Gå til innhold
  • Bli medlem

Antikke fluer


Tom42

Anbefalte innlegg

En bok jeg stadig tar frem er "Fluefiske til fjells"  Utgitt i 1963 og skrevet av Aage Rygh.  En skikkelig klassisker.

En stor del av handlingen foregår i traktene rundt Kvenna og det er vel verd å se på fluevalget - også for den moderne fluebinder og fisker.

"Hør" bare her;:

Siver doctor 6 og 8,  En liten Choachman. Parmacheene Belle 12,  Mallard and Claret 12,   Greenwells Glory, En litt stor Humla, Red Quill 12,  Mars Brown 8Tør Chinnamon Sedge,  Royal Chocchman, Bromley Olive,  Junglecook Siver 8, Bibo Pomonae, Russerflue, Borchrewink Fancy, Black Ant 8.

Og på disse fluene fikk de mye og stor fisk. 

Videre skriver han at:  "Så høyt til fjelles er kveldsbittet gjerne skralt,  Når det er hvite skyer mot blå himmel biter ørreten ikke.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som det jo som kjent heter så er det bedre med en dårlig dag med fiske enn en god dag på jobben :) 

Men er jo ganske artig med disse fiskeordtakene, masse herlig overtro ;) At noen av de stemmer er ofte mer tilfeldig en vitenskapelig. Blir litt det samme som alle disse værtegnene og ordtakene. Når det er sagt så er det vel noen få som kanskje har noe mer gehalt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den moderne fluebinder tar en liten titt på listene for utrydningstruede fugler før bindematerialet kjøpes inn.. ;) 

Jeg bruker fremdeles noen våtflueklassikere, men det er mest moderne fluer i mine bokser. Hårvinge, syntet, CDC osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎08‎.‎2017 den 12.47, Lompa skrev:

Håper den moderne fluebinder tar en liten titt på listene for utrydningstruede fugler før bindematerialet kjøpes inn.. ;) 

Jeg bruker fremdeles noen våtflueklassikere, men det er mest moderne fluer i mine bokser. Hårvinge, syntet, CDC osv.

Så vidt jeg vet er det ingen seriøse forhandler av fluebindeutstyr som selger  fjær fra utrydningstruede fuglearter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tom42 skrev:

Så vidt jeg vet er det ingen seriøse forhandler av fluebindeutstyr som selger  fjær fra utrydningstruede fuglearter. 

Nei, heldigvis! Men det hadde nok blitt vanskelig å binde en god del av disse klassikerne fra den boka uten å bli kriminell.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en nakke fra den gangen det var tillatt og ikke visste noe om denne problematikken. Som lenken til esw viser så er dette faktisk et problem enda, så jeg kastet denne nakken for ikke å være med på å legitimere fremtidig bruk.

Pass på å ta ut fluer med jungle cock fra boksen om du skal til Island, for eksempel. Ellers kan du regne med inndragning pluss en saftig bot..

Heldigvis kan disse fluene bindes med alternative materialer, uten å tape noe i kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fisken biter gjerne på en tesjè eller ørepropper med krok på.

Jeg har bundet flere fluer av fri fantasi når jeg var barn og drev på med slikt. Røde fluer med gull på og en brun sak med store brune vinger ligner ingenting man får i butikken. Men det var ofte disse som ble foretrukket på oteren. Kanskje fordi de var lett å se?

Hvis noen ser på "Homemade Wanderlust" på youtube, så fikk hun ørret på noe som lignet dette, og det er ikke tull engang. Størrelsen var ca en vanlig "husflue".

Bilderesultat for flue

 

Med andre ord, ingen grunn til å bruke truede dyr sine hår til fluebinding. Hybelkaniner ligner mest på vanlig fluer egentlig. Riktig farge, og helt gratis.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lompa skrev:

Jeg hadde også en nakke fra den gangen det var tillatt og ikke visste noe om denne problematikken. Som lenken til esw viser så er dette faktisk et problem enda, så jeg kastet denne nakken for ikke å være med på å legitimere fremtidig bruk.

Pass på å ta ut fluer med jungle cock fra boksen om du skal til Island, for eksempel. Ellers kan du regne med inndragning pluss en saftig bot..

Heldigvis kan disse fluene bindes med alternative materialer, uten å tape noe i kvalitet.

Nakkene er jo ikke ulovlige sålenge de har sertifikat fra cites da, og alt som selges i Norge har det. I den saken som er omtalt her blei vel alle "frifunnet" i ettertid da tollvesen fant ut at det ikke skulle være eget papir som følger hver flue med jungle cock og derfor finner du fluer med det i alle butikker enda.

