ikke for stri strøm. Vi tok av alle klærne før vi krysset den. Siden jeg var høyere enn broren min måtte jeg ta turen over igjen for å hente hans ryggsekk. Vann opp til midjen. På grunn av bunnforholdene og lite strøm anså vi det som sikkert nok. Å gå langt tilbake frista lite. Det ble bra kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssing av elver er noe av det farligere man kan gjøre i fjellet, om forholdene er vanskelige: stri strøm, dypt, så dårlig sikt at man ikke ser bunnen, glatte, store eller skarpe steiner, at man er sliten, manglende erfaring for å vite hva som er trygt, osv.

Min erfaring er at det begynner å bli vanskelig å krysse stri elv når vannet går over knærne, men har opplevd at det har vært vanskelig allerede med vannet midt på leggen, men da var det veldig sterk strøm.   Flere har nevnt gåstaver, og det bruker jeg nesten alltid   Et annet triks er å plassere støvlene mot eller mellom steiner på bunnen, så støvlene får bedre feste.

Generelt er det lettere å krysse der elva er bredere, for der er strømmen mindre stri (om det da ikke er en forbasket renne i elveløpet hvor strømmen er ekstra stri :-)), og det er generelt lettere å krysse lengre opp i elva, før sidebekker har gjort elva stor.  Et tredje råd er å gå på skrått oppover mot strømmen, som gir litt bedre kontroll.

Jeg bruker nesten alltid gamasjer på fjelltur, men erfaringen er at de i seg selv ikke holder vannet ute, men det hjelper å surre pakkrem, snøre eller lignende stramt rundt gamasjene og øvre del av støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helhaug said:

Et annet triks er å plassere støvlene mot eller mellom steiner på bunnen, så støvlene får bedre feste.

En liten advarsel ang dette. Er du uheldig og setter foten mellom to  "større" steiner og faller nedstrøms, så kan du risikere å bli sittende fast med foten pga vanntrykket som drar deg nedover.

Har padla en del elv (Sjoa bla) i kajakk, svømt i strømmer som gjør at jeg ble trekt langt nedover, kryssa strie bekker/elver og ramla selv med vann kun opp på leggene. Er blitt generelt skeptisk og forsiktig med kryssing av rennende vann, og tror det et en sunn innstilling som gjør at det stort sett går bra. 😄

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gauken skrev:

Hva pleier folk og fe å gjøre når de kommer til en elv med høy vannføring?

Kle seg naken og springe over? face with stuck-out tongue and tightly-closed eyes
Ikke opplevd dette ennå.
Måtte engang vasse over et sund fordi det hadde flødd litt.
Kunne gått rundt, det ville tatt meg en 30 minutter.
Kan stake igjennom en lettbåt på flo.
Se bilder.

_2aW4DRKEw8.jpg

A3wdvLqAZ5k.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert lært meg at å gå i søkk våte sko ikke er noe stort problem, derfor vurderer jeg ofte at risikoen for skade er større ved å krysse en elv på annen måte enn å vasse over med skoene på og med støtte av gåstaver (uvurderlig hjelp i slike situasjoner). Har dog aldri krysset elv hvor hvor strømmen har vært ubehagelig sterk, hvor vannet har gått særlig over knærne eller hvor lufttemperaturen utgjør noen fare for nedkjøling.

Noen dager er det helt umulig å komme seg tørrskodd fra A til B, som denne dagen i 2013 i Utladalen. Verten på Skogadalsbøen fortalte denne kvelden at hjelpemannskaper på det tidspunktet jobbet med å hente ut to separate turfølger som satt fast pga. oversvømte elver etter ett par dager med mye regn.

IMG_0891.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, qwer993 skrev:

Er strømmen stri er det lurt å gå med ryggen mot strømmen og bruke en stokk eller vandrestav som tredje bein nedstrøms. Et skritt til siden og alltid to "bein" på bunnen.

Ikke enig i dette. Er det stri strøm må flaten mot strømmen være så liten som mulig, altså sideveis. Da får strømmen bare tak i ett bein når man stopper. 

Ellers er det svært viktig å se nedstrøms hva slags elv man havner i hvis man faller. Blir det farlige stryk eller rolig parti? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Vad sidelengs!

Har dere sett at skinnleggen er spissere/vassere framme? Vad derfor alltid sidelengs, med skinnleggen mot strømmen. Da vil vannet "klives" mot skinnleggen, og dette gir minst motstand.

Uansett, så bør man ikke vade barbent hvis det er litt strøm i elva. Det er bra og bruke en stav/gåstaver å støtte seg på. Det er forresten en tabbe å kjøpe vadesko. Bruk heller crocs. De er billige, veier ingenting og sitter fast som smurt i bunnen når du vader. De er også ideelle å hvile føttene i, som tøfler når du kommer fram. Dette er det beste turutstyret jeg har anskaffet meg de siste 20 årene. Ikke vad hvis det er sterk strøm som rekker til over knærne.

Bildet er fra en drømmesituasjon under vading... 🙂

vading-av-elver-1240px-1024x615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 8.8.2017 den 12.42):

Kjøpte første paret i Norge, men nårjeg skulle ha par nr to måtte jeg til utlandet. Kjøpte det på e-bay. Bruker de som badesko når jeg ikke har de med på tur. Mange på AT som bruker de som campsko. 

Edit: veid i str 43IMG_2370.thumb.JPG.2319567c79d54638ed282ad74d652fae.JPG

Jeg har brukt vanlige crocs de siste 20 årene. Lette, godt fotfeste og billige. Finnes ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.