Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med sekk til Flørli, uten bil.


Mortem

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger telttur med kjæresten, men ikke landet på noen endelig destinasjon. 

Har sett litt på Flørli, og vurderer å dra opp trappene, finne teltplass for 1-2 netter, og gå ned igjen.

Jeg tenker, er det mulig å dra opp og ned langs disse trappene? Jeg tror det kan bli litt langt inn til Frafjord.

Så at noen nevnte en sti som alternativ til trappene. Kan dette være noe? Vi går med sekk.

Vi er i grei form og vært ute før, men dårlig erfaring med hvordan terrenget og mulighetene er. Vi er ikke i Norge hele året, og hadde håpet på å få til noe artig!

 

Håper noen kan bidra med å få oss i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går en vei/sti ned til flørli ved siden av trappene, har ikke gått den selv, men du vil i alle fall ikke gå trappene ned igjen. Husk å bestille ferge på kolumbus i god tid, denne blir fort full. 

Alternativt kan du gå fra flørli, opp trappene, bort til Kjerag også ta ferja fra Lysebotn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tung jobb å få sekker med alt utstyr opp trappene. (Nesten 800 høydemeter er drøyt.) Og "trapper" er litt feil - til sine tider er det mer "stige". Det går greit både opp og ned, men helst for folk som ikke har problemer med høyde...

Stien ned, er helt fin å gå, selv om denne også er bratt enkelte plasser. Teltplass er ikke noe problem....

Flødalen er skikkelig fin. 

Hva med å ta inn til Lysebotn, drosje opp til Akslaråtjønn, vandre ned Blåstøldalen til en overnatting, videre opp til Jomfruvannet for neste overnatting, og så ned til Flørli og båten ut. (fordelen er at stien er T-merket, og dere vil antakelig treffe mindre enn 5 personer totalt underveis.) Som nevnt av Anders_G, bestill på båten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Er det mulig å gå opp denne stien istedenfor trappene? Tenker det muligens er litt enklere enn trappen/stigen.

Når det gjelder stedene du nevner Rejohn sliter jeg med å finne dem på kartet, google maps. (Akslaråtjønn er i et vann, og Blåstøldalen og Jomfruvannet kan jeg ikke finne. Er lite kjent til å begynne med.)

Men jeg ser sånn noenlunde hva forslaget innebærer, og jeg liker det.

Rett og slett ute etter en fin liten telttur uten for mange utfordringer, da dama er lite vant til fjell og natur og jeg ikke vil ende opp med to pakninger midt i ingenmansland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mortem skrev:

Hei og takk for svar.

Er det mulig å gå opp denne stien istedenfor trappene? Tenker det muligens er litt enklere enn trappen/stigen.

Når det gjelder stedene du nevner Rejohn sliter jeg med å finne dem på kartet, google maps. (Akslaråtjønn er i et vann, og Blåstøldalen og Jomfruvannet kan jeg ikke finne. Er lite kjent til å begynne med.)

Men jeg ser sånn noenlunde hva forslaget innebærer, og jeg liker det.

Rett og slett ute etter en fin liten telttur uten for mange utfordringer, da dama er lite vant til fjell og natur og jeg ikke vil ende opp med to pakninger midt i ingenmansland. 

Har ikke innspill til område, men bruk norgeskart.no . Google Maps er ikke brukelig til formålet ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortem skrev:

Er det mulig å gå opp denne stien istedenfor trappene? Tenker det muligens er litt enklere enn trappen/stigen.

Når det gjelder stedene du nevner Rejohn sliter jeg med å finne dem på kartet, google maps. (Akslaråtjønn er i et vann, og Blåstøldalen og Jomfruvannet kan jeg ikke finne. Er lite kjent til å begynne med.)

Ja, stien funker begge veier :)

Som @whistler sier, bruk norgeskart.no, der vil du finne stedsnavnene @REJOHN nevner.

Dersom du legger ut på turen rejohn foreslår er det smart å ta med kart & kompass, evt GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien kan selvsagt gås både opp og ned...

Om du på kartet følger veien fra Lysebotn oppover, vil du se et veikryss et stykke ovenfor Øygardstølen. Denne veien (Til høyre oppover) går til bommen under Akslaråtjørn. Videre går veien til dammen ovenfor Langavatn, og fra dammen kan du se STF hytta Langavatn. Det går merket sti fra dammen til hytta og videre nedover forbi Rundevatn og Blåstøldalen mot STF hytte -Blåfjellenden.

Før du når Blåfjellenden-hytta går stien forbi et stidele hvor det er mulig å ta av mot Flørli. Fra der og til kaien på Flørli er det bare å følge t`ene.

Jeg er klar over at mange synes det er kjekt å gå trappen, som jo er en utfordring. (det kan ta alt mellom to timer og 25 minutter å komme opp.)

Men den beskrevne turen er virkelig fin og tar deg forbi Rundevann med fine teltplasser, og fisk i vannet, Videre nedover Blåstøldalen, hvor det er klare avsetninger fra istiden, og ned til Blåstølmyrane med rester av stølshus og vide marker. Blåstølene var kjent som gode støler, og var i bruk  (som støl) lenge etter at andre var forlatt.

På vei mot Flørli passeres Jomfruvann, som har navnet etter Jomfrulegå. Den fikk navnet i slutten av 1800 da en meget troverdig person så huldra her...

Stien ned mot Flørli er gammel, enkelte plasser er det fortsatt rester av trappetinnene som var laget for at folk skulle komme til heis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.