Gå til innhold
  • Bli medlem

Billigbrenner to the rescue!


Humle

Anbefalte innlegg

Var på en kjapp overnatter i Lofoten. Mugglene i familien lå i telt, mens far sjøl kjekt hengte opp hengekøya mellom et par busker.

Det ble tid for mat, og her skulle liksom far sjøl imponere med kokkelrering over en "primus" i ekspedisjonskvalitet....en Optimus Nova til 
langt over tusenlappen og en torsk.

Men som dere ser av bildet var det noe noe som manglet...

Jepp, yr av glede over at resten av klanen ville være med på tur og sove ute i guders og nordlendingers frie natur, kun forstyrret av tyskere med bobil,
hadde jeg bare stappa posen med brennern ned i sekken uten å sjekke at den var komplett...

Heldigvis var gassbrenneren til 150 kr inkludert frakt fra Kina med i Trangiasettet, sammen med en gassboks, i tilfelle vi ville lahge mat på to bluss, så vi fikk varma noe til kvelds. 
Ellers hadde det blitt opprør. Og den var foresten helt nyyyydelig å lage mat på med en simmerkontroll gitt av gudene. Og Thai kylling og ris, kunne fylle sultne mager :-)



 

20616035_1266830626773626_5456042396094029304_o.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hjelper ikke pakklister så mye, ei heller sjekklister. Slik jeg ser dette og tilsvarende løsninger hvor det er løse deler helt unødvendig, en konstruksjonsfeil. De som har laget dette har aldri brukt dette selv. Omnifuel har på noen modeller laget et system som gjør at det kan vippes av, samtidig som det henger fast. Jeg pleier å bore hull i flammesprederen, og lage et feste med rustfri ståltråd. Synd å miste slike vitale deler når du er på tur. 

Legger du inn et bilde av flammesprederen kan jeg vise hvordan jeg har gjort det. IMG_3783.PNG.0d0d77c830aa5637a98170c237369567.PNG

Her er omnifuel II sin løsning på problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Memento mori skrev:

Her hjelper ikke pakklister så mye, ei heller sjekklister. Slik jeg ser dette og tilsvarende løsninger hvor det er løse deler helt unødvendig, en konstruksjonsfeil. De som har laget dette har aldri brukt dette selv. Omnifuel har på noen modeller laget et system som gjør at det kan vippes av, samtidig som det henger fast. Jeg pleier å bore hull i flammesprederen, og lage et feste med rustfri ståltråd. Synd å miste slike vitale deler når du er på tur. 

Legger du inn et bilde av flammesprederen kan jeg vise hvordan jeg har gjort det. IMG_3783.PNG.0d0d77c830aa5637a98170c237369567.PNG

Her er omnifuel II sin løsning på problemet. 

Enig! Har selv Nova og har vært nære på to ganger å miste flammesprederen. Det kunne blitt stusselig, midt på vidda i -20. Har nå lært inn konstruksjonsfeilen og dobbeltsjekker alltid at jeg har den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Mener @Jan Erik Hansen var ute for det samme en gang, løsningen ble vel å legge to sildesluker i kryss oppe på brenneren som flammespreder, om jeg ikke husker feil 😊

Stemmer det @Kjellis , møresilda kan brukes til så mangt :) http://www.tursiden.net/2013/07/dyktige-fjellfolk-ma-kunne-improvisere/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte leatherman og klemte den god på plass. Optimus nova har faktisk en slags hengsel på den ene benet, men den er lite effektiv til å hold eden på plass. Rett og sl,ett benet som stikkes gjennom et lite hull. Faller av likevel...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten nøkkering festet på flammesprederen, og den igjen henger fast i brennerhuset på Omnifuel'en. Da henger den alltid fast i brenneren og blir ikke borte selv om jeg bruker silencer. Trenger heller ikke løsne på nøkkelringen for å bruke flammesprederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På ‎07‎.‎08‎.‎2017 den 19.32, Humle skrev:

Var på en kjapp overnatter i Lofoten. Mugglene i familien lå i telt, mens far sjøl kjekt hengte opp hengekøya mellom et par busker.

Det ble tid for mat, og her skulle liksom far sjøl imponere med kokkelrering over en "primus" i ekspedisjonskvalitet....en Optimus Nova til 
langt over tusenlappen og en torsk.

Men som dere ser av bildet var det noe noe som manglet...

Jepp, yr av glede over at resten av klanen ville være med på tur og sove ute i guders og nordlendingers frie natur, kun forstyrret av tyskere med bobil,
hadde jeg bare stappa posen med brennern ned i sekken uten å sjekke at den var komplett...

Heldigvis var gassbrenneren til 150 kr inkludert frakt fra Kina med i Trangiasettet, sammen med en gassboks, i tilfelle vi ville lahge mat på to bluss, så vi fikk varma noe til kvelds. 
Ellers hadde det blitt opprør. Og den var foresten helt nyyyydelig å lage mat på med en simmerkontroll gitt av gudene. Og Thai kylling og ris, kunne fylle sultne mager :-)



 

20616035_1266830626773626_5456042396094029304_o.jpg

Fortvil ikke.  Jeg klarte å miste flammesprederen i lyngen en gang.  Men heldigvis fant jeg en blikkboks og laget en nødløsning av bunnen  Riktignok måtte jeg ofre spissen på kniven, men hva gjorde vel det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner stadig enda en grunn til at jeg er så glad i MSR Simmerliten min, for den har ingen flammespreder som kan falle av eller bli bøyd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.