Sikker på det ang Island ? Fisket der noen ganger og tollerne har ikke rørt mine fluer med jungle cock når jeg har vist de frem. Men kan ha hatt flaks.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nakken fra en villfugl er rundt 30 år gammel, etikken rundt bruken av den var ikke et tema den gang.
Det er meningsløst å kaste den, men jeg er nøye med hvilke fluer som får pryde seg med fjær fra den.

Drives det ikke oppdrett av disse fuglene i dag, med nakker som er lovlige å omsette?

Jungelhane.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insisterer man på å beholde 

41 minutter siden, lars p skrev:

Nakkene er jo ikke ulovlige sålenge de har sertifikat fra cites da, og alt som selges i Norge har det. I den saken som er omtalt her blei vel alle "frifunnet" i ettertid da tollvesen fant ut at det ikke skulle være eget papir som følger hver flue med jungle cock og derfor finner du fluer med det i alle butikker enda.

Sikker på det ang Island ? Fisket der noen ganger og tollerne har ikke rørt mine fluer med jungle cock når jeg har vist de frem. Men kan ha hatt flaks.....

 

Jeg fikk beskjed fra de vi skulle fiske hos på Island at vi måtte rense boksen for fluer med jungle cock og andre truede arter, ellers kunne det bli dyrt. Men det er mulig man kunne hatt en eller annen tillatelse, det vet jeg ikke. 

Jeg mener at man bør slutte å bruke slike fluer, selv om det er tillatt. Det danner seg lett en følelse av at fluer med jungle cock fisker bedre, og at det dermed kan opprettholdes en trussel mot arten. Derfor skrota jeg min nakke. Man kan bruke kunstige etterligninger om man absolutt vil lage et hvitt "øye" på flua.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 22.35, Bjørn J skrev:

Denne nakken fra en villfugl er rundt 30 år gammel, etikken rundt bruken av den var ikke et tema den gang.
Det er meningsløst å kaste den, men jeg er nøye med hvilke fluer som får pryde seg med fjær fra den.

Drives det ikke oppdrett av disse fuglene i dag, med nakker som er lovlige å omsette?

Jungelhane.jpg

Jeg har to slike skinn, men de er ikke så komplette som denne. Jeg har nok brukt noen flere fjær.

Men det er utrolig hvor godt fluer med disse fjærene fisker.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 23.11, Lompa skrev:

Insisterer man på å beholde 

Jeg fikk beskjed fra de vi skulle fiske hos på Island at vi måtte rense boksen for fluer med jungle cock og andre truede arter, ellers kunne det bli dyrt. Men det er mulig man kunne hatt en eller annen tillatelse, det vet jeg ikke. 

Jeg mener at man bør slutte å bruke slike fluer, selv om det er tillatt. Det danner seg lett en følelse av at fluer med jungle cock fisker bedre, og at det dermed kan opprettholdes en trussel mot arten. Derfor skrota jeg min nakke. Man kan bruke kunstige etterligninger om man absolutt vil lage et hvitt "øye" på flua.. 

Jeg mener at det, i en periode etter at jakt på disse fuglene ble forbudt, ble hevdet at det var oppdrett og alt som ble solgt den gang ble påstått å komme fra oppdrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2017 den 20.38, Tom42 skrev:

En bok jeg stadig tar frem er "Fluefiske til fjells"  Utgitt i 1963 og skrevet av Aage Rygh.  En skikkelig klassisker.

En stor del av handlingen foregår i traktene rundt Kvenna og det er vel verd å se på fluevalget - også for den moderne fluebinder og fisker.

"Hør" bare her;:

Siver doctor 6 og 8,  En liten Choachman. Parmacheene Belle 12,  Mallard and Claret 12,   Greenwells Glory, En litt stor Humla, Red Quill 12,  Mars Brown 8Tør Chinnamon Sedge,  Royal Chocchman, Bromley Olive,  Junglecook Siver 8, Bibo Pomonae, Russerflue, Borchrewink Fancy, Black Ant 8.

Og på disse fluene fikk de mye og stor fisk. 

Videre skriver han at:  "Så høyt til fjelles er kveldsbittet gjerne skralt,  Når det er hvite skyer mot blå himmel biter ørreten ikke.

 

 

Disse fluenavnene vekker gode minner hos en "gammel" fluefisker og fluebinder. Jeg husker at jeg hadde noen fine plansjer i farger fra Mustad med bilder av alle deres fluer. En med våtfluer, en med tørrfluer og en med laksefluer. De hang på veggen foran skrivepulten min hvor jeg satt og laget fluer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.